ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/134
z dnia 28 stycznia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w odniesieniu do wprowadzenia licencji pilota wiatrakowców
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 23 ust. 1 i art. 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 (2) ustanawia wymogi dla pilotów, którzy uczestniczą w eksploatacji statków powietrznych określonych w art. 2 ust. 1 lit. b) ppkt (i) i (ii) rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
| (2) | Trwający rozwój wiatrakowców, które wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139 ze względu na maksymalną certyfikowaną masę startową przekraczającą 600 kg, powoduje konieczność uwzględnienia w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wymogów dotyczących licencjonowania załóg lotniczych odnośnie do pilotów wiatrakowców. Ponieważ opracowanie kompleksowych ram zarobkowej eksploatacji wiatrakowców zajmie więcej czasu, na razie wymogi te powinny dotyczyć wyłącznie przywilejów pilotów niezawodowych. |
| (3) | Nowe unijne ramy regulacyjne dotyczące licencjonowania załóg lotniczych wiatrakowców powinny, w miarę możliwości, uwzględniać normy i najlepsze praktyki ustanowione w krajowych wymogach dotyczących licencjonowania wiatrakowców, a także przewidywać zaliczenia dla posiadaczy krajowej licencji pilota wiatrakowców przy ubieganiu się o unijną licencję pilota wiatrakowców. |
| (4) | Aby wesprzeć wdrażanie unijnych wymogów dotyczących licencjonowania unijnych załóg lotniczych wiatrakowców, a w szczególności przyznanie kwalifikacji pierwszym unijnym instruktorom wiatrakowców, osoby ubiegające się o unijną licencję pilota wiatrakowców oraz towarzyszące uprawnienia i certyfikaty powinny mieć możliwość, przez ograniczony czas i pod pewnymi warunkami, uzyskania zaliczeń na podstawie raportów zaliczenia, o ile posiadają odpowiednią krajową licencję na wiatrakowce oraz towarzyszące uprawnienia i certyfikaty lub rozpoczęli szkolenie, aby je uzyskać. |
| (5) | W przypadku operacji niezarobkowych posiadacze unijnych licencji pilota wiatrakowców powinni być zobowiązani do posiadania takiego samego orzeczenia lotniczo-lekarskiego jak piloci turystyczni innych kategorii statków powietrznych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1178/2011. |
| (6) | W razie potrzeby należy dostosować wymogi dotyczące właściwych organów i organizacji szkoleniowych, tak aby obejmowały one szkolenia i licencjonowanie pilotów wiatrakowców. |
| (7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011. |
| (8) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 04/2024 (3) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
| (9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „2. Licencje pilota niezgodne z JAR, w tym wszelkie towarzyszące uprawnienia, certyfikaty, upoważnienia lub kwalifikacje, wydane lub uznane przez państwo członkowskie przed datą stosowania niniejszego rozporządzenia, podlegają konwersji na licencje zgodne z częścią FCL przez państwo członkowskie, które wydało daną licencję. Na zasadzie odstępstwa od niniejszego ustępu do licencji pilota wiatrakowców stosuje się art. 4 g.” |
| 2) | dodaje się art. 4 g w brzmieniu: „ Artykuł 4g Szczegółowe wymagania dla osób ubiegających się o licencję pilota wiatrakowców 1. Do dnia 18 lutego 2028 r. kandydaci, którzy posiadają licencję pilota wiatrakowców oraz towarzyszące jej uprawnienia i certyfikaty wydane zgodnie z krajowymi wymogami dotyczącymi licencjonowania załóg lotniczych wiatrakowców lub którzy rozpoczęli szkolenie zgodne z tymi wymogami, otrzymują zaliczenie na potrzeby uzyskania licencji pilota wiatrakowców oraz towarzyszących uprawnień i certyfikatów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, na podstawie raportu zaliczenia sporządzonego przez państwo członkowskie w porozumieniu z EASA. Raport zaliczenia musi być zgodny z art. 9 ust. 3. 2. Sporządzając raport zaliczenia zgodnie z ust. 1, państwa członkowskie:
|
| 3) | w załączniku I (część FCL) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
| 4) | w załączniku IV (część MED) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
| 5) | w załączniku VI (część ARA) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia; |
| 6) | w załączniku VIII (część DTO) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 18 lutego 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/2021-07-25.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 311 z 25.11.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1178/oj.
(3) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-no-042024.
ZAŁĄCZNIK I
W załączniku I (część FCL) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w pkt FCL.010 dodaje się definicję w brzmieniu:
|
| 2) | w pkt FCL.025 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 3) | w pkt FCL.035 lit. a) dodaje się nowy ppkt 5 w brzmieniu:
|
| 4) | pkt FCL.055 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
| 5) | w pkt FCL.060 lit. b) formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:
|
| 6) | tytuł podczęści C otrzymuje brzmienie: „PODCZĘŚĆ C - LICENCJA PILOTA TURYSTYCZNEGO (PPL) I LICENCJA PILOTA WIATRAKOWCÓW (GPL)”; |
| 7) | pkt FCL.200 otrzymuje brzmienie: „FCL.200 Minimalny wiek Osoba ubiegająca się o licencję PPL lub GPL musi mieć ukończone 17 lat.”; |
| 8) | pkt FCL.205 otrzymuje brzmienie: „FCL.205 Warunki
|
| 9) | pkt FCL.210 otrzymuje brzmienie: „FCL.210 Szkolenie
|
| 10) | w pkt FCL.215 formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie: „Osoba ubiegająca się o licencję PPL lub GPL musi wykazać podczas egzaminów, że posiada wiedzę teoretyczną odpowiednią dla nadawanych przywilejów w zakresie następujących przedmiotów:”; |
| 11) | pkt FCL.235 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
| 12) | dodaje się sekcję 5 w brzmieniu: „SEKCJA 5 Licencja GPL - wymagania szczegółowe FCL.205.G GPL - przywileje
FCL.210.G GPL - wymagane doświadczenie i zaliczenia
W żadnym przypadku nie udziela się zaliczeń wymogów określonych w lit. a) ppkt 2. FCL.235.G GPL - przywileje na klasy, typy i warianty wiatrakowców
FCL.240.G GPL - wymagania dotyczące bieżącej praktyki
|
| 13) | pkt FCL.700 lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
| 14) | w pkt FCL.810 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 15) | pkt FCL.905.FI lit. a) otrzymuje brzmienie:
|
| 16) | w pkt FCL.910.FI lit. c) dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
|
| 17) | w pkt FCL.915.FI wprowadza się następujące zmiany:
|
| 18) | w pkt FCL.930.FI wprowadza się następujące zmiany:
|
| 19) | w pkt FCL.940.FI lit. a) wprowadza się następujące zmiany:
|
| 20) | w pkt FCL.1005.FE dodaje się lit. d) w brzmieniu:
|
| 21) | pkt FCL.1005.FIE lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
| 22) | w pkt FCL.1010.FIE dodaje się lit. d) w brzmieniu:
|
| 23) | w dodatku 1 sekcja A pkt 1 wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku IV (część MED) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w pkt MED.A.030 lit. c) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
| „2) | wynikających z licencji pilota turystycznego (PPL) lub licencji pilota wiatrakowców (GPL), pilot musi posiadać przynajmniej ważne orzeczenie lekarskie 2. klasy;”. |
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku VI (część ARA) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w dodatku I we wzorze określonym w lit. c) wprowadza się następujące zmiany:
| a) | zdanie: „Niniejsza licencja jest zgodna z normami ICAO, z wyjątkiem przywilejów wynikających z licencji LAPL i z uprawnienia BIR lub gdy towarzyszy jej orzeczenie lekarskie na potrzeby LAPL”, otrzymuje brzmienie: „Niniejsza licencja jest zgodna z normami ICAO, z wyjątkiem przywilejów wynikających z licencji LAPL, GPL i z uprawnienia BIR lub gdy towarzyszy jej orzeczenie lekarskie na potrzeby LAPL”; |
| b) | wyrażenie „Formularz 141 EASA Wydanie 2” zastępuje się wyrażeniem w brzmieniu: „ Formularz 141 EASA, wydanie 3 ”. |
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku VIII (część DTO) do rozporządzenia (UE) nr 1178/2011 w pkt DTO.GEN.110 lit. a) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
| „5) | w odniesieniu do wiatrakowców:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
