Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 69 str. 63
Wersja aktualna od 2023-03-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 nr 69 str. 63
Wersja aktualna od 2023-03-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2023/498

z dnia 1 marca 2023 r.

w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego normalizacji w europejskiej przestrzeni badawczej

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Normy pomagają naukowcom i innowatorom przybliżyć ich innowacje do rynku i rozpowszechniać osiągnięcia technologiczne dzięki ustanowieniu jednolitych kryteriów oraz opracowaniu metod, praktyk i procedur, które są publicznie dostępne w postaci formalnego dokumentu. Normy europejskie i międzynarodowe zapewniają dostęp do dużych rynków globalnych i regionalnych dla nowych, innowacyjnych produktów i usług.

(2)

Normy stanowią podstawę integracji różnych technologii w złożone, innowacyjne systemy i rozwiązania oraz umożliwiają interoperacyjność komponentów, produktów i usług, co pozwala unikać uzależnienia od jednego dostawcy i zapewnia klientom na całym świecie większy wybór - a to z kolei ma kluczowe znaczenie w świecie przechodzącym transformację cyfrową we wszystkich branżach i sektorach.

(3)

Normy umożliwiają swobodny przepływ towarów, usług i danych dzięki usuwaniu barier technicznych. Służą one ustaleniu minimalnych wymogów bezpieczeństwa dotyczących opracowywania, przemieszczania i użytkowania tych towarów i usług, mających na celu ochronę społeczeństwa i pracowników. Normy bezpośrednio odnoszą się do celów zrównoważonego rozwoju ONZ i mogą przyczyniać się do zwiększania odporności gospodarki Unii. Odgrywają zasadniczą rolę w realizacji ambitnych celów Unii w zakresie przejścia na neutralną dla klimatu i odporną gospodarkę o obiegu zamkniętym oraz we wzmacnianiu jej otwartej strategicznej autonomii. Silna rola w działaniach normalizacyjnych oraz inicjowanie prac na kluczowych forach i w instytucjach międzynarodowych będą miały zasadnicze znaczenie dla utrzymania pozycji Unii jako globalnego podmiotu wyznaczającego normy.

(4)

Dowody pochodzące z wielu różnych rodzajów projektów z zakresu badań naukowych i innowacji potwierdzają wagę normalizacji w tworzeniu rynkowych produktów i rozwiązań (1). Normy mogą służyć kodyfikacji wymogów użytkowników i innych zainteresowanych stron na potrzeby ukierunkowania badań naukowych i rozwoju technologii. Dzięki nim możliwe jest zapewnienie interoperacyjności technologii, produktów i usług: ponieważ w normie określone są szczegółowe informacje dotyczące zastosowania i elementów technologii lub produktu, o wiele łatwiej jest stwierdzić, kiedy i jak można je stosować w połączeniu z innymi technologiami lub produktami.

(5)

Świadomość korzyści płynących z normalizacji jest istotnym warunkiem wstępnym skutecznego zaangażowania podmiotów badawczych w działania normalizacyjne. Ważne jest, aby działania normalizacyjne zostały zaplanowane z wyprzedzeniem w początkowym planie prac dotyczącym projektu w zakresie badań naukowych i innowacji oraz aby potrzeby w zakresie normalizacji zostały określone na początku projektu, czyli przed dostarczeniem możliwych do wykorzystania wyników.

(6)

Istnieją stałe i powtarzające się zestawy elementów dobrej praktyki w projektach badawczych dotyczących normalizacji (2). Jednocześnie istnieje duży potencjał w zakresie zwiększania świadomości naukowców i ich wiedzy specjalistycznej na temat procesów normalizacyjnych, a także w zakresie opracowywania uznanych wskaźników skuteczności służących do monitorowania skuteczności działań w zakresie transferu technologii i waloryzacji. Podobnie można by zwiększyć świadomość i poziom wiedzy eksperckiej na temat wzajemnych powiązań i interakcji między procesami normalizacyjnymi a procesami badawczymi i procesami innowacji. Skuteczna integracja działań w zakresie badań naukowych i innowacji i działań normalizacyjnych może stanowić ważny czynnik sprzyjający wdrażaniu działań w zakresie badań naukowych i innowacji.

(7)

Poziomy gotowości technologicznej (TRL) i ich zmiany w trakcie realizacji projektu można uznać za ważne wskaźniki umożliwiające ocenę znaczenia i wyników projektu w zakresie badań naukowych i innowacji pod względem działań normalizacyjnych. Różne TRL mogą również oznaczać różne potrzeby w zakresie norm i normalizacji: niższe TRL są zazwyczaj bardziej związane z pracą, jaką należy wykonać, na przykład w zakresie terminologii i pojęć, metrologii i testowania, przypadków użycia i architektur referencyjnych; z kolei wyższe TRL zazwyczaj są bardziej związane z kwestiami takimi jak interoperacyjność i skuteczność działania (na przykład w zakresie ochrony, bezpieczeństwa, wpływu na środowisko i funkcjonalności) danej technologii/innowacji - w związku z tym normy we wszystkich TRL są ważne dla badaczy i innowatorów w wielu dziedzinach technologii i zastosowań.

(8)

Podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji mogą ustanawiać nowe normy, stosować je albo przyjmować w celu wspierania rozwoju i międzynarodowego wdrażania najnowszych technologii, innowacji i tendencji. Im wcześniej podmioty działające w sferze badań naukowych i innowacji zaangażują się w proces opracowywania norm, zintegrowany z ich ogólnym procesem badań naukowych i innowacji, tym szybciej będą mogły wprowadzić swoje innowacje oparte na normach na konkurencyjne rynki światowe, co pozwoli im osiągnąć wyższą wartość i większe korzyści. Dlatego też liderzy osiągają przewagę, ponieważ wykorzystują swoje wczesne i aktywne zaangażowanie w ustanawianie nowych norm. W trakcie procesu opracowywania norm uzyskują oni również cenne informacje techniczne i rynkowe, które mogą być wykorzystane w ich strategii i planach działania w zakresie badań naukowych i innowacji, a także zyskują przewagę nad konkurencją w zakresie czasu wprowadzania produktu lub innowacji na rynek dzięki wczesnemu zaangażowaniu w opracowywanie nowych norm. Liderzy (w tym MŚP i przedsiębiorstwa typu start-up) zyskują również możliwość pozycjonowania swoich własnych unikalnych produktów lub usług w podstawowej normie, którą pomogli ustanowić, lub dodawania ich do takiej normy.

(9)

Należy zlikwidować niedobór kwalifikacji w zakresie szkoleń i wykładów (3). Zasadnicze znaczenie ma zbudowanie fundamentalnego zrozumienia cech procesów badawczych, procesów innowacji i procesów normalizacyjnych oraz powiązań między nimi, a także sposobu, w jaki mogą się one wzajemnie wzmacniać w celu zwiększenia waloryzacji wiedzy (4).

(10)

Jednymi z najważniejszych problemów dotyczących polityki instytucji szkolnictwa wyższego lub organizacji badawczej w zakresie norm i normalizacji na potrzeby waloryzacji badań naukowych, jakimi należy się zająć, jest motywowanie pracowników naukowych do podejmowania działań normalizacyjnych oraz zapewnianie, aby działania te były uwzględniane w rozwoju kariery.

(11)

W Unii biura transferu technologii z biegiem lat ugruntowały swoją pozycję w wielu instytucjach szkolnictwa wyższego i organizacjach badawczych jako punkty usługowe na potrzeby nie tylko obsługi i zgłaszania własności intelektualnej lub wspierania tworzenia przedsiębiorstw typu start-up, ale także na potrzeby ogólnego wsparcia w zakresie badań naukowych na zlecenie i pomocy w zarządzaniu wspólnymi projektami badawczymi. Organizacje zajmujące się transferem technologii są więc kolejnym instytucjonalnym punktem zaczepienia wyznaczonym do wspierania normalizacji, a ich udział stanowi logiczną kontynuację ich roli w zakresie transferu wiedzy/technologii. W przeciwieństwie do patentów i publikacji naukowych wydaje się, że pojęcie autorstwa nie jest powszechnie stosowane, co utrudnia monitorowanie wpływu za pomocą technik pomiaru cytowań.

(12)

W przypadku wielu projektów w zakresie badań naukowych i innowacji udział w tworzeniu nowej normy może nie być najlepszym, ani nawet wykonalnym rozwiązaniem. Jednocześnie istnieje duży potencjał wynikający z zaangażowania naukowców na wczesnych etapach działań normalizacyjnych w ramach programów badawczo-rozwojowych, dzięki którym naukowcy zdobywają ważną wiedzę i tworzą sieci kontaktów, a jednocześnie przyczyniają się do opracowywania kluczowych nowych lub ulepszonych norm międzynarodowych i europejskich w obszarach tematycznych o zasadniczym znaczeniu dla przemysłu i społeczeństwa.

(13)

W przypadku gdy w projekcie dostrzega się jego ograniczenia pod względem zakresu, czasu trwania i zasobów, można dążyć do połączenia jego ustaleń i nakładów z innymi podobnymi projektami. W różnych sektorach istnieje już wiele platform tematycznych i klastrów, których celem jest poprawa wyników i maksymalizacja postępu w poszczególnych sektorach.

(14)

Zgodnie z programem polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) (5), który obejmuje działanie polegające na „udoskonaleniu wskazówek UE dotyczących lepszej waloryzacji wiedzy", Komisja przedstawia niniejsze zalecenie w sprawie Kodeksu postępowania dotyczącego normalizacji w europejskiej przestrzeni badawczej w celu wykonania zalecenia Rady (UE) 2022/2415 (6). Wezwanie do przedstawienia niniejszego zalecenia określono w komunikacie Komisji w sprawie nowej europejskiej przestrzeni badawczej na rzecz badań naukowych i innowacji (7) oraz w konkluzjach Rady z dnia 26 listopada 2021 r. w sprawie zarządzania europejską przestrzenią badawczą oraz paktu na rzecz badań naukowych i innowacji w Europie (8). W strategii UE w zakresie normalizacji (9) podkreślono ponadto znaczenie podnoszenia strategicznej świadomości oraz wczesnego angażowania społeczności badawczej i innowacyjnej w normalizację oraz wyrażono potrzebę sporządzenia niniejszego zalecenia.

(15)

W niniejszym zaleceniu odzwierciedlono nowe kierunki wprowadzone zaleceniem Rady (UE) 2022/2415, ponieważ ma ono na celu podniesienie strategicznej świadomości wśród naukowców i innowatorów w zakresie bardzo istotnych korzyści płynących z integracji badań naukowych i innowacji z normalizacją oraz zapewnienie wskazówek w zakresie najlepszych praktyk dotyczących skutecznego przeprowadzenia takiej integracji w ramach ich działań w dziedzinie badań naukowych i innowacji w celu uzyskania maksymalnej wartości i maksymalnego wpływu.

(16)

Niniejsze zalecenie zostało opracowane na poziomie instytucji szkolnictwa wyższego oraz prywatnych i publicznych organizacji zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami, na poziomie partnerów projektów w zakresie badań naukowych i innowacji oraz na poziomie polityki i szerszej grupy zainteresowanych stron. Niniejsze zalecenie należy stosować zgodnie z wszelkimi odpowiednimi przepisami na poziomie krajowym lub regionalnym oraz na poziomie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

1. DEFINICJE

Do celów niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:

2. INSTYTUCJE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ORAZ PRYWATNE I PUBLICZNE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ BADANIAMI NAUKOWYMI I INNOWACJAMI

2.1. Zaleca się opracowanie polityki normalizacji, odrębnej lub będącej częścią polityki dotyczącej własności intelektualnej lub waloryzacji wyników badań.

2.2. Zaleca się odpowiednie uwzględnienie działań normalizacyjnych i produktów tych działań w planach rozwoju kariery i ocenie badań naukowych naukowców.

2.3. Zaleca się zapewnienie kształcenia i szkolenia w zakresie normalizacji.

2.4. Zaleca się dostosowanie biur transferu technologii do potrzeb w zakresie normalizacji.

2.5. Zaleca się opracowanie systemu wskaźników i oceny.

3. PARTNERZY PROJEKTU

3.1. Zaleca się przeanalizowanie aktualnej sytuacji dotyczącej norm i dokonanie oceny korzyści, jaki normalizacja może przynieść danemu projektowi w zakresie badań naukowych i innowacji.

3.2. W przypadku projektu opartego na współpracy zaleca się wypracowanie w konsorcjum wspólnego zrozumienia oraz wspólnego stanowiska strategicznego w kwestii normalizacji i zagadnień związanych z normalizacją.

3.3. W przypadku projektu opartego na współpracy zaleca się włączenie do zespołu partnerów z doświadczeniem w zakresie normalizacji, mających dobry dostęp do społeczności normalizacyjnej.

3.4. Zaleca się, aby normy były wymiernym elementem projektu.

3.5. Zaleca się inwestowanie w zaangażowanie zainteresowanych stron przez cały czas realizacji projektu oraz dbanie o utrzymanie tego zaangażowania.

3.6. Zaleca się przyjęcie realistycznego podejścia do produktów, rezultatów i skutków oraz rozważenie odpowiednich kluczowych wskaźników skuteczności działania.

3.7. Zaleca się dążenie do prowadzenia sprawozdawczości na temat wyników opartej na połączonych wskaźnikach jakościowych i ilościowych do celów ocen i monitorowania.

3.8. Zaleca się uwzględnienie kwestii normalizacji w zarządzaniu innowacjami i aktywami intelektualnymi (i odwrotnie).

3.9. Zaleca się zapewnienie trwałych rezultatów projektu po jego zakończeniu.

3.10. Zaleca się zajmowanie się kwestią normalizacji w ramach platform sektorowych, partnerstw publiczno-prywatnych, klastrów projektowych, ośrodków badań naukowych i innowacji lub innych wspólnych forów.

4. POLITYKA I ZAINTERESOWANE STRONY

4.1. Zaleca się promowanie normalizacji jako środka waloryzacji wiedzy na poziomie krajowym i regionalnym dzięki współpracy z organizacjami opracowującymi normy, instytucjami szkolnictwa wyższego, a także stowarzyszeniami organizacji zajmujących się badaniami naukowymi i innowacjami i biurami transferu technologii.

4.2. Zaleca się, aby państwa członkowskie przeanalizowały potrzeby przedsiębiorstw typu start-up oraz MŚP w projektach w zakresie badań naukowych i innowacji pod kątem norm i normalizacji.

4.3. Zaleca się, aby organizacje opracowujące normy dalej rozwijały swoje portfolio usług dla podmiotów działających w sferze badań naukowych i innowacji oraz analizowały nowe sposoby dostosowania swojej działalności do badań naukowych i innowacji.

4.4. Zaleca się, aby państwa członkowskie wykorzystywały krajowe struktury wsparcia w odniesieniu do roli, jaką odgrywa normalizacja w waloryzacji wyników badań naukowych i innowacji.

43)

Krajowe ministerstwa odpowiedzialne za edukację oraz badania naukowe i innowacje powinny promować temat normalizacji i norm w kontekście działań związanych z badaniami naukowymi i innowacjami, np. podczas negocjowania umów o dzieło z instytucjami szkolnictwa wyższego. Aby uzyskać większe zaangażowanie i skuteczność, należy promować nawiązywanie kontaktów i współpracy z krajowymi zainteresowanymi stronami, z uwzględnieniem lokalnej specyfiki.

44)

Celem krajowych struktur wsparcia powinno być zapewnienie pomocy naukowcom w ich staraniach na rzecz udanego uczestnictwa w projektach w zakresie badań naukowych i innowacji. Ogólnie rzecz biorąc, można również rozważyć utworzenie krajowego punktu kontaktowego ds. norm i normalizacji, podobnego do istniejących już krajowych punktów kontaktowych zajmujących się obszarami tematycznymi programu „Horyzont Europa" (24). Ponadto krajowe struktury wsparcia powinny zachęcać przedsiębiorstwa typu start-up i MŚP do dzielenia się swoimi doświadczeniami w zakresie działalności normalizacyjnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2023 r.

W imieniu Komisji

Mariya GABRIEL

Członek Komisji


(1) „Scoping study for supporting the development of a code of practice for researchers on standardisation" [„Badanie zakresu na potrzeby wsparcia opracowania kodeksu postępowania dla naukowców w zakresie normalizacji"] - Urząd Publikacji Unii Europejskiej (europa.eu).

(2) Tamże.

(3) Jak podkreślono w uwagach zainteresowanych stron dotyczących strategii UE w zakresie normalizacji, „Nie istnieje kształcenie formalne ani szkolenia zawodowe w dziedzinie normalizacji. W wielu przedsiębiorstwach w UE - zarówno dużych, jak i małych - brakuje ustrukturyzowanego i strategicznego podejścia do kwestii normalizacji, uwzględniającego jej znaczenie dla różnych operacji gospodarczych, niezależnie od tego, czy chodzi o zgodność z prawem, dostęp do rynku czy ogólną strategię biznesową".

(4) EN ISO 56002:2019 Innovation management - Innovation management system - Guidance [ISO 56002:2019 Zarządzanie innowacjami - System zarządzania innowacjami - Wytyczne].

(5) Program polityki w zakresie europejskiej przestrzeni badawczej (europa.eu)

(6) Zalecenie Rady (UE) 2022/2415 z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie zasad przewodnich w odniesieniu do waloryzacji wiedzy (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 141).

(7) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Nowa europejska przestrzeń badawcza na rzecz badań naukowych i innowacji (COM(2020) 628 final).

(8) Przyszłe zarządzanie Europejską Przestrzenią Badawczą (EPB) - konkluzje Rady

(9) COM(2022) 31 final.

(10) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1025/2012.

(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1025/2012.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1025/2012.

(13) Zarówno CEN-CENELEC, jak i ETSI wprowadziły programy („Normalizacja, innowacje i badania" (STAIR) oraz „Ekosystem badań naukowych, innowacji i norm" (RISE)), których celem jest połączenie działań w zakresie badań naukowych i innowacji i działań normalizacyjnych.

(14) Paryskie zaproszenie do wyrażenia zainteresowania dotyczące oceny badań naukowych

(15) StandICT.eu

(16) StandardPlusInnovation.eu

(17) Więcej informacji na temat inicjatywy European Standards + Innovation można znaleźć na stronie: standardsplusinnovation.eu

(18) Radar Innowacji > Poznaj niesamowite innowacje finansowane ze środków UE (innoradar.eu)

(19) HSBooster.eu

(20) Jak np. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Inteligentnych Sieci i Usług, Sojusz na rzecz innowacji w dziedzinie IoT i przetwarzania brzegowego (ang. the Alliance for IoT and Edge Computing Innovation), Stowarzyszenie ds. użyteczności dużych zbiorów danych (ang. Big Data Value Association), Europejskie Zrzeszenie na rzecz Badań i Rozwoju Fabryk Przyszłości (ang. the European Factories of the Future Research Association, EFFRA) oraz grupa ds. koordynacji strategii w zakresie regulacji, kodeksów i norm (ang. Codes and Standards Strategy Coordination, RCSS) działająca w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czystego Wodoru.

(21) Platforma wyników programu „Horyzont"

(22) EN ISO 56002:2019 Innovation management - Innovation management system - Guidance, EN ISO 56005:2020 Innovation management - Tools and methods for intellectual property management - Guidance [ISO 56002:2019 Zarządzanie innowacjami - System zarządzania innowacjami - Wytyczne, ISO 56005:2020 Zarządzanie innowacjami - Narzędzia i metody zarządzania własnością intelektualną - Wytyczne].

(23) Europejski Punkt Informacyjny IPR (europa.eu).

(24) Finansowanie & postępowanie o udzielenie zamówienia (europa.eu)


ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku przedstawiono wykaz potencjalnych wskaźników oraz sugestie dotyczące tego, który poziom kluczowej ścieżki oddziaływania należy wykorzystać do pomiaru wskaźnika, jako podstawę do dalszego opracowywania, dostosowywania i precyzowania norm. Poziom wyników należy wybrać w taki sposób, aby wynik mógł zostać osiągnięty w czasie trwania projektu, lub przynajmniej tak, aby jego osiągnięcie można było przewidzieć w rozsądnych ramach czasowych. Wskaźniki należy określić bardziej szczegółowo w kontekście konkretnych projektów badawczych.

Image 1
* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00