Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2869
Wersja aktualna od 2024-01-09
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2869
Wersja aktualna od 2024-01-09
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/2869

z dnia 13 grudnia 2023 r.

zmieniające niektóre rozporządzenia w odniesieniu do ustanowienia i działania europejskiego pojedynczego punktu dostępu

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Łatwy i uporządkowany dostęp do danych, w tym do informacji dostarczanych dobrowolnie, jest ważny, by umożliwić decydentom podejmowanie trafnych decyzji dotyczących gospodarki i społeczeństwa, służących sprawnemu funkcjonowaniu rynku. Taki dostęp jest też potrzebny, by zwiększyć szanse małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na wzrost, widoczność i innowacyjność. Wprowadzenie wspólnych europejskich przestrzeni danych w kluczowych sektorach, w tym w sektorze finansowym, posłuży zapewnieniu łatwego dostępu do wiarygodnych źródeł informacji w tych sektorach. Oczekuje się, że w najbliższych latach sektor finansów przejdzie transformację cyfrową, i Unia powinna wspierać tę transformację, zwłaszcza przez wspieranie finansów opartych na danych. Ponadto uznanie zrównoważonego finansowania za jeden z najważniejszych elementów systemu finansowego jest kluczowym środkiem umożliwiającym wdrożenie zielonej transformacji gospodarki Unii. Aby udało się przeprowadzić zieloną transformację, potrzebne są łatwo dostępne dla inwestorów informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju i zarządzania społecznego przez przedsiębiorstwa, dzięki czemu mieliby oni większą wiedzę przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. W tym celu trzeba poprawić publiczny dostęp do informacji finansowych i niefinansowych, a także informacji związanych ze środowiskiem, sprawami społecznymi oraz zarządzaniem, na temat osób fizycznych lub prawnych (zwanych dalej „podmiotami”) zobowiązanych do podawania takich informacji do wiadomości publicznej lub dobrowolnie ujawniających takie informacje organowi zbierającemu dane. Skutecznym środkiem do osiągnięcia tego na poziomie Unii jest ustanowienie scentralizowanej platformy umożliwiającej elektroniczny dostęp do wszystkich istotnych informacji.

(2)

W komunikacie z dnia 24 września 2020 r. zatytułowanym „Unia rynków kapitałowych dla obywateli i przedsiębiorstw - nowy plan działania” Komisja zaproponowała poprawę publicznego dostępu do informacji finansowych i niefinansowych na temat podmiotów poprzez utworzenie europejskiego pojedynczego punktu dostępu (ESAP). W komunikacie Komisji z dnia 24 września 2020 r. w sprawie strategii dla UE w zakresie finansów cyfrowych nakreślono ogólnie, w jaki sposób Unia może w nadchodzących latach promować transformację cyfrową finansów, a w szczególności, w jaki sposób może promować finansowanie oparte na danych. Następnie w komunikacie z dnia 6 lipca 2021 r. w sprawie strategii dotyczącej finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej Komisja uznała zrównoważone finansowanie za jeden z najważniejszych elementów systemu finansowego będący kluczowym środkiem do osiągnięcia zielonej transformacji gospodarki Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu określonego w komunikacie Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r.

(3)

ESAP został ustanowiony zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (3), by zapewnić ogółowi społeczeństwa łatwy, scentralizowany dostęp do informacji na temat podmiotów i ich produktów, gdy informacje te mają znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju, a organy i podmioty mają obowiązek publikować je zgodnie z aktami ustawodawczymi Unii w tych dziedzinach. Publikacja taka powinna odbywać się zgodnie z zasadą jednorazowego przekazania, bez dodatkowych wymogów dotyczących ujawniania informacji, wykraczających poza wymogi określone prawem. Ponadto każdy podmiot podlegający prawu państwa członkowskiego powinien móc dobrowolnie przekazać organowi zbierającemu dane informacje na temat swojej działalności gospodarczej mające znaczenie dla usług finansowych lub rynków kapitałowych lub dotyczące jej zrównoważonego rozwoju, by zostały one udostępnione w ESAP zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859.

(4)

Aby umożliwić działanie ESAP, należy zmienić szereg rozporządzeń w dziedzinie usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Aby współmiernie osiągnąć właściwe i wydajne działanie ESAP, należy stopniowo zwiększać skalę zbierania i przekazywania informacji. Według zamierzeń wymóg przekazywania informacji ESAP ma być nieodłącznym elementem sektorowych aktów ustawodawczych Unii wymienionych w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859 oraz wszelkich przyszłych aktów ustawodawczych Unii ustanawiających scentralizowany dostęp do informacji w ESAP. Informacje, które mają być udostępniane w ESAP, i wyznaczone do zbierania tych informacji organy zbierające dane, można poddać przeglądowi w ramach przeglądu tych sektorowych aktów ustawodawczych Unii w celu zapewnienia, aby ESAP dawał uczestnikom rynku łatwy, scentralizowany dostęp do potrzebnych im informacji oraz aby ESAP stał się punktem odniesienia.

(5)

ESAP powinien zostać utworzony w ambitnym terminie, przy jednoczesnym podejmowaniu działań pośrednich zapewniających jego dobrą operacyjność i wydajność. Należy w szczególności przyznać wystarczająco dużo czasu na techniczne wdrożenie ESAP oraz na wprowadzenie w państwach członkowskich zbierania informacji. Początkowa faza tworzenia ESAP powinna trwać 12 miesięcy, by dać państwom członkowskim i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru (Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA) ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4) wystarczająco dużo czasu na utworzenie infrastruktury informatycznej i przetestowanie jej w oparciu o zbieranie ograniczonej liczby strumieni informacji. Następnie rozwój ESAP powinien polegać na stopniowym włączaniu kolejnych przepływów informacji i kolejnych funkcji w tempie umożliwiającym prawidłowy i wydajny rozwój ESAP. Działanie ESAP powinno być poddawane regularnej ocenie w czasie jego wdrażania i eksploatowania, tak aby umożliwić dostosowania mające zaspokajać potrzeby użytkowników ESAP oraz zapewnić jego efektywność techniczną.

(6)

Do celów działania ESAP należy wyznaczyć organy zbierające dane, które będą zbierały od podmiotów informacje mające znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju. Jeżeli państwa członkowskie nie mają jeszcze organu zbierającego dane ustanowionego na mocy prawa Unii, powinny one zachować elastyczność w organizowaniu zbierania informacji w swojej jurysdykcji, wyznaczyć co najmniej jeden organ zbierający dane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859 do zbierania i przechowywania informacji oraz powinny powiadomić o tym ESMA. Aby uczynić udostępnianie informacji w ESAP opłacalnym, zbieranie, przekazywanie i przechowywanie informacji powinno w miarę możliwości bazować na istniejących procedurach i infrastrukturze zbierania, przekazywania i przechowywania danych na poziomie krajowym, a także na istniejących procedurach i infrastrukturze przekazywania informacji z organów zbierających dane do ESMA.

(7)

Aby zapewnić terminowe udzielanie przez ESAP dostępu do informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2859, podmioty powinny przekazywać swoje informacje organowi zbierającemu dane w tym samym czasie, w jakim podają je do wiadomości publicznej. Z kolei organy zbierające dane powinny przekazywać te informacje ESAP w sposób zautomatyzowany. Organy zbierające dane powinny w miarę możliwości korzystać z istniejących procedur i infrastruktury zbierania informacji na poziomie Unii i poziomie krajowym, by przekazywać informacje ESMA bez zbędnej zwłoki.

(8)

Aby informacje z ESAP można było wykorzystać w formie cyfrowej, podmioty powinny przekazywać organom zbierającym dane informacje w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych lub, jeżeli wymaga tego prawo Unii, w formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Informacjom przekazywanym przez podmioty organom zbierającym dane powinny towarzyszyć metadane wymagane przez te organy zbierające dane. Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania wykonawczych standardów technicznych opracowanych przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (5), Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 (6) lub ESMA (zwane dalej łącznie „Europejskimi Urzędami Nadzoru” lub EUN), określających metadane dla każdej informacji, wymaganą strukturę danych zawartych w informacjach, informacje, w których przypadku wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, i jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy zastosować w takich przypadkach. W odniesieniu do wdrażania standardów technicznych dotyczących informacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, Europejskie Urzędy Nadzoru, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, powinny kontaktować się z EFRAG w sprawie opracowania tych standardów technicznych. Wprowadzenie formatu nadającego się do odczytu maszynowego należy uzasadnić na podstawie analizy, która uwzględnia koszty i korzyści dla podmiotów i użytkowników informacji oraz dla innych zainteresowanych stron, w szczególności organów zbierających dane, właściwych organów i europejskich urzędów nadzoru.

(9)

Organy zbierające dane nie powinny być odpowiedzialne za weryfikację dokładności informacji przekazywanych przez podmioty, chyba że zostaną do tego upoważnione zgodnie z mającymi zastosowanie aktami ustawodawczymi Unii wymienionymi w załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/2859. Za zapewnienie dokładności przekazywanych informacji powinny być odpowiedzialne podmioty zobowiązane do przekazywania informacji zgodnie z obowiązkami prawnymi spoczywającymi na nich na mocy mających zastosowanie aktów prawnych Unii wymienionych w tym załączniku lub na mocy prawa krajowego.

(10)

Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (7), który wydał uwagi formalne w dniu 19 stycznia 2022 r.

(11)

Europejski Bank Centralny przedstawił swoją opinię w dniu 7 czerwca 2022 r. (8)

(12)

Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie harmonizacja wymogów dotyczących ujawniania informacji publicznych, które powinny być dostępne za pośrednictwem ESAP, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiar i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(13)

Należy zatem odpowiednio zmienić następujące rozporządzenia:

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 (9);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 (10);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 (11);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 (12);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (13);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 (14);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 (15);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 (16);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 (17);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 (18);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 (19);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 (20);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 (21);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 (22);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 (23);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 (24);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 (25);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 (26);

-

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 (27);

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Zmiany rozporządzenia (WE) nr 1060/2009

W rozporządzeniu (WE) nr 1060/2009 wprowadza się następujące zmiany:

1)

art. 11a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. ESMA publikuje poszczególne ratingi kredytowe przedstawione jej zgodnie z ust. 1 na stronie internetowej (»europejska platforma ratingowa«).

Centralne repozytorium, o którym mowa w art. 11 ust. 2, włącza się do europejskiej platformy ratingowej.

Europejski pojedynczy punkt dostępu (ESAP) ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*1) może pełnić funkcje europejskiej platformy ratingowej.

(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).”;"

2)

dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 13a

Dostępność informacji w ESAP

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. agencje ratingowe, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 8 ust. 1, 6 i 7, art. 8a ust. 1 i 3, art. 10 ust. 1 i 4, art. 11 ust. 1 i art. 12 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w ESAP.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy agencji ratingowej, której dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego agencji ratingowej określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość agencji ratingowej według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe;

(vi)

kraj siedziby agencji ratingowej, której dotyczą informacje;

(vii)

sektor lub sektory przemysłu, w których agencja ratingowa, której dotyczą informacje, prowadzi działalność gospodarczą, określone zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. e) tego rozporządzenia.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) agencje ratingowe uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 5 ust. 3, art. 8d ust. 2, art. 11 ust. 2, art. 11a ust. 1 i 2, art. 18 ust. 3, art. 24 ust. 5 i art. 36d ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy agencji ratingowej i ocenianego podmiotu, których dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego agencji ratingowej i ocenianego podmiotu określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi, ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 5 akapit pierwszy lit. a).”.

Artykuł 2

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 236/2012

W rozporządzeniu (UE) nr 236/2012 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 11a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 lipca 2026 r. osoby fizyczne lub prawne, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 6 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*2).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska osób fizycznych lub wszystkie nazwy osób prawnych, których dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego osoby określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość osoby według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) osoby prawne uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

4. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

5. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 4 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 3

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 345/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 345/2013 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 17a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 17 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*3). W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 tego rozporządzenia jest ESMA. ESMA pobiera te informacje z informacji, o których została powiadomiona przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 16 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, w celu ustanowienia centralnej bazy danych, o której mowa w art. 17 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy funduszu, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego funduszu określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

Artykuł 4

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 346/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 346/2013 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 18a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 18 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*4). W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 tego rozporządzenia jest ESMA. ESMA pobiera te informacje z informacji, o których została powiadomiona przez właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z art. 17 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, w celu ustanowienia centralnej bazy danych, o której mowa w art. 18 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy funduszu, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego funduszu określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

Artykuł 5

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 575/2013

W rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 434b

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. instytucje, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w części ósmej niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*5).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy instytucji, której dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego instytucji określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość instytucji według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) instytucje uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest EUNB.

4. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi EUNB opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) EUNB ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

EUNB przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.

5. W razie potrzeby EUNB przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 4 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 6

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 537/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 537/2014 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 13a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. biegły rewident lub firma audytorska, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 13 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*6).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska biegłego rewidenta lub wszystkie nazwy firmy audytorskiej, których dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego firmy audytorskiej określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość firmy audytorskiej według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) firmy audytorskie będące osobami prawnymi uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2030 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

4. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi powierza się Komisji uprawnienia wykonawcze, po przeprowadzeniu konsultacji z KEONA, aby określić:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) Komisja ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

Artykuł 7

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 596/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 596/2014 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 21a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. emitent lub uczestnik rynku uprawnień do emisji, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 17 ust. 1 i 2 i art. 19 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*7).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym pobranie danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy emitenta lub uczestnika rynku uprawnień do emisji, których dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego emitenta lub uczestnika rynku uprawnień do emisji będącego osobą prawną, określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość emitenta lub uczestnika rynku uprawnień do emisji będącego osobą prawną według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) emitenci i uczestnicy rynku uprawnień do emisji będący osobami prawnymi uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2028 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2028 r., w przypadku gdy prawo krajowe stanowi, że właściwy organ jest sam uprawiony do podawania do wiadomości publicznej informacji, o których mowa w art. 19 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, w celu udostępnienia tych informacji w ESAP organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

5. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 34 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy emitenta, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego emitenta określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

6. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

7. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 6 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 8

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 600/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 23a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 14 ust. 6, art. 15 ust. 1 akapit drugi, art. 18 ust. 4 i art. 27 ust. 1, art. 34, art. 40 ust. 5, art. 42 ust. 5, art. 44 ust. 2, art. 45 ust. 6 i art. 48 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*8). Organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy firmy inwestycyjnej, której informacje dotyczą;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego firmy inwestycyjnej określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

Artykuł 9

Zmiana rozporządzenia (UE) nr 1286/2014

W rozporządzeniu (UE) nr 1286/2014 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 29a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. twórca PRIIP, podając do wiadomości publicznej dokument zawierający kluczowe informacje, o którym mowa w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazuje jednocześnie ten dokument zawierający kluczowe informacje właściwemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu udostępnienia go w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*9).

Ten dokument zawierający kluczowe informacje musi spełniać następujące wymogi:

a)

został przekazany w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

dołączono do niego następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy twórcy PRIIP, którego informacje dotyczą;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego twórcy PRIIP określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość twórcy PRIIP według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) twórcy PRIIP będący osobami prawnymi uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2028 r. w celu udostępniania w ESAP dokumentu zawierającego kluczowe informacje, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 27 ust. 1 i art. 29 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ zdefiniowany w art. 4 pkt 8 niniejszego rozporządzenia.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy twórcy PRIIP, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego twórcy PRIIP określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracowują projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) EUN oceniają zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadzają w tym celu odpowiednie testy praktyczne.

EUN przedkładają Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu. zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. W razie potrzeby EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, przyjmują wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 5 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 10

Zmiana rozporządzenia (UE) 2015/760

W rozporządzeniu (UE) 2015/760 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 25a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 3 ust. 3 akapit drugi niniejszego rozporządzenia, podaje się do wiadomości publicznej w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)2023/2859 (*10). W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 tego rozporządzenia jest ESMA. ESMA pobiera te informacje z informacji, o których została powiadomiona przez organ właściwy dla EDFI zgodnie z art. 3 ust. 3 akapit pierwszy niniejszego rozporządzenia, w celu ustanowienia centralnego rejestru publicznego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 akapit drugi niniejszego rozporządzenia.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy EDFI, który uzyskał zezwolenie i którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego EDFI, który uzyskał zezwolenie, określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

Artykuł 11

Zmiana rozporządzenia (UE) 2015/2365

W rozporządzeniu (UE) 2015/2365 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 32a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. repozytoria transakcji, podając do wiadomości publicznej informacje zgodnie z art. 12 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*11).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy repozytorium transakcji, którego dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego repozytorium transakcji określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość repozytorium transakcji według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) repozytoria transakcji uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 22 ust. 4 lit. b), art. 25 ust. 3 oraz art. 26 ust. 1 i 4 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy osoby, której dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego osoby określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 8 ust. 3, art. 19 ust. 8, art. 25 ust. 1 zdanie drugie oraz art. 25 ust. 2 zdanie drugie niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859+;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy repozytorium transakcji, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego repozytorium transakcji określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

6. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza w tym celu odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

7. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 6 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 12

Zmiana rozporządzenia (UE) 2016/1011

W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 28a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r., administrator, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w 4 ust. 5, art. 11 ust. 1 lit. c), art. 12 ust. 3, art. 13 ust. 1, art. 25 ust. 7, art. 26 ust. 3, art. 27 ust. 1 i art. 28 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazuje jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu udostępnienia ich w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*12).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy administratora, którego dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego administratora określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość administratora według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) administratorzy będący osobami prawnymi uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

4. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 45 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane określonymi w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy administratora, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego administratora określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 36 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy administratora, którego informacje dotyczą;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego administratora określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) tego rozporządzenia;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

6. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

7. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 6 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 13

Zmiana rozporządzenia (UE) 2017/1129

W rozporządzeniu (UE) 2017/1129 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 21a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 lipca 2026 r., emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym - w stosownych przypadkach - podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 1 ust. 4 lit. f) i g), art. 1 ust. 5 akapit pierwszy lit. e) i f), art. 8 ust. 5, art. 9 ust. 4, art. 10 ust. 2, art. 17 ust. 2, art. 21 ust. 1 i 9 oraz art. 23 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazuje jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*13).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

w stosownych przypadkach wszystkie nazwy emitenta, wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy oferującego lub wszystkie nazwy osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym, których dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - w stosownych przypadkach identyfikator podmiotu prawnego emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość emitenta według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

sektor lub sektory przemysłu, w których emitent prowadzi działalność gospodarczą, określone zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. e) tego rozporządzenia;

(v)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(vi)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) emitenci, oferujący lub osoby wnioskujące o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym, będące osobami prawnymi, uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ. W miarę możliwości właściwy organ opiera się na procedurach i infrastrukturze zaprojektowanych i wdrożonych w związku ze stosowaniem art. 25 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.

4. Od dnia 10 lipca 2026 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w art. 42 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy emitenta lub, w stosownych przypadkach, wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy oferującego, których dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego emitenta lub, w stosownych przypadkach, oferującego określone zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 5 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 14

Zmiana rozporządzenia (UE) 2017/1131

W rozporządzeniu (UE) 2017/1131 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 37a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*14). W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 tego rozporządzenia jest ESMA. ESMA pobiera te dane z informacji, o których została powiadomiona przez właściwe organy zgodnie z art. 4 ust. 6 niniejszego rozporządzenia, w celu ustanowienia centralnego rejestru publicznego, o którym mowa w art. 4 ust. 7 niniejszego rozporządzenia.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy funduszu, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego funduszu określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

Artykuł 15

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/1238

W rozporządzeniu (UE) 2019/1238 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 70a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. dostawca OIPE, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 26 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazuje jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*15).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy dostawcy OIPE, którego dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego dostawcy OIPE określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość dostawcy OIPE według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) dostawcy OIPE uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2028 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane, o którym mowa w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859, i powiadamiają o tym ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 65 ust. 6 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest EIOPA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy dostawcy OIPE, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego dostawcy OIPE określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. Od dnia 10 stycznia 2028 r. informacje, o których mowa w art. 63 ust. 4 oraz art. 69 ust. 1 i 4 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest właściwy organ.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy dostawcy OIPE, którego dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego dostawcy OIPE określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

6. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi EIOPA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) EIOPA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne w tym zakresie.

EIOPA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010.

7. W razie potrzeby EIOPA przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 6 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 16

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/2033

W rozporządzeniu (UE) 2019/2033 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 46a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. firmy inwestycyjne, podając do wiadomości publicznej wszelkie informacje, o których mowa w części szóstej niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*16).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie nazwy firmy inwestycyjnej, której dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego firmy inwestycyjnej określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość firmy inwestycyjnej według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) firmy inwestycyjne uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest EUNB.

4. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi EUNB opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) EUNB ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza w tym celu odpowiednie testy praktyczne.

EUNB przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.

5. W razie potrzeby EUNB przyjmuje wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 4 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 17

Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/2088

W rozporządzeniu (UE) 2019/2088 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 18a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2028 r. uczestnicy rynku finansowego i doradcy finansowi, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 2, art. 4 ust. 1, 3, 4 i 5, art. 5 ust. 1 i art. 10 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*17).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy uczestnika rynku finansowego lub doradcy finansowego, których dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego uczestnika rynku finansowego lub doradcy finansowego określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość uczestnika rynku finansowego lub doradcy finansowego według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) uczestnicy rynku finansowego i doradcy finansowi będący osobami prawnymi uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2028 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

4. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, opracowują projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) EUN oceniają zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadzają w tym celu odpowiednie testy praktyczne.

EUN przedkładają Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 i art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

5. W razie potrzeby EUN, za pośrednictwem Wspólnego Komitetu, przyjmują wytyczne, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 4 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 18

Zmiana rozporządzenia (UE) 2023/1114

W rozporządzeniu (UE) 2023/1114 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 110a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu, podając do wiadomości publicznej informacje, o których mowa w art. 88 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, przekazują jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*18).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 tego rozporządzenia;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu, których dotyczą informacje;

(ii)

w przypadku osób prawnych - identyfikator podmiotu prawnego emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

w przypadku osób prawnych - wielkość emitenta, oferującego lub osoby wnioskującej o dopuszczenie do obrotu według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 lit. b) pkt (ii) emitent, oferujący lub osoba wnioskująca o dopuszczenie do obrotu uzyskują identyfikator podmiotu prawnego.

3. Do dnia 9 stycznia 2030 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

4. Od dnia 10 stycznia 2030 r. informacje, o których mowa w art. 109 i 110 niniejszego rozporządzenia, udostępnia się w ESAP. W tym celu organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy emitenta tokenów powiązanych z aktywami, emitenta tokenów będących pieniądzem elektronicznym i dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, których dotyczą informacje;

(ii)

jeżeli jest dostępny - identyfikator podmiotu prawnego emitenta tokenów powiązanych z aktywami, emitenta tokenów będących pieniądzem elektronicznym i dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) tego rozporządzenia;

(iii)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(iv)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

5. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne dla podmiotów, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 5 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 19

Zmiany rozporządzenia (UE) 2023/2631

W rozporządzeniu (UE) 2023/2631 dodaje się artykuł w brzmieniu:

„Artykuł 15a

Dostępność informacji w europejskim pojedynczym punkcie dostępu

1. Od dnia 10 stycznia 2030 r. emitent, podając do wiadomości publicznej:

a)

arkusz informacyjny, wyniki kontroli przedemisyjnej dotyczącej arkusza informacyjnego, roczne sprawozdania z alokacji, wyniki kontroli poemisyjnej dotyczącej jednego lub kilku rocznych sprawozdań z alokacji, sprawozdanie dotyczące wpływu, wyniki kontroli sprawozdania dotyczącego wpływu, o którym mowa w art. 15;

b)

informacje ujawniane przed emisją, o których mowa w art. 20, oraz okresowo ujawniane informacje po emisji, o których mowa w art. 21;

przekazuje jednocześnie te informacje odpowiedniemu organowi zbierającemu dane, o którym mowa w ust. 3 lub 4 niniejszego artykułu, w celu ich udostępnienia w europejskim pojedynczym punkcie dostępu (ESAP) ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 (*19).

Informacje te muszą spełniać następujące wymogi:

a)

zostały przekazane w formacie umożliwiającym ekstrakcję danych zgodnie z art. 2 pkt 3 rozporządzenia (UE) 2023/2859 lub - jeżeli wymaga tego prawo Unii - w formacie nadającym się do odczytu maszynowego zgodnie z art. 2 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2023/2859;

b)

towarzyszą im następujące metadane:

(i)

wszystkie imiona i nazwiska lub nazwy emitenta, którego dotyczą informacje;

(ii)

identyfikator podmiotu prawnego emitenta określony zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/2859;

(iii)

wielkość emitenta według kategorii określonej zgodnie z art. 7 ust. 4 lit. d) tego rozporządzenia;

(iv)

rodzaj informacji według klasyfikacji na podstawie art. 7 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia;

(v)

wskazanie, czy informacje zawierają dane osobowe.

2. Do celów ust. 1 akapit drugi lit. b) pkt (ii) emitent uzyskuje identyfikator podmiotu prawnego.

3. W celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. a) niniejszego artykułu, organem zbierającym dane zdefiniowanym w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 jest ESMA.

4. Do dnia 9 stycznia 2030 r. w celu udostępniania w ESAP informacji, o których mowa w ust. 1 akapit pierwszy lit. b) niniejszego artykułu, państwa członkowskie wyznaczają co najmniej jeden organ zbierający dane zdefiniowany w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (UE) 2023/2859 i powiadamiają o tym ESMA.

5. W celu zapewnienia wydajnego zbierania informacji przekazywanych zgodnie z ust. 1 oraz zarządzania nimi ESMA opracowuje projekty wykonawczych standardów technicznych określających:

a)

pozostałe metadane, które mają towarzyszyć informacjom;

b)

strukturę danych zawartych w informacjach;

c)

informacje, w przypadku których wymagany jest format nadający się do odczytu maszynowego, oraz jaki format nadający się do odczytu maszynowego należy stosować w takich przypadkach.

Do celów lit. c) ESMA ocenia zalety i wady różnych formatów nadających się do odczytu maszynowego i przeprowadza odpowiednie testy praktyczne.

ESMA przedkłada Komisji te projekty wykonawczych standardów technicznych.

Komisja jest uprawniona do przyjęcia wykonawczych standardów technicznych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.

6. W razie potrzeby ESMA przyjmuje wytyczne dla podmiotów, aby zapewnić poprawność metadanych przekazywanych zgodnie z ust. 5 akapit pierwszy lit. a).

Artykuł 20

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 13 grudnia 2023 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

Przewodnicząca

R. METSOLA

W imieniu Rady

Przewodniczący

P. NAVARRO RÍOS


(1) Dz.U. C 290 z 29.7.2022, s. 58.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 9 listopada 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 27 listopada 2023 r.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2859 2023/2859 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia europejskiego pojedynczego punktu dostępu zapewniającego scentralizowany dostęp do publicznie dostępnych informacji mających znaczenie dla usług finansowych, rynków kapitałowych i zrównoważonego rozwoju (Dz.U. L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj)2023/2859.

(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

(8) Dz.U. C 307 z 12.8.2022, s. 3.

(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1).

(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 1).

(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 18).

(13) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).

(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE (Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 77).

(15) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1).

(16) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

(17) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) (Dz.U. L 352 z 9.12.2014, s. 1).

(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 98).

(19) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1).

(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).

(21) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. L 168 z 30.6.2017, s. 12).

(22) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 8).

(23) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE) (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 1).

(24) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).

(25) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).

(26) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40).

(27) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2631 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie europejskich zielonych obligacji oraz opcjonalnego ujawniania informacji na temat obligacji wprowadzanych do obrotu jako zrównoważone środowiskowo i obligacji powiązanych ze zrównoważonym rozwojem (OJ L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00