Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-05
Wersja aktualna od 2022-12-05
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (UE) 2022/2408
z dnia 5 grudnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do zmiany regulaminu wewnętrznego Regionalnego Komitetu Sterującego i regulaminu pracowniczego oraz wprowadzenia regulaminu Komitetu Pojednawczego i zasad rozstrzygania sporów dla Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową (TWT) został podpisany przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2017/1937 (1). |
(2) | TWT został zatwierdzony w imieniu Unii w dniu 4 marca 2019 r. (2) i wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r. |
(3) | Regionalny Komitet Sterujący został ustanowiony przez TWT w celu zarządzania TWT oraz zapewnienia jego prawidłowego wdrożenia. |
(4) | Art. 24 ust. 5 TWT przewiduje, że Regionalny Komitet Sterujący przyjmie swój regulamin wewnętrzny. Ponadto, art. 30 TWT przewiduje, że określa on zasady obowiązujące Stały Sekretariat Wspólnoty Transportowej. |
(5) | Przewiduje się, że Regionalny Komitet Sterujący przyjmie decyzję w sprawie zmiany swojego regulaminu wewnętrznego w celu ustanowienia krótszego terminu na przekazywanie projektu porządku obrad i powiązanych dokumentów przed posiedzeniem Regionalnego Komitetu Sterującego, decyzję w sprawie regulaminu wewnętrznego Komitetu Pojednawczego i zasad rozstrzygania sporów mających zastosowanie do Stałego Sekretariatu w odniesieniu do sporów między Stałym Sekretariatem a członkami jego personelu, a także decyzję w sprawie zmian regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej wymaganych w związku z przyjęciem tych zasad. |
(6) | Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w Regionalnym Komitecie Sterującym odnośnie do przyjęcia tych decyzji, ponieważ są one niezbędne do sprawnego funkcjonowania Stałego Sekretariatu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do zmiany jego regulaminu wewnętrznego, regulaminu wewnętrznego Komitetu Pojednawczego i zasad rozstrzygania sporów dla Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej oraz zmian regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej, opiera się na projektach decyzji Regionalnego Komitetu Sterującego dołączonych do niniejszej decyzji.
Przedstawiciele Unii w Regionalnym Komitecie Sterującym mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w tych projektach decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
M. KUPKA
(1) Decyzja Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 1).
(2) Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
PROJEKT
DECYZJA REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ nr …/2022
z dnia …
w sprawie zmiany regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej
REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 30,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł
W regulaminie pracowniczym Wspólnoty Transportowej, przyjętym w brzmieniu określonym w załączniku II do decyzji Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej nr 3/2019 z dnia 5 czerwca 2019 r., wprowadza się następujące zmiany:
a) | w sekcji 14 wprowadza się następujące zmiany:
|
b) | w sekcji 15 wprowadza się następujące zmiany:
|
W imieniu Regionalnego Komitetu Sterującego
Przewodniczący
PROJEKT
DECYZJA REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ nr …/2022
z dnia ….
w sprawie przyjęcia regulaminu wewnętrznego Komitetu Pojednawczego i zasad rozstrzygania sporów mających zastosowanie do Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej
REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 30,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł
Niniejszym przyjmuje się szczegółowy regulamin wewnętrzny Komitetu Pojednawczego oraz zasady rozstrzygania sporów dla Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej, dołączone do niniejszej decyzji.
W imieniu Regionalnego Komitetu Sterującego
Przewodniczący
Regulamin wewnętrzny Komitetu Pojednawczego
I. Postanowienia ogólne
1. | Niniejszym regulaminem wewnętrznym ustanawia się procedury wewnętrzne na potrzeby funkcjonowania Komitetu Pojednawczego, o którym mowa w sekcji 14 regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej przyjętego decyzją Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej nr 3/2019. |
2. | W przypadku sprzeczności między niniejszym regulaminem wewnętrznym a regulaminem pracowniczym, zasadami dotyczącymi rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innymi odpowiednimi zasadami przyjętymi przez Regionalny Komitet Sterujący, zastosowanie mają te drugie przepisy. |
3. | Na potrzeby niniejszego regulaminu wewnętrznego wyrażenie "członkowie personelu" oznacza wszystkich urzędników Sekretariatu, mianowicie dyrektora, zastępców dyrektora i wszystkich innych pracowników pochodzących z państw będących Umawiającymi się Stronami, pracujących na stałe w Sekretariacie zgodnie z regulaminem pracowniczym, z wyjątkiem personelu lokalnego, ekspertów oddelegowanych, a także ekspertów miejscowych zatrudnionych na podstawie umów. |
4. | Wszelkie spory między Sekretariatem a członkiem personelu odnoszące się do regulaminu pracowniczego, zasad dotyczących rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innych odnośnych zasad są przedstawiane, w pierwszej instancji, Komitetowi Pojednawczemu (zwanemu dalej "Komitetem"). |
5. | Członkowie personelu mogą się odwoływać do Komitetu Pojednawczego w odniesieniu do sekcji 2.1 pkt 12 regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej lub gdy zostali w sposób nieuzasadniony lub niesprawiedliwy potraktowani przez przełożonego. |
II. Komitet Pojednawczy
1. | Komitet ma uprawnienia do proponowania decyzji w sprawie odwołań składanych przez członków personelu w związku z dotyczącymi ich decyzjami administracyjnymi. |
2. | W skład Komitetu wchodzą:
Komitetowi przewodniczy aktualna prezydencja Regionalnego Komitetu Sterującego. |
3. | Wypełniając swoje obowiązki, członkowie Komitetu są całkowicie niezależni i kierują się wyłącznie swoim niezależnym osądem. Nie mogą domagać się ani przyjmować instrukcji od Sekretariatu, wykonują swoje zadania w pełni niezależnie i unikają konfliktów interesu. Prace Komitetu są poufne. Członkowie Komitetu zapewniają poufność danych osobowych przetwarzanych w związku z odwołaniami pracowników. |
4. | Komitet powołuje się w terminie 30 dni od daty złożenia odwołania do dyrektora lub prezydencji Komitetu Sterującego. W terminie 10 dni kalendarzowych od otrzymania odwołania dyrektor przekazuje odwołanie przewodniczącemu Komitetu. |
5. | Po otrzymaniu przez przewodniczącego Komitetu odwołania skierowanego do Komitetu, zwołuje posiedzenie członków Komitetu w celu rozpatrzenia odwołania. W przypadku sporu co do kompetencji Komitetu, Komitet podejmuje decyzję w takiej kwestii. |
6. | W miarę możliwości, Komitet ma taki sam skład w całym okresie potrzebnym do rozstrzygnięcia sprawy. |
7. | Komitet ustala:
Postępowanie przeprowadza się w taki sposób, aby umożliwić zainteresowanym stronom przedstawienie faktów i okoliczności mających znaczenie dla rozstrzygnięcia odwołania. |
8. | Komitet rozpatruje odwołanie zgodnie z regulaminem pracowniczym, zasadami dotyczącymi rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innymi odpowiednimi przepisami. Kwestie dotyczące interpretacji Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową nie należą do kompetencji Komitetu. |
9. | Przewodniczący powiadamia dyrektora, zastępcę dyrektora Sekretariatu i zainteresowanego członka personelu o wszystkich czynnościach proceduralnych związanych z daną sprawą. |
10. | Posiedzenia Komitetu odbywają się w Belgradzie lub za pośrednictwem internetu i prowadzone są w języku angielskim. Dział Zasobów Ludzkich i Administracji Sekretariatu zapewnia Komitetowi wsparcie administracyjne. |
11. | Jeżeli jednoczesne odwołania przedłożone Komitetowi dotyczą tego samego problemu, Komitet może zdecydować o rozpatrzeniu tych odwołań razem i wydać jedną decyzję. |
12. | Postępowanie odwoławcze zostaje bezzwłocznie zakończone, w przypadku gdy zainteresowany członek personelu wycofa odwołanie lub jeśli dojdzie do rozwiązania sporu w drodze porozumienia stron. Zainteresowany członek personelu powiadamia przewodniczącego Komitetu o tym na piśmie. Postępowanie odwoławcze zostaje bezzwłocznie zakończona w przypadku naruszenia przepisów części III pkt 5. |
III. Procedura odwoławcza
1. | Zarówno członek personelu, jak i Sekretariat mogą zainicjować nieformalne rozwiązanie przedmiotowych kwestii w dowolnym momencie przed podjęciem przez członka personelu decyzji o nadaniu sprawie charakteru formalnego lub po podjęciu takiej decyzji. |
2. | Komitet nie przyjmuje odwołania, jeżeli spór wynikający z zaskarżonej decyzji został rozstrzygnięty w drodze porozumienia osiągniętego w sposób nieformalny. |
3. | Członek personelu może jednak skierować odwołanie bezpośrednio do Komitetu w celu wyegzekwowania wykonania porozumienia osiągniętego nieformalnie w ciągu 90 dni kalendarzowych od terminu wykonania określonego w porozumieniu w sprawie nieformalnego rozwiązania sporu lub, gdy w porozumieniu w sprawie nieformalnego rozwiązania sporu nie uregulowano tej kwestii, w ciągu 90 dni kalendarzowych od trzydziestego dnia kalendarzowego przypadającego po dacie podpisania porozumienia. |
4. | Członek personelu, który chce w sposób formalny odwołać się od decyzji administracyjnej musi w pierwszej kolejności skierować na piśmie do dyrektora lub prezydencji Komitetu Sterującego, gdy zaskarżana decyzja dotyczy dyrektora, wniosek o ocenę przez Komitet danej decyzji administracyjnej. |
5. | Zainteresowany członek personelu ani przedstawiciel Sekretariatu nie może omawiać kwestii odwołania z członkami Komitetu w trakcie procedury odwoławczej ani kontaktować się z nimi inaczej niż w sposób przewidziany w części II pkt 7. |
6. | Odwołanie od oceny decyzji administracyjnej przez Komitet nie jest przyjmowane przez dyrektora lub prezydencję Komitetu Sterującego, o ile nie zostało wysłane w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia, w którym członek personelu został powiadomiony o decyzji administracyjnej, która jest przedmiotem odwołania. Powyższy termin może zostać przedłużony przez Sekretariat w przypadku podjęcia starań dotyczących nieformalnego rozwiązania sporu. |
7. | Na zakończenie oceny Komitet sporządza sprawozdanie. W sprawozdaniu przedstawia się wykonane kroki proceduralne, fakty oraz okoliczności mające znaczenie dla odwołania i ostatecznej proponowanej decyzji. |
IV. Proces decyzyjny
1. | Komitet podejmuje decyzje na zasadzie jednomyślności. |
2. | Propozycję decyzji w sprawie zaskarżonej decyzji administracyjnej sporządza się w ciągu 120 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie skierowane do dyrektora lub prezydencji Komitetu Sterującego. |
3. | Propozycję decyzji przekazuje się w formie pisemnej zainteresowanemu członkowi personelu, a także dyrektorowi oraz zastępcom dyrektora. Decyzję można włączyć do akt personalnych członka personelu. |
4. | Odpowiedź Sekretariatu uwzględniająca wyniki oceny przeprowadzonej przez Komitet przekazuje się na piśmie członkowi personelu w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia otrzymania propozycji decyzji ze strony Komitetu. |
V. Zawieszenie czynności
1. | Złożenie odwołania od oceny przeprowadzonej przez Komitet, ani złożenie odwołania skierowanego do arbitra, nie skutkują zawieszeniem wykonania zaskarżonej decyzji administracyjnej. |
2. | Jednak w przypadku gdy konieczna jest ocena decyzji administracyjnej przez Komitet:
|
VI. Przepisy końcowe
1. | Wszelkie zmiany niniejszego regulaminu wewnętrznego przyjmowane są w drodze decyzji Komitetu Sterującego. |
2. | Po roku od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu wewnętrznego lub w dowolnym późniejszym terminie, w oparciu o praktyczne doświadczenia w jego stosowaniu, Sekretariat może zaproponować wprowadzenie w nim zmian, które uzna za przydatne lub niezbędne. W przypadku gdy członek Komitetu Sterującego chce zaproponować taką zmianę, członek ten konsultuje się najpierw z Sekretariatem. |
3. | Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia przez Komitet Sterujący. |
Zasady rozstrzygania sporów
I. Przepisy ogólne
1. | Niniejsze zasady rozstrzygania sporów odnoszą się do sekcji 15 regulaminu pracowniczego Wspólnoty Transportowej, przyjętego na podstawie decyzji nr 3/2019 Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej, w celu ułatwiania terminowego postępowania przy racjonalnych kosztach dla stron. |
2. | W przypadku wystąpienia jakiejkolwiek sprzeczności między niniejszymi zasadami a regulaminem pracowniczym, zasadami dotyczącymi rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innymi odpowiednimi zasadami przyjętymi przez Regionalny Komitet Sterujący, zastosowanie mają te drugie przepisy. |
3. | Członkowie personelu lub Sekretariat mogą wnieść odwołanie do arbitra jedynie w celu zakwestionowania propozycji decyzji sporządzonej w pierwszej instancji przez Komitet Pojednawczy. |
4. | Wszelkie nierozstrzygnięte spory między Sekretariatem a członkiem personelu w kwestiach regulaminu pracowniczego, zasad dotyczących rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innych odnośnych zasad są przedstawiane w drugiej instancji arbitrowi. |
II. Arbiter
1. | Komisja Europejska występuje jako arbiter w drugiej instancji. |
2. | Arbiter jest całkowicie niezależny i kieruje się wyłącznie swoją niezależną oceną. Nie może domagać się ani przyjmować instrukcji od Sekretariatu, wykonuje swoje zadania w pełni niezależnie i unika konfliktów interesu. Postępowanie arbitrażowe ma charakter poufny. Arbiter zapewnia poufność danych osobowych przetwarzanych w związku z odwołaniami pracowników. |
3. | Arbitra wyznacza się w terminie 30 dni kalendarzowych od daty złożenia odwołania u prezydencji Regionalnego Komitetu Sterującego. |
4. | Arbiter posiada mandat na cały okres potrzebny do rozstrzygnięcia sprawy. |
5. | Arbiter ustala:
Procedurę przeprowadza się w taki sposób, aby umożliwić zainteresowanym stronom przedstawienie faktów i okoliczności istotnych dla odwołania. |
6. | Arbiter rozstrzyga spór zgodnie z regulaminem pracowniczym, zasadami dotyczącymi rekrutacji, warunków pracy i równomiernej reprezentacji geograficznej lub innymi odnośnymi zasadami. Kwestie dotyczące interpretacji Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową nie należą do kompetencji arbitra. |
7. | Kompetencje arbitra obejmują uprawnienia do zarządzenia, w dowolnym momencie postępowania, środka tymczasowego, od którego nie służy odwołanie, w celu zapewnienia tymczasowej ochrony jednej ze stron, jeżeli zaskarżona decyzja wydaje się na pierwszy rzut oka niezgodna z prawem, w przypadkach szczególnie pilnych i jeżeli wykonanie tej decyzji wyrządziłoby nieodwracalną szkodę. Taka tymczasowa ochrona może obejmować zawieszenie wykonania zaskarżonej decyzji administracyjnej, z wyjątkiem przypadków powołania lub wypowiedzenia. |
8. | Postępowania w sprawie sporów odbywają się w Belgradzie lub za pośrednictwem internetu i prowadzone są w języku angielskim. Dział Zasobów Ludzkich i Administracji Sekretariatu zapewnia arbitrowi wsparcie administracyjne. |
9. | Arbiter zawiadamia zainteresowanego członka personelu i Sekretariat o wszystkich krokach proceduralnych związanych ze sprawą. |
10. | Jeżeli co najmniej dwa odwołania przedłożone Arbitrowi dotyczą tego samego problemu, Arbiter może zdecydować o rozpatrzeniu ich razem i wydać jedną decyzję. |
11. | Postępowanie dotyczące sporu zostaje bezzwłocznie zakończone, w przypadku gdy zainteresowany członek personelu wycofa odwołanie lub jeśli dojdzie do rozwiązania sporu w drodze porozumienia stron. Zainteresowany członek personelu powiadamia o tym arbitra na piśmie. Procedura odwoławcza zostaje bezzwłocznie zakończona w przypadku naruszenia przepisów części III pkt 3. |
III. Procedura odwoławcza
1. | Każda ze stron może wnieść odwołanie od zaskarżonej decyzji administracyjnej. Kieruje się je do prezydencji Regionalnego Komitetu Sterującego w terminie 30 dni kalendarzowych od otrzymania proponowanej decyzji Komitetu Pojednawczego. Prezydencja Regionalnego Komitetu Sterującego nie przyjmuje odwołania, jeżeli termin nie został dotrzymany. |
2. | Złożenie odwołania do prezydencji Regionalnego Komitetu Sterującego w drugiej instancji skutkuje zawieszeniem wykonania zaskarżonej decyzji, która opiera się na propozycji Komitetu Pojednawczego. |
3. | Zainteresowany członek personelu ani żaden przedstawiciel Sekretariatu nie może omawiać kwestii odwołania z arbitrem lub kontaktować się z arbitrem w jakikolwiek sposób w trakcie procedury odwoławczej inaczej niż w sposób przewidziany w części II pkt 5. |
4. | Po rozstrzygnięciu sporu arbiter sporządza sprawozdanie. W sprawozdaniu należy przedstawić wykonane kroki proceduralne, fakty oraz okoliczności mające znaczenie dla odwołania i ostatecznego rozstrzygnięcia. |
IV. Proces decyzyjny
1. | Decyzję arbitra w sprawie zaskarżonej decyzji administracyjnej sporządza się w ciągu 90 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie skierowane do prezydencji Komitetu Sterującego. |
2. | Decyzję przekazuje się na piśmie zainteresowanemu członkowi personelu oraz Sekretariatowi i można ją dołączyć do akt personalnych członka personelu. |
3. | Decyzja arbitra jest ostateczna i wiążąca dla wszystkich stron. |
V. Postanowienia końcowe
1. | Wszelkie zmiany niniejszych zasad rozstrzygania sporów przyjmowane są w drodze decyzji Komitetu Sterującego. |
2. | Po roku od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu wewnętrznego lub w dowolnym późniejszym terminie, w oparciu o praktyczne doświadczenia w jego stosowaniu, Sekretariat może zaproponować wprowadzenie w nim zmian, które uzna za przydatne lub niezbędne. W przypadku gdy członek Komitetu Sterującego chce zaproponować taką zmianę, konsultuje się najpierw z Sekretariatem. |
3. | Niniejszy regulamin wewnętrzny wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia przez Komitet Sterujący. |
PROJEKT
DECYZJA REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ nr .../2022
z dnia …
w sprawie zmiany regulaminu wewnętrznego Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej
REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową, w szczególności jego art. 24 ust. 5,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł
Dział IV pkt 4 regulaminu wewnętrznego Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej otrzymuje brzmienie:
"4. | Projekt porządku obrad posiedzenia jest uzgadniany między stroną sprawującą przewodnictwo i wiceprezydencją. Projekt porządku obrad i wszelkie powiązane z nim dokumenty są przekazywane członkom i obserwatorom co najmniej cztery tygodnie przed danym posiedzeniem. Członkowie mogą przedstawiać uwagi oraz proponować dodanie do porządku obrad nowych punktów. Innym państwom, organizacjom międzynarodowym lub innym podmiotom zaproszonym zgodnie z sekcją II pkt 3 również dostarcza się istotne dla nich materiały.". |
W imieniu Regionalnego Komitetu Sterującego
Przewodniczący