DECYZJA RADY (UE) 2025/1997
z dnia 25 września 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia obowiązywania Umowy
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (1) (zwana dalej „Umową”) została podpisana przez Unię w dniu 29 czerwca 2022 r. i była tymczasowo stosowana od tego dnia, zgodnie z decyzją Rady (UE) 2022/1158 (2). Umowa weszła w życie w dniu 5 grudnia 2022 r. |
| (2) | W art. 7 ust. 1 Umowy ustanowiono Wspólny Komitet, który nadzoruje i monitoruje stosowanie i wykonywanie Umowy oraz prowadzi okresowe przeglądy funkcjonowania Umowy w świetle jej celów. Zgodnie z art. 7 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy w celu oceny potrzeby przedłużenia obowiązywania Umowy i podjęcia w tej sprawie stosownej decyzji. |
| (3) | Decyzją nr 2/2023 Wspólnego Komitetu (3) przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2024 r. |
| (4) | W dniu 20 czerwca 2024 r. została podpisana przez Unię Umowa między Unią Europejską a Ukrainą zmieniająca Umowę (4) (zwana dalej „Umową zmieniającą”), która jest tymczasowo stosowana zgodnie z decyzją Rady (UE) 2024/1876 (5). Umową zmieniającą przedłużono obowiązywanie Umowy do dnia 30 czerwca 2025 r., z automatycznym przedłużeniem na kolejny okres sześciu miesięcy. Obowiązywanie Umowy automatycznie przedłużono do dnia 31 grudnia 2025 r. |
| (5) | Aby zarówno Unia, jak i Ukraina mogły nadal czerpać korzyści z pozytywnych skutków Umowy, która ułatwia transport drogowy towarów między Unią a Ukrainą i przez ich terytoria oraz zapewnia skutecznie funkcjonujące korytarze solidarnościowe w związku ze zbrojną agresją Rosji wobec Ukrainy, Umowę należy przedłużyć do dnia 31 marca 2027 r. |
| (6) | Na następnym posiedzeniu Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w sprawie potrzeby kolejnego przedłużenia obowiązywania Umowy. Decyzja ta będzie wiążąca dla Unii. |
| (7) | Należy zatem ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu, w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy. |
| (8) | Ze względu na obawy i wątpliwości zgłoszone przez niektóre państwa członkowskie co do negatywnego wpływu Umowy Komisja zainicjuje badanie dotyczące wpływu Umowy na sektor transportu drogowego; w ramach badania przeanalizowane zostaną również, na szczeblu unijnym i krajowym, kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
| (9) | Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego towarów, który nie został jeszcze transponowany, i powinno uwzględniać wyniki badania wpływu Umowy na sektor transportu drogowego. |
| (10) | Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno zatem opierać się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Podstawę stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów w odniesieniu do przedłużenia jej obowiązywania, stanowi projekt decyzji Wspólnego Komitetu dołączony do niniejszej decyzji.
Przedstawiciele Unii we Wspólnym Komitecie mogą, bez konieczności przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji, uzgodnić niewielkie zmiany w projekcie decyzji Wspólnego Komitetu.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodnicząca
M. BJERRE
(1) Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
(2) Decyzja Rady (UE) 2022/1158 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2022/1158/oj).
(3) Dz.U. L 123 z 8.5.2023, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/929/oj.
(4) Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
(5) Decyzja Rady (UE) 2024/1876 z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (Dz.U. L, 2024/1876, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1876/oj).
(1) Dz.U. UE L 179 z 6.7.2022, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2022/1158/oj.
(2) Dz.U. L, 2024/1878, 2.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2024/1878/oj.
(*1) Na potrzeby oceny postępów Komisja przedstawia grupie roboczej ad hoc ustanowionej na mocy art. 7A Umowy:
PROJEKT
DECYZJA NR 3/2025 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO NA MOCY UMOWY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A UKRAINĄ W SPRAWIE TRANSPORTU DROGOWEGO TOWARÓW
z dnia …
w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy
WSPÓLNY KOMITET,
uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (1) w szczególności jej art. 7 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Decyzją nr 2/2023 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej „Umową”) przedłużono okres jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2024 r. W dniu 20 czerwca 2024 r. Umową między Unią Europejską a Ukrainą zmieniającą Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów z dnia 29 czerwca 2022 r. (2) (zwana dalej „Umową zmieniającą”) zmieniono i przedłużono Umowę do dnia 30 czerwca 2025 r., z automatycznym przedłużeniem na kolejny okres sześciu miesięcy. Umowę automatycznie przedłużono do dnia 31 grudnia 2025 r. |
| (2) | Zgodnie z art. 7 ust. 2 Umowy Wspólny Komitet zwołuje się nie później niż trzy miesiące przed wygaśnięciem Umowy, aby ocenić, czy zachodzi potrzeba przedłużenia jej obowiązywania, oraz aby podjąć stosowną decyzję w tej sprawie. |
| (3) | Unia i Ukraina nadal czerpią korzyści z pozytywnych skutków Umowy, która ułatwia transport drogowy towarów między Unią a Ukrainą i przez ich terytoria. Umowa stała się niezbędnym wsparciem dla skutecznego funkcjonowania korytarzy solidarnościowych. |
| (4) | Przedłużenie obowiązywania Umowy należy również postrzegać jako wkład w odbudowę Ukrainy po zakończeniu rosyjskiej wojny napastniczej wobec tego kraju. |
| (5) | Należy w związku z tym przedłużyć okres obowiązywania Umowy do dnia 31 marca 2027 r. |
| (6) | Komisja Europejska zainicjuje badanie dotyczące wpływu Umowy na sektor transportu drogowego, w ramach którego przeanalizowane zostaną również, na szczeblu unijnym i krajowym, kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego; badanie to ma zostać przedstawione do dnia 30 listopada 2026 r. |
| (7) | Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego do dnia 30 listopada 2026 r. Dostosowywanie ustawodawstwa ukraińskiego powinno ułatwić właściwe funkcjonowanie transportu drogowego towarów zgodnie z Umową i powinno być przeprowadzone w kontekście obecnych negocjacji akcesyjnych, które rozpoczęły się w dniu 14 grudnia 2023 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedłużenie obowiązywania Umowy
1. Niniejszym przedłuża się do dnia 31 marca 2027 r. okres obowiązywania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów.
2. Dalsze przedłużenie obowiązywania Umowy powinno być uzależnione od zadowalających postępów w dostosowywaniu ustawodawstwa ukraińskiego do dorobku prawnego Unii w dziedzinie transportu drogowego wskazanego w dodatku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w …
W imieniu Wspólnego Komitetu
Współprzewodniczący
Dodatek
Decyzja nr 3/2025 Wspólnego Komitetu
ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów
z dnia …
w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy
| Dorobek prawny UE, który ma zostać transponowany przez Ukrainę (*1) | Podstawa prawna UE | Wdrożenie prawne | Uwagi |
| Ustanowienie krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego zgodnego ze specyfikacjami UE | Art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 Decyzja Komisji 2009/992/UE | Ukraińskie prawodawstwo Ewentualna decyzja Wspólnego Komitetu w sprawie poważnych naruszeń |
|
| Warunki związane z wymogiem posiadania siedziby | Art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 | Ukraińskie prawodawstwo |
|
| Warunki związane z wymogami dobrej reputacji | Art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 | Ukraińskie prawodawstwo |
|
| Pojazdy nowo zarejestrowane w Ukrainie od dnia 1 lipca 2026 r. i eksploatowane na podstawie Umowy mają być wyposażone w inteligentne tachografy w wersji 2 | Art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/2014 | Ukraińskie prawodawstwo Ewentualna decyzja Wspólnego Komitetu | Decyzja nr 2/2025 Wspólnego Komitetu przewiduje już transpozycję większości dorobku prawnego dotyczącego tachografów |
| Doposażenie w inteligentne tachografy w wersji 2 ukraińskiej floty pojazdów eksploatowanych na podstawie Umowy i nieobjętych poprzednim wymogiem | Art. 3 ust. 4 i 4a rozporządzenia (UE) nr 165/2014 | Ukraińskie prawodawstwo | Decyzja nr 2/2025 Wspólnego Komitetu przewiduje już transpozycję większości dorobku prawnego dotyczącego tachografów. W ocenie tego środka uwzględnione zostaną dostępność warsztatów i szkoleń personelu oraz zdolności w tym zakresie |
| Dostosowanie do przepisów UE dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynku | Art. 6-9 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, zmienionego rozporządzeniem (UE) 2020/1054 | Ukraińskie prawodawstwo | Nie obejmuje to połączenia z modułem socjalnym IMI |
| Dostosowanie do przepisów UE dotyczących czasu pracy | Dyrektywa 2002/15/WE | Ukraińskie prawodawstwo | Nie obejmuje to połączenia z modułem socjalnym IMI |
| - | do dnia 30 stycznia 2026 r.: wstępne sprawozdanie na temat stanu wdrożenia; |
| - | do dnia 31 maja 2026 r.: ocenę postępów w dostosowywaniu przepisów; |
| - | do dnia 30 listopada 2026 r.: dalszą ocenę postępów w dostosowywaniu przepisów. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
