Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2021-09-06
Wersja aktualna od 2021-09-06
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/1367
z dnia 6 sierpnia 2021 r.
dotyczące klasyfikacji niektórych towarów według Nomenklatury scalonej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (1), w szczególności jego art. 57 ust. 4 i art. 58 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 (2), konieczne jest przyjęcie środków dotyczących klasyfikacji towaru określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
(2) | Rozporządzeniem (EWG) nr 2658/87 ustanowiono Ogólne reguły interpretacji Nomenklatury scalonej. Reguły te stosuje się także do każdej innej nomenklatury, która jest w całości lub w części oparta na Nomenklaturze scalonej bądź która dodaje do niej jakikolwiek dodatkowy podpodział i która została ustanowiona szczególnymi przepisami unijnymi, w celu stosowania środków taryfowych i innych środków odnoszących się do obrotu towarowego. |
(3) | Stosownie do wymienionych wyżej ogólnych reguł towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku należy klasyfikować do kodu CN wskazanego w kolumnie 2, na mocy uzasadnień określonych w kolumnie 3 tej tabeli. |
(4) | Należy zagwarantować, aby wiążąca informacja taryfowa wydana odnośnie do towarów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, mogła być nadal przywoływana przez posiadacza przez pewien okres zgodnie z art. 34 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Okres ten powinien wynosić trzy miesiące. |
(5) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Towar opisany w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku klasyfikuje się w Nomenklaturze scalonej do kodu CN wskazanego w kolumnie 2 tej tabeli.
Artykuł 2
Wiążąca informacja taryfowa, która nie jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, może być nadal przywoływana przez okres trzech miesięcy od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 34 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Gerassimos THOMAS
Dyrektor Generalny
Dyrekcja Generalna ds. Podatków i Unii Celnej
(1) Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
(2) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.U. L 256 z 7.9.1987, s. 1).
ZAŁĄCZNIK
Opis towarów | Klasyfikacja (kod CN) | Uzasadnienie | ||||||||||||||||
(1) | (2) | (3) | ||||||||||||||||
Pojazd czterokołowy z silnikiem elektrycznym prądu stałego 24 V o mocy 800 W zasilanym dwoma akumulatorami 12 V o pojemności 45 Ah. Ma w przybliżeniu 65 cm szerokości, 125 cm długości i 129 cm wysokości (mierzonej przy oparciu siedzenia, 85 cm przy złożonym oparciu siedzenia). Jego całkowita masa wynosi w przybliżeniu 107 kg (108 kg włącznie z akumulatorami). Maksymalne obciążenie wynosi w przybliżeniu 130 kg. Pojazd posiada następujące cechy charakterystyczne:
Kolumna kierownicy posiada również tablicę rozdzielczą wyposażoną w przełączniki, regulator prędkości, przycisk klaksonu, przycisk biegu jałowego silnika, przełącznik kierunkowskazów, włącznik świateł, wskaźnik stanu akumulatora i nastawnik prędkości. Pojazd posiada dwie ręcznie obsługiwane dźwignie do przyspieszania, hamowania i cofania. Układ kierowniczy można ustawić tak, aby umożliwić obsługę jedną ręką. Posiada „inteligentny” elektromagnetyczny układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii. Przy całkowicie naładowanych akumulatorach pojazd ma maksymalny zasięg do 45 kilometrów i może osiągnąć maksymalną prędkość w przybliżeniu 15-16 km/h. Może być wyposażony w małe tylne kółka przeciwwywrotne, koszyk na zakupy, uchwyt na laskę itp. Do celów transportowych pojazd może być składany. Może być używany na drogach, chodnikach, ścieżkach, alejkach w parkach, ścieżkach rowerowych i niektórych ścieżkach rekreacyjnych lub w strefach ruchu pieszego (np. w pasażach handlowych). Zob. ilustracja (*1) | 8703 10 18 | Klasyfikacja wyznaczona jest przez reguły 1 i 6 Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej oraz brzmienie kodów CN 8703 , 8703 10 oraz 8703 10 18 . Wyklucza się klasyfikację do pozycji 8713 jako wózka dla osób niepełnosprawnych, ponieważ pojazd nie jest specjalnie przeznaczony do przewozu osób niepełnosprawnych: nie posiada żadnych szczególnych funkcji w celu łagodzenia niepełnosprawności. Chociaż pojazd jest zaprojektowany w taki sposób, że układ kierowniczy może być obsługiwany jedną ręką i posiada wygodne, obrotowe siedzenie z podparciem i antypoślizgową powierzchnią dla stóp (oraz może być opcjonalnie wyposażony w małe kółka przeciwwywrotne), takie właściwości nie stanowią obiektywnych szczególnych funkcji mających na celu złagodzenie niepełnosprawności (zobacz również: Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej (CNEN) do podpozycji 8713 90 00 , Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 8713 oraz opinia klasyfikacyjna HS 8703.10/1). Ponadto z pozycji 8713 wyłączone są pojazdy wyposażone w oddzielną, regulowaną kolumnę kierownicy oraz te, które osiągają maksymalną prędkość powyżej 10 km na godzinę (zobacz również Noty wyjaśniające do Nomenklatury scalonej do podpozycji 8713 90 00 ). Pojazd jest używany do przewozu osób i po przedstawieniu organom celnym nie jest rozpoznawalny jako pojazd przeznaczony wyłącznie dla osób niepełnosprawnych (zob. sprawa C-198/15 (1)), na podstawie jego obiektywnych cech i właściwości, które muszą być ocenione w czasie odprawy celnej (zob. sprawa C-286/15 (2)). Wszelkie późniejsze modyfikacje pojazdu po dokonaniu odprawy celnej nie są brane pod uwagę, podobnie jak wszelka ocena pojazdu, która może być przeprowadzona przez organ krajowy do celów innych niż określone w przepisach prawa celnego. Pojazd ten jest specjalnym rodzajem pojazdu do przewozu osób. Należy go zatem klasyfikować do kodu CN 8703 10 18 jako pojazd silnikowy zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, podobny do pojazdów golfowych. |
(*1) Ilustracja ma charakter wyłącznie informacyjny.
(1) Wyrok Trybunału z dnia 26 maja 2016 r., Invamed Group Ltd i in. przeciwko Commissioners for Her Majesty's Revenue & Customs, C-198/15, ECLI:EU:C:2016:362.
(2) Wyrok Trybunału z dnia 26 maja 2016 r., Latvijas propāna gaze, C-286/15, ECLI:EU:C:2016:363, pkt 33.