ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/301
z dnia 23 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść i terminy przedłożenia wstępnego powiadomienia, sprawozdania śródokresowego i sprawozdania końcowego dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT, a także treść dobrowolnego powiadomienia o znaczących cyberzagrożeniach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (1), a w szczególności jego art. 20 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Aby zapewnić harmonizację i uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania powiadomień i sprawozdań w odniesieniu do poważnych incydentów związanych z ICT, o których to powiadomieniach i sprawozdaniach mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2554, terminy zgłaszania poważnych incydentów związanych z ICT powinny być spójne dla wszystkich rodzajów podmiotów finansowych. Z tych względów terminy te powinny być również, w jak największym stopniu, spójne z wymogami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555, a przynajmniej być im równoważne (2). |
| (2) | Aby uniknąć nakładania nadmiernych obciążeń sprawozdawczych na podmioty finansowe w czasie, gdy obsługują one incydent związany z ICT, treść wstępnego powiadomienia powinna być ograniczona do najistotniejszych informacji. Aby móc podjąć odpowiednie działania nadzorcze, właściwe organy muszą otrzymywać informacje o poważnych incydentach związanych z ICT jak najszybciej po sklasyfikowaniu incydentu związanego z ICT przez podmiot finansowy jako poważny. W związku z tym termin przedłożenia wstępnego powiadomienia, o którym mowa w art. 19 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2554, powinien być jak najkrótszy, licząc od momentu sklasyfikowania incydentu związanego z ICT jako poważny, przy jednoczesnym zapewnieniu elastyczności - zwłaszcza w przypadku usługowych modeli biznesowych, w których czas nie jest szczególnie krytyczny - na wypadek gdyby podmioty finansowe potrzebowały więcej czasu na obsługę incydentu związanego z ICT po dowiedzeniu się o nim. |
| (3) | Po otrzymaniu wstępnego powiadomienia właściwe organy powinny otrzymać bardziej szczegółowe informacje na temat incydentu związanego z ICT w sprawozdaniu śródokresowym oraz wszystkie istotne informacje w sprawozdaniu końcowym. Informacje zawarte w tych sprawozdaniach powinny umożliwić właściwym organom dalszą ocenę incydentu związanego z ICT oraz analizę działań nadzorczych, które mogą chcieć podjąć. |
| (4) | W terminach zgłaszania, o których mowa w art. 20 akapit pierwszy lit. a) pkt (ii) rozporządzenia (UE) 2022/2554, należy zatem zrównoważyć potrzebę szybkiego otrzymywania informacji przez właściwe organy z potrzebą zapewnienia podmiotom finansowym wystarczającego czasu na uzyskanie pełnych i dokładnych informacji. |
| (5) | Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 20 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2554, terminy zgłaszania nie powinny stanowić nieproporcjonalnego obciążenia dla mikroprzedsiębiorstw i innych podmiotów finansowych, które nie są istotne. Ponadto, aby uniknąć nieproporcjonalnego obciążenia podmiotów finansowych, terminy zgłaszania powinny uwzględniać weekendy i dni wolne od pracy. |
| (6) | Ponieważ powiadamianie o znaczących cyberzagrożeniach ma odbywać się na zasadzie dobrowolności, treść takich powiadomień nie powinna nakładać obciążeń na podmioty finansowe i powinna być bardziej ograniczona niż informacje wymagane w przypadku poważnych incydentów związanych z ICT. |
| (7) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejskie Urzędy Nadzoru. |
| (8) | Europejskie Urzędy Nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy kosztów i korzyści, które są z nimi potencjalnie związane, oraz zasięgnęły porady grup interesariuszy ustanowionych zgodnie z art. 37 rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (3), (UE) nr 1094/2010 (4) i (UE) nr 1095/2010 (5). |
| (9) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (6) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 22 lipca 2024 r. wydał pozytywną opinię. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych w ramach niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z mającymi zastosowanie zasadami i przepisami dotyczącymi ochrony danych określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Informacje ogólne przekazywane we wstępnych powiadomieniach oraz sprawozdaniach śródokresowych i końcowych dotyczących poważnych incydentów związanych z ICT
Podmioty finansowe zamieszczają we wstępnym powiadomieniu, sprawozdaniu śródokresowym i sprawozdaniu końcowym, o których mowa w art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2554, następujące informacje ogólne:
| a) | rodzaj zgłoszenia (wstępne powiadomienie, sprawozdanie śródokresowe lub sprawozdanie końcowe); |
| b) | nazwę podmiotu finansowego, jego kod LEI oraz rodzaj podmiotu finansowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2554; |
| c) | nazwę i kod identyfikacyjny podmiotu, który przedkłada w imieniu podmiotu finansowego wstępne powiadomienie lub sprawozdanie śródokresowe lub sprawozdanie końcowe; |
| d) | w stosownych przypadkach nazwy i kody LEI wszystkich podmiotów finansowych objętych zbiorczym wstępnym powiadomieniem lub zbiorczym sprawozdaniem śródokresowym lub zbiorczym sprawozdaniem końcowym; |
| e) | dane kontaktowe osób odpowiedzialnych za komunikację z właściwym organem w sprawie poważnego incydentu związanego z ICT; |
| f) | w stosownych przypadkach dane identyfikacyjne jednostki dominującej grupy, do której należy dany podmiot finansowy; |
| g) | w przypadku skutków pieniężnych - waluta, na której opierają się kwoty. |
Artykuł 2
Szczegółowe informacje przekazywane we wstępnych powiadomieniach
Wstępne powiadomienia, o których mowa w art. 19 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/2554, zawierają co najmniej wszystkie następujące szczegółowe informacje:
| a) | kod referencyjny incydentu nadany przez podmiot finansowy; |
| b) | datę wykrycia, godzinę wykrycia i klasyfikację incydentu zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/1772 (7); |
| c) | opis incydentu związanego z ICT; |
| d) | kryteria określone w art. 1-8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1772, na podstawie których podmiot finansowy sklasyfikował incydent związany z ICT jako poważny; |
| e) | państwa członkowskie, na które incydent związany z ICT ma wpływ; |
| f) | informacje o tym, w jaki sposób incydent związany z ICT został wykryty; |
| g) | informacje o pochodzeniu incydentu związanego z ICT, o ile są dostępne; |
| h) | informacje o tym, czy podmiot finansowy uruchomił plan ciągłości działania; |
| i) | w stosownych przypadkach informacje na temat zmiany klasyfikacji incydentu związanego z ICT z poważnego na inny niż poważny; |
| j) | wszelkie inne istotne informacje, jeżeli są dostępne. |
Artykuł 3
Szczegółowe informacje przekazywane w sprawozdaniach śródokresowych
Sprawozdania śródokresowe, o których mowa w art. 19 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/2554, zawierają co najmniej wszystkie następujące szczegółowe informacje:
| a) | w stosownych przypadkach kod referencyjny incydentu przekazany przez właściwy organ; |
| b) | datę i godzinę wystąpienia incydentu związanego z ICT; |
| c) | w stosownych przypadkach datę i godzinę odzyskania przez podmiot finansowy sprawności w zakresie regularnej działalności; |
| d) | informacje, w jaki sposób zostały spełnione kryteria określone w art. 1-8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1772, na podstawie których podmiot finansowy sklasyfikował incydent związany z ITC jako poważny; |
| e) | rodzaj incydentu związanego z ICT; |
| f) | w stosownych przypadkach zagrożenia i techniki stosowane przez agresora; |
| g) | obszary funkcjonalne i procesy biznesowe, których dotyczy incydent związany z ICT; |
| h) | wspierające procesy biznesowe elementy infrastruktury, których dotyczy incydent związany z ICT; |
| i) | wpływ na interesy finansowe klientów; |
| j) | informacje na temat zgłoszenia incydentu związanego z ICT innym organom; |
| k) | tymczasowe działania lub środki wprowadzone lub planowane przez podmiot finansowy w celu przywrócenia sprawności po incydencie związanym z ICT; |
| l) | w stosownych przypadkach informacje na temat oznak naruszenia integralności systemu. |
Artykuł 4
Szczegółowe informacje przekazywane w sprawozdaniach końcowych
Sprawozdania końcowe, o których mowa w art. 19 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) 2022/2554, zawierają wszystkie następujące szczegółowe informacje:
| a) | informacje na temat podstawowych przyczyn incydentu związanego z ICT; |
| b) | daty i godziny rozwiązania incydentu związanego z ICT oraz wyeliminowania podstawowych przyczyn; |
| c) | informacje na temat rozwiązania incydentu związanego z ICT; |
| d) | w stosownych przypadkach informacje istotne dla organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; |
| e) | informacje na temat bezpośrednich i pośrednich kosztów i strat wynikających z incydentu związanego z ICT oraz informacje o odzyskanych środkach finansowych; |
| f) | w stosownych przypadkach informacje o powtarzających się incydentach związanych z ICT. |
Artykuł 5
Terminy przedłożenia wstępnego powiadomienia oraz sprawozdania śródokresowego i końcowego
1. Podmioty finansowe przedkładają wstępne powiadomienie oraz sprawozdanie śródokresowe i sprawozdanie końcowe, o których mowa w art. 19 ust. 4 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2022/2554, w następujących terminach:
| a) | w przypadku wstępnego powiadomienia: tak szybko, jak to możliwe, ale w każdym razie w ciągu czterech godzin od sklasyfikowania incydentu związanego z ICT jako poważny incydent związany z ICT i nie później niż 24 godziny od momentu, w którym podmiot finansowy dowiedział się o incydencie związanym z ICT; |
| b) | w przypadku sprawozdania śródokresowego: najpóźniej w ciągu 72 godzin od przedłożenia wstępnego powiadomienia, nawet jeżeli status incydentu lub obsługa incydentu nie uległy zmianie, jak określono w art. 19 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2022/2554. Podmioty finansowe przedkładają zaktualizowane sprawozdanie śródokresowe bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie po odzyskaniu sprawności w zakresie regularnej działalności; |
| c) | w przypadku sprawozdania końcowego: nie później niż miesiąc po przedłożeniu sprawozdania śródokresowego lub, w stosownych przypadkach, po ostatniej aktualizacji sprawozdania śródokresowego. |
2. Jeżeli podmiot finansowy nie sklasyfikował incydentu związanego z ICT jako poważny w ciągu 24 godzin od momentu, w którym podmiot finansowy dowiedział się o nim, ale klasyfikuje ten incydent jako poważny na późniejszym etapie, podmiot ten przedkłada wstępne powiadomienie w terminie czterech godzin od sklasyfikowania incydentu związanego z ICT jako poważny incydent.
3. Podmioty finansowe, które nie są w stanie przedłożyć wstępnego powiadomienia, sprawozdania śródokresowego lub sprawozdania końcowego w terminach określonych w ust. 1, informują o tym właściwy organ bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w odpowiednich terminach przedłożenia powiadomienia lub sprawozdania, i wyjaśniają przyczyny opóźnienia.
4. W przypadku gdy termin złożenia wstępnego powiadomienia, sprawozdania śródokresowego lub sprawozdania końcowego przypada w weekend lub dzień wolny od pracy w państwie członkowskim zgłaszającego podmiotu finansowego, podmiot finansowy może przedłożyć wstępne powiadomienie, sprawozdanie śródokresowe lub sprawozdanie końcowe do południa następnego dnia roboczego.
5. Ust. 4 nie ma zastosowania do przedkładania wstępnego powiadomienia lub sprawozdania śródokresowego przez instytucje kredytowe, kontrahentów centralnych, operatorów systemów obrotu i inne podmioty finansowe uznane za podmioty kluczowe lub podmioty ważne na podstawie art. 3 dyrektywy (UE) 2022/2555.
6. Właściwe organy mogą podjąć decyzję, że ust. 4 nie ma zastosowania do przedkładania wstępnego powiadomienia lub sprawozdania śródokresowego przez podmioty finansowe inne niż te, o których mowa w ust. 5, które są znaczące lub mają charakter systemowy dla sektora finansowego na poziomie krajowym lub unijnym. Właściwe organy powiadamiają o swojej decyzji wskazane podmioty finansowe. Decyzja właściwego organu ma zastosowanie wyłącznie do incydentów zgłaszanych po dacie powiadomienia wskazanych podmiotów finansowych o tej decyzji przez właściwy organ.
Artykuł 6
Treść dobrowolnego powiadomienia o znaczących cyberzagrożeniach
Treść dobrowolnego powiadomienia o znaczących cyberzagrożeniach, o którym mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/2554, obejmuje wszystkie następujące elementy:
| a) | ogólne informacje o powiadamiającym podmiocie finansowym, jak określono w art. 1; |
| b) | datę i godzinę wykrycia znaczącego cyberzagrożenia oraz wszelkie inne istotne znaczniki czasu związane ze znaczącym cyberzagrożeniem; |
| c) | opis znaczącego cyberzagrożenia; |
| d) | informacje na temat potencjalnego wpływu znaczącego cyberzagrożenia na podmiot finansowy, jego klientów lub kontrahentów finansowych; |
| e) | kryteria klasyfikacji, określone w art. 1-8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/1772, które - gdyby cyberzagrożenie się urzeczywistniło - spowodowałyby zgłoszenie poważnego incydentu; |
| f) | informacje na temat statusu znaczącego cyberzagrożenia i wszelkich zmian w zagrożeniu; |
| g) | w stosownych przypadkach opis działań podjętych przez podmiot finansowy w celu zapobieżenia urzeczywistnieniu się znaczących cyberzagrożeń; |
| h) | informacje o wszelkich powiadomieniach innych podmiotów lub organów finansowych o znaczącym cyberzagrożeniu; |
| i) | w stosownych przypadkach informacje na temat oznak naruszenia integralności systemu; |
| j) | wszelkie inne istotne informacje, jeżeli są dostępne. |
Artykuł 7
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 października 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 80, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2555/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1094/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1772 z dnia 13 marca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria klasyfikacji incydentów związanych z ICT i cyberzagrożeń, progi istotności i szczegółowe informacje dotyczące zgłaszania poważnych incydentów (Dz.U. L, 2024/1772, 25.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1772/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
