ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/1214
z dnia 17 czerwca 2025 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/631 w celu uwzględnienia dodatkowej elastyczności w obliczeniach dotyczących zapewniania przez producentów zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 (3) określono normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych, stanowiące kluczowy element unijnych ram mających na celu zmniejszenie do 2030 r. emisji netto gazów cieplarnianych o co najmniej 55 % w porównaniu z poziomami z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej w całej gospodarce do 2050 r. |
| (2) | W odpowiedzi na wniosek zainteresowanych stron o dodatkową elastyczność w zapewnianiu zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 dla okresu 2025-2027 należy pilnie przyjąć zmianę przewidującą jednorazową elastyczność na te trzy lata w obliczeniach dotyczących zgodności z normami emisji CO2, przy jednoczesnym utrzymaniu celów w zakresie redukcji emisji CO2. |
| (3) | W latach 2025-2027 producenci powinni zapewnić, aby średni indywidualny poziom emisji CO2 związanych z ich pojazdami nie przekraczał docelowego poziomu emisji, obliczonego jako średnia ich rocznych docelowych indywidualnych poziomów emisji w tym okresie. Zgodność z tymi docelowymi poziomami powinna zostać oceniona pod koniec trzyletniego okresu w odniesieniu do poszczególnych producentów. Należy odpowiednio obliczyć opłaty z tytułu przekroczenia poziomu emisji. |
| (4) | Aby dostosować przepisy dotyczące grup producentów pod kątem dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności w odniesieniu do lat 2025-2027, należy przewidzieć możliwość zawierania umów powołujących grupy producentów w odniesieniu do roku kalendarzowego 2025 lub 2026 do końca 2027 r. |
| (5) | Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie zapewnienie dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 w latach 2025-2027, przy jednoczesnym zachowaniu wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i nowych lekkich pojazdów użytkowych, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary lub skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. |
| (6) | Z uwagi na pilną potrzebę zapewnienia dodatkowej elastyczności w zakresie zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 w latach 2025-2027, przy jednoczesnym zachowaniu wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i nowych lekkich pojazdów użytkowych, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. |
| (7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/631, |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) 2019/631 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 4 dodaje się ustęp w brzmieniu: „1a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, w odniesieniu do trzyletniego okresu obejmującego lata kalendarzowe 2025-2027, producent, w tym również gdy jest on członkiem grupy producentów, zapewnia, aby jego średni indywidualny poziom emisji CO2 w tym okresie nie przekraczał jego docelowego indywidualnego poziomu emisji w tym okresie. Te średnie indywidualne poziomy emisji CO2 oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 ważoną na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów danego producenta w każdym roku kalendarzowym. Docelowy indywidualny poziom emisji oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych docelowych indywidualnych poziomów emisji określonych zgodnie z pkt 6.3 części A lub części B załącznika I lub, w przypadku gdy producentowi przyznano odstępstwo na podstawie art. 10, zgodnie z tym odstępstwem, ważoną na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów danego producenta w każdym roku kalendarzowym. Dla każdego roku kalendarzowego, w którym producent został włączony do grupy producentów, roczny średni indywidualny poziom emisji CO2 i roczny docelowy indywidualny poziom emisji, które mają być stosowane do tych obliczeń, są wartościami dla tej grupy.” |
| 2) | w art. 6 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu: „Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego umowa powołująca grupę obejmująca rok kalendarzowy 2025 lub 2026 może zostać zawarta do dnia 31 grudnia 2027 r.” ; |
| 3) | w art. 8 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu: „Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w odniesieniu do lat kalendarzowych 2025-2027, Komisja nakłada opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji na każdego producenta, którego średni indywidualny poziom emisji CO2 w ciągu tych trzech lat przekracza jego docelowy indywidualny poziom emisji dla okresu 2025-2027.”. |
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 17 czerwca 2025 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Opinia z dnia 29 kwietnia 2025 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 8 maja 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 27 maja 2025 r.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/631/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
