Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 272 str. 4
Wersja aktualna od 2022-10-20
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 272 str. 4
Wersja aktualna od 2022-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA KOMISJI (UE) 2022/1978

z dnia 25 lipca 2022 r.

w sprawie programu pomocy SA.54817 (2020/C) (ex 2019/N), który Belgia zamierza wdrożyć w celu wsparcia produkcji gier wideo

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5130)

(Jedynie teksty w języku francuskim i niderlandzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),

po wezwaniu zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z przywołanymi artykułami (1) i uwzględniając otrzymane odpowiedzi,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. POSTĘPOWANIE

2. SZCZEGÓŁOWY OPIS PROGRAMU POMOCY

2.1. Nazwa programu, podstawa prawna i czas obowiązywania środka

2.2. Budżet

2.3. Cel środka pomocy i kwalifikujących się utworów

2.4. Forma pomocy, organizacja systemu, intensywność i kumulacja pomocy

2.5. Zatwierdzanie beneficjentów

2.6. Uzasadnienie pomocy

2.7. Opis podstawy do wszczęcia postępowania

3. UWAGI ZAINTERESOWANYCH STRON

4. UWAGI BELGII

5. OCENA PROGRAMU

5.1. Istnienie pomocy państwa

5.1.1. Zasoby państwowe i możliwość przypisania środka państwu

5.1.2. Korzyść

5.1.3. Selektywność

5.1.4. Zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi

5.2. Zgodność pomocy z prawem

5.3. Podstawa prawna oceny

5.4. Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym

5.4.1. Ogólna zgodność z prawem

5.4.2. Wspieranie kultury zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. d) TFUE

5.4.3. Odpowiedniość środka pomocy

5.4.4. Konieczność pomocy

5.4.5. Proporcjonalność pomocy

5.4.6. Ograniczone zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową

6. WNIOSKI

(66)

Komisja stwierdza zatem, że pomoc ta nie zwiększy nadmiernie pozycji rynkowej przedsiębiorstw będących beneficjentami, poprawi natomiast różnorodność oferty gier o walorach kulturalnych na rynku. Należy więc stwierdzić, że ewentualne zakłócenia konkurencji i wpływ na wymianę handlową wynikające z programu pomocy są ograniczone, a ogólna ocena pomocy przeznaczonej na wspieranie kultury jest pozytywna. System tax shelter na rzecz tworzenia gier wideo jest zgodny z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. d) TFUE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Pomoc państwa, którą Belgia zamierza wdrożyć na rzecz produkcji gier wideo przez zastosowanie systemu tax shelter wspierającego produkcję gier wideo, jest zgodna z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. d) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W związku z tym zezwala się na wdrożenie powyższej pomocy.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2022 r.

W imieniu Komisji

Margrethe VESTAGER

Członek Komisji


(1) Decyzja C(2020) 2648 final z dnia 30 kwietnia 2020 r. (Dz.U. C 206 z 19.6.2020, s. 11).

(2) Dz.U. C 206 z 19.6.2020, s. 11.

(3) https://www.lachambre.be/FLWB/PDF/55/1590/55K1590001.pdf

(4) N 410/02 (ex-CP 77/2002), Belgia - Pomoc państwa na rzecz belgijskiej produkcji filmowej i audiowizualnej - system tax shelter na rzecz kin, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/137343/137343_455458_39_2.pdf.

(5) N 224/04, Belgia - Pomoc państwa na rzecz belgijskiej produkcji kinowej i audiowizualnej - zmiany w systemie federalnym znanym jako system tax shelter na rzecz kin, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/140619/140619_503601_23_2.pdf.

(6) N 121/2007, Belgia - Środki podatkowe mające zachęcać do produkcji audiowizualnej - system tax shelter - rozszerzenie środka pomocy nr N 224/2004, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/219141/219141_703682_36_2.pdf.

(7) N 516/2009, Belgia - System tax shelter mający zachęcać do produkcji audiowizualnej - rozszerzenie środka pomocy nr N 121/2007, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/233078/233078_1210789_29_2.pdf.

(8) SA.35643 (2012/N), Belgia - Rozszerzenie systemu tax shelter na rzecz produkcji audiowizualnej, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/246468/246468_1451339_61_2.pdf oraz SA.36655 (2013/N), Belgia - Zmiany w systemie tax shelter na rzecz produkcji audiowizualnej, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/248603/248603_1525887_174_2.pdf.

(9) SA.38370 (2014/N), Belgia - Zmiany w systemie tax shelter na rzecz produkcji audiowizualnej, https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/253328/253328_1646431_87_2.pdf.

(10) SA.59274 (2020/N), Belgia - Rozszerzenie systemu tax shelter na rzecz produkcji audiowizualnej SA.38370 (2014/N), https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/20215/289138_2239389_113_2.pdf.

(11) https://eservices.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public/fisconet/document/6c0aa338-3dad-4e4b-960f-8e01564d20d0

(12) http://www.ejustice.just.fgov.be/eli/loi/2019/03/29/2019040875/moniteur

(13) Zob. przypis nr 3.

(14) W zgłoszeniu z 1 lipca 2019 r. Belgia zaproponowała przedłużenie obowiązywania środka pomocy do 31 grudnia 2025 r. Z uwagi na czas, jaki upłynął od tego zgłoszenia, Belgia zdecydowała, że chce przedłużyć okres obowiązywania środka pomocy do 31 grudnia 2027 r.

(15) SA.49947, Belgia - Pomoc na rzecz sektora gier wideo (VAF Gamefonds), https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_49947.

(16) SA.101526, Belgia - VAF Gamefonds, motyw 23, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_101526.

(17) SA.55046, Belgium - Soutien aux jeux vidéo culturels, artistiques et éducatifs (Wallimage), motyw 14 https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_55046; Region Waloński obejmuje region niemieckojęzyczny.

(18) Art. 194ter ust. 1 pkt 2 kodeksu podatku dochodowego stanowi, że warunki zatwierdzenia określa dekret królewski.

(19) http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/07/20_2.pdf#Page18, s. 58312.

(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. L 168 z 30.6.2017, s. 12).

(21) Newzoo - Global Games Market Report 2020 [sprawozdanie za 2020 r. dotyczące globalnego rynku gier], do pobrania z newzoo.com.

(22) Sprawozdanie dotyczące 2019 r. przygotowane przez Europejską Federację Producentów Gier we współpracy z Interactive Software Federation of Europe. Dane zebrane na temat większości państw Unii Europejskiej i kilku państw niebędących państwami członkowskimi UE.

https://www.egdf.eu/wp-content/uploads/2021/08/EGDF_report2021.pdf.

(23) Dz.U. C 332 z 15.11.2013, s. 1.

(24) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 czerwca 1993 r., Matra, C-225/91, ECLI:EU:C:1993:239, pkt 41.

(25) Komisja uznała potrzebę wsparcia tworzenia gier wideo w następujących decyzjach:

C47/2006 (ex N 648/2005), Francja - Ulga podatkowa na produkcję gier wideo, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_20324;

SA 33943 (2011/N), Francja - Rozszerzenie programu pomocy C 47/2006 - Ulga podatkowa na produkcję gier wideo, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_33943;

SA.36139 (2013/C), Zjednoczone Królestwo - Ulga podatkowa na rzecz gier wideo, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36139;

SA.39299 (2014/N), Francja - Ulga podatkowa na produkcję gier wideo - zmiany, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_39299;

SA.47892 (2017/N), Francja - Ulga podatkowa na produkcję gier wideo - zmiany i rozszerzenie, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_47892;

SA.45735 (2017/N), Dania - Program na rzecz tworzenia, produkcji i promocji gier cyfrowych o charakterze kulturalnym i edukacyjnym,

https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_45735;

SA.46572 (2017/N), Niemcy - Bawarski środek wsparcia na rzecz gier, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_46572;

SA.49947 (2017/N), Belgia - Pomoc na rzecz gier wideo (VAF Gamefonds), https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_49947;

SA.50512 (2018/N), Francja - Fundusz pomocy na rzecz gier wideo - pisanie, tworzenie własności intelektualnej i działania zbiorowe, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_50512;

SA.51820 (2018/N), Niemcy - Środek wsparcia na rzecz gier w Nadrenii Północnej-Westfalii, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_51820;

SA.101526, Belgia - VAF Gamefonds, https://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_101526.

(26) SA.55046, Belgia - Wsparcie na rzecz gier wideo o charakterze kulturalnym, edukacyjnym i artystycznym (Wallimage);

SA.101526, Belgia - VAF Gamefonds.

(27) Motywy 52-54 decyzji dotyczącej funduszu Wallimage oraz motywy 38 i 39 decyzji dotyczącej VAF Gamefonds.

(28) Motyw 22.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00