ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1264
z dnia 27 czerwca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur dla niektórych emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (1), w szczególności jego art. 45 ust. 7 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z art. 35 ust. 4 i art. 58 rozporządzenia (UE) 2023/1114 wymogi określone w art. 45 ust. 3 tego rozporządzenia mają zastosowanie nie tylko do emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami, ale również do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem oraz, jeżeli wymagają tego organy właściwe dla tych emitentów i instytucji, do emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, oraz do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące. |
| (2) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114 Komisja ma określić minimalną treść polityki zarządzania płynnością i procedur zarządzania ryzykiem płynności przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem, która to polityka i które to procedury mają zagwarantować, że wartość rezerwy aktywów będzie wystarczająca, by zaspokoić wszelkie żądania wykupu wystosowywane przez posiadaczy takich tokenów w warunkach normalnych i scenariuszach warunków skrajnych, przy zapewnieniu normalnej ciągłości działania. Aby zaspokoić wszelkie żądania wykupu, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwrócić szczególną uwagę na wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów, a następnie przeprowadzić analizę niezbędnego nadzabezpieczenia. Aby ograniczyć ryzyko kontrahenta, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni unikać ryzyka koncentracji powierników rezerwy aktywów. |
| (3) | Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni ustanowić plan awaryjny dotyczący płynności obejmujący sygnały wczesnego ostrzegania i narzędzia ograniczające ryzyko płynności. W szczególności emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni monitorować, jako sygnał wczesnego ostrzegania, wahania wartości powiązanych aktywów w stosunku do rezerwy aktywów oraz zmiany wszelkich różnic między wartością rynkową tokenów a wartością rynkową powiązanych aktywów, aby przewidzieć potencjalne istotne żądania wykupu, w szczególności w świetle ewentualnego niedoszacowania wartości rynkowej tokenów na rynku. Biorąc pod uwagę, że zawyżenie wartości rynkowej tokena może stanowić zachętę do jego sprzedaży, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem powinni zwracać uwagę na wolumeny transakcji i ceny transakcyjne, aby być gotowym do reagowania na wszelkie niekorzystne zmiany na rynku tokenów. |
| (4) | Ponieważ rezerwa aktywów dla jednego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem jest odrębna od rezerwy aktywów innych takich tokenów, należy również oddzielnie określić polityki i procedury zarządzania płynnością dotyczące każdego z nich. |
| (5) | W celu zapewnienia, aby aktywa rezerwowe charakteryzowała się odpornym profilem płynności, umożliwiającym emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem kontynuowanie normalnej działalności również w scenariuszach zaburzenia płynności, w polityce zarządzania płynnością należy uwzględnić szczegółowy opis uwzględnionych rodzajów ryzyka, zidentyfikowane parametry i ich dostosowanie do celów testowania scenariuszy zaburzenia płynności. Przegląd tych informacji, które należy aktualizować dla każdego testu warunków skrajnych w zakresie płynności, ma umożliwić organom nadzoru podjęcie w razie potrzeby decyzji o zastosowaniu odpowiednich środków służących wzmocnieniu wymogów dotyczących płynności emitentów. |
| (6) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. |
| (7) | Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 (2), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zakres zastosowania
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do następujących emitentów tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem:
| a) | emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami; |
| b) | instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem; |
| c) | emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, jeśli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 35 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| d) | instytucji pieniądza elektronicznego emitujących tokeny będące e-pieniądzem, które nie są znaczące, jeśli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. |
Artykuł 2
Polityki i procedury identyfikacji i pomiaru ryzyka płynności oraz zarządzania tym ryzykiem
1. Polityka i procedury zarządzania płynnością obejmują solidne strategie i procesy identyfikacji, pomiaru, zarządzania, monitorowania i sprawozdawczości wewnętrznej w zakresie ryzyka płynności w przedziałach czasu odpowiednio odzwierciedlających to ryzyko.
2. Polityka i procedury zarządzania płynnością zapewniają utrzymanie odpowiedniego poziomu aktywów rezerwowych w celu zaspokojenia wszelkich żądań wykupu wystosowywanych przez posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem w dowolnym czasie, w tym w scenariuszach warunków skrajnych.
3. Polityka i procedury zarządzania płynnością są proporcjonalne do złożoności, profilu ryzyka i zakresu działalności emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
Organy zarządzające emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem zatwierdzają politykę i procedury zarządzania płynnością oraz ustalają poziomy tolerancji ryzyka dla każdego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem.
Polityka i procedury zarządzania płynnością odzwierciedlają obecne i spodziewane ryzyko płynności po stronie emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem na bieżąco monitorują to ryzyko. Wspomniane monitorowanie obejmuje następujące elementy:
| a) | identyfikację depozytów w instytucjach kredytowych, wysoce płynnych instrumentów finansowych i wszelkich innych aktywów rezerwowych; |
| b) | określenie kryteriów ustalania ich wartości rynkowej aktywów rezerwowych; |
| c) | ocenę ryzyka koncentracji, zdolności kredytowej i kondycji pod względem płynności, a także ograniczeń i horyzontów czasowych takiego ryzyka oraz zgodności walut; |
| d) | techniki zapewniania stabilnej wartości rezerwy aktywów w odniesieniu do powiązanych aktywów. |
4. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem ustanawiają mechanizmy należytego zarządzania ryzykiem płynności śróddziennej. Mechanizmy te obejmują następujące elementy:
| a) | identyfikację przewidywanych potrzeb i zasobów w zakresie płynności śróddziennej; |
| b) | ustanowienie procesów i procedur spójnych z profilem emitenta tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem oraz niepewną i oczekiwaną sytuacją rynkową. |
5. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem monitorują swoje aktywa rezerwowe, aby zapewnić ich dostępność na pokrycie wartości aktywów powiązanych z takimi tokenami przez cały czas, w tym w sytuacjach nadzwyczajnych, oraz oceniają stosowność nadzabezpieczenia, w szczególności gdy aktywa powiązane z tokenami charakteryzują się wysoką zmiennością lub nie wchodzą w skład rezerwy aktywów.
6. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem regularnie monitorują wyznaczanie powierników aktywów rezerwowych, o których mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz zasady i ustalenia umowne dotyczące przechowywania.
7. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem wprowadzają specjalne środki i ustanawiają wewnętrzne limity w celu uniknięcia koncentracji rezerwy aktywów u któregoś z powierników.
8. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami, które to tokeny są powiązane z co najmniej jednym aktywem, który nie jest walutą urzędową, ustanawiają procesy i procedury mające na celu ograniczenie ryzyka dotyczącego przypadków, w których w skład rezerwy aktywów nie wchodzą powiązane aktywa, w tym rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem wynikającym z wykorzystania instrumentów pochodnych lub narzędzi śledzenia powiązanych aktywów.
Artykuł 3
Polityka awaryjna i narzędzia ograniczania ryzyka płynności
1. W ramach polityki i procedur zarządzania płynnością emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem opracowują i odpowiednio dostosowują sygnały wczesnego ostrzegania. Sygnały te obejmują następujące ostrzeżenia:
| a) | ostrzeżenia w przypadku maksymalnych odchyleń między wartością rynkową rezerwy aktywów a wartością rynkową aktywów powiązanych z tokenami; |
| b) | ostrzeżenia w przypadku maksymalnych odchyleń między wartością rynkową tokenów a wartością rynkową aktywów powiązanych z tymi tokenami. |
2. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem posiadają różne narzędzia ograniczania ryzyka płynności, w tym odpowiedni dostęp do zróżnicowanych źródeł finansowania, umożliwiające im reagowanie na wszelkie sygnały wczesnego ostrzegania, w warunkach normalnych i w scenariuszach warunków skrajnych, oraz dokonują regularnych przeglądów tych narzędzi.
3. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem dostosowują swoje strategie, sygnały wczesnego ostrzegania, wewnętrzne zasady i limity ryzyka płynności oraz opracowują skuteczne plany awaryjne dotyczące płynności, tak aby uwzględnić wyniki regularnych testów warunków skrajnych.
4. Stosując ust. 1, 2 i 3, emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem prowadzą następującą dokumentację dotyczącą polityki:
| a) | opis podziału odpowiedzialności za zaprojektowanie, zatwierdzenie, monitorowanie, realizację i aktualizowanie planu awaryjnego dotyczącego płynności; |
| b) | opis strategii przeciwdziałania niedoborom płynności w sytuacjach nadzwyczajnych; |
| c) | opis narzędzi, obejmujących wewnętrzne limity określone w procedurach identyfikacji i pomiaru ryzyka płynności oraz zarządzania nim, o których to procedurach mowa w art. 2, służących monitorowaniu warunków rynkowych w celu umożliwienia emitentom tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem ustalenie, w odpowiednim czasie, czy uzasadniona jest eskalacja albo zastosowanie środków bądź oba te elementy. |
Artykuł 4
Wydzielenie polityk i procedur zarządzania płynnością
1. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem stosują wymogi określone w art. 2 i 3 oddzielnie do każdego tokena powiązanego z aktywami lub tokena będącego e-pieniądzem. Procedury identyfikacji, pomiaru, zarządzania i sprawozdawczości w zakresie ryzyka płynności, polityki awaryjne i narzędzia ograniczania ryzyka utraty płynności, limity ryzyka, narzędzia i strategie zarządzania płynnością, o których mowa w tych artykułach, ustanawia się, pod względem treści i formy, z uwzględnieniem różnych aktywów powiązanych z różnymi tokenami powiązanymi z aktywami lub tokenami będącymi e-pieniądzem oraz ich korelacji z odpowiednią wydzieloną rezerwą aktywów.
2. Polityka i procedury zarządzania płynnością określone w niniejszym rozporządzeniu są odrębne, pod względem treści i formy, od polityki i procedur dotyczących płynności związanych z działalnością emitenta inną niż działalność związana z emisją tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
Artykuł 5
Proces i procedury testowania scenariuszy zaburzenia płynności
1. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem uwzględniają w swojej polityce zarządzania płynnością proces i procedury testowania scenariuszy zaburzenia płynności oraz następujące informacje dotyczące każdego testu warunków skrajnych:
| a) | rodzaje ryzyka objęte testami warunków skrajnych w zakresie płynności; |
| b) | uwzględnione parametry, ich dostosowanie w warunkach skrajnych oraz scenariusze warunków skrajnych i horyzonty czasowe zastosowane w testach warunków skrajnych w zakresie płynności; |
| c) | dane historyczne i założenia, w tym wszelkie ekspertyzy, uwzględnione przez emitenta przy dostosowaniu parametrów, o których mowa w lit. b); |
| d) | wyniki testów warunków skrajnych w zakresie płynności i wszelkie podjęte środki zaradcze. |
2. Test warunków skrajnych w zakresie płynności obejmuje element odwrotnego testu warunków skrajnych w celu oceny granicy odporności profilu płynności każdej rezerwy aktywów.
Artykuł 6
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
