REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1603
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| — | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VI – Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, |
| — | uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
| — | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0054/2025), |
| A. | mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki zwiększaniu przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażaniu koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi; |
| B. | mając na uwadze, że Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny („Komitet”) jest organem doradczym Unii stanowiącym forum konsultacji, dialogu i konsensusu między przedstawicielami różnych gospodarczych, społecznych i obywatelskich komponentów zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego z państw członkowskich; |
| C. | mając na uwadze, że Komitet uczestniczy w unijnym procesie decyzyjnym oraz – przekładając politykę Unii na sytuację gospodarczą, społeczną i obywatelską – realizuje swoją misję lepszego stanowienia prawa, oddolnej demokracji uczestniczącej i propagowania wartości europejskich; |
| D. | mając na uwadze, że w niektórych przypadkach Komisja lub Rada mają obowiązek zasięgnąć opinii Komitetu, ale Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy, korzystając z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w Jednolitym akcie europejskim, traktacie z Maastricht i traktacie z Amsterdamu, co umożliwia Parlamentowi zasięganie jego opinii; |
| E. | mając na uwadze, że Komisja Spraw Finansowych i Budżetowych (CAF) Komitetu jest jego organem kontrolnym w zakresie wszystkich procedur budżetowych, a w szczególności w kwestii sporządzania preliminarza budżetowego, wykonania budżetu, rocznego sprawozdania z działalności, uzyskiwania absolutorium i działań następczych podejmowanych w związku ze sprawozdaniem rocznym Trybunału Obrachunkowego („Trybunał”); |
| F. | mając na uwadze, że w ostatnich latach Komitet podjął inicjatywy mające na celu przyciągnięcie i zatrzymanie wykwalifikowanych pracowników, optymalizację swojej struktury organizacyjnej i metod pracy oraz promowanie przyjaznego środowiska pracy w kontekście ograniczonego budżetu; |
| 1. | zauważa, że budżet Komitetu wchodzi w zakres działu 7 WRF „Europejska administracja publiczna”, który w 2023 r. wyniósł łącznie 12,3 mld EUR, tj. 6,4?% wydatków z budżetu UE; zauważa, że w 2023 r. budżet Komitetu stanowił 1,29?% środków działu 7 WRF; |
| 2. | zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2023 („sprawozdanie roczne”) zbadał próbę 70 transakcji w dziale 7, z czego 21 (30?%) zawierało błędy; zauważa ponadto, że w przypadku pięciu z tych błędów, które zostały skwantyfikowane przez Trybunał, Trybunał oszacował poziom błędu poniżej progu istotności; |
| 3. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, które w 2023 r. stanowiły około 70?% łącznych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał stwierdził, podobnie jak w poprzednich latach, że ogólnie wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem; zauważa, że w 2023 r. Trybunał nie wskazał żadnego konkretnego problemu dotyczącego Komitetu; |
Zarządzanie budżetem i finansami
| 4. | zauważa, że w 2023 r. ostateczny budżet Komitetu wyniósł 158 767 970 EUR, co stanowi ogólny wzrost o 4,1?% w porównaniu z rokiem 2022; na podstawie odpowiedzi Komitetu na pytania zawarte w kwestionariuszu przedłożonym przez Komisję Kontroli Budżetowej w celu udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. („kwestionariusz”) i rocznego sprawozdania z działalności Komitetu za 2023 r. („sprawozdanie roczne”) zauważa, że linia budżetowa dotycząca wynagrodzeń i dodatków (wydatki związane z pracownikami i członkami) wzrosła w latach 2022–2023 o 8,4?% ze względu na inflację; na podstawie kwestionariusza zauważa, że budżet na pomoc zewnętrzną związaną z działaniem, opracowywaniem i utrzymywaniem systemów komputerowych wzrósł w latach 2022–2023 o 33,70?% ze względu na fakt, że Komitet uznał wdrożenie strategii cyfrowej na lata 2024–2026 za priorytet w 2023 r.; zauważa, że jeśli chodzi o pozostałe linie budżetowe, podział środków w budżecie Komitetu na 2023 r. pozostał porównywalny z podziałem środków z poprzednich lat; |
| 5. | zauważa z zadowoleniem, że w odniesieniu do środków na zobowiązania Komitetu na bieżący rok wskaźnik wykonania budżetu wzrósł jeszcze bardziej z 96,12?% w 2022 r. do 98,70?% w 2023 r., po serii niższych wskaźników wykonania budżetu odnotowywanych w poprzednich latach ze względu na pandemię COVID-19 i związane z nią ograniczenia w podróżowaniu; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wzrósł z 88,12?% w 2022 r. do 90,67?% w 2023 r.; zauważa, że średni czas płatności w 2023 r. wyniósł 20,14 dnia, czyli więcej niż w 2022 r. (tj. 18,34 dnia); |
| 6. | zauważa, że środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. wyniosły 13 827 713 EUR (tj. ok. 8,70?% budżetu Komitetu na 2023 r.), co stanowi spadek w stosunku do poziomu z poprzedniego roku wynoszącego 20 162 518 EUR (tj. ok. 13?% budżetu Komitetu na 2022 r.); zauważa ponadto z uznaniem, że wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r. wyniósł 86,76?% w 2023 r. w porównaniu z 76,91?% w 2022 r.; zachęca Komitet do dalszego efektywnego wykorzystywania przyznanych funduszy; |
| 7. | zauważa, że w 2022 r. służby własne Komitetu uruchomiły 12 procedur negocjacyjnych na kwotę poniżej 60 000 EUR, głównie na potrzeby studiów przypadków, badań i wsparcia logistycznego; zauważa, że Komitet rozpoczął również sześć postępowań o udzielenie zamówienia z udziałem służb wspólnych z Europejskim Komitetem Regionów (KR-em), głównie w dziedzinie logistyki i utrzymania; |
| 8. | zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal poprawiał efektywność kosztową swoich działań, w tym poprzez pracę hybrydową, zwiększoną telepracę, pełną dematerializację obiegu środków finansowych i mniejsze zużycie energii; na podstawie kwestionariusza zauważa, że w 2023 r. Komitet osiągnął oszczędności finansowe w wysokości 65 000 EUR ze względu na zmniejszenie zużycia energii; wyraża uznanie dla Komitetu za podpisanie nowej umowy ramowej na badania lekarskie, która przewiduje niższe ceny, większą elastyczność i ogólnie lepsze usługi niż poprzednia umowa; dostrzega znaczne oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte przez Komitet dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności dzięki służbom wspólnym z KR-em i zlecaniu Komisji (umowy o gwarantowanym poziomie usług) określonych usług zarządzania zasobami ludzkimi i korzystania z narzędzi informatycznych do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi, a także dzięki udziałowi w międzyinstytucjonalnych procedurach udzielenia zamówień prowadzonych przez inne instytucje; na podstawie kwestionariusza zauważa, że całkowity koszt poniesiony przez Komitet w związku ze zlecaniem Komisji określonych usług wzrósł z 743 600 EUR w 2022 r. do 793 000 EUR w 2023 r.; |
| 9. | przypomina, że w decyzji Rady z 25 maja 2023 r. dietę za zdalny udział członków Komitetu w posiedzeniach pozastatutowych ustalono na 145 EUR dziennie za każde posiedzenie zdalne, co stanowi 50?% diety dziennej za fizyczną obecność w 2023 r.; uważa, że chociaż udział zdalny jest ważnym instrumentem dla nowoczesnych instytucji, ponieważ m.in. zmniejsza koszty posiedzeń i umożliwia szerszy udział, przyznanie dodatku za zdalny udział w posiedzeniach, nawet ograniczonego i przeznaczonego tylko na niektóre rodzaje wydarzeń, jest trudne do zrozumienia dla opinii publicznej, tym bardziej, jeśli wziąć pod uwagę różnicę wypłacaną członkom Komitetu i członkom KR-u za zdalny udział; na podstawie sprawozdania z działań następczych Komitetu w związku z rezolucją Parlamentu w sprawie wykonania budżetu Komitetu za rok 2022 („sprawozdanie uzupełniające”) zauważa z zadowoleniem, że zastosowanie tej decyzji przyniosło już oszczędności budżetowe w wysokości 1 677 000 EUR ze względu na niższe koszty podróży i wypłacone diety, a także oszczędności środowiskowe w postaci około 553,66 ton CO2 ze względu na mniejszą liczbę podróży w 2023 r.; na podstawie sprawozdania rocznego zauważa, że liczba dni posiedzeń ze zdalnym udziałem podlegającym zwrotowi kosztów wyniosła 2006 (6 259 w 2022 r.) oraz że średni czas trwania posiedzeń wynosił trzy godziny, a całkowity koszt w 2023 r. wyniósł 294 930 EUR (922 925 EUR w 2022 r.); z zadowoleniem przyjmuje liczne kontrole przeprowadzane przez Komitet w celu udowodnienia zdalnego uczestnictwa członków przed wypłatą diety; |
| 10. | zauważa, że wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie nadal wywierał presję na budżet Komitetu w 2023 r. poprzez rosnącą inflację i dostosowania wynagrodzeń, wyzwania związane z projektami budowlanymi ze względu na opóźnienia i wyższe ceny surowców, indeksację umów najmu (+10,3?% w 2023 r. w porównaniu z 2022 r.), a także indeksację umów o świadczenie usług w zakresie utrzymania i ochrony (+13,50?% w 2023 r. w porównaniu z 2021 r.); zauważa w szczególności, że koszty energii w latach 2021–2022 wzrosły z 726 000 EUR do 3 125 000 EUR, a następnie zmniejszyły się do 1 923 391 EUR w 2023 r.; przyjmuje do wiadomości pułap wzrostu wynoszący 2?% w przypadku wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami; w tym kontekście pochwala inicjatywę Komitetu dotyczącą sprostania wyzwaniom na poziomie budżetowym, na przykład poprzez wdrożenie strategii oszczędności energii za pomocą środków krótkoterminowych, a także średnio- i długoterminowych, które nie wymagały budżetu korygującego w 2023 r.; |
| 11. | odnotowuje zmniejszenie środków na bieżący rok w linii budżetowej 1 0 0 4 (wydatki na podróże posłów, w tym diety za pobyt i udział w posiedzeniach) z 19,790 mln EUR w 2022 r. (z czego wypłacono 15,895 mln EUR) do 19,761 mln EUR w 2023 r. (z czego wypłacono 18,344 mln UE); z zadowoleniem odnotowuje poprawę wskaźnika wykonania tych środków z 80,31?% w 2022 r. do 92,83?% w 2023 r.; zauważa, że przewodniczący Komitetu uczestniczył w 35 wyjazdach na łączną kwotę 71 926 EUR w 2023 r. w porównaniu z 26 wyjazdami w 2022 r. na łączną kwotę 38 042 EUR; |
| 12. | na podstawie kwestionariusza zauważa, że Wspólna Dyrekcja ds. Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR przeznacza około 3?% swojego budżetu informatycznego na cyberbezpieczeństwo, co jest dalekie od celu 10?% przewidzianego w odpowiednich przepisach; apeluje do współprawodawców i Komisji o uwzględnienie tego faktu w ramach rocznej procedury budżetowej; |
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
| 13. | na podstawie sprawozdania rocznego zauważa, że w ramach rocznego programu prac na 2023 r. Komitet ustanowił łącznie 31 celów ukierunkowanych na wszystkie działy administracji, a w ramach strategii Sekretariatu Generalnego na lata 2021–2025 Komitet określił pięć podstawowych wartości i pięć kluczowych celów strategicznych; na podstawie kwestionariusza zauważa, że kluczowymi wskaźnikami służącymi do pomiaru wyników działania Komitetu są liczba sporządzonych opinii i udział w posiedzeniach wysokiego szczebla; na podstawie kwestionariusza zauważa, że Komitet dysponuje wskaźnikami wyników działania w różnych obszarach, takich jak informatyka, zasoby ludzkie, tłumaczenia pisemne i komunikacja; zwraca się do Komitetu o uwzględnienie w przyszłych sprawozdaniach wykazu wszystkich kluczowych wskaźników wyników działania i celów dotyczących tych wyników w podziale na działania, a także celu (%) wyznaczonego do ich osiągnięcia oraz poziomu ich osiągnięcia (%); |
| 14. | zauważa, że Komitet wypełnia swoje główne zadanie za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wnioski o wydanie opinii), opinii z własnej inicjatywy wzywających instytucje Unii do podjęcia działań oraz opinii rozpoznawczych, które stanowią wkład w prace Komisji nad jej planowanymi inicjatywami, a także że stanowisko Komitetu może być wskazywane w rezolucjach lub włączane do raportów z oceny i raportów informacyjnych; wyraża uznanie dla Komitetu za uzyskane wyniki we wspieraniu Parlamentu, Rady i Komisji w cyklu legislacyjnym w 2023 r.; zauważa w tym kontekście, że w 2023 r. Komitet przyjął 213 opinii i sprawozdań, co stanowi wzrost z 202 w 2022 r., oraz zorganizował 146 wysłuchań i 23 konferencje w porównaniu z odpowiednio 116 i 29 w 2022 r.; zauważa, że w 2023 r. członkowie Komitetu uczestniczyli w 429 posiedzeniach, szczytach i konferencjach wysokiego szczebla w porównaniu z 345 w 2022 r.; |
| 15. | docenia, że w 2023 r. Komitet podjął kroki w celu poprawy widoczności i wpływu swoich prac dotyczące formatu opinii, metodyki sporządzania opinii następczych, współpracy z Parlamentem i Komisją oraz innych projektów o charakterze przekrojowym, a także innowacyjnych inicjatyw, takich jak m.in. test wpływu polityki UE na młodzież, inicjatywa na rzecz członka-obserwatora z kraju kandydującego i europejska platforma zainteresowanych stron gospodarki o obiegu zamkniętym; |
| 16. | pochwala podejmowane przez Komitet inicjatywy służące wspieraniu aktywnego zaangażowania młodzieży w proces kształtowania polityki; |
| 17. | z zadowoleniem przyjmuje projekt pilotażowy realizowany od września 2022 r. do kwietnia 2023 r. w celu wzmocnienia działań następczych w związku z wybranymi opiniami w odniesieniu do wszystkich instytucji, biorąc pod uwagę, że w ramach tego projektu wybrano 19 opinii do wzmocnionych działań następczych; na podstawie kwestionariusza odnotowuje ogólne pozytywne wyniki projektu pilotażowego, takie jak wzmocnienie zdolności Komitetu do podejmowania działań następczych, lepsze ustalanie priorytetów prac Komitetu oraz zwiększenie zasięgu i wpływu wybranych opinii; |
| 18. | podkreśla, że skuteczne zarządzanie ograniczonymi zasobami pozostało głównym wyzwaniem przez cały 2023 r. ze względu na ograniczenia kadrowe, spotęgowane przez wzmożoną działalność w ramach stałej stabilnej polityki kadrowej; odnotowuje zamiar przyjęcia przez Komitet nowego podejścia do strategicznego planowania zatrudnienia i przydziału pracowników poprzez pozyskiwanie bardziej kompleksowych danych na temat umiejętności pracowników, czynne zasięganie opinii w całej organizacji i refleksje organów politycznych Komitetu na temat priorytetów strategicznych; zwraca się do Komitetu o informowanie Parlamentu o wynikach tego nowego planu, ponieważ mógłby on zainspirować inne instytucje borykające się z podobnymi powtarzającymi się wyzwaniami w dziedzinie zasobów; |
| 19. | zauważa w odniesieniu do standardów kontroli wewnętrznej, że analiza zgodności z 2023 r. wykazała poprawę w porównaniu z 2022 r.; zauważa w tym kontekście, że zgodność, a mianowicie stopień wdrożenia wymogów 16 standardów kontroli wewnętrznej, wzrosła z 80,30?% w 2022 r. do 87,40?% w 2023 r., natomiast skuteczność, tj. stopień, w jakim wdrożenie tych wymogów przebiega zgodnie z założeniami, wzrosła z 74?% w 2022 r. do 78,10?% w 2023 r.; zauważa ponadto, że roczna ocena ryzyka za 2023 r. wykazała, że stosowanie kontroli wewnętrznych zmniejszyło ryzyko nieodłączne (w kategoriach „krytyczne” i „bardzo ważne”) o 53?% w 2023 r., tj. z 40 do 19; |
| 20. | zauważa, że w 2023 r. przeprowadzono restrukturyzację Służby Audytu Wewnętrznego (IAS), która zwiększyła jej zgodność z międzynarodowymi standardami audytu oraz pozwoliła na usprawnienie i udokumentowanie wszystkich jej procesów; |
| 21. | zauważa, że w obszarze transakcji finansowych Służba Audytu Wewnętrznego Komitetu przyjęła na początku 2023 r. nową decyzję w sprawie oceny ryzyka związanego z wdrożeniem procedury uproszczonej; zauważa ponadto, że w 2023 r. Prezydium Komitetu przyjęło nową kartę audytu wewnętrznego i kartę Komitetu ds. Audytu zawierającą przepisy proceduralne; |
| 22. | na podstawie sprawozdania rocznego i kwestionariusza zauważa, że w 2023 r. Służba Audytu Wewnętrznego rozpoczęła cztery audyty, które dotyczyły zezwoleń na posiedzenia, wyboru delegatów do Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle, cyklu strategicznego oraz dodatków związanych z czasem trwania podróży i odległością dla członków Komitetu; wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tych audytów oraz do wdrożenia wszystkich otwartych zaleceń wynikających z poprzednich audytów (dotyczących terminów instytucjonalnych, interpretacji, weryfikacji, etyki i uczciwości, praw ustawowych i terminów płatności); |
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
| 23. | zauważa, że na koniec 2023 r. Komitet zatrudniał ogółem 707 pracowników, podczas gdy w 2022 r. było ich 706; zauważa ponadto, że w 2023 r. zatrudnionych było 49 pracowników kontraktowych i 130 pracowników zatrudnionych na czas określony (z czego 52 zatrudniono w 2023 r.) (podczas gdy w 2022 r. pracowników kontraktowych było 50, a pracowników zatrudnionych na czas określony 128); zauważa ponadto, że Komitet zatrudniał 12 pracowników tymczasowych i 10 pracowników zewnętrznych pracujących na miejscu, z wyłączeniem zewnętrznych usługodawców w dziedzinie logistyki i IT; zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk wyniósł 95,50?% w 2023 r., podczas gdy w 2022 r. wynosił 95,10?%, a wskaźnik rotacji pracowników w 2023 r. wyniósł 7?%; |
| 24. | z zadowoleniem przyjmuje ciągłe dążenie Komitetu do ulepszenia ram kadrowych, aby stać się atrakcyjnym pracodawcą i miejscem pracy, w którym każda osoba jest ceniona i może w pełni rozwijać swój potencjał; zauważa, że w ramach wdrażania strategii kadrowej na lata 2023–2025 Komitet zrealizował w 2023 r. kilka kluczowych etapów, przyjmując nowe decyzje dotyczące m.in. warunków pracy (praca hybrydowa, nadgodziny, urlopy okolicznościowe), strategii i planu działania na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 2023–2027, mobilności pracowników i metodyki dotyczącej newralgicznych stanowisk, a także systemu oceny pracowników i awansu; z zadowoleniem odnotowuje opublikowane w maju 2023 r. pozytywne wyniki ankiety dotyczącej zadowolenia pracowników, w której zarówno pracownicy, jak i kadra kierownicza wyrazili wysoki poziom zadowolenia w odniesieniu do różnych kwestii kadrowych, w szczególności organizacji pracy – obszaru, w którym wydaje się, iż Komitet wypracował doskonałą równowagę; |
| 25. | zauważa, że drugi rok z rzędu Komitet stał się importerem netto talentów (z innych instytucji) w wyniku wdrożenia ukierunkowanego planu podnoszenia atrakcyjności zatrudnienia i zatrzymywania talentów; dostrzega jednak utrzymujące się wyzwania wynikające z polegania na pracownikach zatrudnionych na czas określony w związku z niedoborami kandydatów na listach rezerwowych EPSO (Europejskiego Urzędu Doboru Kadr), co stwarza ryzyko zastoju wiedzy fachowej; podkreśla znaczenie stałego personelu dla utrzymania umiejętności, ciągłości i produktywnego środowiska pracy; zaleca Komitetowi podjęcie inicjatyw mających na celu sprostanie tym wyzwaniom, na przykład przez organizację konkursów wewnętrznych; |
| 26. | zauważa, że aby lepiej rozdysponować ograniczone zasoby, w 2023 r. zakończono zewnętrzny audyt mapowania zasobów ludzkich, zlecony przez Komitet; z zaniepokojeniem zauważa, że wyniki tego audytu potwierdziły duże obciążenie pracą w wielu różnych służbach Komitetu, zagrażające realizacji przez Komitet jego misji i obowiązków; wzywa Komitet do wdrożenia zaleceń z tego audytu, w tym przeglądu systemu oceny i wyników do 2025 r., przyjęcia nowej decyzji w sprawie warunków pracy oraz regularnego monitorowania zaangażowania pracowników; podkreśla znaczenie strategicznego planowania zatrudnienia dla optymalnej alokacji zasobów, zapewnienia zgodności z priorytetami wysokiego szczebla określonymi przez władze polityczne oraz dalszego podejmowania wysiłków na rzecz efektywności kosztowej i optymalizacji; |
| 27. | zauważa, że w 2023 r. nadal utrzymywały się zapoczątkowane w 2022 r. pozytywne trendy, jeżeli chodzi o rekrutację pracowników; wyraża uznanie dla Komitetu za działania podjęte w tej dziedzinie, takie jak m.in. dostosowanie publikacji ogłoszeń o wolnych stanowiskach do publikacji nowych list rezerwowych EPSO lub publikowanie informacji o możliwościach zatrudnienia na stronie internetowej Komitetu i na LinkedIn; zwraca się do Komitetu o informowanie Parlamentu o wynikach projektu pilotażowego dotyczącego budowania marki pracodawcy; podkreśla, że wdrażanie nowych pracowników do pracy w instytucji stanowi ważny czynnik dostosowania strategicznego, gdyż gwarantuje, że pracownicy zostają poinformowani o zasadach i strategiach obowiązujących w danej instytucji; pochwala Komitet za wzmocnienie procesu integracji nowych pracowników w 2023 r. dzięki zaktualizowanej broszurze i pismu powitalnemu, pakietowi powitalnemu obejmującemu przyjazne środowisku gadżety, a także dzięki informacjom zwrotnym na temat doświadczeń związanych z integracją w nowej pracy, lepszym terminom sesji powitalnych, zmodernizowanemu kącikowi dla nowych pracowników oraz wskazówkom dla kadry kierowniczej dotyczącym integracji nowych pracowników; |
| 28. | przypomina, że Komitet przyjął decyzję 282/23 A, która weszła w życie 1 stycznia 2024 r., ustanawiającą elastyczną, opartą na zaufaniu politykę pracy hybrydowej przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom lepszej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz zwiększeniu zdolności adaptacyjnych i efektywności; zwraca się do Komitetu o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o wszelkich nowych wydarzeniach dotyczących tej sprawy; |
| 29. | z zadowoleniem przyjmuje mianowanie kobiety na stanowisko sekretarza generalnego w styczniu 2024 r. jako pozytywny krok w kierunku osiągnięcia równowagi płci; ubolewa jednak, że odsetek kobiet wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla pozostał niski w 2023 r., przy czym tylko dwa z siedmiu stanowisk kierowniczych wyższego szczebla zajmują obecnie kobiety; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że Komitet uznaje równowagę płci wśród swoich pracowników, a w szczególności wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla, za ważny czynnik, i zwraca się do Komitetu o szybką poprawę sytuacji na najwyższym szczeblu Komitetu przez zapewnienie zrównoważonej reprezentacji zgodnie z zobowiązaniami Komitetu na rzecz różnorodności i włączenia społecznego; |
| 30. | ubolewa, że Komitet nie był w stanie dostarczyć danych na temat przypadków wypalenia zawodowego w 2023 r., i nie zgadza się z poglądem wyrażonym przez Komitet w jego sprawozdaniu z działań następczych, zgodnie z którym wypalenie zawodowe jako takie nie jest uznaną diagnozą medyczną i że przyczyny wypalenia zawodowego mogą być wielorakie; przypomina o znaczeniu danych statystycznych dotyczących wypalenia zawodowego w celu ułatwienia podejmowania decyzji dotyczących dobrostanu pracowników, co powinno być także oparte na wnioskach wyciągniętych z dotychczasowych bardzo niefortunnych doświadczeń oraz na zewnętrznych ocenach obecnych ram; dostrzega ograniczenia w zakresie ochrony danych, ale podkreśla znaczenie zanonimizowanych danych statystycznych dla świadomych decyzji zarządczych; z zaniepokojeniem odnotowuje ustalenia wskazujące na duże obciążenie pracą w kilku służbach ze względu na ograniczone zasoby ludzkie; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowych ustaleń roboczych, które stanowią krok w dobrym kierunku, ale zachęca Komitet do podjęcia dalszych działań w celu zapewnienia publikacji zanonimizowanych danych dotyczących przypadków wypalenia zawodowego; |
| 31. | zauważa, że w 2023 r. Komitet zatrudniał pracowników z wszystkich państw członkowskich, przy czym niektóre państwa były nadmiernie reprezentowane (np. Belgia, Włochy); zauważa, że w 2023 r. 24?% kadry kierowniczej Komitetu pochodziło z 13 państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., co stanowi nieznaczny wzrost w porównaniu z 21?% w 2022 r. i 19?% w 2021 r.; ponownie zachęca Komitet, by nadal podejmował działania służące osiągnięciu zrównoważonego rozkładu geograficznego pochodzenia pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego; |
| 32. | z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komitetu na rzecz stworzenia zdrowego środowiska pracy dla pracowników; pochwala w szczególności przywiązywanie przez Komitet wagi do zdrowia psychicznego i fizycznego pracowników oraz wysiłki podejmowane w zakresie podnoszenia świadomości na temat kwestii związanych ze zdrowiem; odnotowuje podjęte przez Komitet środki dotyczące zarządzania zwolnieniami chorobowymi, takie jak niepełny wymiar czasu pracy z powodów zdrowotnych i rozszerzona praca zdalna, dzięki którym zapewnia się pracownikom długoterminowo nieobecnym z powodu choroby powrót do pracy w odpowiednim czasie oraz dzięki którym odsetek pracowników bez nieobecności wzrósł z 27?% w 2022 r. do 30?% w 2023 r.; z zadowoleniem zauważa, że Komitet zorganizował bezpłatną kampanię badań przesiewowych w kierunku raka skóry w siedzibie Komitetu, w ramach której w 2023 r. zewnętrzni dermatolodzy zbadali w czasie czterodniowej kampanii 104 pracowników; |
Ramy etyczne i przejrzystość
| 33. | z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie nowej strategii w zakresie różnorodności i inkluzywności, która będzie obowiązywać do 2027 r.; pochwala konkretne działania uświadamiające na temat niepełnosprawności podjęte na początku 2024 r.; z zadowoleniem zauważa, że szkolenia w zakresie różnorodności i inkluzywności pozostają obowiązkowe dla kadry kierowniczej i są zalecane pracownikom; uznaje zdecydowane zaangażowanie Komitetu na rzecz wspierania w pełni inkluzywnego miejsca pracy; zachęca Komitet do podjęcia dalszych kroków w celu monitorowania reprezentacji pracowników z niepełnosprawnościami oraz do zapewnienia publikacji zanonimizowanych danych w tym zakresie; |
| 34. | zauważa, że Komitet kontynuował wewnętrzny proces reform i przyjął w 2023 r. decyzję w sprawie ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących dochodzeń administracyjnych i przepisów wykonawczych dotyczących postępowań dyscyplinarnych; wyraża uznanie dla Komitetu za zrealizowanie tego ostatniego etapu niezbędnego do pełnego wdrożenia środków na rzecz wzmocnionych ram etycznych Komitetu; na podstawie sprawozdania z działań następczych zauważa, że Komitet i audytor wewnętrzny uzgodnili plan działania dotyczący kontroli etyki i uczciwości Komitetu; w ramach tego planu wdrożono i zamknięto osiem zaleceń, natomiast dwa zalecenia nadal pozostają do wdrożenia do marca 2025 r.; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
| 35. | zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal szkolił pracowników i podnosił świadomość na tematy związane ze zgłaszaniem nieprawidłowości, konfliktami interesów i innymi kwestiami etycznymi: w tym kontekście z zadowoleniem odnotowuje wyniki przeprowadzonej w 2023 r. ankiety dotyczącej zaangażowania pracowników, które wskazują na wysoką świadomość pracowników w kwestii ram etycznych Komitetu, w szczególności sieci zaufanych doradców (93?%) i doradców ds. etyki (83?%); zauważa, że w 2023 r. Komitet zorganizował 12 sesji szkoleniowych poświęconych tym kwestiom, a uczestniczyło w nich łącznie 79 pracowników; wyraża uznanie dla Komitetu za organizację obowiązkowych szkoleń na temat szacunku i godności w pracy, adresowanych do wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej; |
| 36. | zauważa, że w 2023 r. zgłoszono jedną skargę dotyczącą molestowania, która została zamknięta w tym samym roku w wyniku dochodzenia i mediacji ze strony Komitetu, bez nałożenia sankcji; przypomina, że Komitet jest stroną cywilną w postępowaniu sądowym, które wszczęły belgijskie władze krajowe przeciwko byłemu członkowi oskarżonemu o popełnienie wykroczenia i które jest obecnie rozpatrywane przez belgijskie sądy; zwraca się do Komitetu, by informował Parlament o postępach w tym względzie; uważa, że promowanie kultury szacunku i godności, wspieranej przez politykę zerowej tolerancji wobec molestowania, ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zarzutom oraz dla zapewnienia bezpiecznego i inkluzywnego środowiska pracy w Komitecie; |
| 37. | przypomina, że polityka zerowej tolerancji wobec molestowania jest konieczna, aby chronić dobrostan pracowników, i jest obowiązkiem każdego pracodawcy; przypomina, że przy rozpatrywaniu skarg dotyczących molestowania należy zastosować podejście oparte na wyciągniętych wnioskach, aby uniknąć ewentualnych nadużyć; nadal uważa, że zewnętrzne i niezależne dochodzenie w sprawie będącej obecnie przedmiotem postępowania sądowego byłoby korzystne, ponieważ ulepszyłoby sposób reakcji Komitetu na podobne sprawy; |
| 38. | docenia gotowość Komitetu do współpracy z organami dochodzeniowymi Unii, a mianowicie z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz Prokuraturą Europejską (EPPO) i Rzecznikiem Praw Obywatelskich; zauważa, że w 2023 r. wszczęto dwie sprawy OLAF-u, z których obie zostały umorzone w tym samym roku: jedna dotyczyła braku wystarczających dowodów, a drugą skierowano do Komitetu w celu podjęcia działań następczych; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej drugiej sprawie; zauważa ponadto, że w 2023 r. Rzecznik wszczęła dochodzenie w sprawie zarządzania sprawą dotyczącą zarzutów molestowania; wzywa Komitet do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego dochodzenia; |
| 39. | z zadowoleniem odnotowuje podjęte przez Komitet w 2023 r. prace na rzecz większej przejrzystości; zauważa w tym kontekście przyjęcie decyzji rozszerzającej wybór dokumentów dostępnych online za pośrednictwem rejestru służącego przejrzystości; dokumenty te obejmują m.in. protokoły posiedzeń Komitetu i listy obecności; odnotowuje także decyzję zobowiązującą członków Komitetu do spotykania się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, publikowania listy posiedzeń i załączania „śladu legislacyjnego” do swoich opinii; docenia, że Komitet publikuje w internecie informacje na temat swojego rocznego budżetu, wskaźników wykonania, wydatków lub zamówień publicznych; apeluje o publikowanie informacji o wszystkich spotkaniach członków EKES-u z osobami trzecimi; |
| 40. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komitet wprowadził solidne zasady i procedury w celu zapobiegania konfliktom interesów i unikania efektu „drzwi obrotowych” w odniesieniu do pracowników zaangażowanych w działania zewnętrzne lub członków, którzy podejmują pracę po zakończeniu służby w Komitecie; zauważa w tym kontekście, że w 2023 r. Komitet wprowadził nowy formularz oświadczenia majątkowego; zauważa, że wypełniony formularz ma być przedkładany przez członków, delegatów, zastępców i doradców sprawujących funkcje zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie lub prowadzących działalność, za którą otrzymują lub nie otrzymują wynagrodzenia; ponadto wyraża uznanie dla Komitetu za jego zaangażowanie w 2023 r. w negocjacje polityczne w sprawie utworzenia międzyinstytucjonalnego organu ds. etyki, którego zadaniem ma być ustanowienie norm etycznych w celu zwiększenia przejrzystości i uczciwości; |
| 41. | zauważa, że 21 marca 2023 r. Prezydium Komitetu przyjęło szereg środków służących przejrzystości zgodnie z zasadami określonymi w odniesieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości, takich jak zalecenie, aby członkowie sprawujący urząd spotykali się wyłącznie z zarejestrowanymi zainteresowanymi stronami, obowiązek publikowania przez członków sprawujących urząd list posiedzeń oraz dobrowolny „ślad legislacyjny” dla sprawozdawców; zauważa, że podjęto szereg działań w celu wdrożenia decyzji Prezydium, w tym wydano notę służbową określającą praktyczne zasady wdrażania decyzji, zorganizowano kampanię informacyjną oraz przyjęto przepisy dotyczące wzorów komunikatów, które mają być zawarte w korespondencji między członkami Komitetu a zewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami, z zachętą do przyłączenia się do unijnego rejestru służącego przejrzystości (w stosownych przypadkach); |
| 42. | wzywa EKES do wdrożenia monitorowania zgłaszanych konfliktów interesów w czasie rzeczywistym i zobowiązania wszystkich członków i pracowników wyższego szczebla do publicznego ujawniania co roku interesów finansowych, aktywów i powiązań zewnętrznych, aby zapobiec nadmiernemu wpływowi na proces decyzyjny; |
| 43. | zauważa, że w 2023 r. nie odnotowano przypadków nadużyć finansowych, konfliktów interesów i sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa, że przeprowadzono przegląd skuteczności przyjętych przez Komitet środków służących zwalczaniu nadużyć finansowych w celu opracowania strategii zwalczania nadużyć finansowych, której nadal brakuje pomimo kilku wniosków Parlamentu zawartych w rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium o podjęcie działań w celu poprawy ogólnego systemu zwalczania nadużyć finansowych; przypomina o znaczeniu kompleksowej strategii zwalczania nadużyć finansowych i wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach wyżej wspomnianego przeglądu, który powinien był zakończyć się przyjęciem w 2024 r. strategii zwalczania nadużyć finansowych; |
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
| 44. | zauważa, że łączny budżet IT Komitetu i KR-u wyniósł w 2023 r. 12 700 000 EUR – w porównaniu z 11 712 000 EUR w 2022 r., co oznacza wzrost o 8,4?%, przy czym 350 000 EUR z tego budżetu (czyli 3?%) wypłacono w 2023 r. na cyberbezpieczeństwo; zauważa ponadto, że 6,24?% łącznego budżetu Komitetu na 2023 r. stanowiły wydatki na działania służące wdrożeniu nowej strategii cyfrowej na lata 2024–2026 (DS2026) przygotowanej przez wspólną Dyrekcję Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i KR-u (DIIT) w 2023 r.; |
| 45. | zauważa, że DS2026 zarysowuje wizję przyszłość, w której technologia łączy się z podstawową misją Komitetu, przy czym nacisk położony ma zostać na wydajność, szybkość i ciągłą ewolucję cyfrową, a w centrum transformacji cyfrowej umieszczona zostanie administracja i członkowie Komitetu, w dążeniu do poprawy świadczenia usług przez Komitet oraz wzmocnienia jego roli i zdolności adaptacyjnych; zauważa, że DS2026 opiera się na ośmiu celach, ośmiu kluczowych zasadach i czterech dużych projektach, takich jak przyjęcie Ares i EdiT, które mają zostać wdrożone odpowiednio w 2026 r. i 2025 r.; na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje postępy poczynione w 2023 r. przez DIIT we wdrażaniu DS2026, w tym m.in. przyjęcie adresowanych do pracowników wytycznych dotyczących sztucznej inteligencji, połączenie przepływu prac nad poprawkami z narzędziami tłumaczeniowymi oraz ustanowienie biura zarządzania projektami; |
| 46. | na podstawie sprawozdania rocznego odnotowuje działania Komitetu w dziedzinie ochrony i przetwarzania danych osobowych; zauważa, że w 2023 r. Komitet stworzył nową internetową wersję rejestru oraz nowy wspólny rejestr zapisów z KR-em, przy czym na koniec 2023 r. pierwszy z tych rejestrów obejmował 121 zapisów, a drugi – 25; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitet przyjął nową procedurę postępowania w przypadku naruszeń ochrony danych, opublikował przewodnik dotyczący ochrony danych i wdrożył szereg inicjatyw uświadamiających adresowanych do pracowników i członków Komitetu; zauważa ponadto, że w 2023 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych wszczął jedno postępowanie wyjaśniające dotyczące zarządzania audytem zewnętrznym i kontynuował starsze postępowanie wyjaśniające w sprawie korzystania z usług w chmurze w ramach umów „Cloud II” przez instytucje Unii, a ustalenia z tych dwóch postępowań nie są jeszcze dostępne; zwraca się do Komitetu o informowanie organu udzielającego absolutorium o dalszych działaniach w tych kwestiach; |
| 47. | zauważa, że w 2023 r. Komitet sfinalizował swój projekt instalacji wyposażania we wszystkich salach posiedzeń, a dodatkowo 14 sal zostało wyposażonych w technologie, dzięki którym są one w pełni gotowe do wykorzystania w trybie hybrydowym; docenia, że w 2023 r. Komitet przeprowadził wszystkie procedury udzielania zamówień o dużej wartości w sposób w pełni zdigitalizowany, stosował kwalifikowany podpis elektroniczny w odniesieniu do wszelkiego rodzaju umów i zapewnił pracownikom szkolenia na temat przejścia na system narzędzi zarządzania zamówieniami publicznymi oraz na temat portalu o finansowaniu i przetargach; |
| 48. | pochwala Komitet za konkretne podjęte w 2023 r. działania mające na celu dopilnowanie, by jego pracownicy zdobyli umiejętności cyfrowe niezbędne w coraz bardziej cyfrowym miejscu pracy; odnotowuje w tym kontekście działania, takie jak „minihakatony” organizowane w ramach sieci partnerskiej ustanowionej z KR-em w celu promowania lepszego wykorzystania i zrozumienia narzędzi cyfrowych opartych na współpracy, a także partnerski coaching i wymianę doświadczeń; zauważa, że wyniki tych działań zostały włączone do oferty szkoleniowej Komitetu; |
| 49. | zauważa, że w październiku 2023 r. przyjęto wytyczne dla personelu dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji (AI), zorganizowano sesję informacyjną dla wszystkich pracowników, w której podkreślono możliwości i wyzwania, a dalszą komunikację z personelem zapewniono za pośrednictwem opartych na wiedzy artykułów uświadamiających w intranecie Komitetu; |
| 50. | zauważa, że w 2023 r. kontynuowano prace nad przyjęciem i stosowaniem ram cyberbezpieczeństwa NIST zarówno w Komitecie, jak i w KR, podczas gdy działania podjęte w tym roku koncentrowały się na niektórych zasadach tych ram, tj. na zasadach ochrony i wykrywania; zauważa, że strategie łagodzące są wdrażane z wykorzystaniem ram cyberbezpieczeństwa „Essential Eight”; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitet nie doświadczył żadnych cyberataków, ale pod koniec 2022 r. i na początku 2024 r. stał się celem krótkotrwałego ataku typu „odmowa usługi” wymierzonego w zewnętrzne strony korporacyjne Komitetu; |
| 51. | wzywa EKES do zwiększenia budżetu na cyberbezpieczeństwo do co najmniej 10?% całkowitych wydatków na IT zgodnie z dyrektywami UE w sprawie cyberbezpieczeństwa, co zapewni lepszą ochronę przed cyberzagrożeniami, zwłaszcza w odniesieniu do danych wrażliwych związanych z kwestiami politycznymi i budżetowymi; |
Budynki
| 52. | z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie Komitetu z 3 czerwca 2024 r. informujące organ udzielający absolutorium o polityce Komitetu w zakresie nieruchomości, zgodnie z art. 266 ust. 1 rozporządzenia finansowego Unii; na podstawie tego sprawozdania zauważa z zadowoleniem, że Komitet wraz z KR-em osiągnął jeden z głównych priorytetów swojej strategii w zakresie nieruchomości z 2017 r., tj. „geograficzną koncentrację budynków”; zauważa ponadto, że osiągnięcie to przyniosło już oszczędności ze względu na niższe koszty wynajmu całego budynku VMA w porównaniu z trzema wcześniej wynajmowanymi budynkami; rozumie, że oszczędności te wynoszą ok. 1,8 mln EUR, co – zgodnie z tym sprawozdaniem – odpowiada czynszowi płaconemu za budynek B100; zauważa, że Komitet pracuje obecnie nad aktualizacją swojej długoterminowej strategii w zakresie nieruchomości z 2017 r. oraz że prace te powinny zakończyć się do końca 2025 r.; wzywa Komitet do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego procesu; |
| 53. | z zadowoleniem przyjmuje zakończenie renowacji (tj. prac wykończeniowych) nowo nabytego budynku VMA, które obejmowały instalację inteligentnych technologii energooszczędnych; popiera planowane przez Komitet przeprowadzenie audytów technicznych i środowiskowych wszystkich budynków, gdyż wyniki tych audytów powinny umożliwić identyfikację wszystkich instalacji technicznych i elementów budynków, które należy poddać pełnej lub częściowej renowacji, a także tych, które należy zachować w obecnym stanie, z myślą o dostosowaniu budynków do celów Europejskiego Zielonego Ładu; zwraca się do Komitetu o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium aktualnych informacji na temat wyników tych audytów i działań następczych; |
| 54. | zauważa, że ustanowiona w 2022 r. grupa zadaniowa ds. nowych sposobów pracy opublikowała pierwsze sprawozdanie prospekcyjne w 2023 r., koncentrujące się na dostępnych przestrzeniach biurowych i możliwych wariantach optymalizacji; odnotowuje, że Komitet planuje kontynuować ten proces w ramach partycypacyjnego procesu z udziałem pracowników w celu wspólnego projektowania przyszłych przestrzeni roboczych; zwraca się do Komitetu, by informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
| 55. | z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu i KR-u do systematycznego stosowania zasady „projektowania dla wszystkich” w odniesieniu do ich infrastruktury, a także do zapewnienia dostępności budynków już na etapie projektowania; zauważa, że w 2023 r. oba komitety podjęły szereg różnych środków w celu zapewnienia dostępności swoich budynków dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, w tym dokonując modernizacji wind w budynku JDE; |
Środowisko i zrównoważony rozwój
| 56. | z zadowoleniem przyjmuje ekologiczne praktyki Komitetu i pochwala stwierdzone w działalności Komitetu w 2023 r. dalsze ograniczenie (w porównaniu z 2019 r.) zużycia gazu, energii elektrycznej i wody oraz emisji dwutlenku węgla, a także zwiększenie współczynnika recyklingu; zauważa nieznaczne pogorszenie sytuacji, jeżeli chodzi o ilość odpadów w porównaniu z poziomami z 2019 r., ilość odpadów wzrosła z -66?% w 2022 r. do -56?% w 2023 r. ze względu na większą obecność pracowników w biurach; |
| 57. | zauważa, że efektywność energetyczną i redukcję emisji osiągnięto dzięki inwestycjom w innowacyjne energooszczędne instalacje w budynkach, w tym dzięki inteligentnym technologiom energooszczędnym zainstalowanym w budynku VMA, zakupowi 100?% zielonej energii elektrycznej, wprowadzeniu (spersonalizowanych) kryteriów środowiskowych we wszystkich procedurach przetargowych o wartości co najmniej 60 000 EUR, stosowaniu elektronicznego obiegu dokumentów, a także dzięki innym środkom, takim jak skrócenie czasu działania oświetlenia, obniżenie zimowej temperatury referencyjnej we wszystkich budynkach do 19?°C lub zamknięcie budynków w okresach niskiej obecności pracowników; zauważa, że Komitet zmniejszył zużycie energii o 3,4?%, co odpowiada zyskowi finansowemu w wysokości 65 395 EUR; |
| 58. | na podstawie sprawozdania uzupełniającego zauważa, że inteligentne technologie energooszczędne zainstalowane w niedawno wyremontowanym budynku VMA przyczyniły się do zmniejszenia przez Komitet zużycia energii (gazu i energii elektrycznej) o 20–30 % w 2023 r.; ponownie jednak wzywa Komitet, aby przedstawił Parlamentowi aktualne informacje o zwrocie z inwestycji w odniesieniu do tych instalacji technologicznych; |
| 59. | z zadowoleniem zauważa, że Komitet przyjął strategię oszczędności energii obejmującą środki krótko-, średnio- i długoterminowe; zauważa w tym kontekście, że Komitet rozpoczął audyt środowiskowy wszystkich swoich budynków, aby określić m.in., w jakim stopniu zadowalająca jest charakterystyka energetyczna obecnych konstrukcji i urządzeń, a także oszacować środowiskowy zwrot z niezbędnych inwestycji w porównaniu z ogólnymi kosztami (utrzymanie, zużycie itp.) w okresie 30 lat; zauważa ponadto, że badania dotyczące środków w zakresie efektywności energetycznej zaplanowano na lata 2024 i 2025; wzywa Komitet, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tych kwestiach; |
| 60. | przypomina, że w 2022 r. energia elektryczna wytwarzana przez panele słoneczne Komitetu odpowiadała 15,5 MWH lub 0,25?% rocznego zużycia energii przez Komitet, podczas gdy w 2023 r. wartość ta spadła do 5,75 MWh; na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje, że Komitet daje dobry przykład, jeżeli chodzi o środki i działania podejmowane na rzecz zrównoważonej mobilności; |
Współpraca międzyinstytucjonalna
| 61. | pochwala ścisłą współpracę prowadzoną na szczeblu administracyjnym przez Komitet z KR-em dzięki nowej umowie o współpracy podpisanej w 2022 r., zgodnie z którą oba komitety korzystają ze wspólnych pomieszczeń i służb w obszarze tłumaczeń pisemnych, infrastruktury, logistyki, bezpieczeństwa, zamówień publicznych, zarządzania finansami i IT, zachowując przy tym pełną autonomię instytucjonalną; z zadowoleniem przyjmuje pozytywne zmiany, jakie miały miejsce w 2023 r., kiedy oba komitety uzgodniły dalszy rozwój i finansowanie współdzielonej strefy komunikacji ze wspólną infrastrukturą audiowizualną w budynku JDE; zwraca się do Komitetu o wskazanie oszczędności budżetowych osiągniętych w pierwszym roku wdrażania tego porozumienia w obszarze audiowizualnym i o poinformowanie o nich Parlamentu; ponownie apeluje do Komitetu o kontynuowanie i rozszerzanie tej współpracy w innych obszarach, aby uniknąć powielania działań i jeszcze bardziej racjonalizować koszty operacyjne usług dostępnych w pomieszczeniach współdzielonych przez Komitet i KR; zachęca Komitet i KR do zbadania możliwości utworzenia jednej administracji dla ich służb wspólnych, z zachowaniem oddzielnych dyrekcji lub działów dla służb zajmujących się sprawami związanymi z ich szczególnymi i niezależnymi mandatami; zachęca Komitet i KR do kontynuowania wysiłków na rzecz dalszego rozwijania współpracy i synergii; |
| 62. | zauważa, że w 2023 r. nadal realizowane były oszczędności budżetowe i działania w zakresie poprawy wydajności dzięki aktywnej współpracy między Komitetem a innymi instytucjami Unii, w tym poprzez organizowanie sesji plenarnych Komitetu w budynkach Komisji i Parlamentu, w których pomieszczenia i powiązane usługi były zapewniane bezpłatnie lub po stawkach niższych niż zewnętrzne ceny rynkowe; |
| 63. | zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. Komitet i Parlament ponownie wynegocjowały, a następnie w 2024 r. podpisały porozumienie międzyinstytucjonalne, a porozumienie to ma na celu zapewnienie bardziej adekwatnych i terminowo przekazywanych uwag w całym cyklu legislacyjnym oraz wzmocnienie współpracy dwustronnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowy protokół o współpracy Komitetu z Komisją, podpisany w 2022 r., przyczynił się już do poprawy wpływu Komitetu, na przykład na etapie przedlegislacyjnym, w drodze opinii rozpoznawczych; zachęca do dalszego wzmacniania synergii politycznej, ustawodawczej i komunikacyjnej między Komitetem a Parlamentem, zwłaszcza w kontekście europejskiej inicjatywy obywatelskiej i europejskiego semestru; |
| 64. | ponownie wyraża uznanie dla outsourcingu (umowy o gwarantowanym poziomie usług) konkretnych usług powierzanych Komisji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz stosowania narzędzi IT w zarządzaniu finansami i zasobami ludzkimi, a także wyraża uznanie dla Komitetu w związku z jego udziałem w międzyinstytucjonalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych przez inne instytucje, dzięki któremu w 2023 r. Komitet nadal korzystał z synergii w dziedzinie IT, podróży służbowych, ubezpieczeń, transportu, tłumaczeń i sprzętu audiowizualnego; |
| 65. | zauważa rolę, jaką Komitet odgrywa w umacnianiu powiązań z krajowymi radami gospodarczo-społecznymi (KRSG) i pomiędzy nimi; na podstawie kwestionariusza odnotowuje środki, które Komitet podjął w celu wzmocnienia sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych i skupionej wokół nich społeczności internetowej – tj. środki takie jak ustanowienie wspólnych grup roboczych i programów wymiany, praca nad informatyczną platformą współpracy oraz udział we wspólnych wydarzeniach; apeluje o dalszą współpracę w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz o wymianę dobrych praktyk, podkreślając kluczową rolę społeczeństwa obywatelskiego w stawianiu czoła wyzwaniom, przed którymi stoi Unia; |
Komunikacja
| 66. | zauważa, że całkowity budżet Komitetu na komunikację w 2023 r. wyniósł 2,15 mln EUR, co stanowi wzrost w porównaniu z 2022 r., kiedy budżet ten wyniósł 1,5 mln EUR; zauważa, że budżet ten został przeznaczony przede wszystkim na cztery sztandarowe wydarzenia zorganizowane w 2023 r. (europejska inicjatywa obywatelska, impreza skierowana do młodzieży. „Twoja Europa – twoje zdanie!”, konkurs o nagrody ekologiczne UE i 14 edycja konkursu o nagrodę dla Społeczeństwa Obywatelskiego), a także na poprawę lub reorganizację mediów społecznościowych Komitetu, na zewnętrzną stronę internetową i produkcję audiowizualną, a także publikacje medialne i prasowe; wyraża uznanie dla Komitetu za działania komunikacyjne służące realizacji priorytetów komunikacyjnych na 2023 r., jak m.in. inicjatywa „Niebieski Ład”, COP28, rezolucja w sprawie demokracji oraz 65. rocznica utworzenia Komitetu; |
| 67. | pochwala działania Komitetu związane z jego strategiczną komunikacją w 2023 r.; zauważa, że Komitet przyjął nową strategię komunikacyjną mającą na celu wzmocnienie jego wizerunku i zasięgu oddziaływania; zauważa, że w ramach tej strategii Komitet transmitował swoje główne wydarzenia na żywo w internecie, przeważnie we wszystkich językach Unii, wprowadził nowe narzędzia komunikacji, takie jak seria materiałów wideo „Sprawozdania z sesji plenarnej”, skoncentrował swoje zasoby komunikacyjne na sztandarowych wydarzeniach Komitetu w 2023 r. i podjął szczególne wysiłki w celu poszerzenia grupy odbiorców w mediach społecznościowych; |
| 68. | wzywa EKES, aby wzmocnił monitorowanie i sprawozdawczość w zakresie praw pracowniczych, włączenia społecznego i naruszeń praw człowieka w ramach programów finansowanych przez UE, co zapewni większą rozliczalność funkcji doradczych i zaleceń politycznych; |
| 69. | zauważa, że w 2023 r. liczba obserwujących media społecznościowe Komitetu na jego platformach korporacyjnych znacznie wzrosła (o 25 000); zauważa, że do końca 2023 r. Komitet zgromadził 61 416 obserwujących na X, co stanowi wzrost o 5?% w porównaniu z 2022 r., 61 761 obserwujących na LinkedIn, co oznacza wzrost o 30?% w porównaniu z 2022 r., 46 868 obserwujących na Facebooku, co stanowi wzrost o 5,3?% w porównaniu z 2022 r. i 17 428 obserwujących na Instagramie, co stanowi wzrost o 45?% w porównaniu z 2022 r.; |
| 70. | z zadowoleniem przyjmuje pozytywne podejście Komitetu do stosowania rozwiązań w zakresie otwartego oprogramowania w komunikacji internetowej; zauważa, że w lipcu 2023 r. Komitet otworzył swoje pierwsze konto na EU Voice Mastodon, zdecentralizowanej i wykorzystującej bezpłatne i otwarte sieci mediów społecznościowych platformie, która łączy użytkowników w środowisku dbającym o prywatność i wolnym od reklam; zauważa, że w drugiej połowie 2023 r. Komitet aktywnie zamieszczał informację na koncie Mastodon, publikując w każdym dniu roboczym posty na temat swoich działań i priorytetów i podnosząc w ten sposób świadomość na temat Unii; przyjmuje do wiadomości decyzję Komitetu o wycofaniu się z tej platformy od 2024 r. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
