DECYZJA RADY (UE) 2025/1146
z dnia 27 maja 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu, w okresie 2025-2029
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Memorandum paryskie w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwane dalej „memorandum paryskim”), podpisane w Paryżu w dniu 26 stycznia 1982 r., weszło w życie w dniu 1 lipca 1982 r. Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu (PSCC) memorandum paryskiego, gdyż jego decyzje mogą wywierać decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE (1), na przykład poprzez ustanowienie zobowiązania inspekcyjnego i średniego odsetka braków i zatrzymań na potrzeby profilu ryzyka statku stosowanego do wyboru statków do inspekcji oraz poprzez aktualizację instrukcji i wytycznych dla inspektorów przeprowadzających inspekcje. |
| (2) | Dyrektywą 2009/16/WE ustanowiono unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu oraz przeformułowano i wzmocniono wcześniejsze prawodawstwo Unii w tej dziedzinie obowiązujące od 1995 r. Unijny system prawny dotyczący kontroli przeprowadzanej przez państwo portu opiera się memorandum paryskim. W odniesieniu do państw członkowskich Unii dyrektywa 2009/16/WE skutecznie wprowadza do zakresu prawa Unii procedury, narzędzia i działania przewidziane w memorandum paryskim. |
| (3) | Posiedzenia PSCC memorandum paryskiego odbywają się co roku., W trakcie tych posiedzeń podejmowane są decyzje dotyczące pewnych kwestii mających skutki prawne. |
| (4) | Terminowe ustalenie na każde coroczne posiedzenie PSCC stanowiska, które należy zająć w imieniu Unii zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jest utrudnione ze względu na regulamin memorandum paryskiego. W związku z tym należy ustalić takie stanowisko, na które będą składać się zasady przewodnie i kierunki działania, w perspektywie wieloletniej, wraz z ramami dotyczącymi jego corocznych doprecyzowań. Ponadto większość z tematów będących przedmiotem dyskusji na corocznych posiedzeniach PSCC dotyczy kwestii kontroli przeprowadzanej przez państwo portu i jest na ogół objęta jednym aktem prawnym Unii, a mianowicie dyrektywą 2009/16/WE. W konkretnych okolicznościach, które dotyczą memorandum paryskiego, możliwe jest zatem ustalenie ogólnego stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na wielu posiedzeniach PSCC. |
| (5) | Unia nie jest członkiem memorandum paryskiego. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie, które są członkami memorandum paryskiego, do działania zgodnie ze stanowiskiem, które ma być zajęte w imieniu Unii, oraz do wyrażenia przez nie zgody na związanie decyzjami podjętymi przez PSCC. |
| (6) | Dyskusje techniczne i współpraca techniczna w ramach PSCC z państwami trzecimi będącymi członkami memorandum paryskiego mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia skuteczności i prawidłowego funkcjonowania memorandum paryskiego. |
| (7) | Niniejsza decyzja powinna obejmować okres 2025-2029. |
| (8) | Stanowisko Unii powinno zostać wyrażone przez państwa członkowskie Unii, które są członkami PSCC memorandum paryskiego, działające wspólnie w interesie Unii, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na corocznych posiedzeniach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu (PSCC) memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (zwanego dalej „memorandum paryskim”), w okresie 2025-2029, gdy PSCC będzie miał przyjąć decyzje mające skutki prawne, jest określone w załączniku I do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Coroczne doprecyzowanie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na corocznych posiedzeniach PSCC memorandum paryskiego, w okresie 2025-2029, jest określone w załączniku II do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie Unii, które są członkami memorandum paryskim, działające wspólnie w interesie Unii.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Niniejsza decyzja wygasa z dniem 31 grudnia 2029 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/16/oj).
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 801/2010 z dnia 13 września 2010 r. w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie kryteriów państwa bandery (Dz.U. L 241 z 14.9.2010, s. 1).
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 802/2010 z dnia 13 września 2010 r. w sprawie wykonania art. 10 ust. 3 i art. 27 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE w zakresie działalności przedsiębiorstwa (Dz.U. L 241 z 14.9.2010, s. 4).
ZAŁĄCZNIK I
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu
ZASADY PRZEWODNIE
W ramach memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (memorandum paryskie) państwa członkowskie Unii, które są związane memorandum paryskim, powinny, w imieniu Unii:
| a) | działać zgodnie z celami dyrektywy 2009/16/WE, w szczególności w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobiegania zanieczyszczeniom oraz poprawy warunków życia i pracy na statkach poprzez radykalne zmniejszenie liczby statków nieodpowiadających normom dzięki skrupulatnemu stosowaniu międzynarodowych konwencji i kodeksów; |
| b) | promować wdrożenie zharmonizowanego podejścia członków memorandum paryskiego do skutecznego egzekwowania tych międzynarodowych norm w odniesieniu do statków żeglujących na wodach, które pozostają pod ich jurysdykcją, i korzystających z ich portów; |
| c) | prowadzić współpracę w ramach memorandum paryskiego w celu uzyskania kompleksowego systemu inspekcji i sprawiedliwego rozłożenia ciężaru związanego z inspekcjami, w szczególności poprzez przyjęcie rocznego zobowiązania inspekcyjnego sporządzanego zgodnie z uzgodnioną metodyką określoną w załączniku 11 do memorandum paryskiego; |
| d) | zapewniać zgodność środków przyjętych w ramach memorandum paryskiego z prawem międzynarodowym, a w szczególności z międzynarodowymi konwencjami i kodeksami dotyczącymi bezpieczeństwa morskiego i zapobiegania zanieczyszczeniom oraz warunków życia i pracy na statkach; |
| e) | promować opracowywanie wspólnego podejścia z innymi organami realizującymi kontrolę przeprowadzaną przez państwo portu; |
| f) | zapewniać spójność z innymi politykami Unii, zwłaszcza w zakresie stosunków zewnętrznych, bezpieczeństwa i środowiska. |
KIERUNKI DZIAŁANIA
W celu zapewnienia sprawnego corocznego funkcjonowania unijnego systemu kontroli przeprowadzanej przez państwo portu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE, państwa członkowskie, które są związane memorandum paryskim, starają się wspierać podejmowanie w jego ramach następujących działań:
| 1. | Przyjęcie następujących elementów profilu ryzyka statku, stosowanych do wyboru statków do inspekcji:
|
| 2. | Przyjęcie zmian lub aktualizacji procedur i wytycznych memorandum paryskiego, które mają skutki prawne i są zgodne z celami dyrektywy 2009/16/WE, zwłaszcza w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego, zapobiegania zanieczyszczeniom oraz poprawy warunków życia i pracy na statku. |
ZAŁĄCZNIK II
Coroczne doprecyzowanie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Kontroli Przeprowadzanej przez Państwo Portu memorandum paryskiego w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu
Przed każdym corocznym posiedzeniem PSCC memorandum paryskiego należy podjąć niezbędne kroki, aby stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, uwzględniało wszystkie istotne informacje przekazane Komisji, jak również wszelkie dokumenty do omówienia podczas posiedzenia, dotyczące kwestii, które wchodzą w zakres kompetencji Unii zgodnie z zasadami przewodnimi i kierunkami działania określonymi w załączniku I.
Zgodnie z takimi informacjami i dokumentami oraz w oparciu o nie Komisja - z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem PSCC - przekaże Radzie do rozważenia i zatwierdzenia dokument przygotowawczy zawierający szczegóły planowanego stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
