ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/37
z dnia 19 grudnia 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/881 w odniesieniu do usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 (3) utworzono ramy ustanawiania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa produktów z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), usług ICT i procesów ICT w Unii, a także w celu uniknięcia rozdrobnienia rynku wewnętrznego w zakresie programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa w Unii. |
| (2) | Aby zapewnić odporność Unii na cyberataki oraz zapobiec wszelkim lukom na rynku wewnętrznym, niniejsze rozporządzenie ma uzupełnić horyzontalne ramy regulacyjne ustanawiające kompleksowe wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 (4) poprzez ustanowienie celów bezpieczeństwa dotyczących usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, a także stosowania i wiarygodności tych usług. |
| (3) | Usługi zarządzane w zakresie bezpieczeństwa są świadczone przez dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zdefiniowanych w art. 6 pkt 40 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 (5). Zawarta w niniejszym rozporządzeniu definicja usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa powinna zatem być spójna z definicją dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zawartą w dyrektywie (UE) 2022/2555. Usługi te polegają na prowadzeniu lub zapewnianiu pomocy dla działań związanych z zarządzaniem ryzykiem w zakresie cyberbezpieczeństwa, na jakie narażeni są klienci dostawców tych usług, oraz odgrywają coraz większą rolę w zapobieganiu incydentom i ograniczaniu ich skutków. W związku z tym dostawców tych usług uznaje się za podmioty kluczowe lub ważne należące do sektora kluczowego zgodnie z dyrektywą (UE) 2022/2555. Jak wskazano w motywie 86 tej dyrektywy, szczególnie ważną rolę w pomaganiu podmiotom w działaniach mających na celu zapobieganie incydentom, wykrywanie ich, reagowanie na nie lub przywracanie normalnego działania po ich wystąpieniu odgrywają dostawcy usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zajmujący się obszarami takimi jak reagowanie na incydenty, testy penetracyjne, audyty bezpieczeństwa i doradztwo. Jednak również sami dostawcy usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa padają ofiarą cyberataków, a ponieważ ich działalność jest ściśle zintegrowana z operacjami ich klientów, wiąże się to ze szczególnym ryzykiem. Istotne jest zatem, aby przy wyborze dostawcy usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa podmioty kluczowe i ważne w rozumieniu dyrektywy (UE) 2022/2555 dochowywały szczególnej staranności. |
| (4) | Definicja usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zawarta w niniejszym rozporządzeniu obejmuje niewyczerpujący wykaz usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, które mogłyby kwalifikować się do europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa, takich jak postępowanie w przypadku incydentów, testy penetracyjne, audyty bezpieczeństwa i doradztwo w ramach wsparcia technicznego. Usługi zarządzane w zakresie bezpieczeństwa mogą obejmować usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa, które wspierają gotowość na incydenty, zapobieganie im, ich wykrywanie, analizę i łagodzenie ich skutków, reagowanie na nie oraz przywracanie normalnego działania po ich wystąpieniu. Analiza cyberzagrożeń i ocena ryzyka w ramach wsparcia technicznego również mogłyby kwalifikować się jako usługi zarządzane w zakresie bezpieczeństwa. Mogą istnieć osobne europejskie programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczące różnych usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. Europejskie certyfikaty cyberbezpieczeństwa wydawane zgodnie z takimi programami powinny odnosić się do konkretnych usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa świadczonych przez konkretnego dostawcę tych usług. |
| (5) | Dostawcy usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa mogą również odgrywać ważną rolę w unijnych działaniach wspierających reagowanie na istotne incydenty i cyberincydenty na dużą skalę oraz wstępne przywracanie normalnego działania po ich wystąpieniu, polegając na usługach świadczonych przez zaufanych dostawców prywatnych oraz na testowaniu podmiotów krytycznych pod kątem potencjalnych podatności w oparciu o skoordynowane na poziomie Unii szacowanie ryzyka. Certyfikacja usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa może odgrywać rolę w wyborze zaufanych dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zdefiniowanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/38 (6). |
| (6) | Certyfikacja usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa jest istotna nie tylko z punktu widzenia procesu wyboru dostawców do rezerwy cyberbezpieczeństwa UE ustanowionej rozporządzeniem (UE) 2025/38, ale stanowi również podstawowy wyznacznik jakości dla podmiotów prywatnych i publicznych, które zamierzają nabyć takie usługi. W kontekście kluczowego znaczenia usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa oraz wrażliwego charakteru przetwarzanych danych certyfikacja mogłaby zapewnić potencjalnym klientom ważne wskazówki oraz pewność co do wiarygodności tych usług. Europejskie programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczące usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa mają przyczyniać się do uniknięcia rozdrobnienia rynku wewnętrznego. Niniejsze rozporządzenie ma zatem na celu usprawnienie funkcjonowania rynku wewnętrznego. |
| (7) | Europejskie programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczące usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa powinny prowadzić do upowszechnienia tych usług i zwiększenia konkurencji między dostawcami usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. Bez uszczerbku dla celu, jakim jest zapewnienie wystarczającego i odpowiedniego poziomu danej wiedzy technicznej i uczciwości zawodowej takich dostawców, takie programy certyfikacji powinny zatem ułatwiać wejście na rynek i oferowanie usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa poprzez uproszczenie, w miarę możliwości, potencjalnych obciążeń regulacyjnych, administracyjnych i finansowych, które dostawcy, w szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), w tym mikroprzedsiębiorstwa, mogą napotkać przy oferowaniu usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. Ponadto aby zachęcać do korzystania z usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa i stymulować popyt na nie, europejskie programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny przyczyniać się do zwiększenia dostępności tych usług, w szczególności dla mniejszych podmiotów, takich jak MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstwa, a także dla władz lokalnych i regionalnych, które mają ograniczone zdolności i zasoby, a są bardziej narażone na naruszenia cyberbezpieczeństwa mające skutki finansowe, prawne, wizerunkowe i operacyjne. |
| (8) | Ważne jest wsparcie MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw, w wykonywaniu niniejszego rozporządzenia oraz w pozyskiwaniu specjalistycznych umiejętności i wiedzy fachowej w zakresie cyberbezpieczeństwa niezbędnych do świadczenia usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa zgodnie z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Program „Cyfrowa Europa” ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 (7) i inne odpowiednie programy unijne przewidują, że Komisja ma zapewnić wsparcie finansowe i techniczne, które pozwoli tym przedsiębiorstwom przyczynić się do wzrostu gospodarki unijnej oraz wzmocnienia wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii, w tym poprzez usprawnienie wsparcia finansowego z programu „Cyfrowa Europa” i innych odpowiednich programów unijnych oraz poprzez wspieranie MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw. |
| (9) | Europejskie programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczące usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa powinny przyczyniać się do dostępności bezpiecznych i wysokiej jakości usług, które gwarantują bezpieczną transformację cyfrową, oraz do osiągnięcia celów programu polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. ustanowionego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 (8), w szczególności w odniesieniu do celu, aby 75 % przedsiębiorstw unijnych zaczęło korzystać z usług przetwarzanych w chmurze, dużych zbiorów danych lub sztucznej inteligencji, aby ponad 90 % MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw, osiągnęło co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych oraz by kluczowe usługi publiczne były dostępne online. |
| (10) | Poza wdrażaniem produktów ICT, usług ICT lub procesów ICT usługi zarządzane w zakresie bezpieczeństwa często zapewniają dodatkowe funkcje usługowe, które opierają się na kompetencjach, wiedzy fachowej i doświadczeniu personelu dostawców takich usług. Bardzo wysoki poziom tych kompetencji, wiedzy fachowej i doświadczenia, a także odpowiednie procedury wewnętrzne powinny wchodzić w zakres celów bezpieczeństwa, aby zapewnić bardzo wysoką jakość świadczonych usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. W celu zapewnienia, aby wszystkie aspekty usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa mogły być objęte specjalnymi europejskimi programami certyfikacji cyberbezpieczeństwa, konieczna jest zmiana rozporządzenia (UE) 2019/881. Należy uwzględnić wyniki i zalecenia z ocen i przeglądów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/881. |
| (11) | Aby ułatwić rozwój wiarygodnego rynku wewnętrznego, przy jednoczesnym tworzeniu partnerstw z państwami trzecimi o podobnych poglądach, proces certyfikacji ustanowiony w europejskich ramach certyfikacji cyberbezpieczeństwa przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/881 należy wdrażać w taki sposób, aby ułatwić międzynarodowe uznawanie i dostosowanie do norm międzynarodowych. |
| (12) | Unia zmaga się z niedoborem talentów, przejawiającym się brakiem wykwalifikowanych specjalistów, a jednocześnie musi stawić czoła szybko zmieniającemu się krajobrazowi zagrożeń, co stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 18 kwietnia 2023 r. zatytułowanym „Wyeliminowanie niedoboru talentów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w celu zwiększenia konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i odporności UE (»Akademia Umiejętności w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa«)”. Oferta zasobów edukacyjnych i różnych postaci formalnych szkoleń jest różnorodna, a wiedzę można zdobywać na różne sposoby: formalnie, na przykład za pośrednictwem uniwersytetów lub kursów, lub nieformalnie, na przykład poprzez szkolenia w miejscu pracy lub doświadczenie zawodowe w danej dziedzinie. Dlatego aby ułatwić powstawanie wysokiej jakości usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa oraz aby uzyskać lepszy ogląd struktury siły roboczej zajmującej się w Unii cyberbezpieczeństwem, ważne jest, aby wzmocnić współpracę między państwami członkowskimi, Komisją, Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), ustanowioną rozporządzeniem (UE) 2019/881, oraz zainteresowanymi stronami, w tym z sektora prywatnego i środowiska akademickiego, poprzez rozwój partnerstw publiczno-prywatnych, wspieranie inicjatyw w zakresie badań naukowych i innowacji, opracowywanie i wzajemne uznawanie wspólnych norm oraz certyfikację umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym za pośrednictwem europejskich ram umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa. Taka współpraca ułatwiłaby również mobilność specjalistów z dziedziny cyberbezpieczeństwa w Unii, a także włączenie wiedzy i szkoleń na temat cyberbezpieczeństwa do programów kształcenia, przy jednoczesnym zapewnieniu odstępności praktyk i staży dla młodych ludzi, w tym osób mieszkających w regionach w niekorzystnym położeniu, takich jak wyspy, obszary słabo zaludnione, obszary wiejskie i obszary oddalone. Ważne jest, aby taka współpraca miała na celu przyciągnięcie większej liczby kobiet i dziewcząt do tej dziedziny oraz przyczyniła się do rozwiązania problemu różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki, a sektor prywatny dążył do oferowania szkoleń w miejscu pracy, które koncentrują się na najbardziej potrzebnych umiejętnościach, przy udziale administracji publicznej i przedsiębiorstw typu start-up, a także MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw. Ważne jest również, aby dostawcy i państwa członkowskie współpracowali ze sobą oraz przyczyniali się do zbierania danych na temat stanu i rozwoju rynku pracy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. |
| (13) | ENISA odgrywa ważną rolę w przygotowywaniu propozycji dotyczących europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Przygotowując projekt budżetu ogólnego Unii, Komisja powinna ocenić, jakie są niezbędne zasoby budżetowe na potrzeby planu zatrudnienia ENISA, zgodnie z procedurą określoną w art. 29 rozporządzenia (UE) 2019/881. |
| (14) | Niniejsze rozporządzenie przewiduje punktowe zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/881 mające na celu umożliwienie ustanawiania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczących usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. W ten sposób doprecyzowuje i wyjaśnia ono również niektóre przepisy tego rozporządzenia dotyczące przygotowania i funkcjonowania wszystkich europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa z myślą o zapewnieniu ich przejrzystości i otwartości. Te ostatnie zmiany, które ograniczają się do uszczegółowienia lub doprecyzowania rozporządzenia (UE) 2019/881, w szczególności zmiany dotyczące informacji, które ENISA ma przekazywać przekazując propozycję programu, grup roboczych ad hoc ustanawianych dla każdej propozycji programu oraz informacji i konsultacji w odniesieniu do europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa, nie powinny w żaden sposób wpływać na szerszą ocenę i przegląd tego rozporządzenia, wymagane na podstawie art. 67 tego rozporządzenia, w szczególności ocenę wpływu, skuteczności i efektywności przepisów tytułu tego rozporządzenia odnoszącego się do ram certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Ocena i przegląd dotyczące tego tytułu powinny opierać się na szerokich konsultacjach z zainteresowanymi stronami oraz na pełnej i dogłębnej analizie odnośnych procedur. |
| (15) | Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie umożliwienie ustanawiania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczących usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. |
| (16) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (9) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 10 stycznia 2024 r., |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/881
W rozporządzeniu (UE) 2019/881 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 1 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) otrzymuje brzmienie:
; |
| 2) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 3) | art. 4 ust. 6 otrzymuje brzmienie: „6. ENISA propaguje korzystanie z europejskiej certyfikacji cyberbezpieczeństwa z myślą o unikaniu rozdrobnienia rynku wewnętrznego. ENISA przyczynia się do utworzenia i utrzymywania europejskich ram certyfikacji cyberbezpieczeństwa zgodnie z tytułem III niniejszego rozporządzenia, z myślą o zwiększeniu przejrzystości cyberbezpieczeństwa produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, zwiększając w ten sposób zaufanie do wewnętrznego rynku cyfrowego i jego konkurencyjność.” |
| 4) | w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 5) | art. 46 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 46 Europejskie ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa 1. Ustanawia się europejskie ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa w celu poprawy warunków funkcjonowania rynku wewnętrznego poprzez zwiększenie poziomu cyberbezpieczeństwa w Unii oraz umożliwienie zharmonizowanego podejścia na poziomie unijnym do europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa, z myślą o stworzeniu jednolitego rynku cyfrowego w zakresie produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. 2. Europejskie ramy certyfikacji cyberbezpieczeństwa przewidują mechanizm ustanawiania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa potwierdzania, że produkty ICT, usługi ICT i procesy ICT, które oceniono zgodnie z tymi programami, są zgodne z określonymi wymogami bezpieczeństwa mającymi na celu zabezpieczenie dostępności, autentyczności, integralności lub poufności przechowywanych, przekazywanych lub przetwarzanych danych, lub funkcji lub usług oferowanych lub dostępnych za pośrednictwem tych produktów, usług i procesów w trakcie ich całego cyklu życia. Potwierdza on ponadto, że usługi zarządzane w zakresie bezpieczeństwa, które oceniono zgodnie z tymi programami, są zgodne z określonymi wymogami bezpieczeństwa mającymi na celu zabezpieczenie dostępności, autentyczności, integralności i poufności danych, do których uzyskuje się dostęp, lub które są przetwarzane, przechowywane lub przekazywane w związku ze świadczeniem tych usług, oraz że usługi te są świadczone w sposób ciągły z zachowaniem wymaganych kompetencji, wiedzy fachowej i doświadczenia przez personel o wystarczającym i odpowiednim poziomie odpowiedniej wiedzy technicznej i uczciwości zawodowej.” |
| 6) | w art. 47 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 7) | w art. 49 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 8) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 49a Informacje i konsultacje dotyczące europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa 1. Komisja podaje do wiadomości publicznej informacje dotyczące swoich wniosków do ENISA o przygotowanie propozycji programu lub o przegląd istniejącego europejskiego programu certyfikacji cyberbezpieczeństwa, o których mowa w art. 48. 2. Podczas przygotowywania przez ENISA propozycji programu zgodnie z art. 49 Parlament Europejski lub Rada mogą zwrócić się do Komisji - jako organu przewodniczącego ECCG - oraz do ENISA o przedstawianie co kwartał odpowiednich informacji dotyczących projektu propozycji programu. Na wniosek Parlamentu Europejskiego lub Rady ENISA, w porozumieniu z Komisją oraz bez uszczerbku dla art. 27, może udostępnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie odpowiednie części projektu propozycji programu w sposób adekwatny do wymaganego poziomu poufności, a w stosownych przypadkach w ograniczonym zakresie. 3. Aby wzmocnić dialog między instytucjami Unii oraz wnieść wkład w formalny, otwarty, przejrzysty i inkluzywny proces konsultacji, Parlament Europejski lub Rada mogą zaprosić Komisję i ENISA do przedyskutowania kwestii dotyczących funkcjonowania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczących produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. 4. Oceniając niniejsze rozporządzenie zgodnie z art. 67, Komisja uwzględnia w stosownych przypadkach elementy wynikające z opinii wyrażonych przez Parlament Europejski i przez Radę na temat kwestii, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu.” |
| 9) | w art. 51 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 10) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 51a Cele bezpieczeństwa europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczących usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa Europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczący usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa musi być zaprojektowany tak, aby osiągać - w stosownych przypadkach - co najmniej następujące cele bezpieczeństwa:
|
| 11) | w art. 52 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 12) | art. 53 ust. 1, 2 i 3 otrzymują brzmienie: „1. Europejski program certyfikacji cyberbezpieczeństwa może zezwalać na ocenę zgodności przez stronę pierwszą przeprowadzaną na wyłączną odpowiedzialność wytwórcy lub dostawcy produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa. Na ocenę zgodności przez stronę pierwszą zezwala się jedynie w przypadku produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, które stwarzają niewielkie ryzyko odpowiadające poziomowi uzasadnienia zaufania »podstawowy«. 2. Wytwórca lub dostawca produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa może wydać unijną deklarację zgodności stwierdzającą, że wykazano spełnienie wymogów określonych w programie. Wydając taką deklarację, wytwórca lub dostawca produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zgodność produktu ICT, usługi ICT, procesu ICT lub usługi zarządzanej w zakresie bezpieczeństwa z wymogami określonymi w tym programie. 3. Wytwórca lub dostawca produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa udostępnia - przez okres przewidziany w odpowiednim europejskim programie certyfikacji cyberbezpieczeństwa - krajowemu organowi ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa wyznaczonemu zgodnie z art. 58, unijną deklarację zgodności, dokumentację techniczną oraz wszelkie inne istotne informacje związane ze zgodnością produktów ICT, usług ICT, procesów ICT lub usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa z programem. Kopię unijnej deklaracji zgodności przedkłada się krajowemu organowi ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa i ENISA.” |
| 13) | w art. 54 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 14) | w art. 56 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 15) | art. 57 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie: „1. Bez uszczerbku dla ust. 3 niniejszego artykułu krajowe programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa i powiązane z nimi procedury dotyczące produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, które są objęte europejskim programem certyfikacji cyberbezpieczeństwa, przestają być skuteczne z dniem określonym w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 49 ust. 7. Krajowe programy certyfikacji cyberbezpieczeństwa i powiązane z nimi procedury dotyczące produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, które nie są objęte europejskim programem certyfikacji cyberbezpieczeństwa, będą nadal istnieć. 2. Państwa członkowskie nie mogą wprowadzać nowych krajowych programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa dotyczących produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, które są już objęte obowiązującym europejskim programem certyfikacji cyberbezpieczeństwa.” |
| 16) | w art. 58 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 17) | art. 59 ust. 3 lit. b) i c) otrzymują brzmienie:
; |
| 18) | art. 67 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie: „2. Ocena dotyczy również wpływu, skuteczności i efektywności przepisów tytułu III niniejszego rozporządzenia, w tym procedur prowadzących do przyjęcia europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa i ich bazy dowodowej, w odniesieniu do celów, którymi są zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa w Unii oraz poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego. 3. Ocena obejmuje ustalenie, czy w celu zapobieżenia wprowadzaniu na rynek wewnętrzny produktów ICT, usług ICT, procesów ICT i usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa niespełniających podstawowych wymogów cyberbezpieczeństwa konieczne są zasadnicze wymogi cyberbezpieczeństwa dotyczące dostępu do rynku wewnętrznego.” |
| 19) | w załączniku wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2024 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodniczący
BÓKA J.
(1) Dz.U. C 349 z 29.9.2023, s. 167.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 24 kwietnia 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 2 grudnia 2024 r.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 15).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013 i (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt o cyberodporności) (Dz.U. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 80).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/38 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie ustanowienia środków mających na celu zwiększenie solidarności i zdolności w Unii w zakresie wykrywania cyberzagrożeń i incydentów oraz przygotowywania się i reagowania na takie cyberzagrożenia i incydenty oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie cybersolidarności) (Dz.U. 2025/38, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/38/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program „Cyfrowa Europa” oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1).
(8) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie” do 2030 r. (Dz.U. L 323 z 19.12.2022, s. 4).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do rozporządzenia (UE) 2019/881 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | pkt 2-5 otrzymują brzmienie:
|
| 2) | w pkt 10 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 3) | pkt 19 i 20 otrzymują brzmienie:
|
W odniesieniu do niniejszego aktu wydane zostało oświadczenie, które zostało opublikowane w Dz.U. C, C/2025/307, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/307/oj.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
