Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 61 str. 71
Wersja aktualna od 2023-02-07
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 61 str. 71
Wersja aktualna od 2023-02-07
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE Nr 1/2023 SPECJALNEGO KOMITETU DS. ENERGII USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. L) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia 7 lutego 2023 r.

dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych [2023/425]

SPECJALNY KOMITET ds. ENERGII,

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (zwaną dalej „umową o handlu i współpracy"), w szczególności art. 311 ust. 1 i 2, art. 312 ust. 1, art. 317 ust. 2 i 3 oraz jej załącznik 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. a) umowy o handlu i współpracy, Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej „Specjalnym Komitetem") jest uprawniony do monitorowania i przeglądu wdrażania oraz do zapewniania właściwego funkcjonowania umowy o handlu i współpracy w obszarze swoich kompetencji. Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) Specjalny Komitet jest uprawniony do przyjmowania decyzji oraz zaleceń w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała swoje uprawnienia temu Specjalnemu Komitetowi zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. f). Zgodnie z art. 329 ust. 3 umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet wydaje zalecenia niezbędne do zapewnienia skutecznego wdrażania rozdziałów tytułu VIII umowy o handlu i współpracy, za które jest odpowiedzialny.

(2)

Mając na celu zapewnienie skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych oraz zmniejszanie barier w handlu między Stronami, w art. 311 ust. 1 umowy o handlu i współpracy ustanowiono zobowiązania między innymi w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych, zarządzania ograniczeniami przesyłowymi i wyznaczania zdolności przesyłowych dla elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, jak również do zawarcia porozumień, aby osiągnąć solidne i skuteczne rezultaty we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.

(3)

W dniu 22 stycznia 2021 r. Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej i Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa wydały swoim operatorom systemów przesyłowych energii elektrycznej (zwanym dalej „OSP") wstępne zalecenie (zwane dalej „wstępnym zaleceniem"), wzywając ich do wspólnego rozpoczęcia przygotowywania procedur technicznych dotyczących skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych przed rozpoczęciem prac przez Specjalny Komitet. Biorąc pod uwagę, że Specjalny Komitet rozpoczął swoje działania w 2021 r., to wstępne zalecenie, przekazane OSP przez Strony, musi zostać potwierdzone przez Specjalny Komitet jako zalecenie dla Stron.

(4)

W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP do sporządzenia docelowego modelu rynku dnia następnego na podstawie koncepcji „wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów" zgodnie z art. 312 ust. 1, art. 317 ust. 2 i 3 oraz załącznikiem 29 do umowy o handlu i współpracy.

(5)

W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych innych niż przedziały czasowe rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP Stron do wspólnego zaproponowania harmonogramu opracowania projektów procedur technicznych. Zalecenie to jest nadal przydatne jako punkt odniesienia i wytyczne do dalszych prac w tym zakresie, priorytetowo traktuje się jednak obrót energią elektryczną w przedziałach czasowych rynku dnia następnego.

(6)

Chociaż nie został dotrzymany harmonogram określony w załączniku 29, o którym mowa we wstępnym zaleceniu, to jednak Specjalny Komitet powinien wypełnić swoje zobowiązania wynikające z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy.

(7)

OSP i organy regulacyjne Stron podjęły już prace w związku ze wstępnym zaleceniem. Biorąc pod uwagę postępy osiągnięte do tej pory przez OSP, niezbędne są dalsze informacje dotyczące analizy kosztów i korzyści oraz ogólne propozycje dotyczące procedur technicznych, aby Specjalny Komitet mógł wypełnić swoje zobowiązania wynikające z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy.

(8)

Każda ze Stron powinna zatem wezwać swoich OSP do dostarczenia tych dalszych informacji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1)

Wstępne zalecenie Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej i Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa, wydane w dniu 22 stycznia 2021 r. i skierowane odpowiednio do OSP energii elektrycznej Unii i Zjednoczonego Królestwa, wzywające ich do rozpoczęcia przygotowywania procedur technicznych dotyczących skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, zawarte w załączniku I do niniejszego zalecenia, zostaje niniejszym potwierdzone jako zalecenie Specjalnego Komitetu ds. Energii dla Stron.

2)

Specjalny Komitet zaleca, aby każda ze Stron zwróciła się do swoich OSP energii elektrycznej o dostarczenie dodatkowych informacji określonych w załączniku II do niniejszego zalecenia w ciągu pięciu miesięcy od daty zwrócenia się o te informacje przez każdą ze Stron.

Sporządzono w Brukseli i Londynie w dniu 7 lutego 2023 r.

W imieniu Specjalnego Komitetu

Współprzewodniczący

F. ERMACORA

P. KOVACS

M. SKRINAR


ZAŁĄCZNIK I-A

Wstępne zalecenie Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej z UE z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem

Image 1

Bruksela, 22 stycznia 2021 r.

[adresat w ENTSO-E]

Przedmiot: Opracowanie projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych po zawarciu umowy o handlu i współpracy

Szanowni Państwo!

Jak wiadomo, Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony („umowa") została podpisana 30 grudnia 2020 r. i jest tymczasowo stosowana od 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. ENER.19 umowy Unia i Zjednoczone Królestwo muszą zapewnić współpracę operatorów systemów przesyłowych w celu opracowania procedur technicznych w wielu obszarach, w tym w zakresie wykorzystania połączeń międzysystemowych, jeśli tak zaleci Specjalny Komitet ds. Energii. W trakcie negocjacji Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że niektóre z tych procedur technicznych powinny zostać opracowane już teraz, przed rozpoczęciem prac Specjalnego Komitetu ds. Energii. W związku z tym wzywa się ENTSO energii elektrycznej do opracowania projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych. Po rozpoczęciu działań Specjalny Komitet ds. Energii będzie monitorował wszystkie prace związane z opracowywaniem procedur technicznych.

W projektach procedur technicznych należy uwzględnić wyznaczenie oraz alokację zdolności przesyłowych we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.

Wezwanie to ma na celu wdrożenie postanowień art. ENER.13, ENER.14 i ENER.19 umowy w odniesieniu do skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych i należy je rozumieć w tym kontekście. W szczególności procedury techniczne nie powinny obejmować ani pociągać za sobą uczestnictwa operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w unijnych procedurach alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.

ENTSO energii elektrycznej powinna opracować te procedury techniczne we współpracy z operatorami systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa w kontekście współpracy określonej w protokole ustaleń przyjętym w celu wdrożenia postanowień art. ENER.19 umowy.

Więcej szczegółowych informacji na temat tego, co powinno znaleźć się w projektach procedur technicznych, znajduje się w załączniku 2 (wyznaczanie zdolności przesyłowych), załączniku 3 (alokacja zdolności przesyłowych) i załączniku 4.

W szczególności, w odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, zwracamy się o opracowanie docelowego modelu rynku dnia następnego opartego na koncepcji „wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów", zgodnego z art. ENER.14, art. ENER.19 i załącznikiem ENER-4 do umowy; zgodnie z tymi postanowieniami powinno to nastąpić na zasadzie priorytetu. Treść załącznika ENER-4 do umowy jest powtórzona w załączniku 4 do niniejszego pisma.

W części 2 załącznika ENER-4 do umowy określono harmonogram opracowania procedur technicznych dla przedziałów czasowych rynku dnia następnego. Podane poniżej daty oparte są na tym harmonogramie, który zgodnie z art. FINPROV.11.3 umowy został obliczony od 1 stycznia 2021 r., czyli od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania umowy.

Aby wspomóc proces opracowywania docelowego modelu rynku dnia następnego i zgodnie z załącznikiem ENER-4, zwracamy się o opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści na potrzeby oceny wartości dodanej docelowego modelu najpóźniej do 1 kwietnia 2021 r. Ogólne propozycje oraz analizę kosztów i korzyści należy opracować zgodnie z załącznikiem 5 do niniejszego pisma.

Zwracamy się o przedłożenie projektów procedur technicznych do Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki („Agencja") w celu uzyskania opinii na ich temat. Wzywamy ENTSO energii elektrycznej do przeprowadzenia najpierw odpowiednich konsultacji na temat projektów procedur technicznych z uczestnikami rynku. Zwracamy się o przedłożenie opinii, po jej otrzymaniu, wraz z projektami procedur technicznych Specjalnemu Komitetowi ds. Energii w terminie umożliwiającym ich wdrożenie do 1 kwietnia 2022 r.

Kopię niniejszego pisma przekazuję mojemu odpowiednikowi w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej, który prześle równoważne pismo do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa;

kopia tego pisma znajduje się w załączniku 1 do niniejszego pisma.

Z poważaniem

[podpis nadawcy]

Kopia

Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej

Załącznik 1

Pismo od [nadawca] z Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa

Załącznik 2 Wyznaczanie zdolności przesyłowych

W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych, które mogą następnie zostać udostępnione rynkowi.

Te zdolności przesyłowe powinny być wyznaczane w sposób skoordynowany we wszystkich elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych.

Zdolności przesyłowe elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych należy maksymalizować. W ramach tego wymogu należy:

-

uwzględnić zobowiązania OSP do spełniania standardów bezpieczeństwa pracy sieci,

-

przestrzegać granic obszarów rynkowych w UE i Zjednoczonym Królestwie ustalonych na podstawie odpowiednich ram wewnętrznych,

-

umożliwić OSP z UE spełnienie wymogu zapewnienia dostępności co najmniej 70 % swoich zdolności przesyłowych na granicach obszaru rynkowego w UE zgodnie z art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2019/943,

-

zapewnić niedyskryminację między operatorami systemów przesyłowych w Unii i Zjednoczonym Królestwie w zakresie wyznaczania zdolności,

-

oprzeć się na skoordynowanym procesie działań zaradczych w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, w tym redysponowania i zakupów przeciwnych,

-

oprzeć się na porozumieniu o podziale kosztów pomiędzy OSP Stron dotyczącym redysponowania i zakupów przeciwnych.

W miarę możliwości technicznych OSP Stron bilansują zapotrzebowanie na wszelkie przepływy mocy w przeciwnym kierunku na elektroenergetycznym połączeniu międzysystemowym, aby maksymalnie wykorzystać zdolność tego połączenia międzysystemowego.

W odniesieniu do wyznaczania zdolności przesyłowych OSP publikują co najmniej:

-

corocznie: informacje na temat długoterminowego rozwoju infrastruktury przesyłowej i jego wpływu na transgraniczną zdolność przesyłową,

-

co miesiąc: prognozy na następny miesiąc i następny rok dotyczące dostępnej na rynku zdolności przesyłowej, uwzględniające wszystkie istotne informacje dostępne OSP w czasie obliczania prognoz (np. wpływ sezonu letniego i zimowego na zdolność linii, konserwację sieci, dostępność jednostek produkcyjnych itp.),

-

co tydzień: sporządzane z tygodniowym wyprzedzeniem prognozy zdolności przesyłowej dostępnej na rynku, uwzględniające wszystkie istotne informacje dostępne OSP w czasie obliczania prognoz, takie jak prognozy pogody, planowane prace konserwacyjne w sieci, dostępność jednostek produkcyjnych itp.,

-

codziennie: informacje na temat zdolności przesyłowej dostępnej na rynku dotyczące następnego dnia i danego dnia dla każdej jednostki czasu obowiązującej na rynku, z uwzględnieniem całej skompensowanej nominacji na następny dzień, planów wytwarzania na następny dzień, prognoz zapotrzebowania i planowanych prac konserwacyjnych w sieci,

-

informacje o łącznej wielkości już alokowanej zdolności dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku oraz wszystkie istotne warunki, na jakich zdolność ta może zostać wykorzystana (np. cena rozliczeniowa w ramach aukcji, obowiązki dotyczące sposobu wykorzystania zdolności itp.), tak aby zidentyfikować wszelką pozostałą zdolność,

-

informacje na temat alokowanej zdolności w najkrótszym możliwym czasie po każdej alokacji, a także orientacyjne informacje na temat zapłaconych cen,

-

informacje o łącznej wykorzystanej zdolności dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku, natychmiast po przyznaniu zdolności,

-

w czasie możliwie jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego: łączne zrealizowane przepływy handlowe i fizyczne dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku, wraz z opisem skutków wszelkich działań naprawczych podjętych przez OSP (takich jak ograniczenia) w celu rozwiązania problemów dotyczących sieci lub systemu,

-

odpowiednie informacje pozwalające ocenić, czy zdolność przesyłowa elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych została wyznaczona i alokowana w sposób zgodny z umową między UE a Zjednoczonym Królestwem.

Załącznik 3 Alokacja zdolności przesyłowych

W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych dostępnych na rynku dla poniższych ram czasowych:

-

terminowych,

-

dnia następnego,

-

dnia bieżącego.

W przypadku każdych ram czasowych metoda powinna:

-

służyć zapewnieniu skoordynowanych aukcji w odniesieniu do wszystkich elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych,

-

obejmować zasady dotyczące przyznania, ograniczenia, gwarancji, wynagrodzenia, przeniesienia i zwrotu nabytych zdolności przesyłowych, jak również procedur awaryjnych i rekompensat w przypadku ograniczenia zdolności przesyłowych,

-

obejmować zasady podziału dochodu z ograniczeń,

-

służyć nałożeniu na operatorów systemów przesyłowych zakazu naliczania cen wywoławczych w przypadku, gdy na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych nie występują ograniczenia zdolności przesyłowych, chyba że stosuje się zwolnienie.

Załącznik 4 Docelowy model rynku dnia następnego: „wieloregionalne luźne łączenie wolumenów"

CZĘŚĆ 1

1.

Nowa procedura alokacji zdolności przesyłowych na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych w przedziale czasowym rynku dnia następnego opiera się na koncepcji „wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów". Ogólnym celem nowej procedury jest maksymalizacja korzyści z handlu. Jako pierwszy krok w kierunku opracowania nowej procedury Strony zapewniają, aby operatorzy systemu przesyłowego przygotowywali ogólne propozycje oraz ocenę kosztów i korzyści.

2.

Wieloregionalne luźne łączenie wolumenów obejmuje rozwijanie funkcji łączenia rynków w celu ustalenia pozycji energii netto (alokacja typu „implicit") pomiędzy:

a)

obszarami rynkowymi ustanowionymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/943, które mają bezpośrednie międzysystemowe połączenie elektroenergetyczne ze Zjednoczonym Królestwem; oraz

b)

Zjednoczonym Królestwem.

3.

Pozycje energii netto na połączeniach wzajemnych energii elektrycznej oblicza się w ramach procesu alokacji typu „implicit" poprzez zastosowanie specjalnego algorytmu do:

a)

ofert kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z obszarów rynkowych ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/943, które mają bezpośrednie międzysystemowe połączenie elektroenergetyczne ze Zjednoczonym Królestwem;

b)

ofert kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z odpowiednich rynków dnia następnego w Zjednoczonym Królestwie;

c)

danych dotyczących przepustowości sieci i zdolności systemu określonych zgodnie z procedurami uzgodnionymi pomiędzy operatorami systemu przesyłowego; oraz

d)

danych dotyczących oczekiwanych handlowych przepływów międzysystemowych połączeń sieci elektroenergetycznych między obszarami rynkowymi połączonymi ze Zjednoczonym Królestwem a innymi obszarami rynkowymi w Unii, określone przez operatorów systemów przesyłowych Unii przy użyciu solidnych metod.

Proces ten musi być zgodny ze szczególnymi właściwościami połączeń wzajemnych prądu stałego, w tym z wymogami dotyczącymi strat i narastania.

4.

Funkcja łączenia rynków:

a)

zapewnia uzyskanie wyników z odpowiednim wyprzedzeniem przed funkcjonowaniem odpowiednich rynków dnia następnego Stron (dla Unii jest to jednolite łączenie rynków dnia następnego ustanowione zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1222 (1)), tak aby wyniki te mogły być wykorzystywane jako dane wejściowe w procesach, które określają wyniki na tych rynkach;

b)

generuje wyniki, które są wiarygodne i powtarzalne;

c)

stanowi szczególny proces łączący niezależne i odrębne rynki dnia następnego w Unii i w Zjednoczonym Królestwie; w szczególności oznacza to, że konkretny algorytm musi być niezależny i odrębny od algorytmu stosowanego w jednolitym łączeniu rynków dnia następnego ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/1222 oraz, w odniesieniu do ofert handlowych i ofert Unii, mieć dostęp tylko do tych ofert z obszarów rynkowych, które są bezpośrednio połączone ze Zjednoczonym Królestwem za pomocą międzysystemowego połączenia elektroenergetycznego.

5.

Obliczone pozycje energetyczne netto publikuje się po zatwierdzeniu i weryfikacji. Jeżeli działanie funkcji łączenia rynków jest niemożliwe lub funkcja nie jest w stanie wygenerować wyniku, zdolność elektroenergetycznych połączeń wzajemnych alokuje się w drodze procesu awaryjnego, a uczestnicy rynku są powiadamiani o zastosowaniu procesu awaryjnego.

6.

Koszty opracowania i wdrożenia procedur technicznych dzielone są po równo pomiędzy odpowiednimi operatorami systemu przesyłowego w Zjednoczonym Królestwie, z jednej strony, a odpowiednimi unijnymi operatorami systemu przesyłowego lub innymi podmiotami, z drugiej strony, o ile Specjalny Komitet ds. Energii nie zadecyduje inaczej.

CZĘŚĆ 2

Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:

a)

w ciągu trzech miesięcy - analiza kosztów i korzyści oraz zarys wniosków dotyczących procedur technicznych;

b)

w ciągu 10 miesięcy - wniosek dotyczący procedur technicznych;

c)

w ciągu 15 miesięcy - wejście w życie procedur technicznych.

Załącznik 5 Wymogi dotyczące ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści

Jak określono w części 1 załącznika ENER - 4 do umowy, pierwszym etapem opracowania nowych uzgodnień dotyczących rynku dnia następnego jest opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści.

W ogólnych propozycjach należy:

-

przedstawić projekt na wysokim szczeblu dotyczący rozwiązania opartego na wieloregionalnym luźnym łączeniu wolumenów;

-

określić role i obowiązki podmiotów z branży;

-

zawrzeć plan wdrożenia;

-

wskazać wszelkie zagrożenia i problemy związane z wdrożeniem oraz zaproponować sposoby ich rozwiązania; oraz

-

ocenić wpływ różnic pomiędzy systemami ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych przez podmioty na przepływy przez połączenia międzysystemowe.

W analizie kosztów i korzyści uwzględnia się cel uzgodnień, jakim jest maksymalizacja korzyści z handlu, co oznacza, że w ramach ograniczeń określonych w załączniku ENER-4 do umowy uzgodnienia handlowe:

-

powinny być możliwie jak najbardziej skuteczne; oraz

-

powinny, w normalnych okolicznościach, doprowadzić do tego, że przepływy w ramach elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych będą zgodne z cenami na rynkach dnia następnego Stron.


(1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24).


ZAŁĄCZNIK I-B

Wstępne zalecenie Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa dla operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa z dnia 22 stycznia 2021 r. dotyczące opracowania procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych w ramach umowy o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem

Image 2

[nadawca w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej]

[adresat w OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa]

Piątek, 22 stycznia 2021 r.

Szanowni Państwo!

Opracowanie projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych po zawarciu umowy o handlu i współpracy między Zjednoczonym Królestwem a UE

Jak wiadomo, Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony („umowa") została podpisana 30 grudnia 2020 r. i jest tymczasowo stosowana od 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z art. ENER.19 umowy Unia i Zjednoczone Królestwo muszą zapewnić współpracę operatorów systemów przesyłowych w celu opracowania procedur technicznych w wielu obszarach, w tym w zakresie wykorzystania połączeń międzysystemowych, jeśli tak zaleci Specjalny Komitet ds. Energii. W trakcie negocjacji Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że niektóre z tych procedur technicznych powinny zostać opracowane już teraz, przed rozpoczęciem prac Specjalnego Komitetu ds. Energii. W związku z tym wzywa się OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do opracowania projektów procedur technicznych w zakresie wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w celu zapewnienia efektywnego handlu za pośrednictwem elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych. Po rozpoczęciu działań Specjalny Komitet ds. Energii będzie monitorował wszystkie prace związane z opracowywaniem procedur technicznych.

W projektach procedur technicznych należy uwzględnić wyznaczenie oraz alokację zdolności przesyłowych we wszystkich odpowiednich ramach czasowych.

Wezwanie to ma na celu wdrożenie postanowień art. ENER.13, ENER.14 i ENER.19 umowy w odniesieniu do skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych i należy je rozumieć w tym kontekście. W szczególności procedury techniczne nie powinny obejmować ani pociągać za sobą uczestnictwa operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa w unijnych procedurach alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi.

OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa powinni opracować te procedury techniczne we współpracy z ENTSO energii elektrycznej w kontekście współpracy określonej w protokole ustaleń przyjętym w celu wdrożenia postanowień art. ENER.19 umowy.

Więcej szczegółowych informacji na temat tego, co powinno znaleźć się w projektach procedur technicznych, znajduje się w załączniku 2 (wyznaczanie zdolności przesyłowych), załączniku 3 (alokacja zdolności przesyłowych) i załączniku 4.

W szczególności, w odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, zwracamy się o opracowanie docelowego modelu rynku dnia następnego opartego na koncepcji „wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów", zgodnego z art. ENER.14, art. ENER.19 i załącznikiem ENER-4 do umowy; zgodnie z tymi postanowieniami powinno to nastąpić na zasadzie priorytetu. Treść załącznika ENER-4 do umowy jest powtórzona w załączniku 4 do niniejszego pisma.

W części 2 załącznika ENER-4 do umowy określono harmonogram opracowania procedur technicznych dla przedziałów czasowych rynku dnia następnego. Podane poniżej daty oparte są na tym harmonogramie, który zgodnie z art. FINPROV.11.3 umowy został obliczony od 1 stycznia 2021 r., czyli od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania umowy.

Aby wspomóc proces opracowywania docelowego modelu rynku dnia następnego i zgodnie z załącznikiem ENER-4, zwracamy się o opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści na potrzeby oceny wartości dodanej docelowego modelu najpóźniej do 1 kwietnia 2021 r. Ogólne propozycje oraz analizę kosztów i korzyści należy opracować zgodnie z załącznikiem 5 do niniejszego pisma.

Zwracamy się o przedłożenie projektów procedur technicznych do organów regulacyjnych w Zjednoczonym Królestwie w celu uzyskania opinii na ich temat. Wzywamy OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa do przeprowadzenia najpierw odpowiednich konsultacji na temat projektów procedur technicznych z uczestnikami rynku. Zwracamy się o przedłożenie opinii, po jej otrzymaniu, wraz z projektami procedur technicznych Specjalnemu Komitetowi ds. Energii w terminie umożliwiającym ich wdrożenie do 1 kwietnia 2022 r.

Jeśli chodzi o wyznaczanie i alokację zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych innych niż przedziały czasowe rynku dnia następnego, zwracamy się do OSP energii elektrycznej ze Zjednoczonego Królestwa o zaproponowanie Specjalnemu Komitetowi ds.

Energii harmonogramu opracowania projektów procedur technicznych. Kopię niniejszego pisma przekazuję mojemu odpowiednikowi w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej, który prześle równoważne pismo do ENTSO energii elektrycznej; kopia tego pisma znajduje się w załączniku 1 do niniejszego pisma.

Z poważaniem

[podpis nadawcy]

Kopia

Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej

Załącznik 1

Pismo od Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej do ENTSO energii elektrycznej

Załącznik 2 Wyznaczanie zdolności przesyłowych

W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych, które mogą następnie zostać udostępnione rynkowi.

Te zdolności przesyłowe powinny być wyznaczane w sposób skoordynowany we wszystkich elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych.

Zdolności przesyłowe elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych należy maksymalizować. W ramach tego wymogu należy:

-

uwzględnić zobowiązania OSP do spełniania standardów bezpieczeństwa pracy sieci,

-

przestrzegać granic obszarów rynkowych w UE i Zjednoczonym Królestwie ustalonych na podstawie odpowiednich ram wewnętrznych,

-

umożliwić OSP z UE spełnienie wymogu zapewnienia dostępności co najmniej 70 % swoich zdolności przesyłowych na granicach obszaru rynkowego w UE zgodnie z art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2019/943,

-

zapewnić niedyskryminację między operatorami systemów przesyłowych w Unii i Zjednoczonym Królestwie w zakresie wyznaczania zdolności,

-

oprzeć się na skoordynowanym procesie działań zaradczych w zakresie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych, w tym redysponowania i zakupów przeciwnych,

-

oprzeć się na porozumieniu o podziale kosztów pomiędzy OSP Stron dotyczącym redysponowania i zakupów przeciwnych.

W miarę możliwości technicznych OSP Stron bilansują zapotrzebowanie na wszelkie przepływy mocy w przeciwnym kierunku na elektroenergetycznym połączeniu międzysystemowym, aby maksymalnie wykorzystać zdolność tego połączenia międzysystemowego.

W odniesieniu do wyznaczania zdolności przesyłowych OSP publikują co najmniej:

-

rocznie: informacje na temat długoterminowego rozwoju infrastruktury przesyłowej i jego wpływu na transgraniczną zdolność przesyłową,

-

co miesiąc: prognozy na następny miesiąc i następny rok dotyczące dostępnej na rynku zdolności przesyłowej, uwzględniające wszystkie istotne informacje dostępne OSP w czasie obliczania prognoz (np. wpływ sezonu letniego i zimowego na zdolność linii, konserwację sieci, dostępność jednostek produkcyjnych itp.),

-

co tydzień: sporządzane z tygodniowym wyprzedzeniem prognozy zdolności przesyłowej dostępnej na rynku, uwzględniające wszystkie istotne informacje dostępne OSP w czasie obliczania prognoz, takie jak prognozy pogody, planowane prace konserwacyjne w sieci, dostępność jednostek produkcyjnych itp.,

-

codziennie: informacje na temat zdolności przesyłowej dostępnej na rynku dotyczące następnego dnia i danego dnia dla każdej jednostki czasu obowiązującej na rynku, z uwzględnieniem całej skompensowanej nominacji na następny dzień, planów wytwarzania na następny dzień, prognoz zapotrzebowania i planowanych prac konserwacyjnych w sieci,

-

informacje o łącznej wielkości już alokowanej zdolności dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku oraz wszystkie istotne warunki, na jakich zdolność ta może zostać wykorzystana (np. cena rozliczeniowa w ramach aukcji, obowiązki dotyczące sposobu wykorzystania zdolności itp.), tak aby zidentyfikować wszelką pozostałą zdolność,

-

informacje na temat alokowanej zdolności w najkrótszym możliwym czasie po każdej alokacji, a także orientacyjne informacje na temat zapłaconych cen,

-

informacje o łącznej wykorzystanej zdolności dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku, natychmiast po przyznaniu zdolności,

-

w czasie możliwie jak najbardziej zbliżonym do rzeczywistego: łączne zrealizowane przepływy handlowe i fizyczne dla poszczególnych jednostek czasu obowiązujących na rynku, wraz z opisem skutków wszelkich działań naprawczych podjętych przez OSP (takich jak ograniczenia) w celu rozwiązania problemów dotyczących sieci lub systemu,

-

odpowiednie informacje pozwalające ocenić, czy zdolność przesyłowa elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych została wyznaczona i alokowana w sposób zgodny z umową między UE a Zjednoczonym Królestwem.

Załącznik 3 Alokacja zdolności przesyłowych

W projektach procedur technicznych należy określić warunki i metody dotyczące alokacji zdolności przesyłowych połączeń międzysystemowych dostępnych na rynku dla poniższych ram czasowych:

-

terminowych,

-

dnia następnego,

-

dnia bieżącego.

W przypadku każdych ram czasowych metoda powinna:

-

służyć zapewnieniu skoordynowanych aukcji w odniesieniu do wszystkich elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych,

-

obejmować zasady dotyczące przyznania, ograniczenia, gwarancji, wynagrodzenia, przeniesienia i zwrotu nabytych zdolności przesyłowych, jak również procedur awaryjnych i rekompensat w przypadku ograniczenia zdolności przesyłowych - obejmować zasady podziału dochodu z ograniczeń,

-

służyć nałożeniu na OSP zakazu naliczania cen wywoławczych w przypadku, gdy na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych nie występują ograniczenia zdolności przesyłowych, chyba że stosuje się zwolnienie.

Załącznik 4 Docelowy model rynku dnia następnego: „wieloregionalne luźne łączenie wolumenów"

CZĘŚĆ 1

1.

Nowa procedura alokacji zdolności przesyłowych na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych w przedziale czasowym rynku dnia następnego opiera się na koncepcji „wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów". Ogólnym celem nowej procedury jest maksymalizacja korzyści z handlu. Jako pierwszy krok w kierunku opracowania nowej procedury Strony zapewniają, aby operatorzy systemu przesyłowego przygotowywali ogólne propozycje oraz ocenę kosztów i korzyści.

2.

Wieloregionalne luźne łączenie wolumenów obejmuje rozwijanie funkcji łączenia rynków w celu ustalenia pozycji energii netto (alokacja typu „implicit") pomiędzy:

a)

obszarami rynkowymi ustanowionymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/943, które mają bezpośrednie międzysystemowe połączenie elektroenergetyczne ze Zjednoczonym Królestwem; oraz

b)

Zjednoczonym Królestwem.

3.

Pozycje energii netto na połączeniach wzajemnych energii elektrycznej oblicza się w ramach procesu alokacji typu „implicit" poprzez zastosowanie specjalnego algorytmu do:

a)

ofert kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z obszarów rynkowych ustanowionych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/943, które mają bezpośrednie międzysystemowe połączenie elektroenergetyczne ze Zjednoczonym Królestwem;

b)

ofert kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z odpowiednich rynków dnia następnego w Zjednoczonym Królestwie;

c)

danych dotyczących przepustowości sieci i zdolności systemu określonych zgodnie z procedurami uzgodnionymi pomiędzy operatorami systemu przesyłowego; oraz

d)

danych dotyczących oczekiwanych handlowych przepływów międzysystemowych połączeń sieci elektroenergetycznych między obszarami rynkowymi połączonymi ze Zjednoczonym Królestwem a innymi obszarami rynkowymi w Unii, określone przez operatorów systemów przesyłowych Unii przy użyciu solidnych metod.

Proces ten musi być zgodny ze szczególnymi właściwościami połączeń wzajemnych prądu stałego, w tym z wymogami dotyczącymi strat i narastania.

4.

Funkcja łączenia rynków:

a)

zapewnia uzyskanie wyników z odpowiednim wyprzedzeniem przed funkcjonowaniem odpowiednich rynków dnia następnego Stron (dla Unii jest to jednolite łączenie rynków dnia następnego ustanowione zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/1222 (1)), tak aby wyniki te mogły być wykorzystywane jako dane wejściowe w procesach, które określają wyniki na tych rynkach;

b)

generuje wyniki, które są wiarygodne i powtarzalne;

c)

stanowi szczególny proces łączący niezależne i odrębne rynki dnia następnego w Unii i w Zjednoczonym Królestwie; w szczególności oznacza to, że konkretny algorytm musi być niezależny i odrębny od algorytmu stosowanego w jednolitym łączeniu rynków dnia następnego ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/1222 oraz, w odniesieniu do ofert handlowych i ofert Unii, mieć dostęp tylko do tych ofert z obszarów rynkowych, które są bezpośrednio połączone ze Zjednoczonym Królestwem za pomocą międzysystemowego połączenia elektroenergetycznego.

5.

Obliczone pozycje energetyczne netto publikuje się po zatwierdzeniu i weryfikacji. Jeżeli działanie funkcji łączenia rynków jest niemożliwe lub funkcja nie jest w stanie wygenerować wyniku, zdolność elektroenergetycznych połączeń wzajemnych alokuje się w drodze procesu awaryjnego, a uczestnicy rynku są powiadamiani o zastosowaniu procesu awaryjnego.

6.

Koszty opracowania i wdrożenia procedur technicznych dzielone są po równo pomiędzy odpowiednimi operatorami systemu przesyłowego w Zjednoczonym Królestwie, z jednej strony, a odpowiednimi unijnymi operatorami systemu przesyłowego lub innymi podmiotami, z drugiej strony, o ile Specjalny Komitet ds. Energii nie zadecyduje inaczej.

CZĘŚĆ 2

Od dnia wejścia w życie niniejszej Umowy termin wykonania niniejszego załącznika ustala się następująco:

a)

w ciągu trzech miesięcy - analiza kosztów i korzyści oraz zarys wniosków dotyczących procedur technicznych;

b)

w ciągu 10 miesięcy - wniosek dotyczący procedur technicznych;

c)

w ciągu 15 miesięcy - wejście w życie procedur technicznych.

Załącznik 5: Wymogi dotyczące ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści

Jak określono w części 1 załącznika ENER - 4 do umowy, pierwszym etapem opracowania nowych uzgodnień dotyczących rynku dnia następnego jest opracowanie ogólnych propozycji oraz analizy kosztów i korzyści.

W ogólnych propozycjach należy:

-

przedstawić projekt na wysokim szczeblu dotyczący rozwiązania opartego na wieloregionalnym luźnym łączeniu wolumenów,

-

określić role i obowiązki podmiotów z branży,

-

zawrzeć plan wdrożenia,

-

wskazać wszelkie zagrożenia i problemy związane z wdrożeniem oraz zaproponować sposoby ich rozwiązania, oraz

-

ocenić wpływ różnic pomiędzy systemami ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych przez podmioty na przepływy przez połączenia międzysystemowe.

W analizie kosztów i korzyści uwzględnia się cel uzgodnień, jakim jest maksymalizacja korzyści z handlu, co oznacza, że w ramach ograniczeń określonych w załączniku ENER-4 do umowy uzgodnienia handlowe:

-

powinny być możliwie jak najbardziej skuteczne, oraz

-

powinny, w normalnych okolicznościach, doprowadzić do tego, że przepływy w ramach elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych będą zgodne z cenami na rynkach dnia następnego Stron.


(1) Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/1222 z dnia 24 lipca 2015 r. ustanawiające wytyczne dotyczące alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi (Dz.U. L 197 z 25.7.2015, s. 24).


ZAŁĄCZNIK II

Projekt pisma Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej oraz Departamentu Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa do ich odpowiednich operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej wzywającego do przedstawienia dodatkowych informacji na potrzeby przygotowania procedur technicznych w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego zgodnie z umową o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem

[adres operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej z UE lub ze Zjednoczonego Królestwa]

[data]

Przedmiot: Wezwanie do przedstawienia dodatkowych informacji na potrzeby przygotowania procedur technicznych w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego zgodnie z umową o handlu i współpracy między UE a Zjednoczonym Królestwem

Szanowni Państwo!

Dziękujemy za dotychczasową pracę nad wdrożeniem tytułu dotyczącego energii umowy o handlu i współpracy, a w szczególności za udostępnienie analizy kosztów i korzyści oraz ogólnych propozycji popartych opinią [miejsce do wstawienia: krajowych organów regulacyjnych Zjednoczonego Królestwa [lub] Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki] w kwietniu 2021 r.

W związku ze spotkaniem Specjalnego Komitetu ds. Energii z 30 marca 2022 r. i jego zaleceniem [miejsce do wstawienia: Nr X/202x] z [miejsce do wstawienia: data], [miejsce do wstawienia: Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa [lub] Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej] zwraca się o udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w załączniku do niniejszego pisma w ciągu 5 miesięcy od otrzymania niniejszego pisma, prosząc jednocześnie o ścisłe zaangażowanie odpowiednich stron (np. giełd energii, wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej, izb rozliczeniowych) w analizę służącą ocenie praktycznej wykonalności scenariuszy.

[miejsce do wstawienia: Operator systemu przesyłowego [lub] ENTSO energii elektrycznej, ułatwiając pracę operatorom systemów przesyłowych z UE,] powinien(powinna) ponadto zwrócić się o wydanie nieformalnej opinii przez [miejsce do wstawienia: krajowe organy regulacji energetyki w Zjednoczonym Królestwie [lub] Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki] w sprawie wspomnianych dodatkowych informacji, a następnie przedłożyć ją wraz z odpowiedziami na pytania zawarte w załączniku.

Pytania zawarte w załączniku dotyczą przygotowania procedur technicznych dotyczących alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi w przedziałach czasowych rynku dnia następnego. Wszelkie informacje, które uzyskać będziecie musieli Państwo od stron trzecich, należy przetwarzać wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na te pytania, a jeśli dana strona trzecia sobie tego zażyczy, należy chronić te informacje przed ujawnieniem. [Miejsce do wstawienia: Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa [lub] Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej] zapewni również, iż informacje otrzymane w odpowiedzi na niniejsze pismo zostaną wykorzystane wyłączne w powyższym celu. Będzie traktować jako poufne wszelkie informacje uznane za poufne lub szczególnie chronione informacje handlowe oraz przechowywać je i chronić przed ujawnieniem zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami ustawowymi i wykonawczymi, chyba że na ich udostępnienie uzyskano specjalne zezwolenie odnośnego posiadacza praw.

Z góry dziękuję za dodatkowy czas poświęcony tej sprawie.

[podpis]

DW: [nadawca w Dyrekcji Generalnej ds. Energii Komisji Europejskiej lub, odpowiednio,

w Departamencie Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa]

Załącznik

Kontekst: Poniższe pytania odnoszą się do opcji przedstawionych przez operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa i UE w analizie kosztów i korzyści opublikowanej w kwietniu 2021 r. Należy zwrócić uwagę, że pkt 3 załącznika 29 do umowy o handlu i współpracy wymaga, aby pozycje energii netto na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych były obliczane w ramach procesu alokacji typu „implicit" poprzez zastosowanie specjalnego algorytmu obejmującego oferty kupna i sprzedaży dla przedziału czasowego rynku dnia następnego z odpowiednich rynków dnia następnego w Zjednoczonym Królestwie. Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona przez operatorów systemów przesyłowych ze Zjednoczonego Królestwa i UE wykazała, że do celów skutecznego wdrożenia wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów (MRLVC) wysoce pożądana jest pojedyncza cena w Wielkiej Brytanii we wszystkich opcjach projektu MRLVC. We wrześniu 2021 r. Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rozpoczął konsultacje w celu uzyskania opinii na temat obecnych uzgodnień dotyczących handlu energią elektryczną na giełdach energii na hurtowym rynku energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii oraz propozycji dotyczących wsparcia sprawnego handlu transgranicznego. W szczególności Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej przedstawił ogólne podejście do łączenia poszczególnych aukcji dnia następnego, które miałyby zostać wykorzystane jako „odpowiednie rynki dnia następnego" do celów załącznika 29 do umowy o handlu i współpracy, w celu uzyskania opinii zainteresowanych stron na temat tego, czy należy wdrożyć takie rozwiązanie, a jeśli tak, to w jaki sposób zrobić to w praktyce. Konsultacje te zakończyły się w listopadzie 2021 r., a rząd Zjednoczonego Królestwa opublikuje odpowiedź w odpowiednim czasie.

1.

Jeżeli chodzi o opcję wstępnej książki zleceń wskazaną przez operatorów systemów przesyłowych:

a)

Jaka część zleceń dla jednolitego łączenia rynków dnia następnego (SDAC) jest zazwyczaj składana w ciągu ostatnich 15 minut przed godziną zamknięcia bramki (GCT), w jakim zakresie ta część zazwyczaj się zmienia oraz czy istnieją szczególne czynniki wpływające na to, kiedy uczestnicy rynku składają swoje zlecenia i czy te czynniki mogą się zmienić w wyniku wdrożenia opcji wstępnej książki zleceń?

b)

W jakim stopniu wspomniana część zleceń złożonych w ciągu ostatnich 15 minut przed godziną zamknięcia bramki SDAC wpłynęłaby na zgodność przepływów na połączeniach międzysystemowych z cenami na rynkach dnia następnego Stron?

c)

Czy w przypadku tej opcji udałoby się w pełni złagodzić problemy związane z terminami określonymi w opcjach wspólnej książki zleceń, czy też problemy te nadal by istniały? Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić wszelki wpływ na działanie i wszelkie rodzaje ryzyka operacyjnego.

d)

Czy wymogi art. 305 (Zakaz nadużyć na rynkach hurtowych energii elektrycznej i gazu) umowy o handlu i współpracy zapewniają wystarczające złagodzenie ryzyka manipulacji na rynku, które zidentyfikowano jako powstające w ramach opcji wspólnej książki zleceń? Wszelkie pozostałe ryzyka manipulacji na rynku należy w pełni wyjaśnić i uzasadnić.

e)

Czy istnieją dalsze działania, wymogi lub zobowiązania, w tym ze strony organów regulacyjnych lub uczestników rynku, operatorów systemów przesyłowych lub operatorów rynku, które można by ustanowić w celu zapewnienia dalszego ograniczenia ryzyka manipulacji na rynku zidentyfikowanego w przypadku opcji wspólnej książki zleceń? Wszelkie pozostałe ryzyka manipulacji na rynku należy w pełni wyjaśnić i uzasadnić.

2.

Jeżeli chodzi o opcje wspólnej książki zleceń wskazane przez operatorów systemów przesyłowych:

a)

Jaki jest pełny zakres opcji, które mogłyby pozwolić na przeprowadzenie procesów obliczeniowych operatorów łączenia rynków MRLVC pomiędzy godziną zamknięcia bramki SDAC o godzinie 12.00 czasu środkowoeuropejskiego a publikacją wyników SDAC o godzinie 13.00 czasu środkowoeuropejskiego, w tym wszelkich opcji, które pozwoliłyby na uruchomienie procesów obliczeniowych przeprowadzanych przez operatorów łączenia rynków MRLVC równolegle z aspektami SDAC?

Jakie są zalety/wady tych opcji, w tym:

1)

potencjalny wpływ na działanie SDAC i procesów awaryjnych (tzn. ryzyko odłączenia SDAC);

2)

wpływ na operatorów systemów przesyłowych, operatorów rynku i uczestników rynku.

Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić wszelki wpływ na działanie i wszelkie rodzaje ryzyka operacyjnego.

b)

W przypadku innych dodatkowych opcji wspólnej książki zleceń wskazanych przez OSP w analizie kosztów i korzyści (zmiana terminu godziny zamknięcia bramki SDAC lub publikacji wyników SDAC), jakie są zalety/wady tych opcji, w tym:

1)

wpływ na procesy przed (np. wyznaczanie zdolności przesyłowych) i po SDAC (np. rynki dnia bieżącego/bilansujące);

2)

wpływ na operatorów systemów przesyłowych, operatorów rynku oraz wpływ na uczestników rynku wydłużonego czasu pomiędzy godziną zamknięcia bramki SDAC a wynikami SDAC.

Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić wszelki wpływ na działanie i wszelkie rodzaje ryzyka operacyjnego.

3.

Jeżeli chodzi zarówno o opcję wstępnej, jak i wspólnej książki zleceń:

a)

Jakie są różne procesy wymagane do wykonania obliczeń przeprowadzanych przez operatorów łączenia rynków MRLVC i jaki jest zakres czasu, który byłby wymagany w przypadku każdego z tych procesów? Należy dokładnie wyjaśnić i uzasadnić każdy zakres potencjalnych ram czasowych.

b)

Należy przedstawić ogólną propozycję w zakresie metody dotyczącej graniczących obszarów rynkowych (BBZ) w celu ustalenia dokładnej i rzetelnej prognozy. W tym celu należy uwzględnić:

1)

kluczowe kwestie, zasady i parametry (w tym dane wejściowe, wyniki i wykorzystanie wyników w MRLVC), które należy uwzględnić i ustalić w ramach metody BBZ;

2)

przedział czasowy, w którym ta metoda mogłaby zostać wprowadzona i uruchomiona; oraz

3)

wstępną ocenę jakościową sposobu, w jaki proponowana metoda BBZ w połączeniu z MRLVC ma działać, w porównaniu z wynikami alokacji zdolności przesyłowych w drodze aukcji typu „explicit" w celu zapewnienia skuteczniejszych uzgodnień handlowych, a w szczególności, w jakich warunkach proponowana metoda w połączeniu z MRLVC jest lepsza od aukcji typu „explicit".

c)

Wdrożenie

1)

Jakie są szczegółowe kroki wymagane do wdrożenia wszystkich aspektów opcji wstępnej książki zleceń i opcji wspólnej książki zleceń, w tym procesy testowania i weryfikacji działania MRLVC przed pełnym uruchomieniem, role i obowiązki operatorów systemów przesyłowych, operatorów rynku i uczestników rynku, jak można wdrożyć te aspekty w możliwie najkrótszym czasie oraz jak struktura i treść procedur technicznych może w największym stopniu wspierać skuteczne wdrożenie?

2)

Należy podać realistyczny harmonogram wdrożenia każdej z opcji (należy przy tym uwzględnić obecne i ustalone przyszłe zmiany oraz uwzględnić wszystkie niezbędne kroki, takie jak konsultacje z zainteresowanymi stronami, wdrożenie nowych systemów informatycznych dla operatorów łączenia rynków MRLVC, fazy testowe, procesy zarządzania itp.).

3)

Jakie są przewidywane koszty bezpośrednie wdrożenia i funkcjonowania MRLVC w odniesieniu do poszczególnych ról i funkcji niezbędnych dla MRLVC?

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00