Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 262 str. 52
Wersja aktualna od 2009-10-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 262 str. 52
Wersja aktualna od 2009-10-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA KOMISJI

z dnia 5 października 2009 r.

w sprawie zakończenia procedury badawczej dotyczącej środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju

(2009/737/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu (1), w szczególności jego art. 11 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. POSTĘPOWANIE

(1) Dnia 2 września 2004 r. stowarzyszenie SWA (the Scotch Whisky Association) złożyło skargę zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 3286/94 („rozporządzenie”) w imieniu swych członków będących przedstawicielami branży związanej ze szkocką whisky.

(2) Skarżący twierdził, że sprzedaż szkockiej whisky ze Wspólnoty do Wschodniej Republiki Urugwaju napotyka szereg przeszkód w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia. Wszystkie domniemane przeszkody były bezpośrednio powiązane z podatkami akcyzowymi IMESI (Impuesto Especifico Interno) w Urugwaju i polegały na:

a) wyłączeniu z najniższej kategorii opodatkowania gatunków whisky dojrzewających przez trzy lata lub dłużej;

b) braku przejrzystości i przewidywalności systemu IMESI;

c) stosowaniu wymogu umieszczania banderoli na butelkach importowanej whisky;

d) stosowaniu wymogu opłacania z góry podatków związanych z przywozem.

(3) Skarżący twierdził również, że praktyki te powodowały niekorzystne skutki w handlu, w rozumieniu art. 2 ust. 4 rozporządzenia.

(4) W związku z tym Komisja zdecydowała, po konsultacjach z Komitetem Doradczym ustanowionym na mocy rozporządzenia, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie procedury badawczej w celu rozważenia stanu prawnego i faktycznego podniesionych kwestii. W konsekwencji procedura badawcza została wszczęta dnia 23 października 2004 r. (2).

B. USTALENIA WYNIKAJĄCE Z PROCEDURY BADAWCZEJ

(5) W trakcie postępowania wyjaśniającego władze Urugwaju wyraziły chęć poszukania rozwiązania zadowalającego obie strony. Służby Komisji zgodziły się przedyskutować ewentualne sposoby rozwiązania kwestii podniesionych w skardze. Na podstawie tej dyskusji władze Urugwaju zaproponowały, by rozwiązać sprawę w oparciu o następujące elementy:

a) w odniesieniu do pierwszej praktyki władz Urugwaju, polegającej na wyłączeniu z najniższej kategorii opodatkowania wszystkich gatunków whisky dojrzewających przez trzy lata lub dłużej (przy czym zgodnie z przepisami UE whisky powinna dojrzewać co najmniej przez 3 lata), władze Urugwaju zaproponowały wycofanie tego wymogu ze skutkiem od dnia 1 lipca 2005 r.;

b) jeżeli chodzi o dyskryminacyjny wymóg umieszczania banderoli na butelkach importowanej whisky, władze Urugwaju zobowiązały się do zmiany przepisów do dnia 30 czerwca 2005 r., z terminem wejścia w życie w ciągu 90 dni;

c) po trzecie, stowarzyszenie SWA twierdziło również, że urugwajskie przepisy dotyczące wewnętrznego opodatkowania alkoholi wysokoprocentowych są niezgodne z postanowieniami Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT), ponieważ nie są stosowane w sposób jednolity, bezstronny i racjonalny. Władze Urugwaju zaproponowały, że będą działać na rzecz zmiany struktury podatku akcyzowego IMESI, tak aby „doprowadzić go do zgodności z większością systemów podatkowych na poziomie międzynarodowym” do roku 2006;

d) jeżeli chodzi o czwarty aspekt, tj. wymóg opłacania z góry podatku związanego z przywozem na poziomie 80 % wartości celnej towarów, uzgodniliśmy, że Urugwaj może zachować system opłacania podatku IMESI z góry w celu zapobiegania przypadkom uchylania się od opodatkowania.

C. ROZWÓJ SYTUACJI PO ZAKOŃCZENIU POSTĘPOWANIA

(6) Pierwsze dwa kroki zaproponowane przez władze Urugwaju zostały podjęte w uzgodnionych terminach, jednakże zmiana struktury IMESI opóźniła się i nastąpiła w roku 2007, gdy na mocy rozporządzenia nr 520/2007 z dnia 27 grudnia 2007 r. w Urugwaju wprowadzono nowe przepisy dotyczące podatków akcyzowych.

(7) Na początku 2008 r. Komisja poprosiła Urugwaj o wyjaśnienia odnośnie do zmian w strukturze szczególnego opodatkowania wewnętrznego, które to wyjaśnienia zostały przedstawione w maju 2009 r. Potwierdziły one, że system obowiązujący w Urugwaju funkcjonuje zgodnie z odpowiednimi zobowiązaniami w ramach WTO oraz ze zobowiązaniami podjętymi przez to państwo w związku z ugodą.

D. WNIOSKI I ZALECENIA

(8) W świetle powyższej analizy uznaje się, że procedura badawcza doprowadziła do satysfakcjonującej sytuacji w zakresie domniemanych przeszkód w handlu, które wymieniono w skardze stowarzyszenia SWA. Należy w związku z tym zakończyć procedurę badawczą zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia.

(9) Zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego w zakresie środków przewidzianych w niniejszej decyzji,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Procedura badawcza dotycząca środków wprowadzonych przez Wschodnią Republikę Urugwaju wpływających na przywóz i sprzedaż whisky w Urugwaju zostaje niniejszym zakończona.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 października 2009 r.

W imieniu Komisji
Catherine ASHTON
Członek Komisji

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, s. 71.

(2) Dz.U. C 261 z 23.10.2004, s. 3.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00