Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 165
Wersja aktualna od 2010-05-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 165
Wersja aktualna od 2010-05-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Leków na rok budżetowy 2008,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Leków za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji (1),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),

— uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (3) ustanawiające Europejską Agencję Leków, w szczególności jego art. 68,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0078/2010),

A.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B.

mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Zarządzającemu Europejskiej Agencji Leków absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament zapoznał się między innymi z:

— uchybieniami w zarządzaniu budżetem programu Telematics,

— uchybieniami w procedurach zamówień publicznych,

— postępami w zakresie przestrzegania rozporządzenia w sprawie honorariów.

1.

stwierdza, że w 2008 r. budżet Agencji wyniósł 182 900 000 EUR w porównaniu z 163 100 000 EUR w poprzednim roku; zauważa ponadto, że Agencja otrzymała o 2,4 % mniej środków z tytułu wkładu Wspólnoty niż w 2007 r., przy czym w 2008 r. taki wkład Wspólnoty wynosił 34 mln EUR;

Sprawność

2.

gratuluje Agencji wprowadzenia skomplikowanego systemu planowania budżetu w rozbiciu na rodzaje działalności oraz monitorowania poziomu zadowolenia użytkowników; odnotowuje także, że Agencja rozpatruje obecnie funkcjonowanie struktury swoich komitetów w celu rozwinięcia wymiany, wziąwszy pod uwagę wzrost liczby komitetów naukowych oraz wykonane prace;

Przeniesienie środków

3.

wyraża zaniepokojenie odnotowanym przez Trybunał Obrachunkowy faktem, że wysokość środków przeniesionych i anulowanych wyniosła odpowiednio 36 000 000 EUR (19,7 % budżetu) i 9 700 000 EUR (5,3 % budżetu); podkreśla, podobnie jak w poprzednich latach, że wysoki poziom przeniesień środków na wydatki administracyjne – 21 400 000 EUR – związany był głównie z wydatkami informatycznymi na program dotyczący działalności regulacyjnej w dziedzinie produktów leczniczych; w związku z tym wyraża zaniepokojenie, gdyż ta trwająca od szeregu lat sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności;

Procedury udzielania zamówień

4.

zwraca się do Agencji o poprawę jakości procedur zamówień publicznych w celu zlikwidowania niedociągnięć wymienionych przez Trybunał Obrachunkowy (jak np. w kwestii stosowania metod oceny kryterium ceny, a także w kwestii uzasadnień niezbędnych do wyboru procedury);

5.

zwraca uwagę na długofalową politykę Agencji polegającą na zawieraniu terminowej umowy wymiany walutowej w celu zabezpieczenia części jej budżetu administracyjnego przed niekorzystnymi wahaniami kursu wymiany funta; oczekuje od Agencji ostrożnego zarządzania takimi transakcjami; zaleca utworzenie grupy roboczej do obserwacji i uważnego monitorowania strategii zabezpieczającej;

Dochody uzyskane z opłat

6.

podkreśla, że opłaty pobrane za usługi związane z oceną stanowią główne źródło dochodów Agencji, tzn. 70,2 % całkowitych przychodów w roku 2008; przypomina w związku z tym znaczenie instrumentu dotyczącego dochodów przeznaczonych na określony cel, stworzonego dla agencji, których dochody pochodzą z opłat, żeby zaradzić nieprzewidzianemu rozwojowi sytuacji na rynku;

7.

przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 2 046 000 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Agencja stale dysponuje niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Agencji wynosiły 41 887 000 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

Zasoby ludzkie

8.

zauważa, że w zatwierdzonym planie etatów przewidziano w 2008 r. 481 stanowisk, z czego 469 zostało obsadzonych do końca 2008 r.; odnotowuje, że w 2008 r. zatrudniono dodatkowo 41 osób z personelu wsparcia (pracownicy pomocniczy i kontraktowi, oddelegowani eksperci krajowi), a tym samym całkowity stan zatrudnienia wyniósł 587 osób;

Audyt wewnętrzny

9.

stwierdza, że służba audytu wewnętrznego Komisji sformułowała w swoim sprawozdaniu z kontroli jedno zalecenie „zasadnicze”, dotyczące ekspertów w sytuacji konfliktu interesów, oraz osiem zaleceń „bardzo ważnych”, związanych z dokumentami, jakie mają dostarczać pracownicy Agencji w celu zapobiegania występowaniu konfliktu interesów, ponieważ bazy danych służą w procedurach administracyjnych wykorzystywanych do oceny i adaptacji wytycznych stosowanych przy składaniu dokumentacji oraz do pełnego wdrażania tych wytycznych;

10.

gratuluje Agencji przyjęcia kodeksu postępowania, w którym określono zasady i reguły dotyczące niezależności i poufności, mające zastosowanie do członków zarządu i komitetów, ekspertów oraz pracowników Agencji;

11.

jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.



(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 27.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 117.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00