ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/299
z dnia 31 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w sprawie rynków kryptoaktywów w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (1), w szczególności jego art. 68 ust. 10 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W art. 11 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 (2) przewidziano wymogi dotyczące reagowania i przywracania sprawności, polityki i procedur tworzenia kopii zapasowych oraz metod i procedur przywracania i odzyskiwania danych dotyczących systemów ICT podmiotów finansowych, w tym dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2024/1774 (3) doprecyzowano elementy polityki ciągłości działania w zakresie ICT, testowanie planów ciągłości działania w zakresie ICT oraz elementy planów reagowania i przywracania sprawności ICT podmiotów finansowych, w tym dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Niniejsze rozporządzenie uzupełnia wspomniane przepisy rozporządzenia (UE) 2022/2554 i rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1774 w odniesieniu do ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów. |
(2) | Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą wykorzystywać do świadczenia usług rozproszony rejestr, nad którym nie sprawują kontroli, w tym otwarty rozproszony rejestr. W takim przypadku mogą oni nie być w stanie zapewnić regularności i ciągłości świadczenia usług, gdy zakłócenia są powodowane problemami wynikającymi z działania takich rozproszonych rejestrów. Aby ograniczyć zmienność rynku, która może mieć niekorzystny wpływ na klientów dotkniętych takimi zakłóceniami, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić w swojej polityce ciągłości działania środki zapewniające terminowe przekazywanie informacji klientom i innym zewnętrznym zainteresowanym stronom. Tego rodzaju działania komunikacyjne powinny obejmować istotne i aktualne informacje dla klientów na temat takich zakłóceń, w tym bieżące aktualizacje statusu, aż do momentu usunięcia zakłócenia i wznowienia świadczenia usług. W przypadku gdy informacje na temat statusu otwartego rozproszonego rejestru odpowiedzialnego za zakłócenie świadczenia usług nie są łatwo dostępne dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, dostawca ten powinien przekazywać aktualizacje klientom i innym zainteresowanym stronom, w tym właściwym organom, przy dołożeniu wszelkich starań, aby zapewnić klientom i zainteresowanym stronom jak najbardziej wyczerpujące informacje na temat takich zakłóceń. |
(3) | Aby uniknąć nieproporcjonalnych obciążeń administracyjnych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz przedsiębiorstw typu start-up, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić w swojej polityce ciągłości działania skalę, charakter i zakres świadczonych przez siebie usług. Oznacza to, że dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni określić specyficzne dla siebie wymagania w zakresie ciągłości działania na podstawie rzetelnej samooceny, opartej na szeregu kryteriów, które umożliwią im realizację polityki ciągłości działania współmiernej do wpływu ich usług na rynek. W samoocenie należy również uwzględnić inne okoliczności, które nie zostały wymienione w załączniku, a które mogą mieć wpływ na dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. |
(4) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych. |
(5) | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
a) | „krytyczna lub istotna funkcja” oznacza krytyczną lub istotną funkcję zdefiniowaną w art. 3 pkt 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554; |
b) | „otwarty rozproszony rejestr” oznacza szczególny rodzaj rozproszonego rejestru, w którym żaden podmiot nie sprawuje kontroli nad rozproszonym rejestrem, a węzły sieci DLT mogą zostać utworzone przez dowolną osobę spełniającą wymogi techniczne i protokoły tego rozproszonego rejestru. |
Artykuł 2
Rozwiązania organizacyjne dotyczące ciągłości działania
1. Polityka ciągłości działania, o której mowa w art. 68 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114, obejmuje plany, procedury i środki.
2. Wykonując funkcje, o których mowa w art. 68 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, organ zarządzający dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ustanawia i zatwierdza plany, procedury i środki, które wchodzą w skład polityki ciągłości działania. Organ zarządzający dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów jest odpowiedzialny za wdrażanie polityki ciągłości działania oraz za dokonywanie co najmniej raz w roku przeglądu jej skuteczności.
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby o wszelkich zmianach w polityce ciągłości działania informowano wszystkich odpowiednich pracowników wewnętrznych za pośrednictwem skutecznych kanałów komunikacji.
Artykuł 3
Polityka ciągłości działania
1. Polityka ciągłości działania, o której mowa w art. 68 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114, musi zapewniać, aby dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów odpowiednio reagowali na incydenty zakłócające działanie lub problemy z wydajnością związane z systemami o krytycznym znaczeniu dla funkcjonowania ich funkcji biznesowych, oraz musi być zapisana na trwałym nośniku.
2. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają w polityce ciągłości działania wszystkie następujące elementy:
a) | określenie zakresu polityki ciągłości działania, który ma być objęty planami, procedurami i środkami ciągłości działania, w tym jej ograniczeń i wyłączeń; |
b) | opis kryteriów uruchomienia planów ciągłości działania, w tym procedur eskalacji do szczebla organu zarządzającego; |
c) | przepisy dotyczące struktury organizacyjnej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i zasad zarządzania tym dostawcą, z uwzględnieniem ról i obowiązków personelu, zapewniające dostępność wystarczających zasobów do skutecznego wdrożenia polityki; |
d) | przepisy zapewniające spójność między planami ciągłości działania a planami ciągłości działania w zakresie ICT oraz planami reagowania i przywracania sprawności ICT, o których mowa w art. 24 i 26 rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1774. |
Artykuł 4
Plany ciągłości działania
1. Wdrażając politykę ciągłości działania, o której mowa w art. 68 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ustanawiają plany ciągłości działania. W planach ciągłości działania określa się procedury niezbędne do ochrony i, w razie potrzeby, przywrócenia:
a) | poufności, integralności i dostępności danych klientów, |
b) | dostępności funkcji biznesowych, procesów wspierających i zasobów informacyjnych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. |
2. Plany ciągłości działania zawierają następujące elementy:
a) | szereg możliwych niekorzystnych scenariuszy dotyczących funkcjonowania krytycznych lub istotnych funkcji, w tym brak dostępności funkcji biznesowych, personelu, miejsca do pracy, dostawców zewnętrznych lub centrów danych bądź utratę lub zmianę krytycznych danych i dokumentów; |
b) | procedury i zasady postępowania w przypadku incydentu zakłócającego działanie, w tym:
|
c) | procedury i zasady regulujące przenoszenie funkcji biznesowych wykorzystywanych do świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów do zapasowej lokalizacji; |
d) | tworzenie kopii zapasowych krytycznych danych biznesowych, w tym aktualne informacje o niezbędnych osobach wyznaczonych do kontaktu w celu zapewnienia komunikacji w ramach dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz między dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów a jego klientami; |
e) | procedury terminowego przekazywania informacji klientom i innym zewnętrznym zainteresowanym stronom, w tym właściwym organom. |
3. W przypadku zakłócenia związanego z otwartym rozproszonym rejestrem wykorzystywanym przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do świadczenia usług działania komunikacyjne, o których mowa w ust. 2 lit. e), obejmują następujące informacje:
a) | kiedy spodziewane jest wznowienie świadczenia usług; |
b) | przyczyny i skutki incydentu zakłócającego działanie; |
c) | wszelkie ryzyko dotyczące środków pieniężnych klientów i kryptoaktywów przechowywanych w ich imieniu; |
d) | środki, które dostawca usług w zakresie kryptoaktywów zamierza wprowadzić w odpowiedzi na zakłócenie otwartego rozproszonego rejestru. |
Jeżeli informacje te nie są łatwo dostępne dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, dostawca ten, dokładając wszelkich starań, przekazuje klientom i zainteresowanym stronom, w tym właściwym organom, aktualizacje dotyczące informacji, o których mowa w akapicie pierwszym.
4. Plan ciągłości działania zawiera procedury mające na celu wyeliminowanie wszelkie zakłócenia krytycznych lub istotnych funkcji zlecanych w drodze outsourcingu, również w przypadku, gdy te krytyczne lub istotne funkcje stały się niedostępne.
Artykuł 5
Okresowe testowanie planów ciągłości działania
1. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów testują funkcjonowanie planów ciągłości działania, o których mowa w art. 4, w oparciu o realistyczne scenariusze. W ramach takich testów weryfikuje się zdolność dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów do przywrócenia sprawności po incydentach zakłócających działanie oraz do wznowienia świadczenia usług zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b).
2. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów testują plany ciągłości działania co roku, biorąc pod uwagę:
a) | wyniki testów, o których mowa w ust. 1; |
b) | najnowsze analizy zagrożeń; |
c) | wnioski wyciągnięte z poprzednich incydentów; |
d) | w stosownych przypadkach - wszelkie zmiany celów związanych z przywracaniem sprawności, w tym zakładanego czasu przywrócenia systemów i akceptowalnego poziomu utraty danych, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b); |
e) | zmiany w funkcjach biznesowych. |
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów dokumentują na piśmie wyniki testów i przedkładają je swojemu organowi zarządzającemu oraz jednostkom operacyjnym zaangażowanym w opracowanie planów ciągłości działania.
4. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby testowanie planów ciągłości działania nie kolidowało z normalnym świadczeniem usług.
Artykuł 6
Kwestie złożoności i ryzyka
1. Ustanawiając politykę ciągłości działania, w tym plany, procedury i środki, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają elementy zwiększonej złożoności lub zwiększonego ryzyka, w tym:
a) | rodzaj i zakres oferowanych usług w zakresie kryptoaktywów; |
b) | stopień, w jakim usługi świadczone przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów opierają się na otwartym rozproszonym rejestrze; |
c) | potencjalny wpływ wszelkich zakłóceń na ciągłość działania dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i dostępność jego usług. |
2. Do celów ust. 1 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów przeprowadzają co roku samoocenę w odniesieniu do skali, charakteru i zakresu świadczonych przez siebie usług. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów opierają tę samoocenę na kryteriach określonych w załączniku i wszelkich innych kryteriach, które dostawca usług w zakresie kryptoaktywów uznaje za istotne.
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1774 z dnia 13 marca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających narzędzia, metody, procesy i polityki zarządzania ryzykiem związanym z ICT oraz uproszczone ramy zarządzania ryzykiem związanym z ICT (Dz.U. L, 2024/1774, 25.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1774/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
ZAŁĄCZNIK
KRYTERIA SAMOOCENY DOSTAWCÓW USŁUG W ZAKRESIE KRYPTOAKTYWÓW
a) | Charakter dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów w oparciu o następujące elementy:
|
b) | Skala, ustalana poprzez ocenę wpływu dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów na prawidłowe funkcjonowanie rynków na podstawie - w stosownych przypadkach - następujących elementów:
|
c) | Złożoność, ustalana w stosownych przypadkach poprzez ocenę następujących elementów:
|
Do celów lit. b) pkt (iii)-(viii) dostawca usług w zakresie kryptoaktywów wykorzystuje do samooceny średnią dzienną z rocznego okresu odniesienia.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00