DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/1228
z dnia 17 czerwca 2025 r.
w sprawie zmiany decyzji Rady 2003/17/WE w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych przeprowadzanych w Republice Mołdawii w odniesieniu do upraw nasiennych roślin pastewnych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego w Republice Mołdawii, a także w odniesieniu do równoważności inspekcji polowych przeprowadzanych w Ukrainie w odniesieniu do upraw nasiennych buraka i upraw nasiennych roślin oleistych oraz w odniesieniu do równoważności materiału siewnego buraka i materiału siewnego roślin oleistych wyprodukowanego w Ukrainie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W decyzji Rady 2003/17/WE (3) przewidziano, że pod pewnymi warunkami inspekcje polowe przeprowadzane w odniesieniu do określonych upraw nasiennych roślin uprawnych w państwach trzecich wymienionych w załączniku I do tej decyzji uznaje się za równoważne z inspekcjami polowymi przeprowadzanymi zgodnie z prawem Unii oraz że pod pewnymi warunkami materiał siewny niektórych gatunków produkowany w tych państwach trzecich uznaje się za równoważny z materiałem siewnym zgodnym z prawem Unii. |
| (2) | W 2022 r. Republika Mołdawii złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych roślin pastewnych oraz materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego i certyfikowanego w Republice Mołdawii. |
| (3) | Komisja zbadała odpowiednie przepisy Republiki Mołdawii. W 2016 r. Komisja przeprowadziła również audyt systemu kontroli urzędowych i certyfikacji materiału siewnego roślin zbożowych, warzywnych oraz oleistych i włóknistych w Republice Mołdawii i opublikowała swoje ustalenia w sprawozdaniu. Po otrzymaniu dodatkowej dokumentacji od Republiki Mołdawii Komisja uznała, że wszystkie zalecenia zawarte w sprawozdaniu z audytu zostały wdrożone w sposób zadowalający. Na podstawie audytu i dodatkowej dokumentacji Komisja stwierdziła, że organy krajowe odpowiedzialne za wdrożenie certyfikacji materiału siewnego w Republice Mołdawii są kompetentne, posiadają odpowiednie obiekty i działają w odpowiedni sposób. Organy te są również odpowiedzialne za inspekcje polowe upraw nasiennych roślin pastewnych oraz za certyfikację materiału siewnego roślin pastewnych. |
| (4) | Na podstawie badania przepisów Republiki Mołdawii i audytu Komisja stwierdziła, że inspekcje polowe upraw nasiennych roślin pastewnych oraz pobieranie próbek, badania i urzędowe badania pokontrolne materiału siewnego roślin pastewnych w Republice Mołdawii są odpowiednio przeprowadzane i spełniają wymogi określone w załączniku II do decyzji 2003/17/WE oraz w dyrektywie Rady 66/401/EWG (4). |
| (5) | W 2022 r. Ukraina złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych buraka (Beta vulgaris), słonecznika (Helianthus annuus) i rzepaku (Brassica napus) oraz materiału siewnego buraka, słonecznika i rzepaku wyprodukowanego i certyfikowanego w Ukrainie. |
| (6) | W 2023 r. Ukraina złożyła do Komisji wniosek o uznanie równoważności swojego systemu inspekcji polowych upraw nasiennych soi (Glycine max) oraz materiału siewnego soi wyprodukowanego i certyfikowanego w Ukrainie. |
| (7) | Komisja zbadała odpowiednie przepisy Ukrainy. W 2015 r. Komisja przeprowadziła również audyt systemu kontroli urzędowych i certyfikacji materiału siewnego roślin zbożowych w Ukrainie i opublikowała swoje ustalenia w sprawozdaniu. Po otrzymaniu dodatkowej dokumentacji od Ukrainy Komisja uznała, że wszystkie zalecenia zawarte w sprawozdaniu z audytu zostały wdrożone w sposób zadowalający. Na podstawie audytu i dodatkowej dokumentacji Komisja stwierdziła, że organy krajowe odpowiedzialne za wdrożenie certyfikacji materiału siewnego w Ukrainie są kompetentne, posiadają odpowiednie obiekty i działają w odpowiedni sposób. Organy te są również odpowiedzialne za inspekcje polowe upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi oraz za certyfikację materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi. |
| (8) | Na podstawie badania przepisów Ukrainy i audytu Komisja stwierdziła, że inspekcje polowe upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi oraz pobieranie próbek, badania i urzędowe badania pokontrolne materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi w Ukrainie są odpowiednio przeprowadzane i spełniają wymogi określone w załączniku II do decyzji 2003/17/WE oraz w dyrektywach Rady 2002/54/WE (5) i 2002/57/WE (6). |
| (9) | Republika Mołdawii została dopuszczona, w odniesieniu do roślin pastewnych, do systemów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju dla certyfikatów odmian materiału siewnego znajdującego się w obrocie międzynarodowym (zwanych dalej „systemami nasiennymi OECD”). |
| (10) | Ukraina została dopuszczona, w odniesieniu do buraka, słonecznika, rzepaku i nasion soi, do systemów nasiennych OECD. |
| (11) | Republika Mołdawii i Ukraina posiadają laboratoria nasienne akredytowane przez Międzynarodowy Związek Oceny Nasion. Fakt ten daje dodatkową pewność co do jakości inspekcji i materiału siewnego produkowanego w tych państwach oraz ich zgodności z prawem Unii. |
| (12) | Należy zatem uznać równoważność inspekcji polowych przeprowadzanych w odniesieniu do upraw nasiennych roślin pastewnych w Republice Mołdawii oraz materiału siewnego roślin pastewnych wyprodukowanego w Republice Mołdawii i urzędowo certyfikowanego przez jej organy. |
| (13) | Należy także uznać równoważność inspekcji polowych przeprowadzanych w odniesieniu do upraw nasiennych buraka, słonecznika, rzepaku i soi w Ukrainie oraz materiału siewnego buraka, słonecznika, rzepaku i soi produkowanego w Ukrainie i urzędowo certyfikowanego przez jej organy. |
| (14) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2003/17/WE, |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Zmiany w decyzji 2003/17/WE
W załączniku I do decyzji 2003/17/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 3
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 17 czerwca 2025 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodniczący
A. SZŁAPKA
(1) Dz.U. C, C/2024/3386, 31.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/3386/oj.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 czerwca 2025 r.
(3) Decyzja Rady 2003/17/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie równoważności inspekcji polowych stosowanych w państwach trzecich w uprawach nasiennych roślin uprawnych oraz w sprawie równoważności materiału siewnego wyprodukowanego w państwach trzecich (Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2003/17(1)/oj).
(4) Dyrektywa Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin zbożowych (Dz.U. 125 z 11.7.1966, s. 2298/66, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1966/401/oj).
(5) Dyrektywa Rady 2002/54/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/54/oj).
(6) Dyrektywa Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych (Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/57/oj).
ZAŁĄCZNIK
W tabeli w załączniku I do decyzji 2003/17/WE wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | pozycja „MD” otrzymuje brzmienie:
|
| 2) | pozycja „UA” otrzymuje brzmienie:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
