DECYZJA RADY (WPZiB) 2025/904
z dnia 13 maja 2025 r.
dotycząca zmiany decyzji 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 17 marca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/145/WPZiB (1). |
| (2) | Rada uznała, że między rządem Federacji Rosyjskiej a wiodącymi przedsiębiorcami działającymi w Rosji istnieje stosunek wzajemnych korzyści i wzajemnego wsparcia. W szczególności rząd Federacji Rosyjskiej systematycznie umożliwiał wiodącym rosyjskim przedsiębiorcom gromadzenie majątku poprzez wykorzystywanie zasobów naturalnych i innych zasobów publicznych. W takim systemie poparcie polityczne i uprzywilejowany dostęp do zasobów państwowych zostało udzielone wiodącym przedsiębiorcom w zamian za ich lojalność i ścisłe dostosowanie ich działań do interesów reżimu, co miało kluczowe znaczenie dla ich sukcesu ekonomicznego. Decyzje Rady wobec niektórych wiodących przedsiębiorców opierały się między innymi na ocenie znaczenia ich działalności dla rosyjskiej gospodarki oraz mając na uwadze ich pozycję mającą odzwierciedlenie w statusie społeczno-gospodarczym, zajmowaną przy pierwszym umieszczeniu w wykazie. |
| (3) | Rada uznała, że od nałożenia przez Unię środków ograniczających w odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie relacje wiodących przedsiębiorców działających w Rosji i rządu Federacji Rosyjskiej nadal charakteryzują obopólne korzyści. Korzyści te wynikają w szczególności z decyzji rządu Federacji Rosyjskiej mających łagodzić skutki tych środków ograniczających wobec osób fizycznych i podmiotów umieszczonych w wykazie. Decyzje te obejmują przepisy, które umożliwiają takim osobom fizycznym i podmiotom zacieranie odpowiednich struktur własności, co skutecznie chroni ich aktywa i interesy oraz dodatkowo świadczy o trwałej współzależności między wiodącymi przedsiębiorcami a rządem Federacji Rosyjskiej. Ponadto dostęp do rejestrów przedsiębiorstw staje się coraz bardziej ograniczony, co utrudnia uzyskanie wiarygodnych informacji na temat udziałów w przedsiębiorstwach i działalności gospodarczej w Rosji. Wobec braku uprawnień do prowadzenia dochodzeń w Rosji ocena organów Unii opiera się na publicznie dostępnych źródłach informacji. W tych szczególnych okolicznościach Rada ma coraz większe trudności z uzyskaniem konkretnych dowodów i obiektywnych informacji na temat znaczenia ekonomicznego, udziałów kapitałowych, działalności gospodarczej i pozycji zawodowej lub społeczno-gospodarczej osób uznanych przez Radę za wiodących przedsiębiorców od lutego 2022 r. W przypadkach, w których przepisy rosyjskie zezwalają na ukrywanie lub zatajanie informacji zawartych w krajowych publicznych rejestrach lub bazach danych, a także umieszczanie w nich informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd, za dokładne należy uznać ostatnie dostępne informacje pochodzące sprzed dnia 24 lutego 2022 r., chyba że dostępne są bardziej aktualne i wiarygodne informacje. |
| (4) | Rada zauważyła również, że niektórzy wiodący przedsiębiorcy regularnie stosują praktykę przenoszenia udziałów lub rezygnacji z pełnienia funkcji kierowniczych, często w celu ukrycia swoich aktywów lub obejścia unijnych środków ograniczających, przy jednoczesnym utrzymaniu kontroli nad dostępnymi zasobami. Dlatego Rada uważa, że w stosownych przypadkach w wykazie należy umieścić osoby, które uczestniczyły w przeniesieniu własności lub kontroli interesów gospodarczych lub korzyści ekonomicznych z interesów gospodarczych wiodących przedsiębiorców działających w Rosji, lub umożliwiały takie przeniesienie własności, kontroli lub korzyści ekonomicznych, zarówno w celu uniknięcia ryzyka osłabienia skuteczności unijnych środków ograniczających, jak i w celu zwiększeniu presji na rząd Federacji Rosyjskiej, aby zakończył jej wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie. |
| (5) | Ponadto należy również przyjąć domniemanie, że zmiany w strukturach własności lub na stanowiskach dotyczące wiodących przedsiębiorców po umieszczeniu ich w wykazie po raz pierwszy nie mają wpływu na ich pozycję społeczno-gospodarczą wykazaną przy pierwszym umieszczeniu w wykazie. Należy również przyjąć domniemanie, że przeniesienia własności, które miały miejsce w dniu 24 lutego 2022 r. lub po tym dniu, z bezpośrednim lub pośrednim udziałem wiodących przedsiębiorców, ułatwiły zatajenie własności lub kontrolowania udziałów, a tym samym znacząco osłabiły skuteczność unijnych środków ograniczających. |
| (6) | W związku z tym uzasadnione jest utrzymanie w wykazie wiodących przedsiębiorców na podstawie kryteriów określonych w art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g) decyzji 2014/145/WPZiB, chyba że stwierdzenia dotyczące przeniesienia udziałów, rezygnacji z pełnienia funkcji lub podobnych działań są poparte najnowszymi i wiarygodnymi informacjami, które można racjonalnie uznać za wystarczające do stwierdzenia, że sytuacja danych osób umieszczonych w wykazie istotnie się zmieniła, w taki sposób, że osoby te przestały spełniać odpowiednie kryteria. Taką zmianą sytuacji mógłby być na przykład fakt, że dane osoby nie mogą być już uznawane za ważne i wpływowe w świetle, w szczególności, ich pozycji zawodowej, znaczenia ich działalności gospodarczej, wielkości posiadanego kapitału lub funkcji, jakie pełnią w jednym lub większej liczbie przedsiębiorstw, lub w jednym lub większej liczbie stowarzyszeń przedsiębiorców, w ramach których prowadzą oni działalność. Rada powinna również brać pod uwagę, w stosownych przypadkach, czy dana osoba wyraźnie potępiła rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, będącą jawnym pogwałceniem Karty Narodów Zjednoczonych, oraz działania i politykę, które podważają integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażają. |
| (7) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/145/WPZiB, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji 2014/145/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 1 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 2) | w art. 2 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:
; |
| 3) | dodaje się artykuł w brzmieniu: „Artykuł 2b Wiodących przedsiębiorców działających w Rosji, umieszczonych w wykazie w załączniku zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g), którzy twierdzą, że przenieśli własność lub kontrolę swoich interesów gospodarczych lub korzyści ekonomiczne ze swoich interesów gospodarczych w dniu 24 lutego 2022 r. lub po tym dniu, nadal uznaje się za wiodących przedsiębiorców i pozostawia się ich w wykazie zamieszczonym w załączniku, chyba że z wystarczających najnowszych i wiarygodnych informacji wynika, że nie spełniają już oni kryteriów określonych w art. 1 ust. 1 lit. e) i art. 2 ust. 1 lit. g).”. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 maja 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. DOMAŃSKI
(1) Decyzja Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz.U. L 78 z 17.3.2014, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2014/145(1)/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
