ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/1163
z dnia 13 czerwca 2025 r.
zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chloroprofamu, fuberidazolu, ipkonazolu, metoksyfenozydu, S-metolachloru i triflusulfuronu w określonych produktach lub na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), art. 18 ust. 1 lit. b) oraz art. 49 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („NDP”) fuberidazolu, ipkonazolu, metoksyfenozydu, S-metolachloru i triflusulfuronu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chloroprofamu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. |
| (2) | Zatwierdzenie substancji czynnej chloroprofam wygasło z dniem 28 lutego 2019 r (2). W rozporządzeniu Komisji (UE) 2021/155 (3) ustanowiono tymczasowy NDP chloroprofamu w ziemniakach, ponieważ dane z monitorowania wykazały potencjalne zanieczyszczenie ziemniaków powyżej granicy oznaczalności („LOD”) w przypadku przechowywania w magazynach, w których wcześniej był stosowany chlorprofam. W rozporządzeniu tym zobowiązano również organizacje ds. handlu ziemniakami i producentów ziemniaków do opracowania i wdrożenia nowych i skuteczniejszych praktyk czyszczenia w celu ograniczenia takiego zanieczyszczenia oraz do przedłożenia Komisji nowych danych z monitorowania, które umożliwiłyby jej dokonanie przeglądu tego tymczasowego NDP. |
| (3) | Tymczasowy NDP chloroprofamu w ziemniakach poddano przeglądowi na podstawie danych z monitorowania przedłożonych Komisji, a następnie rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/377 (4) tymczasowy NDP obniżono z 0,4 mg/kg do 0,35 mg/kg. Ten tymczasowy NDP miał być poddawany przeglądowi na podstawie danych z monitorowania przedkładanych Komisji do dnia 31 grudnia każdego roku. |
| (4) | Najnowsze dane z monitorowania chloroprofamu w ziemniakach wykazały, że obecnie osiągalny jest niższy NDP, a mianowicie 0,2 mg/kg. Tymczasowy NDP chloroprofamu w ziemniakach należy zatem obniżyć do poziomu 0,2 mg/kg. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze powinny przedkładać dane z monitorowania wraz ze sprawozdaniem z postępów i wdrażania praktyk czyszczenia w magazynach, w których wcześniej był stosowany chloroprofam co dwa lata zamiast co roku. Należy odpowiednio zmienić odnośny przypis dotyczący ziemniaków w załączniku III. |
| (5) | Zatwierdzenie substancji czynnej fuberidazol wygasło z dniem 28 lutego 2019 r. (5)i nie przedłożono wniosku o jego przedłużenie. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających fuberidazol cofnięto. W odniesieniu do tej substancji nie obowiązują kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości („CXL”) ani tolerancje importowe. NDP fuberidazolu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. NDP fuberidazolu należy zatem skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalić NDP fuberidazolu w załączniku V do tego rozporządzenia w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. |
| (6) | Zatwierdzenie substancji czynnej ipkonazol wygasło z dniem 31 maja 2023 r (6). Wniosek o jego zatwierdzenie wycofano, a wszystkie dotychczasowe zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające ipkonazol cofnięto. W odniesieniu do tej substancji nie obowiązują CXL ani tolerancje importowe. NDP ipkonazolu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. NDP ipkonazolu należy zatem skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalić NDP ipkonazolu w załączniku V do tego rozporządzenia w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Laboratoria referencyjne Unii Europejskiej zaleciły zmianę definicji pozostałości ipkonazolu do celów monitorowania produktów na „ipkonazol (suma izomerów składowych) (F)”. Komisja uważa, że ta nowa definicja pozostałości jest właściwa. |
| (7) | Zatwierdzenie substancji czynnej metoksyfenozyd ograniczono rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/158 (7) wyłącznie do zastosowań w szklarniach. NDP metoksyfenozydu w oberżynach/bakłażanach są obecnie ustalone rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/1069 (8) na poziomie 0,6 mg/kg. Podczas oceny NDP metoksyfenozydu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd stwierdził, że w odniesieniu do oberżyn/bakłażanów pewne informacje dotyczące badań pozostałości są niedostępne (9). Niemniej dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował tymczasowe NDP, które są bezpieczne dla konsumentów, a w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2023/1069 wskazano luki w danych i określono termin, do którego należało przedłożyć Urzędowi brakujące informacje, by uzasadnić proponowane NDP. Następnie wnioskodawca przedłożył informacje, aby wyeliminować luki w danych, z wyjątkiem badań pozostałości, które uzasadniłyby stosowanie metoksyfenozydu w pomieszczeniach (10). Jedno z państw członkowskich przedłożyło później informacje dotyczące badań pozostałości przy stosowaniu w pomieszczeniach w odniesieniu do oberżyn/bakłażanów w ramach wniosku złożonego zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Urząd ocenił wniosek i stwierdził, że dostępne badania pozostałości wystarczają do ustalenia w odniesieniu do oberżyn/bakłażanów niższego NDP (11). |
| (8) | NDP w odniesieniu do oberżyn/bakłażanów należy ustalić w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na zalecanym przez Urząd poziomie, przy którym nie stwierdzono ryzyka dla konsumentów. Dla jasności należy skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przypis wskazujący na brak informacji dotyczących badań pozostałości w oberżynach/bakłażanach. |
| (9) | Zatwierdzenie substancji czynnej S-metolachlor wygasło z dniem 22 stycznia 2024 r. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/20 (12)nie odnowiono zatwierdzenia tej substancji czynnej, ponieważ kryteria zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 1-3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie zostały spełnione. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających S-metolachlor cofnięto. W odniesieniu do tej substancji nie obowiązują CXL ani tolerancje importowe. NDP S-metolachloru w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. NDP ustalony dla tej substancji należy zatem skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalić w załączniku V do tego rozporządzenia NDP S-metolachloru w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Ponadto nie ma już potrzeby dostarczania danych potwierdzających. W związku z tym należy usunąć wszystkie przypisy zawierające wymóg dotyczący przekazania danych potwierdzających. |
| (10) | Zatwierdzenie substancji czynnej triflusulfuron (dawniej triflusulfuron-metyl) wygasło z dniem 20 listopada 2023 r. Zatwierdzenie tej substancji czynnej nie zostało odnowione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/2513 (13), ponieważ kryteria zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 1-3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie zostały spełnione. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających triflusulfuron cofnięto. W odniesieniu do tej substancji nie obowiązują CXL ani tolerancje importowe. NDP triflusulfuronu w odniesieniu do wszystkich produktów są obecnie ustalone na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. NDP ustalony dla tej substancji należy zatem skreślić z załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz ustalić w załączniku V do tego rozporządzenia NDP triflusulfuronu w odniesieniu do wszystkich produktów na poziomie granic oznaczalności dla poszczególnych produktów. Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w kwestii dostępności wzorców analitycznych. Laboratoria te potwierdziły dostępność wzorców analitycznych. W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 należy zatem skreślić przypis odnoszący się do niedostępności wzorca odniesienia na rynku. |
| (11) | Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. Laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne pod względem analitycznym. |
| (12) | Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje z partnerami handlowymi Unii i uwzględniono ich uwagi. |
| (13) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005. |
| (14) | NDP określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. |
| (15) | Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP. |
| (16) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach II, III, i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem stosuje się nadal w odniesieniu do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu w Unii przed dniem 6 stycznia 2026 r.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 6 stycznia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/396/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/989 z dnia 17 czerwca 2019 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej chloroprofam, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz w sprawie zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L 160 z 18.6.2019, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/989/oj).
(3) Rozporządzenie Komisji (UE) 2021/155 z dnia 9 lutego 2021 r. zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości tetrachlorku węgla, chlorotalonilu, chloroprofamu, dimetoatu, etoprofosu, fenamidonu, metiokarbu, ometoatu, propikonazolu i pimetrozyny w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 46 z 10.2.2021, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/155/oj).
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/377 z dnia 15 lutego 2023 r. zmieniające załączniki II, III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlorku benzalkonium (BAC), chloroprofamu, chlorku didecylodimetyloamonu (DDAC), flutriafolu, metazachloru, nikotyny, profenofosu, chizalofopu-P, krzemianu sodowo-glinowego, tiabendazolu i triadimenolu w określonych produktach lub na ich powierzchni (Dz.U. L 55 z 22.2.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/377/oj).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2011/540/oj).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/939 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie cofnięcia zatwierdzenia substancji czynnej ipkonazol zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 571/2014 (Dz.U. L 125 z 11.5.2023, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/939/oj).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/158 z dnia 31 stycznia 2019 r. w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej metoksyfenozyd jako substancji kwalifikującej się do zastąpienia, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, oraz w sprawie zmiany załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 ( Dz.U. L 31 z 1.2.2019, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/158/oj).
(8) Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1069 z dnia 1 czerwca 2023 r. zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości biksafenu, cyprodynilu, fenheksamidu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, flutianilu, izoksaflutolu, mandipropamidu, metoksyfenozydu oraz spinetoramu w określonych produktach oraz na ich powierzchni ( Dz.U. L 143 z 2.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1069/oj).
(9) EFSA 2014. „Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for methoxyfenozide according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005” („Uzasadniona opinia dotycząca przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) metoksyfenozydu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005”). Dziennik EFSA, 12 (1), 3509. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2014.3509.
(10) EFSA 2023. Brak danych potwierdzających w następstwie przeglądów NDP na podstawie art. 12 w odniesieniu do 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu, metoksyfenozydu i piraflufenu etylu. Dziennik EFSA, 21 (5), e08013. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8013.
(11) EFSA 2024. Zmiana obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości metoksyfenozydu w oberżynach. Dziennik EFSA, 22(7), e8922. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8922.
(12) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/20 z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej S-metolachlor, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L, 2024/20, 3.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/20/oj).
(13) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2513 z dnia 16 listopada 2023 r. w sprawie nieodnowienia zatwierdzenia substancji czynnej triflusulfuron-metyl, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 (Dz.U. L, 2023/2513, 17.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2513/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załącznikach II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | w części A załącznika III kolumna dotycząca chloroprofamu otrzymuje brzmienie: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3) | w załączniku V dodaje się kolumny dotyczące fuberidazolu, ipkonazolu, S-metolachloru i triflusulfuronu: „Pozostałości pestycydów i najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (mg/kg)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(*1) Wskazuje granicę oznaczalności.
(1) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*2) Wskazuje granicę oznaczalności.
(2) a) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
(*3) Wskazuje granicę oznaczalności.
(3) Pełny wykaz produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, do których stosują się NDP, można znaleźć w załączniku I.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
