DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/476
z dnia 11 lutego 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Niderlandów o niestosowanie niektórych wymogów dotyczących poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych określonego w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1300/2014
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 789)
(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 18 kwietnia 2024 r. Niderlandy przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 (2) w odniesieniu do wymogu dotyczącego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych dla drzwi zewnętrznych w projekcie modernizacji niektórych pojazdów stanowiących część floty kolejowej VIRM4. |
| (2) | W pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 określono wymogi dotyczące sygnałów akustycznych dla drzwi zewnętrznych, tj. sygnałów dotyczących otwierania, zamykania i rozpoznawania drzwi. Z dodatku F do tego rozporządzenia wynika jednak, że stosowanie wymogów dotyczących zapewnienia sygnałów otwierania i zamykania drzwi jest obowiązkowe tylko w przypadku odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami. |
| (3) | Projekt, o którym mowa we wniosku, dotyczy modernizacji niektórych pojazdów floty kolejowej VIRM4, która składa się z typu międzyregionalnych elektrycznych dwupokładowych zespołów trakcyjnych eksploatowanych w Niderlandach. Zakres projektu nie obejmuje odnowienia lub modernizacji systemu sterowania drzwiami, w związku z czym stosowanie wymogu określonego w pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 nie jest obowiązkowe. |
| (4) | Niemniej jednak, aby zwiększyć dostępność floty kolejowej VIRM4, Niderlandy zamierzają stosować dźwiękowe sygnały ostrzegawcze dla drzwi przeznaczonych dla pasażerów, które są identyczne z sygnałami już wdrożonymi w pozostałych seriach floty, a mianowicie w flotach pociągów VIRMm1 i VIRMm2. Te dźwiękowe sygnały ostrzegawcze nie będą w pełni zgodne ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego określonymi w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, które są obowiązkowe w przypadku stosowania dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych. |
| (5) | Według dokumentów przedłożonych przez Niderlandy zgodność z wymaganym poziomem zewnętrznego ciśnienia akustycznego dla floty VIRM4 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości około 1 500 000 EUR, z uwzględnieniem konserwacji i minimalnego zapasu części zamiennych. |
| (6) | Ponadto pełna zgodność floty VIRM4 ze specyfikacją dotyczącą sygnału otwierania i zamykania drzwi, określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, skutkowałaby niezgodnością z flotami VIRMm1 i VIRMm2. Wiązałoby się to z dodatkowymi kosztami utrzymania. Jednocześnie koszt związany z pełną zgodnością ze specyfikacją określoną w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 dla całej floty (VIRMm1, VIRMm2/3 i VIRM4) stanowiłby dodatkowy koszt w wysokości 4 500 000 EUR, z uwzględnieniem minimalnego zapasu części zamiennych, niedostępności taboru w okresie modernizacji i konserwacji. |
| (7) | Grupy użytkowników, z którymi skonsultowały się Niderlandy, uważają wyposażenie floty VIRM4 w dźwiękowe sygnały ostrzegawcze za usprawnienie, chociaż poziomy zewnętrznego ciśnienia akustycznego nie osiągnęłyby poziomów określonych w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. |
| (8) | Jako rozwiązanie alternatywne Niderlandy proponują wdrożenie urządzeń nieadaptacyjnych do dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych zapewniających poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego 65 dB LAeq,T (+ 5 dB/-4 dB), który jest nieco niższy niż poziom 70 dB (+ 6 dB/-0 dB) określony w dodatku G do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. |
| (9) | W przypadku przyszłego projektu obejmującego odnowienie lub modernizację systemu sterowania drzwiami będzie miał zastosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014. Obejmuje to w szczególności poziom zewnętrznego ciśnienia akustycznego określony w dodatku G do tego rozporządzenia. |
| (10) | Ponadto niestosowanie będzie ściśle ograniczone do poszczególnych pojazdów floty VIRM4 objętych wnioskiem Niderlandów. Aby uniknąć konieczności wydania nowej decyzji, Niderlandy powinny mieć możliwość zmiany konkretnych numerów identyfikacyjnych tych pojazdów w drodze powiadomienia o tym Komisji. W przypadku dokonania takiej zmiany należy niezwłocznie zgłosić to Komisji. |
| (11) | Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Niderlandy i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do projektu modernizacji floty VIRM4. Należy zatem przyjąć wniosek Niderlandów. |
| (12) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Niderlandów o niestosowanie pkt 4.2.2.3.2 ppkt 12 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 w odniesieniu do wymaganego poziomu zewnętrznego ciśnienia akustycznego dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych drzwi zewnętrznych zostaje przyjęty w odniesieniu do pojazdów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji.
Niderlandy niezwłocznie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach identyfikatorów pojazdów wymienionych w załączniku.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 lutego 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1300/oj).
ZAŁĄCZNIK
| Rodzaj pojazdu | Numer zespołu trakcyjnego | Numer pojazdu (EVN) |
| VIRM 4-IV | 9547 | 948449212596 |
| VIRM 4-IV | 9547 | 948449212604 |
| VIRM 4-IV | 9547 | 948449251479 |
| VIRM 4-IV | 9547 | 948449151281 |
| VIRM 4-IV | 9548 | 948449212612 |
| VIRM 4-IV | 9548 | 948449212620 |
| VIRM 4-IV | 9548 | 948449251487 |
| VIRM 4-IV | 9548 | 948449151299 |
| VIRM 4-IV | 9549 | 948449212638 |
| VIRM 4-IV | 9549 | 948449212646 |
| VIRM 4-IV | 9549 | 948449251495 |
| VIRM 4-IV | 9549 | 948449151307 |
| VIRM 4-IV | 9550 | 948449212653 |
| VIRM 4-IV | 9550 | 948449212661 |
| VIRM 4-IV | 9550 | 948449251503 |
| VIRM 4-IV | 9550 | 948449151315 |
| VIRM 4-IV | 9551 | 948449212679 |
| VIRM 4-IV | 9551 | 948449212687 |
| VIRM 4-IV | 9551 | 948449251511 |
| VIRM 4-IV | 9551 | 948449151323 |
| VIRM 4-IV | 9552 | 948449212695 |
| VIRM 4-IV | 9552 | 948449212703 |
| VIRM 4-IV | 9552 | 948449251529 |
| VIRM 4-IV | 9552 | 948449151331 |
| VIRM 4-IV | 9553 | 948449212711 |
| VIRM 4-IV | 9553 | 948449212729 |
| VIRM 4-IV | 9553 | 948449251537 |
| VIRM 4-IV | 9553 | 948449151349 |
| VIRM 4-IV | 9554 | 948449212737 |
| VIRM 4-IV | 9554 | 948449212745 |
| VIRM 4-IV | 9554 | 948449251545 |
| VIRM 4-IV | 9554 | 948449151356 |
| VIRM 4-IV | 9555 | 948449212752 |
| VIRM 4-IV | 9555 | 948449212760 |
| VIRM 4-IV | 9555 | 948449251552 |
| VIRM 4-IV | 9555 | 948449151364 |
| VIRM 4-IV | 9556 | 948449212778 |
| VIRM 4-IV | 9556 | 948449212786 |
| VIRM 4-IV | 9556 | 948449251560 |
| VIRM 4-IV | 9556 | 948449151372 |
| VIRM 4-IV | 9557 | 948449212794 |
| VIRM 4-IV | 9557 | 948449212802 |
| VIRM 4-IV | 9557 | 948449251578 |
| VIRM 4-IV | 9557 | 948449151380 |
| VIRM 4-IV | 9558 | 948449212810 |
| VIRM 4-IV | 9558 | 948449212828 |
| VIRM 4-IV | 9558 | 948449251586 |
| VIRM 4-IV | 9558 | 948449151398 |
| VIRM 4-IV | 9559 | 948449212836 |
| VIRM 4-IV | 9559 | 948449212844 |
| VIRM 4-IV | 9559 | 948449251594 |
| VIRM 4-IV | 9559 | 948449151406 |
| VIRM 4-IV | 9560 | 948449212851 |
| VIRM 4-IV | 9560 | 948449212869 |
| VIRM 4-IV | 9560 | 948449251602 |
| VIRM 4-IV | 9560 | 948449151414 |
| VIRM 4-IV | 9561 | 948449212877 |
| VIRM 4-IV | 9561 | 948449212885 |
| VIRM 4-IV | 9561 | 948449251610 |
| VIRM 4-IV | 9561 | 948449151422 |
| VIRM 4-IV | 9562 | 948449212893 |
| VIRM 4-IV | 9562 | 948449212901 |
| VIRM 4-IV | 9562 | 948449251628 |
| VIRM 4-IV | 9562 | 948449151430 |
| VIRM 4-IV | 9563 | 948449212919 |
| VIRM 4-IV | 9563 | 948449212927 |
| VIRM 4-IV | 9563 | 948449251636 |
| VIRM 4-IV | 9563 | 948449151448 |
| VIRM 4-IV | 9564 | 948449212935 |
| VIRM 4-IV | 9564 | 948449212943 |
| VIRM 4-IV | 9564 | 948449251644 |
| VIRM 4-IV | 9564 | 948449151455 |
| VIRM 4-IV | 9565 | 948449212950 |
| VIRM 4-IV | 9565 | 948449212968 |
| VIRM 4-IV | 9565 | 948449251651 |
| VIRM 4-IV | 9565 | 948449151463 |
| VIRM 4-IV | 9566 | 948449212976 |
| VIRM 4-IV | 9566 | 948449212984 |
| VIRM 4-IV | 9566 | 948449251669 |
| VIRM 4-IV | 9566 | 948449151471 |
| VIRM 4-IV | 9567 | 948449212992 |
| VIRM 4-IV | 9567 | 948449213008 |
| VIRM 4-IV | 9567 | 948449251677 |
| VIRM 4-IV | 9567 | 948449151489 |
| VIRM 4-IV | 9568 | 948449213016 |
| VIRM 4-IV | 9568 | 948449213024 |
| VIRM 4-IV | 9568 | 948449251685 |
| VIRM 4-IV | 9568 | 948449151497 |
| VIRM 4-IV | 9569 | 948449213032 |
| VIRM 4-IV | 9569 | 948449213040 |
| VIRM 4-IV | 9569 | 948449251693 |
| VIRM 4-IV | 9569 | 948449151505 |
| VIRM 4-IV | 9570 | 948449213057 |
| VIRM 4-IV | 9570 | 948449213065 |
| VIRM 4-IV | 9570 | 948449251701 |
| VIRM 4-IV | 9570 | 948449151513 |
| VIRM 4-IV | 9571 | 948449213073 |
| VIRM 4-IV | 9571 | 948449213081 |
| VIRM 4-IV | 9571 | 948449251719 |
| VIRM 4-IV | 9571 | 948449151521 |
| VIRM 4-IV | 9572 | 948449213099 |
| VIRM 4-IV | 9572 | 948449213107 |
| VIRM 4-IV | 9572 | 948449251727 |
| VIRM 4-IV | 9572 | 948449151539 |
| VIRM 4-IV | 9573 | 948449213115 |
| VIRM 4-IV | 9573 | 948449213123 |
| VIRM 4-IV | 9573 | 948449251735 |
| VIRM 4-IV | 9573 | 948449151547 |
| VIRM 4-IV | 9574 | 948449213131 |
| VIRM 4-IV | 9574 | 948449213149 |
| VIRM 4-IV | 9574 | 948449251743 |
| VIRM 4-IV | 9574 | 948449151554 |
| VIRM 4-IV | 9575 | 948449213156 |
| VIRM 4-IV | 9575 | 948449213164 |
| VIRM 4-IV | 9575 | 948449251750 |
| VIRM 4-IV | 9575 | 948449151562 |
| VIRM 4-IV | 9576 | 948449213172 |
| VIRM 4-IV | 9576 | 948449213180 |
| VIRM 4-IV | 9576 | 948449251768 |
| VIRM 4-IV | 9576 | 948449151570 |
| VIRM 4-IV | 9577 | 948449213198 |
| VIRM 4-IV | 9577 | 948449213206 |
| VIRM 4-IV | 9577 | 948449251776 |
| VIRM 4-IV | 9577 | 948449151588 |
| VIRM 4-IV | 9578 | 948449213222 |
| VIRM 4-IV | 9578 | 948449251784 |
| VIRM 4-IV | 9578 | 948449151596 |
| VIRM 4-IV | 9578 | 948449213610 |
| VIRM 4-IV | 9579 | 948449213230 |
| VIRM 4-IV | 9579 | 948449213248 |
| VIRM 4-IV | 9579 | 948449251792 |
| VIRM 4-IV | 9579 | 948449151604 |
| VIRM 4-IV | 9580 | 948449213255 |
| VIRM 4-IV | 9580 | 948449213263 |
| VIRM 4-IV | 9580 | 948449251800 |
| VIRM 4-IV | 9580 | 948449151612 |
| VIRM 4-IV | 9581 | 948449213271 |
| VIRM 4-IV | 9581 | 948449213289 |
| VIRM 4-IV | 9581 | 948449251818 |
| VIRM 4-IV | 9581 | 948449151620 |
| VIRM 4-IV | 9582 | 948449213214 |
| VIRM 4-IV | 9582 | 948449213305 |
| VIRM 4-IV | 9582 | 948449251826 |
| VIRM 4-IV | 9582 | 948449151638 |
| VIRM 4-IV | 9582 | 948449213297 |
| VIRM 4-IV | 9583 | 948449213313 |
| VIRM 4-IV | 9583 | 948449213321 |
| VIRM 4-IV | 9583 | 948449251834 |
| VIRM 4-IV | 9583 | 948449151646 |
| VIRM 4-IV | 9584 | 948449213339 |
| VIRM 4-IV | 9584 | 948449213347 |
| VIRM 4-IV | 9584 | 948449251842 |
| VIRM 4-IV | 9584 | 948449151653 |
| VIRM 4-IV | 9585 | 948449213354 |
| VIRM 4-IV | 9585 | 948449213362 |
| VIRM 4-IV | 9585 | 948449251859 |
| VIRM 4-IV | 9585 | 948449151661 |
| VIRM 4-IV | 9586 | 948449213370 |
| VIRM 4-IV | 9586 | 948449213388 |
| VIRM 4-IV | 9586 | 948449251867 |
| VIRM 4-IV | 9586 | 948449151679 |
| VIRM 4-IV | 9587 | 948449213396 |
| VIRM 4-IV | 9587 | 948449213404 |
| VIRM 4-IV | 9587 | 948449251875 |
| VIRM 4-IV | 9587 | 948449151687 |
| VIRM 4-IV | 9588 | 948449213412 |
| VIRM 4-IV | 9588 | 948449213420 |
| VIRM 4-IV | 9588 | 948449251883 |
| VIRM 4-IV | 9588 | 948449151695 |
| VIRM 4-IV | 9589 | 948449213438 |
| VIRM 4-IV | 9589 | 948449213446 |
| VIRM 4-IV | 9589 | 948449251891 |
| VIRM 4-IV | 9589 | 948449151703 |
| VIRM 4-IV | 9590 | 948449213453 |
| VIRM 4-IV | 9590 | 948449213461 |
| VIRM 4-IV | 9590 | 948449251909 |
| VIRM 4-IV | 9590 | 948449151711 |
| VIRM 4-IV | 9591 | 948449213479 |
| VIRM 4-IV | 9591 | 948449213487 |
| VIRM 4-IV | 9591 | 948449251917 |
| VIRM 4-IV | 9591 | 948449151729 |
| VIRM 4-IV | 9592 | 948449213495 |
| VIRM 4-IV | 9592 | 948449213503 |
| VIRM 4-IV | 9592 | 948449251925 |
| VIRM 4-IV | 9592 | 948449151737 |
| VIRM 4-IV | 9593 | 948449213511 |
| VIRM 4-IV | 9593 | 948449213529 |
| VIRM 4-IV | 9593 | 948449251933 |
| VIRM 4-IV | 9593 | 948449151745 |
| VIRM 4-IV | 9594 | 948449213537 |
| VIRM 4-IV | 9594 | 948449213545 |
| VIRM 4-IV | 9594 | 948449251941 |
| VIRM 4-IV | 9594 | 948449151752 |
| VIRM 4-IV | 9595 | 948449213552 |
| VIRM 4-IV | 9595 | 948449213560 |
| VIRM 4-IV | 9595 | 948449251958 |
| VIRM 4-IV | 9595 | 948449151760 |
| VIRM 4-IV | 9596 | 948449213578 |
| VIRM 4-IV | 9596 | 948449213586 |
| VIRM 4-IV | 9596 | 948449251966 |
| VIRM 4-IV | 9596 | 948449151778 |
| VIRM 4-IV | 9597 | 948449213594 |
| VIRM 4-IV | 9597 | 948449213602 |
| VIRM 4-IV | 9597 | 948449251974 |
| VIRM 4-IV | 9597 | 948449151786 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
