Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-10-17 do 2013-11-22
Wersja archiwalna od 2013-10-17 do 2013-11-22
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 964/2013
z dnia 9 października 2013 r.
w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (1), w szczególności jego art. 18 ust. 4,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 (2) stanowi, że w roku budżetowym 2014 r. kwoty przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) muszą mieścić się w rocznych pułapach ustanowionych w ramach stosowania rozporządzenia, które ma zostać przyjęte przez Radę na podstawie artykułu 312 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Artykuł 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi również, że korektę płatności bezpośrednich (dyscyplinę finansową) należy ustalić w momencie, gdy prognozy dotyczące finansowania płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, powiększone o kwoty wynikające ze stosowania art. 10c i 136 tego rozporządzenia, ale przed zastosowaniem jego art. 10a, bez uwzględnienia marginesu w wysokości 300 000 000 EUR, wskazują, że roczny pułap zostanie przekroczony. Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 Parlament Europejski i Rada musiały ustalić to dostosowanie do dnia 30 czerwca.
(2) Prognozy dotyczące płatności bezpośrednich i wydatków związanych z rynkiem, określone w projekcie budżetu Komisji na 2014 r., wykazują, że istnieje potrzeba dyscypliny finansowej. Projekt budżetu został sporządzony z uwzględnieniem kwoty dyscypliny finansowej w wysokości 1 471,4 mln EUR, w tym kwoty na poczet rezerwy na wypadek kryzysów w sektorze rolniczym. Należy zatem określić współczynnik korygujący odnośnie do płatności bezpośrednich wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(3) W dniu 25 marca 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 (3). Parlament Europejski i Rada nie ustaliły dostosowania do dnia 30 czerwca, jak przewidziano w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. W związku z tym, zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, jeżeli do dnia 30 czerwca dostosowania te nie zostały ustalone, musi je ustalić Komisja.
(4) Rozporządzenie Rady określające wieloletnie ramy finansowe zgodnie z art. 312 ust. 2 Traktatu nie zostało jeszcze przyjęte. Dlatego ze względów zapobiegawczych do obliczenia korekty, o której mowa powyżej, należy wykorzystać roczny pułap w wysokości 44 130 mln EUR na rok budżetowy 2014, jak przewidziano w ramach porozumienia politycznego osiągniętego w dniu 27 czerwca 2013 r. między Parlamentem, prezydencją Rady i Komisją w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014–2020.
(5) Zgodnie z art. 18 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 do dnia 1 grudnia 2013 r., na wniosek Komisji oparty na nowych informacjach znajdujących się w jej posiadaniu, Rada może dostosować współczynnik korygujący. W przypadku nowych informacji Komisja zaproponuje dostosowanie współczynnika korygującego jesienią, w związku z listem w sprawie poprawek do projektu budżetu na 2014 r., biorąc pod uwagę nowe dostępne informacje. Rada może wtedy dostosować współczynnik korygujący do dnia 1 grudnia 2013 r.
(6) Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności w roku budżetowym (n + 1). Jednakże w przypadku przekroczenia tego terminu płatności państwa członkowskie mają możliwość realizacji, w pewnych granicach, zaległych płatności na rzecz rolników bez żadnych limitów czasowych. Takie opóźnione płatności mogą przypadać na następny rok budżetowy. W przypadku zastosowania dyscypliny finansowej w odniesieniu do danego roku kalendarzowego nie należy stosować współczynnika korygującego do płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o przyznanie pomocy w latach kalendarzowych innych niż te, wobec których obowiązuje dyscyplina finansowa. W związku z tym, w celu zapewnienia równego traktowania rolników należy zapewnić, by współczynnik korygujący został zastosowany do płatności, w odniesieniu do których wnioski o przyznanie pomocy złożono w roku kalendarzowym, dla którego obowiązuje dyscyplina finansowa, niezależnie od tego, kiedy dokonywana jest dana płatność na rzecz rolników.
(7) W porozumieniu politycznym w sprawie reformy WPR z dnia 26 czerwca 2013 r. postanowiono, że dyscyplina finansowa będzie miała zastosowanie do płatności bezpośrednich przekraczających 2 000 EUR. Ponadto przewiduje się również, że środki niewykorzystane (jeżeli dotyczy) na koniec roku budżetowego zostałby zwrócone rolnikom, którzy podlegają dyscyplinie finansowej w roku następnym. W celu zapewnienia spójności z roku na rok należy ustalać taki sam próg. Dyscyplinę finansową należy w podobny sposób zastosować w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013, by zapewnić spójność z tym, co zostało uzgodnione do zastosowania w przyszłości; w związku z tym należy przewidzieć stosowanie współczynnika korygującego wyłącznie w przypadku kwot przekraczających 2 000 EUR.
(8) Artykuł 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 stanowi, że w ramach stosowania harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 tego rozporządzenia do wszystkich płatności bezpośrednich przyznawanych nowym państwom członkowskim w rozumieniu art. 2 lit. g) wymienionego rozporządzenia, w odniesieniu do nowych państw członkowskich nie należy stosować dyscypliny finansowej do rozpoczęcia roku kalendarzowego, kiedy to poziom płatności bezpośrednich stosowany w nowych państwach członkowskich będzie co najmniej równy poziomowi płatności stosowanemu wówczas w innych państwach członkowskich. Ponieważ w odniesieniu do płatności w Bułgarii i Rumunii w roku kalendarzowym 2013 nadal stosuje się harmonogram przyrostów, w odniesieniu do płatności dla rolników w tych państwach członkowskich nie należy stosować współczynnika korygującego określonego w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 zostało dostosowane Aktem przystąpienia Chorwacji. Ponieważ Chorwacja podlega stosowaniu harmonogramu przyrostów przewidzianego w art. 121 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, w roku kalendarzowym 2013 współczynnika korygującego określonego w niniejszym rozporządzeniu nie należy stosować w odniesieniu do płatności dla rolników w Chorwacji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Kwoty płatności bezpośrednich w rozumieniu art. 2 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 wyższe niż 2 000 EUR, które mają być przyznane rolnikowi na podstawie wniosku o przyznanie pomocy złożonego w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013, zostają zmniejszone o 4,001079 %.
2. Zmniejszenie przewidziane w ust. 1 nie ma zastosowania w Bułgarii, Rumunii i Chorwacji.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2013 r.
| W imieniu Komisji |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników (Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16).
(3) COM(2013) 159 final.