Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-06
Wersja aktualna od 2024-05-06
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/1078
z dnia 15 kwietnia 2024 r.
zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, flonikamidu, izofetamidu, mefentriflukonazolu, metazachloru, pirymetanilu i piasku kwarcowego w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 5 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP”) substancji czynnych azoksystrobina, flonikamid, izofetamid, mefentriflukonazol, metazachlor i pirymetanil określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Piasek kwarcowy tymczasowo włączono do załącznika IV do tego rozporządzenia. |
(2) | W odniesieniu do azoksystrobiny złożono wniosek o zmianę obecnego NDP w odniesieniu do chmielu na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W przypadku flonikamidu taki wniosek złożono w odniesieniu do kapusty pekińskiej/pe-tsai, jarmużu i kalarepy. W przypadku izofetamidu taki wniosek złożono w odniesieniu do sałat i warzyw sałatowych (z wyjątkiem sałat). W przypadku mefentriflukonazolu taki wniosek złożono w odniesieniu do owoców cytrusowych, orzechów laskowych/orzechów leszczyny pospolitej, orzeszków pistacjowych, truskawek, pozostałych drobnych owoców i jagód, oliwek stołowych, kaki/persymony, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych oprócz buraka cukrowego, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn/bakłażanów, dyniowatych z jadalną skórką, dyniowatych z niejadalną skórką, kapustnych kwitnących, brukselki, kapusty głowiastej, rokietty siewnej/rukoli, warzyw o młodych/drobnych liściach, szpinaku, ziół i kwiatów jadalnych, fasoli (bez strąków), grochu (bez strąków), karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego, karczochów zwyczajnych, rabarbaru, jadalnych nasion roślin strączkowych, siemienia lnianego, nasion maku, ziaren soi zwyczajnej, nasion gorczycy, nasion lnicznika siewnego, oliwek do produkcji oliwy, chmielu, wątroby świń, świń i innych. W przypadku metazachloru taki wniosek złożono w odniesieniu do porów i miodu. W przypadku pirymetanilu taki wniosek złożono w odniesieniu do winogron stołowych, czosnku i miodu. Ponadto w odniesieniu do pirymetanilu podczas przeglądu przeprowadzonego zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioskodawca przedłożył niedostępne wcześniej informacje na temat metod analitycznych w odniesieniu do miodu. |
(3) | Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny wniosków i przekazało Komisji sprawozdania oceniające. |
(4) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających. Urząd zbadał w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
(5) | W odniesieniu do flonikamidu w „kapustnych liściowych, pozostałych” - ponieważ należy ekstrapolować dane z badań pozostałości na jarmużu na „kapustne liściowe, pozostałe”, co potwierdzają wytyczne techniczne w sprawie ekstrapolacji NDP (3), nie ma potrzeby zwracania się do Urzędu o przedstawienie uzasadnionej opinii dotyczącej w szczególności tych upraw. Należy zatem ustalić NDP flonikamidu w odniesieniu do „kapustnych liściowych, pozostałych” na poziomie 0,5 mg/kg na podstawie badań pozostałości na jarmużu. |
(6) | W odniesieniu do mefentriflukonazolu w soczewicy, łubinie białym i „jadalnych nasionach roślin strączkowych, pozostałych” Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dodatkową analizę, by rozstrzygnąć, czy nowy NDP należy ustalić na poziomie 0,2 mg/kg, jak stwierdził Urząd na podstawie oceny badań pozostałości na suchym grochu, czy na poziomie 0,15 mg/kg, jak stwierdził Urząd na podstawie połączonej oceny badań pozostałości na suchej fasoli i suchym grochu. W związku z tym, że urząd stwierdził, że oba te poziomy byłyby bezpieczne dla konsumentów oraz w celu zapewnienia, aby zaproponowany NDP w sposób wiarygodny obejmował zastosowania zgodnie z dobrymi praktykami rolniczymi w odniesieniu do grochu, należy wyznaczyć NDP mefentriflukonazolu w soczewicy, łubinie białym i „jadalnych nasionach roślin strączkowych, pozostałych” na wyższym poziomie wynoszącym 0,2 mg/kg. |
(7) | W przypadku mefentriflukonazolu Urząd stwierdził, że dane przedłożone przez wnioskodawcę w odniesieniu do orzechów laskowych, fasoli i ziaren soi zwyczajnej nie są wystarczające do wyznaczenia nowych NDP. Nie proponuje się zatem żadnych zmian w odniesieniu do tych NDP. |
(8) | W przypadku przedłożonych przez wnioskodawcę wcześniej niedostępnych informacji na temat metod analitycznych w odniesieniu do pirymetanilu w miodzie Urząd stwierdził, że przedstawiona nowa metoda została odpowiednio zwalidowana. W związku z tym z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy skreślić wymóg przedkładania dodatkowych informacji na temat metod analitycznych w odniesieniu do pirymetanilu w miodzie. |
(9) | W odniesieniu do wszystkich pozostałych zmian NDP azoksystrobiny, flonikamidu, izofetamidu, mefentriflukonazolu, metazachloru i pirymetanilu, o które wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej. |
(10) | Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne. |
(11) | Piasek kwarcowy został tymczasowo włączony do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do czasu zakończenia jego oceny na podstawie dyrektywy Rady 91/414/EWG (4) albo rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 (5) oraz w oczekiwaniu na przegląd NDP tej substancji czynnej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W kontekście wniosku o odnowienie zatwierdzenia tej substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd wydał wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej piasku kwarcowego (6). Na podstawie tych wniosków NDP nie są wymagane dla piasku kwarcowego. W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem zachować wpis dotyczący tej substancji oraz skreślić przypis dotyczący jej tymczasowego włączenia. |
(12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
(13) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny w chmielu. Dziennik EFSA, 21(8), 1-25. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8124.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów flonikamidu w jarmużu, kapuście pekińskiej i kalarepie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-31. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8202.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości izofetamidu w niektórych warzywach sałatowych. Dziennik EFSA, 21(8), 1-27. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8206.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mefentriflukonazolu w różnych towarach. Dziennik EFSA, 21(9), 1-139. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8237.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości metazachloru w porach i miodzie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-27. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8220.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pirymetanilu w winogronach stołowych, czosnku i miodzie. Dziennik EFSA, 21(8), 1-30. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8195.
(3) „Technical guidelines on data requirements for setting maximum residue levels, comparability of residue trials and extrapolation of residue data on products from plant and animal origin” (Wytyczne techniczne w sprawie wymogów dotyczących danych na potrzeby ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości, porównywalności badań pozostałości i ekstrapolacji danych dotyczących pozostałości w odniesieniu do produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego) (SANTE/2019/12752 - 10 maja 2023 r.).
(4) Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1991/414/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj).
(6) „Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance quartz sand” (Wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej piasek kwarcowy). Dziennik EFSA 2022;20(9):7552. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2022.7552.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku II kolumny dotyczące azoksystrobiny, flonikamidu, izofetamidu, mefentriflukonazolu, metazachloru i pirymetanilu otrzymują brzmienie: Załącznik II Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
|
2) | w załączniku IV
|
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.