ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/581
z dnia 27 marca 2025 r.
zmieniające załączniki II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu, dichlorpropu-P, flupiradifuronu, ketonu metylowo-nonylowego, olejów roślinnych/olejku cytronelowego, sorbinianu potasu i fosfonianu potasu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP”) substancji czynnych cykloksydym, dichlorprop-P, flupiradifuron i fosfonian potasu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do substancji czynnych keton metylowo-nonylowy i oleje roślinne/olejek cytronelowy stwierdzono, że NDP nie są wymagane. Te substancje czynne włączono zatem do załącznika IV do tego rozporządzenia. W odniesieniu do substancji czynnej sorbinian potasu nie określono NDP. W związku z tym dla tej substancji czynnej stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
| (2) | W odniesieniu do cykloksydymu złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do owoców ziarnkowych, moreli/brzoskwiń, grochu (w strąkach), kukurydzy, korzeni buraka cukrowego i mleka (owczego). W przypadku dichlorpropu-P wniosek taki złożono w odniesieniu do ziarna jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku fosfonianu potasu wniosek taki złożono w odniesieniu do karczochów zwyczajnych, roszpunki warzywnej, endywii o liściach szerokich, rzeżuchy i innych kiełków i pędów, gorczycznika wiosennego, rokietty siewnej/rukoli, gorczycy sarepskiej, warzyw o młodych/drobnych liściach (w tym gatunków warzyw kapustnych), „sałaty i warzyw sałatowych, pozostałych”, portulaki pospolitej, boćwiny, „szpinaku i podobnych liści, pozostałych”, rukwi wodnej, nasion maku, jęczmienia, owsa zwyczajnego i żyta zwyczajnego. |
| (3) | Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”). |
| (4) | Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości. |
| (5) | W odniesieniu do cykloksydymu w owocach ziarnkowych, morelach/brzoskwiniach, grochu (w strąkach), kukurydzy, korzeniach buraka cukrowego i mleku (owczym) Urząd stwierdził, że dane są odpowiednie do określenia lub potwierdzenia propozycji NDP dla towarów objętych oceną. Urząd stwierdził również, że wymóg dotyczący danych potwierdzających w odniesieniu do dodatkowych badań pozostałości na powierzchni kukurydzy jest spełniony. |
| (6) | Należy zatem ustalić NDP cykloksydymu dla tych towarów na poziomach zalecanych przez Urząd oraz skreślić przypis dotyczący kukurydzy odnoszący się do niedostępnych badań pozostałości. |
| (7) | W przypadku dichlorpropu-P w ziarnach jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej Urząd stwierdził, że dane są odpowiednie do określenia propozycji NDP w odniesieniu do towarów objętych oceną. |
| (8) | Należy zatem ustalić NDP dichlorpropu-P dla tych towarów na poziomach zalecanych przez Urząd. |
| (9) | W przypadku NDP fosfonianu potasu w karczochach zwyczajnych, roszpunce warzywnej, endywii o liściach szerokich, rzeżusze i innych kiełkach i pędach, gorczyczniku wiosennym, rokietcie siewnej/rukoli, gorczycy sarepskiej, warzywach o młodych/drobnych liściach (w tym gatunkach warzyw kapustnych), „sałacie i warzywach sałatowych, pozostałych”, portulace pospolitej, boćwinie, „szpinaku i podobnych liściach, pozostałych”, rukwi wodnej, nasionach maku, jęczmieniu, owsie zwyczajnym i życie zwyczajnym Urząd stwierdził, że dane są wystarczające do określenia propozycji NDP w odniesieniu do towarów objętych oceną. Urząd stwierdził, że jest mało prawdopodobne, aby długoterminowe spożycie pozostałości wynikające z nowych proponowanych zastosowań fosfonianów potasu stwarzało ryzyko dla zdrowia konsumentów, oraz że biorąc pod uwagę profil toksykologiczny substancji czynnej, ocena ryzyka w przypadku krótkoterminowego narażenia z dietą nie jest wymagana. W przypadku warzyw o młodych/drobnych liściach, w tym gatunków warzyw kapustnych, Urząd stwierdził, że podmiot zarządzający ryzykiem powinien podjąć decyzję, czy ustalić NDP na poziomie 200 mg/kg, czy też na poziomie 150 mg/kg, przy czym oba te poziomy uznano za bezpieczne dla konsumentów. |
| (10) | Ze względu na krótszy okres wegetacji warzyw o młodych/drobnych liściach oraz fakt, że pozostałość na oczekiwanym poziomie występuje zazwyczaj po ostatnim zastosowaniu, należy ustalić NDP na poziomie 200 mg/kg, który jest taki sam jak dla innych produktów z grupy „sałaty i warzywa sałatowe”. |
| (11) | Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP cykloksydymu, dichlorpropu-P i fosfonianu potasu są dopuszczalne w odniesieniu do przedmiotowych towarów. |
| (12) | W odniesieniu do flupiradifuronu Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła w dniu 2 grudnia 2023 r. nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („CXL”) dla tej substancji czynnej (3). |
| (13) | Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (4), jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony. |
| (14) | Urząd ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe (5). Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia (6) (7) wobec CXL w odniesieniu do niektórych kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym. |
| (15) | CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to CXL flupiradifuronu w ananasach i ziarnach słonecznika. |
| (16) | CXL flupiradifuronu w ananasach i ziarnach słonecznika należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz z uwzględnieniem istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
| (17) | Zatwierdzenie ketonu metylowo-nonylowego wygasło w dniu 26 maja 2017 r. (8) Zatwierdzenie ketonu metylowo-nonylowego zostało cofnięte ze względu na nieprzedstawienie wymaganych danych potwierdzających, które nie były związane z pozostałościami ani narażeniem z dietą. Nie stwierdzono jednak żadnych problemów w zakresie zdrowia konsumentów. Ponadto ta substancja czynna jest naturalnie obecna w środkach spożywczych i jest zatwierdzoną substancją aromatyczną, która może być stosowana we wszystkich rodzajach aromatyzowanych środków spożywczych. W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem zachować wpis dotyczący tej substancji oraz skreślić przypis dotyczący jej tymczasowego włączenia. |
| (18) | Zatwierdzenie substancji czynnej oleje roślinne/olejek cytronelowy wygasło w dniu 31 sierpnia 2022 r., ponieważ nie złożono wniosku o jego odnowienie. Różne składniki olejku cytronelowego mogą występować naturalnie w niektórych środkach spożywczych, w związku z czym uznaje się za uzasadnione pozostawienie wpisu dotyczącego tej substancji czynnej w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz skreślenie przypisu dotyczącego jej tymczasowego włączenia. |
| (19) | W dniu 9 października 2015 r. złożono wniosek o zatwierdzenie sorbinianu potasu jako substancji podstawowej, który w 2017 r. (9) nie został zatwierdzony ze względu na obawy dotyczące pozostałości w żywności. Obecnie stosuje się wartość wzorcową NDP wynoszącą 0,01 mg/kg zgodnie z art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Sorbinian potasu jest jednak dopuszczony jako dodatek do żywności. W 2019 r. Urząd dokonał przeglądu bezpieczeństwa sorbinianów, w tym sorbinianu potasu, stosowanych jako dodatki do żywności (10). Urząd stwierdził, że nie ma obaw zdrowotnych związanych z narażeniem konsumentów na sorbiniany na podstawie wyższego dopuszczalnego dziennego spożycia. |
| (20) | Należy zatem włączyć sorbinian potasu do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. |
| (21) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
| (22) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 marca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu.
„Modification of the existing maximum residue levels for cycloxydim in various crops” (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2024; 22(9): e8996. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8996.
„Modification of the existing maximum residue levels for dichlorprop-P in cereal grains” (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dichlorpropu-P w ziarnach zbóż). Dziennik EFSA 2024; 22(10): e9003. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.9003.
„Modification of the existing maximum residue levels in various plant commodities resulting from the use of potassium phosphonates” (Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w różnych towarach roślinnych wynikających ze stosowania fosfonianów potasu). Dziennik EFSA 2024; 22(6): e8842. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8842.
(3) Wspólny program FAO i WHO dotyczący norm żywnościowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Sesja 46. Siedziba FAO, Rzym, Włochy. 27 listopada - 2 grudnia 2023 r. fao.org/fao-who-codexalimentarius/sh-proxy/en/?lnk=1&url=https%253A%252F%252Fworkspace.fao.org%252Fsites%252Fcodex%252FMeetings%252FCX-701-46%252F%25E2%2598%2585Final%252520Report%252FREP23_CACe.pdf.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/178/oj).
(5) EFSA, 2023. „Scientific support for preparing an EU position for the 54th Session of the Codex Committee on Pesticide Residues (CCPR)” („Wsparcie naukowe w przygotowaniu stanowiska UE na 54. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów”). Dziennik EFSA, 2023; 21(8), 1-303. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8111.
(6) Uwagi Unii Europejskiej do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów 23/54/5-Add.1: https://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/sh-proxy/en/?lnk=1&url=https%253A%252F%252Fworkspace.fao.org%252Fsites%252Fcodex%252FMeetings%252FCX-718-54%252FWDs%252Fpr54_05_Add1x.pdf.
(7) Sprawozdanie z 54. sesji Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów REP23/PR54: https://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/sh-proxy/en/?lnk=1&url=https%253A%252F%252Fworkspace.fao.org%252Fsites%252Fcodex%252FMeetings%252FCX-718-54%252FREPORT%252FFINAL%252520REPORT%252520CORRIGENDUM%252FREP23_PR54e_CORR.pdf.
(8) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/781 z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie wycofania zatwierdzenia substancji czynnej keton metylowo-nonylowy, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 118 z 6.5.2017, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/781/oj).
(9) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2068 z dnia 13 listopada 2017 r. w sprawie niezatwierdzenia sorbinianu potasu jako substancji podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 295 z 14.11.2017, s. 49, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2017/2068/oj).
(10) EFSA, 2019. „Opinion on the follow-up of the re-evaluation of sorbic acid (E200) and potassium sorbate (E202) as food additives” (Opinia w sprawie działań następczych w związku z ponowną oceną kwasu sorbowego (E200) i sorbinianu potasu (E202) jako dodatków do żywności). Dziennik EFSA 2019; 17(3):5625. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2019.5625.
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku II kolumny dotyczące cykloksydymu, dichlorpropu-P, flupiradifuronu i fosfonianu potasu otrzymują brzmienie: „ZAŁĄCZNIK II Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | w załączniku IV wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
