ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/146
z dnia 29 stycznia 2025 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zoksamidu w określonych produktach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) substancji czynnej zoksamid określono w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
| (2) | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP zoksamidu zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalenia tolerancji importowej w odniesieniu do cebuli, czosnku i szalotki (2). |
| (3) | Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek o tolerancję importową w odniesieniu do zoksamidu w cebuli, czosnku i szalotce. |
| (4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia. |
| (5) | Urząd ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów i, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do wiadomości publicznej. |
| (6) | Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że zmiana NDP, o którą wystąpił wnioskodawca, jest dopuszczalna na podstawie oceny narażenia konsumentów, z której wynika, że krótko- i długoterminowe spożycie pozostałości wynikające ze stosowania zoksamidu zgodnie z praktykami rolniczymi dotyczącymi cebuli, czosnku i szalotki nie stanowi zagrożenia dla zdrowia konsumentów. |
| (7) | Urząd zalecił ustalenie NDP dla ziemniaków, pomidorów, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, dyni olbrzymich i arbuzów, w odniesieniu do których przedłożono i oceniono wystarczające dane potwierdzające dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd. |
| (8) | Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do oberżyn/bakłażanów brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tego produktu należy utrzymać w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP zostaną poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. |
| (9) | W odniesieniu do wszystkich pozostałych produktów NDP należy ustalić na poziomie granicy oznaczalności dla poszczególnych produktów zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z art. 17 tego rozporządzenia. |
| (10) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w sprawie pozostałości zoksamidu w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaleciły osiągalne pod względem analitycznym granice oznaczalności w przypadku wszystkich produktów. |
| (11) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione. |
| (12) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
| (13) | Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane i wprowadzone do obrotu przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP zoksamidu i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Dotyczy to wszystkich produktów. |
| (14) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP. |
| (15) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed dniem 19 sierpnia 2025 r.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 19 sierpnia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, Przegląd obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zoksamidu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalenie tolerancji importowej dla cebuli, czosnku i szalotki, Dziennik EFSA 2023; 21(12):e8427. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8427.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku II kolumna dotycząca zoksamidu otrzymuje brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | w załączniku III część A skreśla się kolumnę dotyczącą zoksamidu. |
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
((+)) Kombinacja pestycyd-produkt, do której istnieje przypis. Wykaz przypisów znajduje się poniżej.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
