ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/303
z dnia 31 października 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które mają być przekazywane przez niektóre podmioty finansowe w powiadomieniu o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (1), w szczególności jego art. 60 ust. 13 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy niektóre podmioty finansowe, które zamierzają świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów, spełniają mające zastosowanie wymogi określone w tytule V i, w stosownych przypadkach, w tytule VI rozporządzenia (UE) 2023/1114, informacje, które mają być przekazywane przez niektóre podmioty finansowe w powiadomieniu o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, powinny być wystarczająco szczegółowe i kompleksowe, a jednocześnie nie powodować nadmiernych obciążeń. |
| (2) | Zgodnie z art. 60 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 powiadomienie o zamiarze świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów musi zawierać program działania. Aby zapewnić kompletny obraz działalności, którą podmiot powiadamiający zamierza prowadzić, program działania powinien obejmować opis struktury organizacyjnej podmiotu powiadamiającego, jego strategii świadczenia usług związanych z kryptoaktywami na rzecz docelowych klientów oraz jego zdolności operacyjnej w okresie 3 lat od daty powiadomienia. W odniesieniu do strategii stosowanej w celu dotarcia do klientów podmiot powiadamiający powinien opisać środki marketingowe, z których zamierza korzystać, takie jak strony internetowe, aplikacje na telefony komórkowe, bezpośrednie spotkania, komunikaty prasowe lub wszelkie fizyczne i elektroniczne środki komunikacji, w tym narzędzia kampanii w mediach społecznościowych, reklamy internetowe lub banery, przekierowywanie reklam, umowy z influencerami, umowy o sponsorowanie, rozmowy telefoniczne, webinaria, zaproszenia na wydarzenia, kampanie afiliacyjne, techniki gamifikacji, zaproszenia do wypełnienia formularza odpowiedzi lub udziału w kursie szkoleniowym, konta demo lub materiały edukacyjne. |
| (3) | Aby umożliwić właściwym organom ocenę odporności podmiotu powiadamiającego na zewnętrzne wstrząsy finansowe, w tym wstrząsy dotyczące wartości kryptoaktywów, podmiot powiadamiający powinien uwzględnić w powiadomieniu w prognostycznym planie rachunkowości scenariusze warunków skrajnych symulujące groźne, choć realistyczne zdarzenia. |
| (4) | Aby uniknąć przestojów w działalności, które mogą mieć poważne konsekwencje finansowe, regulacyjne i wizerunkowe dla podmiotu powiadamiającego i bardziej ogólnie dla rynków kryptoaktywów, kluczowe znaczenie ma utrzymanie działalności lub co najmniej podstawowych funkcji dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz ograniczenie do minimum przerw spowodowanych nieoczekiwanymi zakłóceniami, w tym cyberatakami i klęskami żywiołowymi. Powiadomienie powinno zatem zawierać szczegółowe informacje na temat rozwiązań przyjętych przez podmiot powiadamiający w celu zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów, w tym szczegółowy opis ryzyka i plany ciągłości działania. |
| (5) | Potrzebne są skuteczne mechanizmy, systemy i procedury zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 (2) służące zapewnieniu, aby podmioty powiadamiające odpowiednio ograniczały ryzyko i praktyki prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związane ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów. Podmioty powiadamiające powinny zatem przedstawić w powiadomieniu szczegółowe informacje na temat swoich mechanizmów, systemów i procedur wprowadzonych w celu zapobiegania ryzyku związanemu z ich działalnością, między innymi w odniesieniu do przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. |
| (6) | Ze względu na zdecentralizowany i cyfrowy charakter kryptoaktywów w przypadku dostawców usług w zakresie kryptoaktywów ryzyko dla cyberbezpieczeństwa jest znaczne i przybiera wiele form. W celu zagwarantowania, że podmiot powiadamiający jest w stanie zapobiegać naruszeniom ochrony danych i stratom finansowym, które mogą być spowodowane cyberatakami, informacje na temat wdrożonych przez podmiot powiadamiający systemów ICT i powiązanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w art. 60 ust. 7 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114, takie jak tożsamość i lokalizacja geograficzna dostawców, opis działań lub usług ICT zlecanych na zasadzie outsourcingu wraz z ich charakterystyką oraz kopia porozumień umownych, powinny obejmować zasoby kadrowe przeznaczone na przeciwdziałanie ryzyku w cyberprzestrzeni. |
| (7) | Wyodrębnianie kryptoaktywów i środków pieniężnych klientów chroni ich przed stratami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz przed niewłaściwym wykorzystaniem ich kryptoaktywów i środków pieniężnych. W art. 70 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązano zatem dostawców usług w zakresie kryptoaktywów do wprowadzenia odpowiednich mechanizmów mających na celu zabezpieczenie praw własności klientów. Wymóg ten ma również zastosowanie do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy nie świadczą usług w zakresie przechowywania i administrowania. |
| (8) | Aby umożliwić właściwym organom ocenę adekwatności zasad funkcjonowania platform obrotu kryptoaktywami stosowanych przez podmiot powiadamiający, w opisie tych zasad podmiot powiadamiający powinien szczegółowo określić konkretne elementy. W szczególności podmiot powiadamiający powinien szczegółowo opisać aspekty zasad funkcjonowania dotyczące dopuszczania kryptoaktywów do obrotu, obrotu nimi i ich rozrachunku. W odniesieniu do dopuszczania kryptoaktywów do obrotu podmioty powiadamiające powinny przedstawić szczegółowe informacje na temat sposobu, w jaki dopuszczone kryptoaktywa są zgodne z zasadami podmiotu powiadamiającego, rodzajów kryptoaktywów, których podmiot powiadamiający nie dopuszcza do obrotu na swojej platformie, oraz powodów takich wykluczeń, a także na temat opłat za dopuszczenie do obrotu. W odniesieniu do obrotu kryptoaktywami podmiot powiadamiający powinien określić zasady funkcjonowania regulujące realizowanie i anulowanie zleceń, przejrzystość i prowadzenie rejestrów. Ponadto podmiot powiadamiający powinien uwzględnić w opisie zasad funkcjonowania elementy regulujące rozrachunek transakcji na kryptoaktywach zawartych na platformie obrotu, w tym informację, czy rozrachunek jest inicjowany z wykorzystaniem technologii rozproszonego rejestru (DLT), ramy czasowe rozpoczęcia realizacji, definicję momentu, w którym rozrachunek jest ostateczny, wszystkie weryfikacje wymagane do zapewnienia skutecznego rozrachunku transakcji oraz wszelkie środki mające na celu ograniczenie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku. |
| (9) | Aby umożliwić właściwym organom ocenę odpowiedniości podmiotu powiadamiającego w odniesieniu do świadczenia niektórych usług związanych z kryptoaktywami, takich jak wymiana kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, realizowanie zleceń, świadczenie usług doradztwa w zakresie kryptoaktywów lub zarządzanie portfelem kryptoaktywów oraz usługi transferu, podmiot powiadamiający powinien szczegółowo określić sposób świadczenia tych usług związanych z kryptoaktywami, a także mechanizmy wprowadzone w celu zapewnienia przestrzegania przez podmiot powiadamiający odpowiednich przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1114 dotyczących świadczenia tych usług związanych z kryptoaktywami. |
| (10) | Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (3). |
| (11) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego. |
| (12) | ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4). |
| (13) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (5) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedstawił formalne uwagi w dniu 21 czerwca 2024 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Program działania
1. Do celów art. 60 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający przekazuje właściwemu organowi program działania na okres 3 lat od daty powiadomienia, zawierający następujące informacje:
| a) | w przypadku gdy podmiot powiadamiający należy do grupy zdefiniowanej w art. 2 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (6) - wyjaśnienie, w jaki sposób działalność podmiotu powiadamiającego wpisuje się w strategię grupy i w jaki sposób współdziała z działalnością innych podmiotów należących do tej grupy, w tym zwięzły opis obecnej i planowanej organizacji i struktury tej grupy; |
| b) | wyjaśnienie, w jaki sposób działalność podmiotów powiązanych z podmiotem powiadamiającym, w tym w przypadku, gdy w grupie znajdują się podmioty objęte regulacją, prawdopodobnie wpłynie na działalność podmiotu powiadamiającego, w tym wykaz podmiotów powiązanych z podmiotem powiadamiającym oraz informacje na ich temat, a w przypadku podmiotów objętych regulacją - usługi świadczone przez te podmioty oraz nazwy domen każdej strony internetowej prowadzonej przez te podmioty; |
| c) | wykaz usług w zakresie kryptoaktywów, które podmiot powiadamiający zamierza świadczyć, oraz rodzaje kryptoaktywów, których te usługi w zakresie kryptoaktywów będą dotyczyć; |
| d) | informacje na temat innej planowanej działalności, regulowanej zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym lub nieregulowanej, w tym na temat wszelkich usług innych niż usługi w zakresie kryptoaktywów, które podmiot powiadamiający zamierza świadczyć; |
| e) | informację, czy podmiot powiadamiający zamierza dokonywać oferty publicznej kryptoaktywów lub czy ubiega się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu, a jeśli tak, to jakiego rodzaju kryptoaktywów; |
| f) | wykaz jurysdykcji, zarówno w Unii, jak i w państwach trzecich, w których podmiot powiadamiający zamierza świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów, w tym informacje na temat docelowej liczby klientów według obszarów geograficznych; |
| g) | rodzaje potencjalnych klientów, do których skierowane są usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez podmiot powiadamiający; |
| h) | opis środków dostępu klientów do usług w zakresie kryptoaktywów świadczonych przez podmiot powiadamiający, w tym wszystkie następujące elementy:
|
| i) | planowane działania marketingowe i promocyjne oraz ustalenia dotyczące usług w zakresie kryptoaktywów, w tym:
|
| j) | szczegółowy opis zasobów kadrowych, finansowych i zasobów ICT przeznaczonych na świadczenie zamierzonych usług w zakresie kryptoaktywów oraz ich lokalizacja geograficzna; |
| k) | politykę podmiotu powiadamiającego w zakresie outsourcingu i w jaki sposób została ona dostosowana do usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegółowy opis planowanych przez podmiot powiadamiający rozwiązań dotyczących outsourcingu, w tym wewnątrzgrupowych, a także sposób, w jaki podmiot powiadamiający będzie przestrzegał art. 73 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym informacje na temat stanowiska lub osoby odpowiedzialnych za outsourcing, zasobów kadrowych i zasobów ICT przeznaczonych na kontrolowanie funkcji, usług lub działalności zleconych na zasadzie outsourcingu w ramach powiązanych rozwiązań oraz na temat oceny ryzyka związanego z outsourcingiem; |
| l) | wykaz podmiotów, które będą świadczyć usługi w zakresie kryptoaktywów zlecane na zasadzie outsourcingu, ich lokalizacja geograficzna oraz odnośne zlecane usługi; |
| m) | prognostyczny plan rachunkowości obejmujący scenariusze warunków skrajnych na poziomie indywidualnym i, w stosownych przypadkach, skonsolidowanym i subskonsolidowanym zgodnie z dyrektywą 2013/34/UE, z uwzględnieniem wszelkich pożyczek wewnątrzgrupowych, które zostały lub mają zostać udzielone przez podmiot powiadamiający i na jego rzecz; |
| n) | wszelką wymianę kryptoaktywów na środki pieniężne i inną działalność w zakresie kryptoaktywów, którą podmiot powiadamiający zamierza prowadzić, w tym za pośrednictwem wszelkich aplikacji zdecentralizowanego finansowania, z którymi podmiot powiadamiający zamierza współpracować na własny rachunek. |
2. W przypadku gdy podmiot powiadamiający zamierza świadczyć usługę przyjmowania i przekazywania zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów, przekazuje właściwemu organowi kopię procedur i opis mechanizmów zapewniających zgodność z art. 80 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
3. W przypadku gdy podmiot powiadamiający zamierza świadczyć usługę plasowania kryptoaktywów, przekazuje właściwemu organowi kopię procedur służących identyfikowaniu konfliktów interesów, zapobieganiu im, zarządzaniu nimi i ich ujawnianiu oraz opis rozwiązań wprowadzonych w celu zapewnienia zgodności z art. 79 rozporządzenia (UE) 2023/1114 i rozporządzeniem delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne na podstawie art. 72 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
Artykuł 2
Plan ciągłości działania
1. Do celów art. 60 ust. 7 lit. b) pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający przedkłada właściwemu organowi szczegółowy opis swojego planu ciągłości działania, w tym kroków, jakie należy podjąć w celu zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów.
2. Opis, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
| a) | szczegółowe informacje stanowiące dowód na to, że sporządzony plan ciągłości działania jest odpowiedni oraz że wprowadzono mechanizmy służące utrzymaniu tego planu i jego okresowemu testowaniu; |
| b) | w odniesieniu do krytycznych lub istotnych funkcji obsługiwanych przez zewnętrznych dostawców usług - szczegółowe informacje na temat sposobu zapewnienia ciągłości działania, w przypadku gdy jakość świadczenia takich funkcji pogorszy się do niedopuszczalnego poziomu lub gdy zewnętrzny dostawca nie wywiąże się ze świadczenia tych funkcji; |
| c) | informacje na temat sposobu zapewnienia ciągłości działania w przypadku śmierci kluczowej osoby oraz, w stosownych przypadkach, ryzyka politycznego w jurysdykcjach usługodawcy. |
Artykuł 3
Wykrywanie przypadków prania pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz zapobieganie im
Do celów art. 60 ust. 7 lit. b) pkt (i) oraz (ii) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający przekazuje właściwemu organowi informacje na temat swoich mechanizmów kontroli wewnętrznej, polityk i procedur służących zapewnieniu zgodności z przepisami prawa krajowego transponującymi dyrektywę (UE) 2015/849 oraz na temat ram oceny ryzyka na potrzeby zarządzania ryzykiem prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, w tym wszystkie następujące elementy:
| a) | dokonaną przez podmiot powiadamiający ocenę nieodłącznego i rezydualnego ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu związanego z jego działalnością, w tym ryzyka związanego z:
|
| b) | środki, które podmiot powiadamiający wprowadził lub wprowadzi, aby zapobiec zidentyfikowanym zagrożeniom i spełnić mające zastosowanie wymogi w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym proces oceny ryzyka stosowany przez podmiot powiadamiający, polityka i procedury służące spełnianiu wymogów należytej staranności wobec klienta oraz polityka i procedury wykrywania i zgłaszania podejrzanych transakcji lub działań; |
| c) | szczegółowe informacje na temat tego, w jaki sposób mechanizmy kontroli wewnętrznej, polityki i procedury są odpowiednie i proporcjonalne do skali, charakteru, nieodłącznego ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, w tym zakres świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów, złożoność modelu biznesowego oraz sposób, w jaki podmiot powiadamiający zapewnia zgodność z dyrektywą (UE) 2015/849 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 (7); |
| d) | tożsamość osoby odpowiedzialnej za zapewnienie przestrzegania przez podmiot powiadamiający wymogów w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym dowody potwierdzające jej umiejętności i wiedzę fachową; |
| e) | ustalenia oraz zasoby kadrowe i finansowe zapewniające - na podstawie wskaźników rocznych - odpowiednie przeszkolenie personelu podmiotu powiadamiającego w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz w zakresie konkretnych rodzajów ryzyka związanych z kryptoaktywami; |
| f) | kopię polityki, procedur i systemów podmiotu powiadamiającego w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu; |
| g) | dokument zawierający podsumowanie zmian wprowadzonych w procedurach i systemach podmiotu powiadamiającego dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania terroryzmu w związku z zamiarem świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów; |
| h) | częstotliwość oceny adekwatności i skuteczności mechanizmów kontroli wewnętrznej, polityk i procedur, w tym tożsamość lub stanowisko osoby odpowiedzialnej za taką ocenę. |
Artykuł 4
Systemy ICT i powiązane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa
Do celów art. 60 ust. 7 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | dokumentację techniczną systemów ICT, wykorzystywanej infrastruktury DLT, w stosownych przypadkach, oraz rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, w tym opis rozwiązań oraz przeznaczonych zasobów ICT i zasobów kadrowych ustanowionych w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 (8), w tym:
|
| b) | jeżeli jest dostępny, opis audytu cyberbezpieczeństwa przeprowadzonego przez zewnętrznego audytora ds. cyberbezpieczeństwa posiadającego wystarczające doświadczenie zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji ustanawiającym standardy techniczne na podstawie art. 26 ust. 11 akapit czwarty rozporządzenia (UE) 2022/2554, w idealnym przypadku obejmującego następujące audyty lub testy przeprowadzane przez zewnętrzne niezależne strony:
|
| c) | opis ewentualnych przeprowadzonych audytów systemów ICT, w tym wykorzystywanej infrastruktury DLT i rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa; |
| d) | opis istotnych informacji, o których mowa w lit. a) i b), w języku niespecjalistycznym. |
Artykuł 5
Wyodrębnianie kryptoaktywów i środków pieniężnych klientów oraz sprawowanie nad nimi pieczy
1. Do celów art. 60 ust. 7 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza przechowywać kryptoaktywa należące do klientów lub środki dostępu do takich kryptoaktywów bądź środki pieniężne klientów inne niż tokeny będące e-pieniądzem, przekazuje właściwemu organowi szczegółowy opis swoich procedur dotyczących wyodrębniania kryptoaktywów i środków pieniężnych klientów zawierający następujące elementy:
| a) | opis sposobu, w jaki podmiot powiadamiający zapewnia, aby:
|
| b) | szczegółowy opis systemu zatwierdzania kluczy kryptograficznych i sprawowania pieczy nad kluczami kryptograficznymi, w tym dla portfeli wielopodpisowych; |
| c) | opis sposobu, w jaki podmiot powiadamiający wyodrębnia kryptoaktywa klientów, w tym od kryptoaktywów innych klientów, w przypadku gdy portfele zawierające kryptoaktywa więcej niż jednego klienta są przechowywane na rachunkach zbiorczych; |
| d) | opis procedury zapewniającej, że środki pieniężne klientów - inne niż tokeny będące e-pieniądzem - zostaną zdeponowane w banku centralnym lub instytucji kredytowej do końca dnia roboczego następującego po dniu otrzymania tych środków pieniężnych i że będą one przechowywane na rachunku dającym się wyodrębnić od wszelkich innych rachunków wykorzystywanych do przechowywania środków pieniężnych należących do podmiotu powiadamiającego; |
| e) | w przypadku gdy podmiot powiadamiający nie zamierza deponować środków pieniężnych we właściwym banku centralnym - czynniki, które podmiot powiadamiający bierze pod uwagę przy wyborze instytucji kredytowych, w których będzie deponował środki pieniężne klientów, w tym polityka dywersyfikacji podmiotu powiadamiającego, o ile jest ona dostępna, oraz częstotliwość przeglądu wyboru instytucji kredytowych, w których będą deponowane środki pieniężne klientów; |
| f) | opis sposobu, w jaki podmiot powiadamiający zapewnia, by klienci byli informowani jasnym, zwięzłym i niespecjalistycznym językiem o kluczowych aspektach systemów, polityk i procedur podmiotu powiadamiającego służących zapewnieniu zgodności z art. 70 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114. |
2. Zgodnie z art. 70 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy są instytucjami pieniądza elektronicznego lub instytucjami kredytowymi, przekazują wyłącznie informacje określone w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł 6
Polityka w zakresie przechowywania i administrowania
Do celów art. 60 ust. 7 lit. e) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | opis uzgodnień związanych z rodzajem przechowywania oferowanego klientom, kopię standardowej umowy podmiotu powiadamiającego o przechowywanie kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów zgodnie z art. 75 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz kopię podsumowania dotyczącego polityki w zakresie przechowywania udostępnianego klientom zgodnie z art. 75 ust. 3 akapit trzeci tego rozporządzenia; |
| b) | politykę podmiotu powiadamiającego w zakresie przechowywania i administrowania, w tym opis zidentyfikowanych źródeł ryzyka operacyjnego i ryzyka ICT dla sprawowania pieczy i kontroli nad kryptoaktywami lub środkami dostępu do kryptoaktywów klientów, wraz z następującymi elementami:
|
| c) | informacje na temat sposobu identyfikacji kryptoaktywów i środków dostępu do kryptoaktywów klientów; |
| d) | informacje na temat rozwiązań mających na celu zminimalizowanie ryzyka utraty kryptoaktywów lub środków dostępu do kryptoaktywów; |
| e) | w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów powierzył osobie trzeciej zapewnianie przechowywania kryptoaktywów i administrowanie nimi w imieniu klientów:
|
Artykuł 7
Zasady funkcjonowania platformy obrotu i wykrywanie nadużyć na rynku
1. Do celów art. 60 ust. 7 lit. f) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza prowadzić platformę obrotu kryptoaktywami, przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | zasady dotyczące dopuszczania kryptoaktywów do obrotu; |
| b) | proces zatwierdzania kryptoaktywów do obrotu, w tym środki należytej staranności wobec klienta stosowane zgodnie z dyrektywą (UE) 2015/849; |
| c) | wykaz wszelkich kategorii kryptoaktywów, które nie będą dopuszczane do obrotu, oraz powody takiego wykluczenia; |
| d) | politykę i procedury regulujące dopuszczanie do obrotu oraz wysokość opłat z tego tytułu wraz z opisem, w stosownych przypadkach, członkostwa, rabatów i związanych z nimi warunków; |
| e) | zasady regulujące realizowanie zleceń, w tym wszelkie procedury anulowania wykonanych zleceń i ujawniania takich informacji uczestnikom rynku; |
| f) | metody stosowane w celu oceny odpowiedniości kryptoaktywów zgodnie z art. 76 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| g) | systemy, procedury i mechanizmy wprowadzone w celu zapewnienia zgodności z art. 76 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| h) | sposób podawania do wiadomości publicznej wszelkich cen kupna i sprzedaży oraz poziomu zainteresowania zawarciem transakcji po tych cenach, ogłaszanych dla kryptoaktywów za pośrednictwem jego platformy obrotu, a także cenę, wolumen i czas transakcji zrealizowanych w odniesieniu do kryptoaktywów będących przedmiotem obrotu na jego platformie obrotu, zgodnie z art. 76 ust. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| i) | struktury opłat oraz uzasadnienie zgodności tych struktur z wymogami art. 76 ust. 13 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| j) | systemy, procedury i rozwiązania wprowadzone w celu przechowywania do dyspozycji właściwego organu danych dotyczących wszystkich zleceń lub mechanizm zapewniający właściwemu organowi dostęp do arkusza zleceń i wszelkich innych systemów transakcyjnych; |
| k) | w odniesieniu do rozrachunku transakcji:
|
| l) | procedury i systemy wprowadzone w celu wykrywania nadużyć na rynku i zapobiegania im, w tym informacje na temat przekazywania właściwemu organowi informacji o możliwych przypadkach nadużyć. |
2. Podmioty powiadamiające, które zamierzają prowadzić platformę obrotu kryptoaktywami, przekazują właściwemu organowi kopię zasad funkcjonowania platformy obrotu oraz wszelkich procedur służących wykrywaniu nadużyć na rynku i zapobieganiu im.
Artykuł 8
Wymiana kryptoaktywów na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa
Do celów art. 60 ust. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza wymieniać kryptoaktywa na środki pieniężne lub na inne kryptoaktywa, przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | opis polityki handlowej ustanowionej zgodnie z art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| b) | metodę określania ceny kryptoaktywów, które podmiot powiadamiający oferuje do wymiany na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa zgodnie z art. 77 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym w jaki sposób wolumen kryptoaktywów i zmienność rynku kryptoaktywów wpływają na mechanizm wyceny. |
Artykuł 9
Polityka realizowania zleceń
Do celów art. 60 ust. 7 lit. h) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza realizować zlecenia dotyczące kryptoaktywów w imieniu klientów, przekazuje właściwemu organowi swoją politykę realizowania zleceń, zawierającą następujące informacje:
| a) | rozwiązania zapewniające, by klient wyraził zgodę na politykę realizowania zleceń przed realizacją zlecenia; |
| b) | wykaz platform obrotu kryptoaktywami, na których podmiot powiadamiający będzie polegał w celu realizowania zleceń, oraz kryteria oceny systemów realizowania zleceń uwzględnione w polityce realizowania zleceń zgodnie z art. 78 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| c) | z których platform obrotu podmiot powiadamiający zamierza korzystać w odniesieniu do każdego rodzaju kryptoaktywów oraz potwierdzenie, że podmiot powiadamiający nie otrzyma żadnego wynagrodzenia, rabatu lub korzyści niepieniężnej w zamian za przekierowanie otrzymanych zleceń na określoną platformę obrotu kryptoaktywami; |
| d) | sposób, w jaki podczas realizowania zleceń uwzględnia się cenę, koszty, szybkość, prawdopodobieństwo wykonania i rozrachunku, wielkość, charakter, warunki przechowywania kryptoaktywów lub wszelkie inne istotne czynniki, które są brane pod uwagę w ramach wszystkich niezbędnych kroków w celu uzyskania możliwie najlepszego wyniku dla klienta; |
| e) | w stosownych przypadkach mechanizmy informowania klientów o tym, że podmiot powiadamiający będzie realizował zlecenia poza platformą obrotu, oraz w jaki sposób podmiot powiadamiający uzyska uprzednią wyraźną zgodę klientów przed wykonaniem takich zleceń; |
| f) | sposób, w jaki klient jest ostrzegany, że wszelkie szczególne instrukcje od klienta mogą uniemożliwić podmiotowi powiadamiającemu podjęcie niezbędnych kroków, zgodnie z rozwiązaniami, które podmiot powiadamiający ustanowił i wdrożył w swojej polityce realizowania zleceń, w celu uzyskania możliwie najlepszego wyniku wykonania tych zleceń w odniesieniu do elementów objętych tymi instrukcjami; |
| g) | proces wyboru systemów obrotu, stosowane strategie realizowania zleceń, mechanizmy wykorzystywane do analizy uzyskanej jakości wykonania oraz sposób monitorowania i weryfikowania przez podmiot powiadamiający, że osiągnięte zostały możliwie najlepsze wyniki dla klientów; |
| h) | rozwiązania służące zapobieganiu niewłaściwemu wykorzystywaniu przez pracowników podmiotu powiadamiającego wszelkich informacji dotyczących zleceń klientów; |
| i) | rozwiązania i procedury dotyczące sposobu, w jaki podmiot powiadamiający będzie przekazywał klientom informacje na temat swojej polityki realizowania zleceń i powiadamiał ich o wszelkich istotnych zmianach w swojej polityce realizowania zleceń; |
| j) | rozwiązania mające na celu wykazanie właściwemu organowi zgodności z art. 78 rozporządzenia (UE) 2023/1114 na wniosek tego właściwego organu. |
Artykuł 10
Doradztwo w zakresie kryptoaktywów lub zarządzanie portfelami kryptoaktywów
Do celów art. 60 ust. 7 lit. i) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza świadczyć usługi doradztwa w zakresie kryptoaktywów lub zarządzania portfelami kryptoaktywów, przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | szczegółowy opis rozwiązań wprowadzonych przez podmiot powiadamiający w celu zapewnienia zgodności z art. 81 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1114, obejmujący następujące elementy:
|
| b) | mechanizmy skutecznego kontrolowania, oceny i utrzymywania niezbędnej wiedzy ogólnej i fachowej osób fizycznych świadczących doradztwo w imieniu podmiotu powiadamiającego, zgodnie z kryteriami takiej oceny stosowanymi w przepisach krajowych, tak aby można było przeprowadzić ocenę odpowiedniości, o której mowa w art. 81 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114. |
Artykuł 11
Usługi transferu
Do celów art. 60 ust. 7 lit. k) rozporządzenia (UE) 2023/1114 podmiot powiadamiający, który zamierza świadczyć usługi transferu kryptoaktywów w imieniu klientów, przekazuje właściwemu organowi następujące informacje:
| a) | szczegółowe informacje na temat rodzajów kryptoaktywów, w odniesieniu do których podmiot powiadamiający zamierza świadczyć usługi transferu; |
| b) | szczegółowy opis rozwiązań wprowadzonych przez podmiot powiadamiający w celu zapewnienia zgodności z art. 82 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym szczegółowe informacje na temat rozwiązań podmiotu powiadamiającego służących szybkiemu, skutecznemu i dogłębnemu przeciwdziałaniu ryzyku podczas świadczenia usług transferu kryptoaktywów w imieniu klientów, z uwzględnieniem potencjalnych awarii w działaniu i ryzyka w cyberprzestrzeni, oraz przeznaczone na ten cel zasoby ICT i zasoby kadrowe; |
| c) | informacje na temat polisy ubezpieczeniowej podmiotu powiadamiającego, o ile jest dostępna, w tym opis zakresu ubezpieczenia obejmującego szkody dla kryptoaktywów klienta, które mogą wynikać z ryzyka w cyberprzestrzeni; |
| d) | mechanizmy służące zapewnieniu, aby klienci byli odpowiednio informowani o rozwiązaniach, o których mowa w lit. b). |
Artykuł 12
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i niektórych kryptoaktywów oraz zmiany dyrektywy (UE) 2015/849 (Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1113/oj).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
