DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/1785
z dnia 9 września 2025 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 w odniesieniu do norm zharmonizowanych dla niektórych pojazdów dla dzieci (jeździki grawitacyjne), opracowanych na potrzeby dyrektywy 2009/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek (1), w szczególności jej art. 14 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z art. 13 dyrektywy 2009/48/WE w przypadku zabawek spełniających całkowicie lub częściowo normy zharmonizowane, do których odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami określone w art. 10 dyrektywy 2009/48/WE i w załączniku II do tej dyrektywy. |
| (2) | W dniu 4 kwietnia 2023 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2023/740 (2) zawierającą wykaz norm zharmonizowanych dotyczących zabawek. W wykazie tym uwzględniono normę EN 71-1:2014+A1:2018 Bezpieczeństwo zabawek – Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne. |
| (3) | W styczniu 2024 r. Niemcy zgłosiły formalne zastrzeżenie do normy EN 71-1:2014+A1:2018, dotyczące niektórych pojazdów dla dzieci, a mianowicie jeździków grawitacyjnych. Jeździk grawitacyjny to pojazd dla dzieci do jazdy w pozycji siedzącej, sterowany i napędzany stopami, którego koła znajdują się w zasięgu rąk dziecka podczas użytkowania pojazdu. |
| (4) | Podstawę formalnego zastrzeżenia stanowiła domniemana niezgodność wspomnianej normy zharmonizowanej z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa dyrektywy 2009/48/WE w odniesieniu do jeździków grawitacyjnych. |
| (5) | Zgodnie z zastrzeżeniem wspomniana niezgodność polega na braku wymogów zapewniających zapobieganie wypadkom polegającym na zmiażdżeniu, odcięciu, zakleszczeniu lub utknięciu części ciała dziecka jeżdżącego na jeździku grawitacyjnym, w przypadku gdy koło jest usytuowane blisko siedziska i znajduje się w zasięgu rąk dziecka jeżdżącego na jeździku, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że podczas jazdy ręce dziecka są wolne i że siedzi ono nisko nad ziemią. Palce mogą zostać zgniecione, odcięte, poranione lub oderwane lub mogą zostać wciągnięte w szczelinę między uchwytem koła a kołem pod wpływem siły wywieranej w kierunku koła. |
| (6) | Niemcy stwierdziły, że ryzyko stwarzane przez jeździki grawitacyjne nie jest w pełni objęte normą EN 71-1 ze względu na mechanizm i sposób działania tych pojazdów, ich napęd oraz ryzyko, jakie na skutek wymienionych czynników towarzyszy zabawie nimi. Chociaż norma zharmonizowana EN 71-1:2014+A1:2018 obejmuje niektóre rodzaje ryzyka w indywidualnych przypadkach, nie uwzględniono w niej wszystkich wymaganych punktów, w których może dojść do zmiażdżenia, odcięcia, zakleszczenia lub utknięcia: zawarte w tej normie wymogi dotyczące pojazdów dla dzieci częściowo są specyficzne dla danego produktu (np. dotyczą rowerów lub hulajnóg dla dzieci) lub odnoszą się do niektórych części i definicji zabawek (np. mechanizmów napędowych lub mechanizmów składania i przesuwania). Norma ta nie obejmuje jednak ogólnych, opartych na zagrożeniach wymogów dotyczących pojazdów dla dzieci, obejmujących punkty, w których może dojść do zmiażdżenia, odcięcia lub zablokowania i utknięcia, w szczególności palców i dłoni. W szczególności definicja „mechanizmu napędowego” zawarta w pkt 3.19 tej normy nie obejmuje jeździków grawitacyjnych; ponadto we wspomnianej normie nie uwzględniono w pełni ryzyka zmiażdżenia dłoni lub palca oraz ryzyka odcięcia palca. Niemcy stwierdziły zatem, że wobec braku takich wymagań nie można zapewnić, aby jeździki grawitacyjne, mimo że są zgodne z normą zharmonizowaną EN 71-1:2014+A1:2018, spełniały wszystkie zasadnicze wymagania bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie 2009/48/WE. |
| (7) | W dniu 28 lutego 2024 r. Komisja opublikowała formalne zastrzeżenie zgłoszone przez Niemcy w systemie powiadamiania (3) ustanowionym na podstawie art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 (4). |
| (8) | Komitet Techniczny nr 52 Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) („CEN/TC 52”) odpowiedział na formalne zastrzeżenie wniesione przez Niemcy, żądając bardziej szczegółowych informacji dotyczących wypadku, w szczególności w odniesieniu do szczególnego ryzyka i modelu pojazdu, który uczestniczył w wypadku. CEN/TC 52 zapytał również, czy pręt przedstawiony w formalnym zastrzeżeniu ma średnicę 5 mm czy 12 mm, argumentując, że pojazd z wypadku nie był zgodny z istniejącą (opublikowaną) normą, a mianowicie z jej pkt 4.15.1.6 c), który zawiera ogólny wymóg dotyczący utknięcia palca, obejmujący pojazdy dla dzieci. Ocena CEN/TC 52 opierała się na fakcie, że na jednym ze zdjęć przedstawionych w formalnym zastrzeżeniu widnieje mniejszy pręt badawczy, który włożono w szczelinę między kołem a ramą, ale wydaje się, że w tej samej szczelinie nie zmieściłyby się sondy lub pręty badawcze o większej średnicy, zgodne z metodą badawczą określoną w obowiązującej normie, co stanowiłoby niezgodność. Zgodnie z tą oceną, gdyby zapewniono zgodność z istniejącą normą, do urazu by nie doszło lub jego skutki byłyby mniej dotkliwe. CEN/TC 52 zwrócił jednak również uwagę na fakt, że w ramach odpowiedniej grupy roboczej prowadzono już prace mające na celu usunięcie uchybień opisanych przez władze Niemiec w formalnym zastrzeżeniu poprzez zmianę przedmiotowych norm: w pkt 4.15 projektu zmienionej wersji przewidziano nowe wymogi dotyczące pojazdów dla dzieci, obejmujące ryzyko zmiażdżenia i odcięcia palca. |
| (9) | Niemcy odpowiedziały na uwagi CEN/TC 52, stwierdzając, że w obecnej (opublikowanej) normie nie uwzględniono niektórych zagrożeń, w szczególności ryzyka odcięcia palca, ryzyka utknięcia i zmiażdżenia dłoni w wyniku wywierania siły wciągającej przez koło i ryzyka zmiażdżenia palca lub dłoni w trakcie obracania kierownicy. Według Niemiec zmiana pkt 4.15 normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 poprzez włączenie nowych obszarów ryzyka pokazuje, że obowiązująca wersja normy nie obejmuje obecnie w wystarczającym stopniu wszystkich zagrożeń związanych z tym szczególnym rodzajem pojazdów dla dzieci, a zatem nie uwzględnia wszystkich zasadniczych wymagań bezpieczeństwa, które z założenia ma obejmować. Niemcy podkreśliły również, że formalne zastrzeżenie nie zostało wniesione wyłącznie z powodu tego konkretnego pojazdu i wypadku, ponieważ na rynku dostępne są różne podobne produkty, z którymi wiążą się podobne problemy i obszary ryzyka, nieuwzględnione w obowiązującej normie. |
| (10) | Formalne zastrzeżenie zostało omówione w dniu 18 kwietnia 2024 r. na forum komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012. |
| (11) | Po przeanalizowaniu normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 wraz z przedstawicielami państw członkowskich i zainteresowanych stron w grupie ekspertów ds. bezpieczeństwa zabawek oraz przedstawicielami komitetu ustanowionego na podstawie art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 Komisja zgadza się z analizą przedstawioną w zastrzeżeniu i stwierdza, że w przypadku tego szczególnego rodzaju pojazdu dla dzieci punkty tych norm zharmonizowanych mające na celu uwzględnienie zasadniczych wymagań bezpieczeństwa określonych w art. 10 dyrektywy 2009/48/WE i w załączniku II do tej dyrektywy, nie uwzględniają w odpowiedni sposób powiązanych zagrożeń, w szczególności ryzyka zmiażdżenia i odcięcia palca i dłoni. Norma EN 71-1:2014+A1:2018 nie zawiera szczegółowych wymagań mających na celu zapewnienie dzieciom możliwości bezpiecznej zabawy podczas jazdy na jeździkach grawitacyjnych, ponieważ nie zapewnia im odpowiedniej ochrony przed ryzykiem zmiażdżenia i odcięcia palców i dłoni. W związku z tym Komisja uważa, że jeździki grawitacyjne zaprojektowane i wyprodukowane zgodnie z pkt 3.19 (definicja „mechanizmu napędowego”) i pkt 4.15.1 tej normy mogą powodować podobne wypadki i zdarzenia z udziałem dzieci. |
| (12) | Pomimo tego Komisja uważa, że inne punkty odnośnej normy zharmonizowanej niebędące przedmiotem formalnego zastrzeżenia nadal skutecznie pociągają za sobą domniemanie zgodności z określonymi w dyrektywie 2009/48/WE zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa, które punkty te mają obejmować. |
| (13) | W związku z powyższym odniesienia do normy zharmonizowanej EN 71-1:2014+A1:2018 opublikowanej decyzją wykonawczą (UE) 2023/740 należy opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z ograniczeniem. Ograniczenie to powinno wykluczać szczególne klauzule (punkty) tych norm, które mają na celu uwzględnienie wymogu określonego w części I pkt 3 załącznika II do dyrektywy 2009/48/WE, a mianowicie wymogu, zgodnie z którym zabawki muszą być tak zaprojektowane i wytworzone, aby nie stanowić żadnego zagrożenia lub tylko minimalne zagrożenie związane z używaniem zabawki, które mogłoby być spowodowane ruchem ich części. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2023/740. |
| (14) | Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2023/740 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/48/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/740 z dnia 4 kwietnia 2023 r. w sprawie norm zharmonizowanych dla zabawek, opracowanych na potrzeby dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE (Dz.U. L 96 z 5.4.2023, s. 85, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/740/oj).
(3) DocsRoom - European Commission (europa.eu).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1025/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2023/740 wiersz 1 otrzymuje brzmienie:
|
„1. |
EN 71-1:2014+A1:2018 Bezpieczeństwo zabawek - Część 1: Właściwości mechaniczne i fizyczne Ograniczenie: W odniesieniu do pkt 3.19 (definicja »mechanizmu napędowego«) i 4.15.1 norma zharmonizowana EN 71-1:2014+A1:2018 nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w art. 10 ust. 2 dyrektywy 2009/48/WE i w części I pkt 3 załącznika II do tej dyrektywy w przypadku jeździków grawitacyjnych (pojazd do jazdy w pozycji siedzącej, sterowany i napędzany stopami, którego koła znajdują się w zasięgu rąk dziecka podczas użytkowania pojazdu).” |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
