ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1045
z dnia 20 maja 2025 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 w odniesieniu do dodania podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych typu bardzo ciężki zestaw
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a), e), f) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Jeśli są użytkowane w odpowiednich warunkach eksploatacyjnych i regionalnych, samochody ciężarowe typu bardzo ciężki zestaw („samochody ciężarowe EHC”) zdefiniowane w art. 3 pkt 25 rozporządzenia (UE) 2019/1242 mogą wykazywać niższe emisje CO2 w stosunku do przebiegu i przewożonego ładunku (co wyraża się w niższych wartościach gCO2/t•km) niż inne zespoły pojazdów; |
| (2) | takie niższe wartości gCO2/t•km należy odzwierciedlić w obliczeniach zgodności z docelowymi poziomami emisji CO2 przewidzianymi w art. 3a ust. 1 lit. b), c) i d) rozporządzenia (UE) 2019/1242 przez dodanie oddzielnych podgrup pojazdów dla samochodów ciężarowych EHC. |
| (3) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1242, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiana rozporządzenia (UE) 2019/1242
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1242 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1242 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | pkt 1.1.1 otrzymuje brzmienie:
»Kabina sypialna« oznacza typ kabiny z przedziałem znajdującym się za siedzeniem kierowcy, przeznaczonym do spania, zgłaszany zgodnie z art. 13a i 13b. »Kabina dzienna« oznacza typ kabiny, która nie jest kabiną sypialną. Jeżeli nowy pojazd ciężki jest przypisany do podgrupy pojazdów 4-UD, ale dane dotyczące emisji CO2 w g/km nie są dostępne dla profili zadań UDL lub UDR określonych w pkt 1.4, nowy pojazd ciężki należy przypisać do podgrupy pojazdów 4-RD. »Zakres roboczy« oznacza dystans, jaki może przebyć pojazd ciężki w warunkach transportu długodystansowego bez ładowania lub tankowania, jak określono w pkt 1.3. Jeżeli w przypadku pojazdu ciężkiego należącego do grup 11, 12 lub 16 informacje dotyczące TPMLM, o których mowa w art. 3 pkt 25 lit. c), nie są dostępne, pojazd ten przypisuje się do podgrup pojazdów 11-EHC, 12-EHC i 16-EHC wyłącznie na podstawie kryteriów określonych w art. 3 pkt 25 lit. a) i b).”; | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2) | pkt 2.1.1 otrzymuje brzmienie:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3) | pkt 2.5.1 otrzymuje brzmienie:
Wartości ładowności PL sg, mp (w tonach) określa się w następujący sposób:
Technicznie dopuszczalne maksymalne wartości ładowności maxPL sg i objętości ładunku CVsg określa się zgodnie z pkt 3.1.1.”; | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4) | pkt 2.6.1 otrzymuje brzmienie:
|
| 5) | pkt 4.3.1 otrzymuje brzmienie:
Dla okresów sprawozdawczych w latach przed 2025 r. wszystkie cele redukcji emisji CO2 rfsg i rfpsg wynoszą 0.”. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Do celów obliczania udziału pojazdów i średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 producentów w okresach sprawozdawczych w latach 2030-2034 zgodnie z odpowiednio pkt 2.4 i 2.7 bezemisyjne pojazdy specjalistyczne kategorii N przypisuje się w następujący sposób:
| Bezemisyjny pojazd specjalistyczny w podgrupie | Przypisany do podgrupy pojazdów |
| 53v | 53 |
| 1sv | 1s |
| 1v | 1 |
| 2v | 2 |
| 3v | 3 |
| 4v | 4-UD |
| 5v | 5-RD |
| 9v | 9-RD |
| 10v | 10-RD |
| 11v | 11 |
| 12v | 12 |
| 16v | 16 |
(2) Zob. definicje w pkt 1.1.
(3) Zob. definicje w pkt 1.4.”;
(4) Zob. definicje w pkt 1.1.
(5) Zob. definicje w pkt 1.4.
(6) Zob. definicje w pkt 1.1.”;
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
