DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1529
z dnia 29 lipca 2025 r.
ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do wniosku Finlandii o niestosowanie wymogu wykorzystania w urządzeniach przytorowych najnowszego wzorca ETCS określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 5123)
(Jedynie teksty w języku fińskim i szwedzkim są autentyczne)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W dniu 6 czerwca 2024 r. Finlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie do 2035 r. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1695 (2) w odniesieniu do toru pilotażowego EKA („wniosek”). Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797. |
| (2) | Zgodnie z pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 podsystem „Sterowanie - urządzenia przytorowe” musi być zgodny z techniczną specyfikacją interoperacyjności obowiązującą w momencie składania wniosku o zezwolenie na dopuszczenie infrastruktury do eksploatacji. Wymagałoby on instalacji na torze pilotażowym EKA europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS) zgodnego ze specyfikacją wzorca 4. |
| (3) | Projekt, o którym mowa we wniosku, polega na zainstalowaniu na odcinku Lielahti-Siuro-Kokemäki-Pori/Rauma ja Pori/Mäntyluoto/Tahkoluoto toru pilotażowego EKA podsystemu „Sterowanie - urządzenia przytorowe” zgodnego z wersją 2.1 wzorca 3 specyfikacji systemu. Odcinek ten składa się z ok. 190 km linii jednotorowej i 18 stacji („projekt toru pilotażowego EKA”). |
| (4) | Zgodnie z dokumentami przedłożonymi przez Finlandię zgodność z pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 wiązałaby się z dodatkowymi kosztami w wysokości co najmniej 16,3 mln EUR. Wynika to z faktu, że wdrożenie najnowszego wzorca ETCS wymagałoby zmiany podpisanej umowy i przeprojektowania rozwiązania technicznego, które ma zostać wdrożone. Opóźniłoby to realizację projektu o dwa i pół roku ze względu na konieczność przesłania zgłoszenia do rejestru infrastruktury (RINF) (3) pięć lat przed zmianą wymaganych dla pojazdów poruszających się po tej linii funkcji ETCS (4). Opóźnienie realizacji projektu mogłoby również doprowadzić do utraty współfinansowania z fińskiego planu odbudowy i zwiększania odporności. |
| (5) | Jako przepis alternatywny Finlandia proponuje stosowanie rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 (5) ze wszystkimi późniejszymi zmianami, co oznacza, że trzeba będzie wdrożyć tylko ETCS zgodny z wzorcem 3. Finlandia zamierza zainstalować system ETCS zgodny z wersją 2.1. wzorca 3. Finlandia zobowiązuje się do zainstalowania do 2035 r. ETCS zgodnego z wzorcem 4, z zastrzeżeniem przeprowadzenia nowej analizy rentowności dotyczącej tego kroku. |
| (6) | Finlandia zobowiązała się do przeprowadzenia najpóźniej w 2030 r. oceny opłacalności ekonomicznej modernizacji przytorowego ETCS do poziomu zgodnego z wzorcem 4 w ramach projektu toru pilotażowego EKA, w tym możliwości wprowadzenia na tej linii przyszłego standardu radiowego przyszłego kolejowego systemu łączności ruchomej. Finlandia powinna poinformować Komisję o wynikach analizy ekonomicznej w 2030 r. i co dwa lata pod koniec 2032 r. i 2034 r. o postępach we wdrażaniu na tej linii ETCS zgodnego z wzorcem 4, pod warunkiem podjęcia odpowiedniej decyzji. |
| (7) | Na podstawie uzasadnienia wniosku przedstawionego przez Finlandię i proponowanych alternatywnych przepisów warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i w art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 można uznać za spełnione w odniesieniu do opisanego tu projektu toru pilotażowego EKA. Należy zatem wniosek przyjąć. |
| (8) | Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Wniosek Finlandii o niestosowanie pkt 7.2.4.2 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do projektu toru pilotażowego EKA zostaje przyjęty, pod warunkiem że zastosowane zostaną alternatywne środki zaproponowane przez Finlandię, a w 2030 r. przeprowadzona zostanie ponowna ocena przyszłej rentowności instalacji na torze pilotażowym EKA ETCS zgodnego z wzorcem 4.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Finlandii.
Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2035 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Apostolos TZITZIKOSTAS
Członek Komisji
(1) Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1694 z dnia 10 sierpnia 2023 r. (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/777/2023-09-28).
(4) Zgodnie z wymogami pkt 7.2.9 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
(5) Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei, zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/776 z dnia 16 maja 2019 r., rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/387 z dnia 9 marca 2020 r. i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/420 z dnia 16 marca 2020 r. (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/2020-03-11).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
