Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2013 poz. 1517
Wersja archiwalna od 2013-12-26 do 2018-01-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2013 poz. 1517
Wersja archiwalna od 2013-12-26 do 2018-01-23
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1320, z późn. zm.) oraz zastąpione przez rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 listopada 2017 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz.U. z 2018 r. poz. 38). 

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)

z dnia 26 listopada 2013 r.

w sprawie warunków naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe

Na podstawie art. 107b ust. 5 pkt 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068 oraz z 2013 r. poz. 852) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Informacja o naborze] 1. Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe jest ogłoszenie przez właściwego dla danego rejonu pilotowego dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze zawierającej:

1) wymagania wobec kandydatów;

2) sposób i miejsce składania wniosków o przyjęcie na szkolenie;

3) termin składania wniosków o przyjęcie na szkolenie, nie krótszy niż 2 miesiące;

4) wymagane dokumenty;

5) liczbę miejsc.

2. Warunkiem rozpoczęcia naboru kandydatów na szkolenia pilotów i praktyki pilotowe w pilotażu na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego, zwanym „pilotażem pełnomorskim”, jest ogłoszenie przez dyrektora urzędu morskiego, na stronie internetowej urzędu morskiego, informacji o naborze, o której mowa w ust. 1.

3. Ogłoszenia o naborze, o którym mowa w ust. 1 i 2, dyrektor urzędu morskiego dokonuje w porozumieniu z szefem stacji pilotowej działającej w określonym rejonie pilotowym i organizacją społeczno-zawodową pilotów morskich.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Zespół do spraw naboru] 1. W celu przeprowadzenia naboru kandydatów na szkolenia na pilotów i praktyki pilotowe właściwy dyrektor urzędu morskiego powołuje każdorazowo 4-osobowy zespół do spraw przeprowadzenia naboru, zwany dalej „zespołem do spraw naboru”.

2. W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 1, wchodzi:

1) dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym kapitan portu właściwy terytorialnie dla obszaru działania stacji pilotowej albo jego przedstawiciel posiadający dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;

2) szef pilotów albo pilot wyznaczony przez szefa pilotów stacji pilotowej w rejonie pilotowym;

3) przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.

3. W skład zespołu do spraw naboru, o którym mowa w § 1 ust. 2, wchodzi:

1) dwóch przedstawicieli urzędu morskiego, w tym osoba posiadająca dyplom kapitana żeglugi wielkiej i co najmniej 5-letnią praktykę pływania na stanowisku kapitana;

2) pilot wyznaczony wspólnie przez szefów stacji pilotów w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku;

3) przedstawiciel organizacji społeczno-zawodowej pilotów morskich.

4. Zadaniem zespołów, o których mowa w ust. 2 i 3, jest w szczególności:

1) weryfikacja wniosków kandydatów;

2) sporządzenie listy kandydatów spełniających warunki, o których mowa w § 3 ust. 1;

3) przyznanie kandydatom punktów zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia;

4) przekazanie właściwemu dyrektorowi urzędu morskiego listy kandydatów z liczbą uzyskanych przez nich punktów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Wymogi dotyczące kandydata na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe] 1. Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe powinien:

1) posiadać dyplom na poziomie zarządzania w dziale pokładowym i odpowiednią praktykę pływania, określoną w przepisach dotyczących kwalifikacji zawodowych pilotów morskich;

2) posiadać znajomość języka angielskiego, udokumentowaną certyfikatem TELC lub równoważnym na poziomie co najmniej B1;

3) posiadać aktualne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach morskich wydane na podstawie przepisów w sprawie warunków zdrowotnych wymaganych od osób wykonujących pracę na morskich statkach handlowych.

2. Kandydat na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe spełniający wymagania, o których mowa w ust. 1:

1) poddawany jest ocenie, dokonywanej według systemu punktacji określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, obejmującego następujące kryteria:

a) znajomość języka angielskiego udokumentowaną certyfikatem na poziomie co najmniej B1,

b) znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowaną certyfikatem, na poziomie co najmniej B1,

c) praktykę pływania na stanowisku kapitana ponad wymagane minimum niezbędne do uzyskania dyplomu pilota morskiego,

d) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,

e) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich, innych niż wymienione w lit. d, oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,

f) uzyskane przez kandydata uprawnienia pilotowe lub zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw oraz liczba odnowień posiadanych zwolnień,

g) typy statków, którymi dowodził kandydat,

h) uzyskane świadectwa przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych;

2) uczestniczy w rozmowie kwalifikacyjnej, przeprowadzonej przez zespół do spraw naboru, obejmującej przygotowane każdorazowo przez ten zespół zagadnienia ujęte w 7 zestawach pytań, zatwierdzonych przez właściwego dyrektora urzędu morskiego;

3) zaliczył testy sprawnościowe przeprowadzone zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia; testy przeprowadzane są na koszt kandydata.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Wyniki naboru] 1. Wyniki naboru kandydatów na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe podaje dyrektor urzędu morskiego na stronie internetowej urzędu morskiego, ogłaszając listę kandydatów, którzy złożyli wnioski o przyjęcie na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe i uczestniczyli w rozmowie kwalifikacyjnej, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, wraz z liczbą uzyskanych przez nich punktów, w ciągu 7 dni od dnia zakończenia ostatniej rozmowy kwalifikacyjnej.

2. Na liście, o której mowa w ust. 1, wskazuje się nazwiska osób, które zostały przyjęte na szkolenie na pilotów i praktyki pilotowe, zgodnie z określonym w ogłoszeniu o naborze limitem miejsc.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: wz. M. Jankowski

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 26 listopada 2013 r. (poz. 1517)

Załącznik nr 1

TABELA PUNKTÓW PRZYZNAWANYCH KANDYDATOM NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

Lp.

kryterium

wynik

punkty

uwagi

1

poziom znajomości języka angielskiego

B1

1 pkt

B2

2 pkt

C1 lub powyżej

3 pkt

2

znajomość języków obcych innych niż język angielski udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej B1

język niemiecki

2 pkt

przyznaje się
nie więcej niż
2 punkty

język rosyjski

2 pkt

język inny niż wymienione powyżej

1 pkt

3

każde zakończone 12 miesięcy pływania na stanowisku kapitana

1 x 12 miesięcy

1 pkt

2 x 12 miesięcy

2 pkt

3 x 12 miesięcy

3 pkt

4 x 12 miesięcy

4 pkt

5 lub więcej x 12 miesięcy

5 pkt

4

posiadane uprawnienia pilotowe w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście

1 uprawnienie

5 pkt

przyznaje się
nie więcej niż
10 punktów

zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach Gdynia lub Gdańsk lub Szczecin i Świnoujście

1 zwolnienie

1 pkt

2 zwolnienia

2 pkt

3 zwolnienia

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia

1 odnowienie

2 pkt

5

posiadane uprawnienia pilotowe w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4

1 uprawnienie

3 pkt

przyznaje się nie więcej niż 6 punktów

zwolnienia z pilotażu obowiązkowego w portach polskich innych niż wymienione w lp. 4

1 zwolnienie

1 pkt

2 zwolnienia

2 pkt

3 zwolnienia

3 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawnienia

1 odnowienie

1 pkt

6

uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państw

1 uprawnienie

5 pkt

przyznaje się
nie więcej niż
10 punktów

zwolnienia z pilotażu obowiązkowego wydane przez administracje innych państw

1 zwolnienie

1 pkt

odnowienie zwolnienia lub uprawienia

1 odnowienie

1 pkt

7

typy statków, którymi dowodził kandydat

1 typ statku

1 pkt

przyznaje się
nie więcej niż
3 pkt

8

świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych

2 pkt

9

rozmowa kwalifikacyjna, uwzględniająca omówienie doświadczenia kandydata w zakresie pływania w różnych rejonach oraz pływania w warunkach lodowych

0–14 pkt

każdy członek
zespołu
przyznaje
0–3,5 pkt

Załącznik nr 2

OBOWIĄZKOWE TESTY SPRAWNOŚCIOWE DLA KANDYDATÓW NA SZKOLENIA NA PILOTÓW I PRAKTYKI PILOTOWE

PŁYWALNIA

1. Przepłynięcie dystansu 200 metrów dowolnym stylem w czasie krótszym niż 6 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

2. Przepłynięcie dystansu 50 metrów w ubraniu i w pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich w czasie krótszym niż 10 minut; podczas próby nie wolno żadną częścią ciała dotknąć dna lub krawędzi brzegu basenu.

3. Utrzymanie ciała w wodzie w pozycji pionowej z głową i rękami na powierzchni wody w czasie dłuższym niż 2 minuty.

SALA GIMNASTYCZNA

Trzykrotne wejście i zejście po sztormtrapie na wysokość 9 metrów w ubraniu i pasie ratunkowym dopuszczonym do użytku dla pilotów morskich; próbę należy wykonywać z zabezpieczeniem w czasie krótszym niż 30 minut.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00