ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/293
z dnia 30 września 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi, szablony i procedury dotyczące rozpatrywania skarg związanych z tokenami powiązanymi z aktywami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (1), w szczególności jego art. 31 ust. 5 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W interesie ochrony konsumentów i zgodnie z art. 31 rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitenci tokenów powiązanych z aktywami oraz, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne, o których mowa w art. 34 ust. 5 akapit pierwszy lit. h) tego rozporządzenia, powinni przekazywać posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami i innym zainteresowanym stronom informacje na temat procedur rozpatrywania skarg. Ponadto wspomniani emitenci i podmioty zewnętrzne powinni udostępnić im zharmonizowany szablon w językach, których używają do wprowadzania swoich usług do obrotu, lub w językach, których używają do komunikowania się z posiadaczami tokenów powiązanych z aktywami. |
| (2) | Aby zapewnić skarżącym przejrzystość i umożliwić im skuteczny dostęp do procedur rozpatrywania skarg i korzystanie z tych procedur, należy ich poinformować między innymi, że skargi są składane i rozpatrywane bezpłatnie, w językach używanych przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami i, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne do wprowadzania ich usług do obrotu lub w językach, w których komunikują się oni z posiadaczami tokenów powiązanych z aktywami, oraz w językach urzędowych macierzystego państwa członkowskiego i przyjmujących państw członkowskich, które są również językami urzędowymi Unii. |
| (3) | Aby uniknąć rozbieżnych procedur rozpatrywania skarg między emitentami tokenów powiązanych z aktywami a podmiotami zewnętrznymi, w procedurach rozpatrywania skarg u tych emitentów należy zapewnić skarżącym możliwość składania skarg przy użyciu zharmonizowanego szablonu do emitentów oraz, w stosownych przypadkach, do podmiotów zewnętrznych niezależnie od tego, gdzie ci emitenci lub te podmioty zewnętrzne mają siedzibę lub gdzie token był dystrybuowany w Unii. Jeżeli jednak skarżący złoży skargę w formacie innym niż szablon, emitent i podmiot zewnętrzny powinni mimo to rozpatrzyć skargę i nie odrzucać jej z tego powodu. |
| (4) | Aby zapewnić skuteczne i przejrzyste procedury szybkiego, sprawiedliwego i spójnego rozpatrywania skarg złożonych przez posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami i inne zainteresowane strony, emitenci tokenów powiązanych z aktywami oraz, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne powinni potwierdzić przyjęcie skargi, wyraźnie wskazując datę jej otrzymania, a w przypadku złożenia elektronicznego formularza skargi - przekazać skarżącemu kopię skargi. Ponadto emitent tokenów powiązanych z aktywami powinien ocenić, czy skarga jest dopuszczalna i zawiera wszystkie istotne informacje niezbędne do jej zbadania, i niezwłocznie zwrócić się do posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami i innych zainteresowanych stron o wszelkie dodatkowe informacje niezbędne do szybkiego i skutecznego zbadania i rozpatrzenia skargi. |
| (5) | Aby zapewnić równe traktowanie w Unii, należy określić, co dla emitenta tokenów powiązanych z aktywami stanowiłby „rozsądny termin” na przekazanie wyników badania. Emitent powinien na bieżąco informować skarżącego o postępach w procedurze rozpatrywania skarg i udzielać odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie, w stosownych przypadkach, w określonych na szczeblu krajowym terminach dotyczących rozpatrywania skarg złożonych przez skarżących. Emitent powinien ocenić wszystkie skargi i zidentyfikować niedociągnięcia, które mogą się powtarzać. |
| (6) | Zgodnie z zasadą minimalizacji danych należy wymagać jedynie danych osobowych niezbędnych do rozpatrzenia skargi. |
| (7) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. |
| (8) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (2). |
| (9) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (3) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 21 czerwca 2024 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Polityka i funkcja rozpatrywania skarg i zarządzania skargami
1. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami i, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne ustanawiają i utrzymują procedury rozpatrywania skarg, przy czym skarga jest:
| a) | oświadczeniem o niezadowoleniu skierowanym do nich przez osobę fizyczną lub prawną lub inną zainteresowaną stronę, w tym stowarzyszenia konsumenckie reprezentujące posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami, dotyczącym emisji, oferty lub ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| b) | składana przez „skarżącego”, który jest osobą fizyczną lub prawną lub dowolną inną zainteresowaną stroną, w tym stowarzyszeniem konsumenckim reprezentującym posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami, przy czym osoba ta lub inna zainteresowana strona twierdzi, że jest uprawniona do złożenia skargi do emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub podmiotu zewnętrznego, który dystrybuował w całości lub częściowo tokeny powiązane z aktywami. |
2. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami ustanawiają i utrzymują procedury rozpatrywania skarg obejmujące wszystkie następujące elementy:
| a) | „politykę zarządzania skargami”, która musi być:
|
| b) | „funkcję zarządzania skargami”, która:
|
Artykuł 2
Przekazywanie informacji posiadaczowi tokenów powiązanych z aktywami i innym zainteresowanym stronom
1. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami przekazują skarżącemu, na żądanie lub wraz z potwierdzeniem przyjęcia skargi, jasne, dokładne i aktualne informacje pisemne na temat procedury rozpatrywania skarg. Informacje przekazywane przez emitenta obejmują następujące elementy:
| a) | warunki dopuszczalności skarg, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. a); |
| b) | szczegółowe informacje na temat procedury składania skarg, w tym rodzaj informacji, które mają być przekazane przez skarżącego, oraz dane identyfikacyjne i kontaktowe osoby lub działu, do których kierowana jest skarga; |
| c) | procedurę, która będzie stosowana przy rozpatrywaniu skargi, w tym termin potwierdzenia przyjęcia skargi, orientacyjne terminy mające zastosowanie do rozpatrywania skargi oraz dostępność właściwego organu, rzecznika praw skarżących lub alternatywnych mechanizmów rozstrzygania sporów; |
| d) | informację o tym, że składanie skarg i ich rozpatrywanie przez emitentów lub, w stosownych przypadkach, przez podmioty zewnętrzne jest bezpłatne; |
| e) | wzmiankę o spoczywającym na emitencie obowiązku informowania skarżącego o dalszym przebiegu rozpatrywania skargi. |
2. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami publikują aktualny opis procedury rozpatrywania skarg oraz szablon składania skarg określony w załączniku tak, by były one łatwo dostępne, w tym za pośrednictwem broszur, prospektów, dokumentów umownych lub swojej strony internetowej.
Artykuł 3
Szablony i ewidencjonowanie
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami:
| a) | opracowują i udostępniają posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami i innym zainteresowanym stronom, w tym stowarzyszeniom konsumenckim reprezentującym posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami, szablon składania skarg, jak określono w załączniku; |
| b) | zapewniają posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami i wszelkim innym zainteresowanym stronom możliwość:
|
| c) | potwierdzają przyjęcie skargi, wyraźnie wskazując datę jej otrzymania, a w przypadku złożenia elektronicznego formularza skargi przekazują skarżącemu kopię tej skargi; |
| d) | prowadzą wewnętrzną ewidencję skarg i zastosowanych w odpowiedzi na nie środków w odpowiedni sposób, np. za pośrednictwem bezpiecznego rejestru elektronicznego, przez rozsądny okres, a w każdym razie, w stosownych przypadkach, nie dłużej niż jest to dozwolone na podstawie krajowych wymogów dotyczących terminów; |
| e) | przyjmują i rozpatrują skargę, nawet jeżeli skarżący złożył ją w formacie innym niż szablon określony w załączniku; |
| f) | przekazują skarżącemu oświadczenie o ochronie prywatności, które dołączają do szablonu określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (4). |
Artykuł 4
Języki
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami i, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne:
| a) | publikują opis procedury rozpatrywania skarg oraz szablon określony w załączniku w językach używanych do wprowadzania swoich usług do obrotu lub w językach, w których komunikują się z posiadaczami tokenów powiązanych z aktywami; |
| b) | zapewniają, aby skarżący mogli składać skargi w:
|
Artykuł 5
Procedura badania skarg i informowania skarżących o wynikach badania
1. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami:
| a) | po otrzymaniu skargi bez zbędnej zwłoki oceniają, czy skarga jest jasna i kompletna, a w szczególności czy zawiera wszystkie istotne informacje i dowody, oraz informują skarżącego o tym, czy skarga spełnia warunki dopuszczalności, które muszą być sprawiedliwe i rozsądne i nie mogą nadmiernie ograniczać praw osób fizycznych lub prawnych do złożenia skargi; |
| b) | jeżeli dojdą do wniosku, że skarga jest niejasna lub niekompletna - niezwłocznie żądają od skarżącego przedstawienia dodatkowych informacji lub dowodów niezbędnych do właściwego rozpatrzenia skargi; |
| c) | jeżeli skarga nie spełnia warunków dopuszczalności - przedstawiają skarżącemu jasne wyjaśnienie powodów odrzucenia skargi jako niedopuszczalnej; |
| d) | dokładają starań, aby pozyskać i zbadać wszystkie istotne informacje i dowody dotyczące skargi; |
| e) | jeżeli nie są kompetentni w odniesieniu do przedmiotu skargi - informują o tym skarżącego i podają dane kontaktowe podmiotu odpowiedzialnego za rozpatrzenie skargi, o ile dane te są im znane; |
| f) | na bieżąco należycie informują skarżącego o wszelkich dodatkowych działaniach podjętych w celu rozpatrzenia skargi oraz bez zbędnej zwłoki odpowiadają na wnioski o udzielenie informacji złożone przez skarżącego. |
2. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami na bieżąco analizują dane dotyczące rozpatrywania skarg w celu zidentyfikowania i ograniczenia wszelkich powtarzających się lub systemowych problemów oraz potencjalnego ryzyka prawnego i operacyjnego. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami w szczególności:
| a) | analizują przyczyny indywidualnych skarg w celu zidentyfikowania przyczyn źródłowych wspólnych dla różnych rodzajów skarg; |
| b) | badają, czy takie przyczyny źródłowe mogą mieć również wpływ na inne procesy lub produkty, w tym na te, które nie stanowią bezpośrednio przedmiotu skarg; |
| c) | zajmują się takimi przyczynami źródłowymi. |
3. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami informują skarżących o wynikach badania złożonych skarg:
| a) | prostym językiem, który jest łatwy do zrozumienia przez skarżących; |
| b) | udzielając odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie, w stosownych przypadkach, w określonych na szczeblu krajowym terminach dotyczących rozpatrywania skarg złożonych przez skarżących; oraz |
| c) | dokładnie wyjaśniając swoje stanowisko w sprawie skargi, w przypadku gdy ostateczna decyzja nie spełnia w pełni żądania skarżącego (lub w przypadku każdej ostatecznej decyzji, jeśli wymaga tego prawo krajowe), oraz określając możliwości utrzymania skargi przez skarżącego, w tym dostępności rzecznika praw skarżących, alternatywnych mechanizmów rozstrzygania sporów i właściwych organów krajowych. |
Do celów lit. b), w przypadku gdy nie można udzielić odpowiedzi w przewidzianych terminach, emitenci tokenów powiązanych z aktywami informują skarżącego o przyczynach opóźnienia i wskazują, kiedy prowadzone przez nich badanie skargi prawdopodobnie zostanie zakończone.
Do celów lit. c) decyzję taką przedstawia się na piśmie.
Artykuł 6
Przepisy szczegółowe dotyczące rozpatrywania skarg z udziałem podmiotów zewnętrznych
1. W przypadku gdy tokeny były dystrybuowane, w całości lub częściowo, za pośrednictwem podmiotów zewnętrznych, emitenci tokenów powiązanych z aktywami zapewniają, aby:
| a) | podmioty zewnętrzne terminowo powiadamiały ich o wszelkich otrzymanych skargach dotyczących dystrybucji takich tokenów i przekazywały je emitentowi tokenów powiązanych z aktywami, który dokona oceny takich skarg; |
| b) | podmioty zewnętrzne dystrybuujące takie tokeny były terminowo powiadamiane o wszelkich skargach otrzymanych przez emitenta tokenów powiązanych z aktywami dotyczących dystrybucji tych tokenów. |
2. Podmioty zewnętrzne:
| a) | umożliwiają skarżącym:
|
| b) | potwierdzają przyjęcie skargi dotyczącej dystrybucji takich tokenów, wyraźnie wskazując datę jej otrzymania, a w przypadku złożenia elektronicznego formularza skargi przekazują skarżącemu kopię tej skargi; |
| c) | przekazują skarżącemu dane kontaktowe emitentów tokenów powiązanych z aktywami, aby umożliwić skarżącemu składanie skarg bezpośrednio do emitentów tokenów powiązanych z aktywami; |
| d) | opracowują i udostępniają posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami ten sam szablon składania skarg co emitent tokenów powiązanych z aktywami, korzystając z szablonu określonego w załączniku; |
| e) | prowadzą wewnętrzną ewidencję, w odpowiedni sposób za pośrednictwem bezpiecznego rejestru elektronicznego, wszystkich otrzymanych skarg i wszelkich środków zastosowanych w odpowiedzi na nie przez rozsądny okres, a w każdym razie, w stosownych przypadkach, nie dłużej niż jest to dozwolone na podstawie krajowych wymogów dotyczących terminów; |
| f) | przekazują skarżącemu oświadczenie o ochronie prywatności, które dołączają do szablonu określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 13 i 14 rozporządzenia (UE) 2016/679. |
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
ZAŁĄCZNIK
Szablon, który emitenci tokenów powiązanych z aktywami i, w stosownych przypadkach, podmioty zewnętrzne udostępniają posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami do celów składania skarg
ZŁOŻENIE SKARGI
1.a. Informacje o skarżącym
| NAZWISKO/ NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO | IMIĘ | NUMER REJESTRACYJNY | IDENTYFIKATOR PODMIOTU PRAWNEGO (JEŻELI DOTYCZY) | NUMER REFERENCYJNY KLIENTA (JEŻELI DOTYCZY) |
|
|
|
|
|
|
| ADRES: ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (W przypadku podmiotu prawnego adres siedziby statutowej) | KOD POCZTOWY | MIEJSCOWOŚĆ | KRAJ |
|
|
|
|
|
| TELEFON |
| ADRES E-MAIL |
|
1.b. Dane kontaktowe (jeżeli inne niż w pkt 1.a)
| NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO | IMIĘ |
|
|
|
| ADRES: ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (W przypadku podmiotu prawnego adres siedziby statutowej) | KOD POCZTOWY | MIEJSCOWOŚĆ | KRAJ |
|
|
|
|
|
| TELEFON |
| ADRES E-MAIL |
|
2.a. Informacje na temat przedstawiciela prawnego (w stosownych przypadkach) (pełnomocnictwo lub inny dokument urzędowy jako dowód ustanowienia przedstawiciela)
| NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO | IMIĘ | NUMER REJESTRACYJNY | IDENTYFIKATOR PODMIOTU PRAWNEGO (JEŻELI DOTYCZY) |
|
|
|
|
|
| ADRES: ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (W przypadku podmiotu prawnego adres siedziby statutowej) | KOD POCZTOWY | MIEJSCOWOŚĆ | KRAJ |
|
|
|
|
|
| TELEFON |
| ADRES E-MAIL |
|
2.b. Dane kontaktowe (jeżeli inne niż w pkt 2.a)
| NAZWISKO/NAZWA PODMIOTU PRAWNEGO | IMIĘ |
|
|
|
| ADRES: ULICA, NUMER BUDYNKU, PIĘTRO (W przypadku podmiotu prawnego adres siedziby statutowej) | KOD POCZTOWY | MIEJSCOWOŚĆ | KRAJ |
|
|
|
|
|
| TELEFON |
| ADRES E-MAIL |
|
3. Informacje o skardze
3.a. Wszystkie podstawowe informacje na temat emisji, oferty lub ubiegania się o dopuszczenie do obrotu tokenów powiązanych z aktywami lub na temat umowy, do których odnosi się skarga (tj. nazwa emitentów tokenów powiązanych z aktywami, numer referencyjny tokenów powiązanych z aktywami lub inne odniesienia do odpowiednich transakcji)
|
|
3.b. Opis przedmiotu skargi
|
|
Proszę przedstawić wszelką dokumentację na poparcie wymienionych faktów.
3.c. Data (daty) zaistnienia faktów, które doprowadziły do złożenia skargi
|
|
3.d. Opis spowodowanej szkody, straty lub innego uszczerbku (w stosownych przypadkach)
|
|
3.e. Inne uwagi lub istotne informacje (w stosownych przypadkach)
|
|
(miejscowość), dnia (data)
Podpis:
SKARŻĄCY/PRZEDSTAWICIEL PRAWNY
Przedstawiona dokumentacja (zaznaczyć właściwe pole):
| Pełnomocnictwo lub inny właściwy dokument |
|
| Kopie dokumentów umownych dotyczących inwestycji, do których odnosi się skarga |
|
| Inne dokumenty na poparcie skargi: |
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
