REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1605
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VII - Komitet Regionów
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| - | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja VII - Komitet Regionów, |
| - | uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
| - | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0046/2025), |
| A. | mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i dobrego zarządzania zasobami ludzkimi; |
| B. | mając na uwadze, że Komitet Regionów (Komitet) jest zgromadzeniem politycznym liczącym 329 członków wybieranych w regionach, miastach, wsiach i gminach 27 państw członkowskich Unii, działającym jako organ doradczy instytucji Unii, którego misją jest współuczestnictwo w kształtowaniu polityki unijnej i w procesie decyzyjnym z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych, a jednocześnie przyczynianie się do tego, by Unia stała się skuteczniejsza i bliższa obywatelom; |
| C. | mając na uwadze, że zasięganie opinii Komitetu przez Komisję lub Radę jest w niektórych przypadkach obowiązkowe, a Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy i korzysta z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w traktatach, co pozwala Parlamentowi na zasięganie jego opinii; |
| D. | mając na uwadze, że działania Komitetu są zdefiniowane na podstawie jego ogólnej strategii politycznej określonej w jego rezolucji z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie priorytetów na lata 2020-2025 (1), oraz mając na uwadze, że Komitet przyjął trzy priorytety polityczne w ramach swojego mandatu na lata 2020-2025, którym towarzyszyły trzy kampanie komunikacyjne: przybliżanie Europy jej obywatelom, budowanie odpornych społeczności regionalnych i lokalnych oraz promowanie spójności jako podstawowej wartości UE; |
| E. | mając na uwadze, że administracje lokalne i regionalne odpowiadają za jedną trzecią wydatków publicznych, połowę inwestycji publicznych i jedną czwartą dochodów podatkowych, a w wielu państwach członkowskich posiadają kompetencje w kluczowych obszarach, takich jak edukacja, rozwój gospodarczy i spójność, środowisko, ochrona socjalna, zdrowie i usługi świadczone w interesie ogólnym, dlatego też koordynacja na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim zwiększa legitymację prawodawstwa, wzmacnia poczucie odpowiedzialności i skuteczniej służy dobru obywateli; |
| F. | mając na uwadze, że Komitet realizuje cel polityczny polegający na zwiększeniu swojego zaangażowania w cały cykl polityczny i legislacyjny Unii, przy jednoczesnym uwydatnieniu więzi z obywatelami Unii, i wykorzystuje swoich członków jako wpływowe podmioty opiniotwórcze w społecznościach oraz krajowych stowarzyszeniach władz lokalnych i regionalnych; |
| G. | mając na uwadze, że Komitet określił jedenaście kluczowych obszarów priorytetowych, aby w 2023 r. nadać swoim działaniom bardziej strategiczny i skuteczny charakter: (1) Działania następcze w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy, aktywnej pomocniczości i lepszego stanowienia prawa; (2) Ukraina i rozszerzenie; (3) Kryzys energetyczny i klimatyczny; (4) Środowisko; (5) Polityka spójności - Przyspieszenie wdrażania polityki spójności i kształtowanie jej przyszłości na okres po 2027 r.; (6) Wieloletnie ramy finansowe; (7) Zarządzanie gospodarcze na rzecz sprawiedliwej i zrównoważonej Europy; (8) Europejski Rok Umiejętności 2023; (9) Partnerstwo na rzecz innowacji regionalnych i promowanie misji terytorialnych; (10) Ochrona ludności; (11) Bezpieczeństwo żywnościowe; |
| H. | mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 (2) regulujące unijną politykę spójności i finansowanie w latach 2021-2027, które weszło w życie w lipcu 2021 r., zawiera odniesienia do zasady partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów, popieranej przez Komitet i Parlament oraz pociągającej za sobą zaangażowanie regionów i ich władz lokalnych oraz regionalnych; zdecydowanie popiera zwiększenie unijnych inwestycji związanych z odpornością regionalną i lokalną w kolejnych wieloletnich ramach finansowych (WRF); |
| I. | mając na uwadze, że ponad czterysta krajowych i regionalnych programów służących realizacji unijnej polityki spójności w okresie programowania 2021-2027 udostępni około 380 mld EUR w ramach różnych funduszy na sprostanie wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym, przed którymi stają regiony, miasta, wsie i gminy Unii; |
| J. | mając na uwadze, że 19 lutego 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 (3) ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, który stanowi podstawę prawną dla przekazania państwom członkowskim środków finansowych i pożyczek w wysokości do 672,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) w latach 2021-2026, a także ma na celu wspieranie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz wyeliminowanie dysproporcji między regionami Unii; |
| K. | mając na uwadze, że jako instytucja Unii w rozumieniu rozporządzenia finansowego Komitet ma obowiązek przyjąć własne roczne sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji (zasady rachunkowości Unii Europejskiej) i w oparciu o Międzynarodowe Standardy Rachunkowości Sektora Publicznego; sprawozdanie to zostaje ostatecznie połączone ze sprawozdaniem Unii; |
| 1. | zauważa, że budżet Komitetu wchodzi w zakres działu 7 WRF „Europejska administracja publiczna” (dział 7), który w 2023 r. wyniósł łącznie 12,3 mld EUR, tj. 6,4?% wydatków z budżetu UE; zauważa, że w 2023 r. budżet Komitetu stanowił 0,95?% środków działu 7 WRF; |
| 2. | zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (Trybunał) w swoim sprawozdaniu rocznym (sprawozdanie Trybunału) za rok budżetowy 2023 zbadał próbę 70 transakcji w dziale 7, z czego 21 (30?%) zawierało błędy; zauważa ponadto, że w przypadku pięciu z tych błędów, które zostały skwantyfikowane przez Trybunał, Trybunał oszacował poziom błędu poniżej progu istotności; |
| 3. | odnotowuje spostrzeżenie zawarte w sprawozdaniu Trybunału, zgodnie z którym wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, które w 2023 r. stanowiły około 70?% łącznych wydatków administracyjnych, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę; z zadowoleniem przyjmuje ponowną opinię Trybunału, że ogólnie wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem; |
| 4. | z ubolewaniem odnotowuje opinię zawartą w sprawozdaniu Trybunału w odniesieniu do transakcji zawartej przez Komitet w 2023 r., w przypadku której wynoszący 10 lat okres obowiązywania umowy dotyczącej utrzymania budynku nie został wystarczająco uzasadniony; |
Zarządzanie budżetem i finansami
| 5. | na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Komitetu za 2023 r. zauważa, że w 2023 r. ostatecznie przyjęty budżet Komitetu wyniósł 116 675 392 EUR, w tym budżet korygujący 4/2023 (wynagrodzenia i energia), co stanowi wzrost o 6 698 534 EUR (tj. o 6,10?%) w porównaniu z 2022 r.; zauważa z zadowoleniem, że wskaźnik wykonania budżetu Komitetu w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok wzrósł z 99,20?% w 2022 r. do 99,9?% w 2023 r., a wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wzrósł z 88?% w 2022 r. do 91,20?% w 2023 r.; z zadowoleniem przyjmuje ponadto wzrost wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków C8 z 81,60?% w 2022 r. do 85?% w 2023 r.; uważa, że te wysokie wskaźniki wykonania są z jednej strony oznaką dobrego zarządzania budżetem i finansami przez Komitet ze względu na wzmocnione monitorowanie wykonania budżetu, terminowe prognozowanie budżetu i realokację zasobów w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, ale z drugiej strony mogą także oznaczać, że Komitet potrzebuje dodatkowych środków; zwraca się do Komisji i władzy budżetowej o uwzględnienie tego faktu w ramach procedury budżetowej; |
| 6. | zauważa, że w 2023 r. Komitet dokonał 31 przesunięć na łączną kwotę 2,84 mln EUR, z czego 25 przesunięć wewnętrznych na łączną kwotę 0,98 mln EUR i sześć przesunięć zewnętrznych na łączną kwotę 1,86 mln EUR, z czego około 0,8 mln EUR przesunięto do linii budżetowych obejmujących umowy dotknięte wysoką inflacją/indeksacją; zauważa, że w 2023 r. wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie nadal wywierał presję budżetową na Komitet; zauważa w tym kontekście, że wysoka stopa inflacji w największym stopniu wpłynęła na Komitet - bezpośrednio lub pośrednio - w obszarach takich jak koszty podróży (podróże służbowe), energia, czynsze i dzierżawa budynków, umowy dotyczące utrzymania, projekty budowlane oraz papier i płyty offsetowe; |
| 7. | odnotowuje wzrost o około 20?% płatności dokonanych na rzecz członków Komitetu: z 6 573 307 EUR w 2022 r. do 7 955 968 EUR w 2023 r., przy czym płatności pokryły koszty podróży (8 119 płatności), diety za czas podróży (4 449 płatności), diety za fizyczny udział w posiedzeniach (7 845 płatności) i za uczestnictwo zdalne (152 płatności); |
| 8. | zauważa, że budżet na podróże służbowe (środki na bieżący rok) pozostał stabilny - w 2023 r. wyniósł 420 833 EUR (w porównaniu z 419 657 EUR w 2022 r.), a wskaźnik wykonania w 2023 r. wyniósł około 80?% (podobnie jak w 2022 r.); zauważa, że pomimo wzrostu średnich kosztów zakwaterowania i podróży budżet Komitetu na podróże służbowe pozostał stabilny ze względu na spadek o 13?% liczby podróży służbowych w 2023 r. w porównaniu z 2022 r.; z zadowoleniem zauważa, że dodatek dla przewodniczącego i pierwszego wiceprzewodniczącego Komitetu na pokrycie kosztów podróży i posiedzeń, finansowany z budżetu ogólnego na wydatki członków, obniżono z 71 810 EUR w 2022 r. do 62 268 EUR w 2023 r., tj. o 13?%; zachęca Komitet, aby nadal racjonalizował i ograniczał wydatki w tym obszarze, zapewniając optymalny przydział zasobów zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami; |
| 9. | z zaniepokojeniem odnotowuje wzrost środków na usługi tłumaczenia ustnego w bieżącym roku o około 19?% - z 3,494 mln EUR w 2022 r. do 4,167 mln EUR w 2023 r.; zwraca się do Komitetu o wyjaśnienie przyczyn tego wzrostu, biorąc pod uwagę fakt, że jednocześnie Komitet zgłosił oszczędności związane z korzystaniem ze zdalnego tłumaczenia ustnego w 2023 r.; |
| 10. | zauważa, że do 23 lipca 2023 r. zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniach zdalnych wypłacana przez Komitet członkom, ich zastępcom, a także ekspertom sprawozdawców i prelegentom zaproszonym do udziału w posiedzeniach zdalnych lub hybrydowych wynosiła 200 EUR; zauważa ponadto, że tego dnia weszły w życie nowe przepisy w tej sprawie ustalające zryczałtowaną dietę za udział w posiedzeniach zdalnych na poziomie 50?% zwykłej diety za udział w posiedzeniach, przy czym ta ostatnia wynosi 359 EUR, a zryczałtowana dieta za udział w posiedzeniach zdalnych - 179,50 EUR; zauważa w związku z tym znaczny spadek łącznej kwoty wypłaconej na diety za udział w posiedzeniach zdalnych z 1 742 000 EUR w 2021 r. i 489 600 EUR w 2022 r. do 32 632 EUR w 2023 r., podczas gdy ogólne wydatki związane z linią budżetową 1 0 0 4 („Zwrot kosztów podróży i pobytu związanych z udziałem w posiedzeniach oraz kosztów dodatkowych”) znacznie wzrosły z około 6,6 mln EUR w 2022 r. do około 8 mln EUR w 2023 r., głównie ze względu na zdecydowany powrót do posiedzeń stacjonarnych w 2023 r. i wzrost cen podróży w następstwie pandemii COVID-19; |
| 11. | wyraża zaniepokojenie znacznym wzrostem wypłacanych członkom Komitetu diet za czas podróży i za udział w posiedzeniach - z 6,6 mln EUR w 2022 r. do 8 mln EUR w 2023 r.; wzywa Komitet do przyjęcia jasnej strategii oszczędnościowej w odniesieniu do wydatków na podróże, w tym do szerszego korzystania z uczestnictwa zdalnego i posiedzeń hybrydowych w celu ograniczenia zbędnych kosztów i emisji, przy jednoczesnym utrzymaniu zaangażowania politycznego; |
| 12. | ubolewa, że średni czas oczekiwania na płatność wydłużył się z 17,87 dnia w 2022 r. do 21,88 dnia w 2023 r.; rozumie jednak, że wzrost ten wynika z faktu, że w 2023 r. Komitet rozpatrzył i opłacił rekordową liczbę faktur, tj. 5 723 w porównaniu z 4 260 w 2022 r.; zauważa w tym kontekście, że odsetek faktur handlowych, które wpłynęły do Komitetu drogą elektroniczną, wzrósł z 68?% w 2022 r. do 76?% w 2023 r. i nadal rósł w 2024 r.; |
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
| 13. | uznaje, że Komitet odgrywa zasadniczą rolę w w kształtowaniu polityki i w procesach decyzyjnych Unii poprzez reprezentowanie interesów samorządów lokalnych i regionalnych w Unii; zauważa, że w 2023 r., w ramach rocznego planu działania, sprawozdawczość dotycząca wyników Komitetu opierała się na 25 celach, których osiągnięcie oceniono za pomocą 80 wskaźników ilościowych, natomiast wartości docelowe większości tych wskaźników (około 75?%) osiągnięto co najmniej na poziomie 90?%; |
| 14. | przypomina, że Komitet wnosi wkład w politykę i proces decyzyjny Unii z perspektywy władz regionalnych i lokalnych w Unii, a także zapewnia ramy służące zacieśnieniu współpracy między szczeblem lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim oraz przybliżeniu Europy jej obywatelom; ubolewa, że ograniczenia budżetowe zmniejszyły zdolność Komitetu do pełnej realizacji jego celu, jakim jest zbliżenie obywateli do Unii, i obniżyły jego wartość dodaną; |
| 15. | zważywszy na istotną rolę Komitetu w zwiększaniu legitymacji demokratycznej prawodawstwa Unii przez aktywną koordynację samorządów regionalnych i lokalnych, wspiera Komitet w staraniach o zapewnienie liczniejszych ocen oddziaływania terytorialnego, również zgodnie ze sprawozdaniem końcowym i zaleceniami z Konferencji w sprawie przyszłości Europy; |
| 16. | wyraża uznanie dla Komitetu za jego osiągnięcia polityczne w kluczowych obszarach priorytetowych w 2023 r.; zauważa, że Komitet realizuje swoją misję za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wnioski o wydanie opinii), opinii z inicjatywy własnej, w których wzywa się instytucje Unii do podjęcia działań, oraz rezolucji, w których Komitet podkreśla swoje stanowisko w konkretnych kwestiach; zauważa, że w 2023 r. Komitet przyjął 53 opinie i 6 rezolucji, co oznacza spadek w porównaniu z 55 opiniami i 8 rezolucjami przyjętymi w 2022 r., pomimo zwiększenia środków i personelu; zachęca Komitet do kontynuowania prac nad poprawą wyników, a także nad poprawą efektywności; z zadowoleniem odnotowuje wysiłki Komitetu mające na celu wprowadzenie reformatorskich i innowacyjnych rozwiązań, usprawnienie administracji i uniknięcie dublowania ról innych organów; |
| 17. | docenia, że w 2023 r. Komitet nadal wdrażał środki mające zmodernizować administrację i zwiększyć opłacalność w ramach programu „Going for IMPact”; odnotowuje w tym kontekście postępy poczynione m.in. w zakresie cyfryzacji i optymalizacji przepływu pracy, modernizacji instrumentów planowania i sprawozdawczości Komitetu, utworzenia centralnego działu obsługi posiedzeń oraz zacieśnienia współpracy z innymi instytucjami lub organami (np. Z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym (EKES-em), Komisją, Parlamentem, Urzędem Infrastruktury i Logistyki); wyraża uznanie dla Komitetu za wdrożenie niemal 90?% projektów z zakresu uproszczenia rozpoczętych w 2021 r. w obszarach procesów administracyjnych, procedur pisemnych i (wewnętrznych) dokumentów prawnych; |
| 18. | na podstawie odpowiedzi Komitetu na pytania zawarte w kwestionariuszu przedłożonym przez Komisję Kontroli Budżetowej Parlamentu na potrzeby absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. (kwestionariusz) zauważa z zadowoleniem, że dzięki programowi „Going for IMPact” Komitet zdołał w 2023 r. dostosować swoje cele do dostępnych zasobów, które znalazły się pod presją w wyniku skutków inflacji związanych z wojną w Ukrainie; pochwala w szczególności postępy poczynione przez Komitet we wdrażaniu projektu „Konwergencja” (narzędzie SharePoint do planowania, sprawozdawczości, oceny ryzyka i ciągłości działania) oraz nowej polityki ciągłości działania; |
| 19. | dostrzega wpływ prac Komitetu, w szczególności jego opinii, które w części znalazły odzwierciedlenie w rezolucjach, stanowiskach, wnioskach, sprawozdaniach, przeglądach, konkluzjach lub rozmowach trójstronnych Komisji, Parlamentu lub Rady w 2023 r.; zachęca Komitet, aby w dalszym ciągu przekazywał instytucjom Unii i innym beneficjentom polityki Unii użyteczne i istotne informacje, takie jak dane z terenu i analizy; z zadowoleniem przyjmuje większe zaangażowanie Komitetu w całym cyklu politycznym i legislacyjnym Unii przez umowy o współpracy i plany działania z Komisją, Parlamentem i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym; uważa, że członkowie Komitetu i EKES-u powinni być zapraszani do udziału w odpowiednich posiedzeniach parlamentarnych dotyczących spraw, które wchodzą w zakres ich kompetencji; zauważa, że w 2023 r. członkowie Komitetu spotkali się również z Radą i stałymi przedstawicielstwami oraz uczestniczyli w wydarzeniach organizowanych przez prezydencję Rady, aby zagwarantować odzwierciedlenie stanowisk Komitetu w prawodawstwie Unii; gratuluje Komitetowi zwiększenia jego zaangażowania w posiedzenia trójstronne, a w szczególności tego, że w 2023 r. po raz pierwszy uzyskał dostęp do dokumentów z tych rozmów; |
| 20. | wzywa Komitet, aby zapewnił większe zaangażowanie samorządów regionalnych i lokalnych w unijny proces decyzyjny przez stworzenie ustrukturyzowanych mechanizmów konsultacji z władzami regionalnymi i lokalnymi, w tym parlamentami, gminami, a także z lokalnymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, przed wydaniem opinii; apeluje do Komitetu, aby opowiedział się za obowiązkowym procesem konsultacji w kwestiach ustawodawczych, które znacząco wpływają na rozwój regionalny i politykę spójności; |
| 21. | w odniesieniu do nowych ram kontroli wewnętrznej zauważa, że w 2023 r. Komitet wdrożył nową metodykę kontroli ex post w celu uproszczenia i dostosowania podejścia do praktyki pozostałych instytucji Unii, w związku z czym kontrole ex post są obecnie scentralizowane, a nie zdecentralizowane jak wcześniej; zauważa, że w 2023 r. kontrole ex post były ukierunkowane na wynagrodzenie podstawowe i przepracowany czas, przy czym zweryfikowano 55 dossier, oraz że statystyczny szacunek błędu dotyczącego populacji odniesienia wyniósł 0?%; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitet ponownie przeprowadził badanie zgodności i skuteczności, aby ocenić, do jakiego stopnia przestrzega niektórych standardów kontroli wewnętrznej, i skuteczność ich wdrażania; wyraża uznanie dla Komitetu za poprawę w tej kwestii w porównaniu z wynikami z 2022 r.; zachęca Komitet, aby kontynuował wysiłki w celu dalszego podwyższenia zgodności z wymogami oraz skuteczności obowiązujących środków kontroli wewnętrznej; jeśli chodzi o nową politykę dotyczącą newralgicznych stanowisk, zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. Komitet przeprowadził przegląd w celu określenia poziomu ryzyka poszczególnych stanowisk, a tym samym ich poziomu wrażliwości, a także środków niezbędnych do ograniczenia tego ryzyka; |
| 22. | zauważa, że w 2023 r. Komitet rozpoczął dwa nowe audyty: jeden dotyczył zgodności różnych funkcji (np. zarządzania ryzykiem, planowania, systemu kontroli) z odpowiednimi przepisami w zakresie ochrony danych, a drugi - funkcjonowania organizacji informatycznej we wspólnych służbach (nowa wspólna Dyrekcja Innowacji i Technologii Informacyjnych Komitetu i EKES-u); zauważa, że w odniesieniu do każdego z tych audytów wydano 11 zaleceń, a siedem uznano za bardzo ważne; zauważa ponadto, że w następstwie audytu dotyczącego zarządzania wolnymi stanowiskami rozpoczętego w 2022 r. wydano 10 zaleceń, z których trzy były bardzo ważne; apeluje do Komitetu, aby jak najszybciej wdrożył wszystkie niezrealizowane zalecenia oraz aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
| 23. | zauważa, że na koniec 2023 r. Komitet zatrudniał łącznie 559 pracowników (z wyłączeniem oddelegowanych ekspertów krajowych, pracowników tymczasowych, pracowników wewnętrznych i stażystów) w porównaniu z 533 w 2022 r.; zauważa, że pod koniec 2023 r. Komitet zatrudniał 74 pracowników kontraktowych (w porównaniu z 56 pracownikami kontraktowymi w 2022 r.) i 96 pracowników zatrudnionych na czas określony (w porównaniu z 89 w 2022 r.), z czego 21 pracowników kontraktowych miało umowę na czas nieokreślony, 53 pracowników kontraktowych miało umowę na czas określony, 53 pracowników zatrudnionych na czas określony było zatrudnionych na stanowiskach stałych na podstawie umowy na czas określony, 50 pracowników zatrudnionych na czas określony miało umowę na czas nieokreślony, a 3 pracowników zatrudnionych na czas określony zajmowało stanowiska na czas określony (w dwóch przypadkach na podstawie umowy na czas nieokreślony, a w przypadku sekretarza generalnego - na okres pięciu lat); zauważa ponadto, że Komitet zatrudniał 5 pracowników tymczasowych i 12 pracowników zewnętrznych pracujących na miejscu, z wyłączeniem zewnętrznych usługodawców w dziedzinie logistyki i IT; wyraża nadzieję, że zwiększenie liczby pracowników jest racjonalnie uzasadnione; zauważa, że w 2023 r. wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia wyniósł 98?% (wzrost z 96?% w 2022 r.), a wskaźnik rotacji wyniósł 6,6?% (spadek z 10,80?% w 2022 r.); |
| 24. | zauważa, że Komitet w większym stopniu polega na pracownikach kontraktowych i pracownikach zatrudnionych na czas określony (którzy stanowią do 26?% pracowników Komitetu); na podstawie kwestionariusza zauważa, że wspomniana tendencja wynika w szczególności z braku list rezerwowych EPSO (Europejskiego Urzędu Doboru Kadr) dla ogólnych profili administratorów od 2018 r.; wyraża zaniepokojenie, że długoterminowej stabilności i ciągłości działania Komitetu zagraża brak atrakcyjności oferowanych umów na czas określony; podkreśla znaczenie stałego personelu dla utrzymania umiejętności, ciągłości i produktywnego środowiska pracy; zauważa, że w 2024 r. Komitet zorganizował konkurs wewnętrzny na stanowiska o profilu ogólnym w pięciu grupach zaszeregowania (AST/SC 1, AST 1, AST 3, AD 5 i AD 7); wspiera Komitet w jego działaniach na rzecz sprostania tym wyzwaniom; zwraca się do Komitetu, aby poinformował organ udzielający absolutorium o takich konkursach zorganizowanych w 2024 r.; |
| 25. | zauważa, że na koniec 2023 r. Komitet zatrudniał 56,9?% kobiet i 43,1?% mężczyzn; ubolewa, że Komitet nie osiągnął jeszcze parytetu płci na stanowiskach kierowniczych, ale uznaje znaczne postępy poczynione w ramach pięcioletniej strategii i planu działania Komitetu na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 2022-2026, w tym znaczny wzrost odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla - z 37,5?% w 2022 r. do 44,4?% w 2023 r.; zaleca środki mające zwiększyć inkluzywność ogłoszeń o wakatach i zachęcić większą liczbę kobiet do ubiegania się o stanowiska kierownicze wyższego i średniego szczebla, w tym przez ustanowienie celów w zakresie równowagi płci, zrównoważoną reprezentację w komisjach konkursowych, ukierunkowane możliwości szkoleniowe dla kobiet aspirujących do stanowisk kierowniczych oraz promowanie bardziej elastycznej organizacji pracy; zachęca Komitet do kontynuowania wysiłków na rzecz osiągnięcia równowagi płci i w tym kontekście wymaga od państw członkowskich, by na kandydatów na członków Komitetu nominowały mężczyznę i kobietę, w celu poprawy reprezentacji na wszystkich szczeblach; |
| 26. | odnotowuje, że w wyniku rozpoczętego w 2022 r. projektu pilotażowego dotyczącego hybrydowego systemu pracy i badania zadowolenia pracowników Komitet przyjął 1 stycznia 2024 r. decyzję, w której przewidziano hybrydowy system pracy i spersonalizowany tygodniowy harmonogram pracy dla każdego członka personelu, a także możliwość pracy z domu przez maksymalnie 60?% czasu pracy (z wyjątkiem kategorii pracowników, których charakter pracy nie pozwala na pracę zdalną) i pracy spoza miasta zatrudnienia przez okres do 15 dni w roku; uznaje, że środki te mają na celu poprawę równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności operacyjnej i zadowolenia pracowników; |
| 27. | zauważa z zadowoleniem, że hybrydowy system pracy Komitetu miał pozytywny wpływ na krótkoterminowe zwolnienia chorobowe, jako że: - liczba pracowników bez zwolnienia chorobowego wzrosła z 71 (tj. 12?% wszystkich pracowników) w 2018 r. do 211 (tj. 36?% wszystkich pracowników) w 2023 r.; - liczba pracowników przebywających na zwolnieniu chorobowym przez okres krótszy niż siedem dni zmniejszyła się z 257 (tj. 46?% wszystkich pracowników) w 2018 r. do 201 (tj. 35?% wszystkich pracowników) w 2023 r. oraz - liczba pracowników przebywających na zwolnieniu chorobowym przez okres od 7 i pół dnia do 21 dni zmniejszyła się ze 140 (tj. 25?% wszystkich pracowników) w 2018 r. do 92 (tj. 16?% wszystkich pracowników) w 2023 r.; zwraca się do Komitetu o monitorowanie wpływu nowego systemu pracy i o utrzymanie tego tematu w przyszłych badaniach zadowolenia pracowników; z satysfakcją odnotowuje, że 90,25?% (82?% w przypadku kadry kierowniczej) osób, które odpowiedziały na ankietę pracowniczą z grudnia 2022 r., wyraziło zadowolenie z tych elastycznych rozwiązań; |
| 28. | z zaniepokojeniem zauważa, że w 2023 r. w Komitecie zgłoszono 18 przypadków wypalenia zawodowego, co stanowi wzrost w porównaniu z 16 przypadkami w 2022 r.; podkreśla znaczący społeczny i zawodowy wpływ wypalenia zawodowego na dobrostan i wyniki pracowników; zauważa ponadto, że w 2023 r. Komitetowi udało się ponownie zintegrować 16 pracowników po długotrwałej nieobecności spowodowanej wypaleniem zawodowym dzięki zindywidualizowanym działaniom następczym w odniesieniu do długoterminowych zwolnień chorobowych; z zadowoleniem przyjmuje działania zapobiegawcze podjęte przez Komitet, aby ograniczyć zagrożenia psychospołeczne i przypadki wypalenia zawodowego; docenia w związku z tym proaktywne podejście służby medycznej oraz konferencje uświadamiające, szkolenia i kursy organizowane przez Komitet; zaznacza jednak, że trzeba zwiększyć wysiłki, aby zaradzić pierwotnym przyczynom wypalenia zawodowego i wspierać zdrowsze środowisko pracy; |
| 29. | zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal podnosił świadomość na temat środków wprowadzonych w celu zapobiegania molestowaniu w miejscu pracy i jego zwalczania, zgodnie ze swoją decyzją z 26 kwietnia 2021 r. w sprawie ochrony godności w pracy, zarządzania konfliktami i zwalczania molestowania i nękania, w szczególności przez specjalne wytyczne, komunikację wewnętrzną i organizację kilku sesji informacyjnych dla pracowników i kierowników; z zadowoleniem przyjmuje w szczególności zorganizowanie w 2023 r. pięciu sesji szkoleniowych pt. „Zapobieganie nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu” oraz „Szacunek i godność w zespole osiągającym dobre wyniki” i zaleca kontynuowanie tej inicjatywy; ponadto z zadowoleniem zauważa, że w ciągu roku nie zgłoszono nowych, bieżących ani zamkniętych spraw dotyczących molestowania seksualnego; |
| 30. | wyraża uznanie dla Komitetu za działania podjęte w 2023 r. w związku z integracją osób z niepełnosprawnościami, takie jak zapewnienie osobom o ograniczonej możliwości poruszania się dostępu do budynków Komitetu oraz dopilnowanie, aby wszystkie wolne miejsca pracy były dostępne dla kandydatów z niepełnosprawnościami; |
| 31. | odnotowuje, że w 2023 r. Komitet zatrudniał obywateli wszystkich państw Unii (i jedną osobę z obywatelstwem Ukrainy), przy czym część z nich była nadreprezentowana (np. Belgia); z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe wysiłki Komitetu mające zrównoważyć podział geograficzny wśród pracowników - aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców, Komitet publikuje na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych zaproszenia do wyrażenia zainteresowania dla pracowników kontraktowych i pracowników zatrudnionych na czas określony; ubolewa nad utrzymującym się brakiem równowagi geograficznej wśród pracowników Komitetu, tj. nadreprezentacją obywateli niektórych państw w porównaniu z innymi; zachęca Komitet do większych wysiłków w celu poprawy równowagi geograficznej, szczególnie na szczeblu kierowniczym; zwraca się do Komitetu, aby informował organ udzielający absolutorium o wynikach tego typu działań; |
| 32. | z zadowoleniem odnotowuje, że w kwietniu 2023 r. działające w Komitecie Biuro Staży po raz drugi z rzędu wzięło udział w sesji zatytułowanej „Możliwości dla młodych Romów”; pochwala inicjatywę przedstawienia programu staży w Komitecie młodym i zmotywowanym uczestnikom, wśród których byli zarówno Romowie, jak i inne osoby, co odzwierciedla zdecydowane zaangażowanie na rzecz promowania inkluzywności, różnorodności i równych szans; zachęca do kontynuowania i rozszerzania takich inicjatyw, aby jeszcze bardziej angażować niedostatecznie reprezentowane społeczności i wspierać większą inkluzywność wśród pracowników europejskich; |
| 33. | z zadowoleniem przyjmuje postępy w zakresie równowagi płci na stanowiskach kierowniczych, tj. wzrost odsetka kobiet zarówno na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla (z 29,7?% w 2022 r. do 32,5?% w 2023 r.), jak i na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla (z 37,5?% w 2022 r. do 44,4?% w 2023 r.); |
Ramy etyczne i przejrzystość
| 34. | z zadowoleniem przyjmuje prace przeprowadzone przez Komitety w 2023 r., aby skonsolidować zasady i praktyki etyczne w jednolite etyczne ramy prawne (decyzja nr 157/2023) obejmujące m.in. procedurę dyscyplinarną, godność w pracy, zarządzanie konfliktami, zwalczanie molestowania, działalność zewnętrzną i informowanie o nieprawidłowościach; zauważa, że kulminacją tych prac było przyjęcie decyzji (nr 157/2023), która stanowiła wynik kompleksowych konsultacji z różnymi zainteresowanymi stronami, a także podjęcie działań następczych w związku z wewnętrznym badaniem dotyczącym świadomości etycznej pracowników i wdrożenie zalecenia z audytu wewnętrznego na ten temat; wyraża uznanie dla Komitetu za dalsze oferowanie w 2023 r. szkoleń o etyce, uczciwości oraz szacunku i godności w pracy dla różnych kategorii personelu, w tym dla nowych pracowników, kadry kierowniczej i ogółu pracowników; |
| 35. | zauważa, że w 2023 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) rozpatrzył dwie sprawy: jedna sprawa dotyczyła zarzutów prowadzenia zewnętrznej działalności zarobkowej przez członka Komitetu, a druga - zarzutów o ponowne podjęcie nieuprawnionej działalności zewnętrznej przez pracownika; zauważa, że w pierwszym przypadku nie wszczęto dochodzenia OLAF-u ze względu na brak proporcjonalności między zasobami potrzebnymi do przeprowadzenia dochodzenia a oczekiwanymi wynikami, podczas gdy Komitet uznał, że nie ma konfliktu interesów, ponieważ członkowie Komitetu nie otrzymują żadnego wynagrodzenia od Unii ani nie są zobowiązani do deklarowania swojej działalności zawodowej, za którą mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu sprawowania mandatów lokalnych lub regionalnych; w odniesieniu do drugiej sprawy zauważa, że OLAF wszczął dochodzenie, w wyniku którego wydano dwa zalecenia; aby je wdrożyć, Komitet wszczął postępowanie dyscyplinarne przeciwko odnośnemu pracownikowi i odzyskał zyski związane z podjętą przez tę osobę nieuprawnioną działalnością zewnętrzną; przypomina, że zamknięta w 2022 r. sprawa dotycząca zarzutów o wykroczenia finansowe, nękanie i niegospodarność we wspólnej służbie Komitetu i EKES-u doprowadziła do podjęcia działań w zakresie zarządzania konfliktami z udziałem zainteresowanych osób i ustanowienia pięciopunktowego planu działania; na podstawie sprawozdania z działań następczych Komitetu w związku z decyzją Parlamentu w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Komitetu za rok 2022 zauważa z zadowoleniem, że plan działania został w pełni wdrożony do końca 2023 r.; |
| 36. | przypomina, że Komitet przyjął rozporządzenie nr 6/2023 z 4 lipca 2023 r. ustanawiające środki na rzecz przejrzystości, ukierunkowane na piastujących urząd członków i sprawozdawców; w tym kontekście wyraża uznanie dla Komitetu za to, że 1 stycznia 2024 r. formalnie dołączył do unijnego rejestru służącego przejrzystości; |
| 37. | apeluje do Komitetu o poprawę wykrywania konfliktów interesów i zapobiegania im przez wprowadzenie dla ustępujących członków Komitetu obowiązkowej karencji przed objęciem ról lobbingowych lub doradczych związanych z instytucjami Unii; apeluje o proaktywne publikowanie wszystkich decyzji o wyłączeniu podjętych przez członków Komitetu ze względu na konflikty interesów; |
| 38. | wyraża zadowolenie, że w 2023 r. Komitet ponownie podjął wysiłki w zakresie wykrywania konfliktów interesów i zapobiegania im; odnotowuje, że za pomocą decyzji nr 157/2023 Komitet zdefiniował pojęcie konfliktu interesów oraz wprowadził mechanizm wykrywania konfliktów interesów i zapobiegania im; w ramach tego mechanizmu pracownicy są zobowiązani do deklarowania, czy nie znajdują się w konflikcie interesów (potencjalnym lub możliwym); w tym celu w różnych kluczowych momentach kariery lub działalności zawodowej wypełniają odpowiedni formularz; na podstawie kwestionariusza zauważa z zadowoleniem, że Komitet publikuje na stronie internetowej, w sposób przejrzysty, roczne informacje o działalności zawodowej byłych urzędników wyższego szczebla; zauważa, że w 2023 r. Komitet nie wykrył żadnych konfliktów interesów, które wymagałyby działań następczych ze strony administracji; |
| 39. | odnotowuje, że w 2023 r. nie zgłoszono Komitetowi żadnych przypadków informowania o nieprawidłowościach, z wyjątkiem otrzymanych od OLAF-u informacji o sprawie poinformowania o nieprawidłowościach w stosunku do członka Komitetu, którą to sprawę OLAF ostatecznie oddalił; zauważa, że w 2023 r. Komitet nie przyjął żadnych nowych środków dotyczących informowania o nieprawidłowościach i nadal stosował środki obowiązujące od 2015 r. oraz promował je przez szkolenie z zakresu etyki i podnoszenie świadomości; popiera regularne obowiązkowe szkolenia na temat etyki zarówno dla ogółu personelu, jak i dla kadry kierowniczej; |
| 40. | zauważa, że Komitet wprowadził szereg środków i działań w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, które mają zastosowanie do jego członków oraz pracowników i które są wdrażane przez różne służby; zauważa, że w 2023 r. nie wprowadzono strategii zwalczania nadużyć finansowych, mimo że Parlament wnosił o to w poprzednich rezolucjach w sprawie absolutorium; z zadowoleniem odnotowuje, że - zgodnie z zaleceniem Parlamentu i jak wskazano w kwestionariuszu - Komitet zobowiązuje się do dalszego wzmacniania istniejących środków zwalczania nadużyć finansowych w drodze przyjęcia strategii zwalczania nadużyć finansowych w 2025 r.; zachęca Komitet, aby w ramach tej strategii organizował regularne i obowiązkowe szkolenia na temat zwalczania nadużyć finansowych; zwraca się do Komitetu, aby informował o tej kwestii organ udzielający absolutorium; |
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
| 41. | zauważa, że łączny budżet IT Komitetu i EKES-u wyniósł 12,7 mln EUR w 2023 r. w porównaniu z 11,712 mln EUR w 2022 r., co oznacza wzrost o 8,40?%, przy czym 350 000 EUR z tego budżetu przeznaczono w 2023 r. na cyberbezpieczeństwo; |
| 42. | z zadowoleniem przyjmuje nową strategię cyfrową Komitetu na lata 2024-2026 przyjętą pod koniec 2023 r.; w tym kontekście pochwala Komitet za postępy w cyfryzacji poczynione w 2023 r. w różnych obszarach, takich jak procesy administracyjne (w tym nabór pracowników), zamówienia publiczne i tłumaczenia ustne; wzywa Komitet, aby przyspieszył działania na rzecz transformacji cyfrowej, zapewniając pełne wdrożenie elektronicznej organizacji pracy, podpisów elektronicznych i cyfrowych narzędzi zarządzania sprawami do 2026 r., ograniczając procedury z wykorzystaniem dokumentów papierowych zgodnie z zobowiązaniami w zakresie zrównoważenia środowiskowego i w większym stopniu przechodząc na administrację bez dokumentów papierowych; |
| 43. | zauważa z zadowoleniem, że 90?% projektów na rzecz uproszczenia przez cyfryzację w ramach inicjatywy „Going for IMPact” zostało w pełni wdrożonych do końca 2023 r.; zauważa ponadto, że dalsze usprawnienia uzyskano dzięki projektowi informatycznemu mającemu określić najlepsze narzędzie do elektronicznego zarządzania przepływami pracy opartymi na formularzach, w wyniku czego wiele procesów Komitetu zaczęło być upraszczanych i poddawanych cyfryzacji za pomocą narzędzi Microsoft 365; z zadowoleniem zauważa, że Komitet korzysta z modułów zamówień takich jak e-Tendering, e-Notices, e-Submission, MyWorkplace, a także z wprowadzonego w 2023 r. kwalifikowanego podpisu elektronicznego do podpisywania umów; z zadowoleniem przyjmuje wewnętrzne wytyczne Komitetu w sprawie wykorzystania sztucznej inteligencji, które tworzą podstawy dla możliwych przyszłych rozwiązań, i zachęca do wprowadzenia regularnych obowiązkowych szkoleń w zakresie bezpiecznego korzystania ze sztucznej inteligencji; |
| 44. | zauważa ponadto, że w 2023 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) nie przeprowadził żadnego dochodzenia ani śledztwa w sprawie przetwarzania danych osobowych przez Komitet; zauważa, że w 2023 r. EIOD wystosował ogólny kwestionariusz dotyczący wyznaczenia inspektora ochrony danych i jego stanowiska, na który odpowiedział inspektor ochrony danych Komitetu; |
| 45. | zauważa, że w 2023 r. Komitet nie doświadczył żadnych cyberataków poza pewnymi atakami typu „odmowa usługi” wymierzonymi w stronę internetową Komitetu prowadzoną przez podmioty zewnętrzne; na podstawie kwestionariusza odnotowuje istnienie narzędzi i strategii Komitetu w zakresie monitorowania zagrożeń w czasie rzeczywistym i identyfikowania słabych punktów w systemach Komitetu; wyraża uznanie dla Komitetu za przestrzeganie norm w kwestiach odnoszących się do ocen ryzyka związanego z cyberbezpieczeństwem, a także za wprowadzenie systemu opartego na planach reagowania na incydenty, środkach naprawczych i wyciągniętych wnioskach; z zadowoleniem zauważa, że Komitet i EKES przyjęły ramy cyberbezpieczeństwa NIST z naciskiem w 2023 r. na zasady „ochrona” i „wykrywanie”; zachęca Komitet, aby upowszechniał znajomość zasad cyberbezpieczeństwa wśród członków i pracowników, prowadził regularne oceny ryzyka swojej infrastruktury informatycznej oraz zapewnił regularne audyty i testy cyberobrony; |
Budynki
| 46. | zauważa, że budżet Komitetu (środki na bieżący rok) w 2023 r. wyniósł 18,594 mln EUR (w porównaniu z 18,930 mln EUR w 2022 r.), przy czym wskaźnik wykonania płatności wyniósł 93,70?% (w porównaniu z 82,60?% w 2022 r.); z zadowoleniem odnotowuje, że w wyniku wymiany w 2022 r. budynków B68 i TRE74 na budynek VMA osiągnięto oszczędności ze względu na niższe koszty wynajmu całego budynku VMA w 2023 r.; |
| 47. | zauważa, że w 2023 r. kontynuowano prace remontowe w budynku VMA (od trzeciego do dziewiątego piętra); wskazuje ponadto niski wskaźnik wykonania płatności w odniesieniu do środków C8 (przeniesionych z 2022 r. na 2023 r.), wykorzystanych na wyposażenie pomieszczeń w budynku VMA, czyli 18,90?%; rozumie wyjaśnienie Komitetu dotyczące tego niskiego wskaźnika, które nawiązuje do faktu, że wykonawca nie był w stanie zakończyć części prac remontowych w budynku VMA; ponownie wzywa Komitet, aby przedstawił organowi udzielającemu absolutorium aktualne informacje o zwrocie z inwestycji w odniesieniu do inteligentnych technologii zainstalowanych w budynku VMA; |
| 48. | z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komitetu i EKES-u do systematycznego stosowania zasady „projektowania dla wszystkich” w odniesieniu do ich infrastruktury, z zapewnieniem dostępności ich budynków już w fazie projektowania; zauważa, że Komitety podjęły szereg różnych środków, by zapewnić dostępność swoich budynków osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności (osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, osobom niewidomym i słabowidzącym, osobom niesłyszącym, osobom starszym z problemami mięśniowymi lub naczyniowymi); |
Środowisko i zrównoważony rozwój
| 49. | zauważa, że w 2023 r. Komitet nadal wdrażał różne praktyki ekologiczne, takie jak wykorzystanie innowacyjnych energooszczędnych instalacji budowlanych, zakup w 100?% zielonej energii elektrycznej, zastąpienie elektronicznego obiegu dokumentów podpisami cyfrowymi, stosowanie kryteriów środowiskowych we wszystkich procedurach przetargowych (z dostosowanymi do potrzeb kryteriami ekologicznymi w zaproszeniach do składania ofert powyżej 60 000 EUR), nacisk na ograniczenie ilości odpadów i zwiększenie wskaźnika recyklingu, wdrożenie środków na rzecz bardziej zrównoważonych podróży pracowników, w tym wkład finansowy Komitetu w koszty transportu publicznego pracowników, wykorzystanie w pełni zdalnego tłumaczenia ustnego podczas posiedzeń statutowych oraz inne środki służące oszczędności energii; na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje ograniczenie emisji dwutlenku węgla związanych z działalnością administracji Komitetu o 18?% w porównaniu z 2019 r.; |
| 50. | na podstawie kwestionariusza zauważa z zadowoleniem, że dzięki środkom na rzecz oszczędności energii szacuje się, że zużycie energii przez Komitet zmniejszyło się w 2023 r. o 3,4?% w porównaniu z 2022 r., co oznacza zysk finansowy w wysokości 64 240 EUR; gratuluje Komitetom, że osiągnęły więcej niż zakładały cele EMAS na lata 2021-2025 we wszystkich obszarach (energia elektryczna, gaz, woda, odpady, sortowanie odpadów, papier do użytku biurowego, emisje CO2); |
Współpraca międzyinstytucjonalna
| 51. | z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne uzyskane dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności ścisłej współpracy na szczeblu administracyjnym z EKES-em, wspólnie z którym Komitet korzysta z pomieszczeń i usług w dziedzinie tłumaczeń, infrastruktury, logistyki oraz IT, w tym 470 pracowników i ok. 60 mln EUR (z wyłączeniem wydatków związanych z wynagrodzeniami) dostępnych dla obu instytucji w 2023 r.; z zadowoleniem zauważa, że Komitet jeszcze bardziej rozszerzył współpracę z EKES-em, wykorzystując dodatkowe synergie dzięki wspólnym służbom medycznym oraz wspólnemu centralnemu rejestrowi ochrony danych i operacjom przetwarzania danych opartym na porozumieniu o współadministrowaniu podpisanym przez Komitet i EKES w 2023 r.; ponownie apeluje do Komitetu o kontynuowanie i rozszerzanie tej współpracy w innych obszarach, aby uniknąć powielania działań i jeszcze bardziej racjonalizować koszty operacyjne usług dostępnych w pomieszczeniach współdzielonych przez Komitet i EKES; zachęca Komitet i EKES do zbadania możliwości utworzenia jednej administracji dla ich wspólnych służb, z zachowaniem odrębnych dyrekcji lub jednostek dla służb zajmujących się sprawami związanymi z ich szczególnymi i niezależnymi mandatami; zachęca Komitet i EKES do kontynuowania wysiłków na rzecz dalszego rozwijania współpracy i synergii; |
| 52. | z zadowoleniem przyjmuje poszukiwanie przez Komitet synergii przez nabywanie usług od innych instytucji na podstawie umów o gwarantowanym poziomie usług oraz przez uczestnictwo w międzyinstytucjonalnych organach koordynacyjnych i międzyinstytucjonalnych procedurach udzielania zamówień; z zadowoleniem przyjmuje wskazany przez Komitet w kwestionariuszu wzrost wydajności w odniesieniu do komunikacji w sprawie wyborów europejskich w 2024 r.; zauważa, że korzyści te były możliwe, ponieważ w lutym 2024 r. Komitet podpisał z Parlamentem protokół ustaleń, a w maju 2024 r. nową umowę o współpracy; zauważa ponadto, że umowa o współpracy obejmowała również współpracę na szczeblu politycznym i administracyjnym między obiema instytucjami; |
| 53. | wzywa Komitet do pogłębienia współpracy z Parlamentem i Komisją przez ustanowienie ustrukturyzowanego corocznego dialogu między przedstawicielami Komitetu a prawodawcami Unii na temat kluczowych dossier ustawodawczych wpływających na rozwój regionalny, politykę klimatyczną i spójność społeczną; apeluje do Komitetu o rozważenie wspólnych inicjatyw z parlamentarną Komisją Rozwoju Regionalnego (REGI) oraz Komisją Ochrony Środowiska Naturalnego, Klimatu i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) w celu promowania zrównoważonych inwestycji regionalnych; |
| 54. | zauważa, że Komitet współpracuje z Komisją (za roczną opłatą) w zakresie prowadzenia spraw kadrowych i korzystania z różnych platform informatycznych do zarządzania finansami i zasobami ludzkimi; zauważa ponadto, że Komitet organizuje swoje sesje plenarne w pomieszczeniach Parlamentu i Komisji, aby zrekompensować brak pojemności własnych sal konferencyjnych, oraz że kupuje usługi tłumaczeń ustnych od tych dwóch instytucji; |
| 55. | z zadowoleniem odnotowuje przegląd umowy o współpracy Komitetu z Parlamentem przeprowadzony w 2023 r. z myślą o jej ostatecznym podpisaniu w 2024 r.; popiera współpracę Komitetu z niektórymi komisjami parlamentarnymi, zespołami międzypartyjnymi i dyrekcjami generalnymi Parlamentu i uznaje za niezbędne, aby członkowie Komitetu i EKES-u byli regularnie i systematycznie zapraszani do udziału w odpowiednich dyskusjach parlamentarnych, w tym na posiedzenia komisji, w związku ze sprawami, którymi się zajmują; |
Komunikacja
| 56. | odnotowuje, że działania komunikacyjne Komitetu koncentrują się na relacjach z prasą, organizacji wydarzeń i treści cyfrowych oraz mediach społecznościowych, a całkowity budżet (środki na bieżący rok) w 2023 r. wyniósł około 2,8 mln EUR; wyraża ubolewanie z powodu bardzo niskiego wskaźnika wykonania płatności w tych obszarach (od 24,70?% do 48,20?%); zauważa jednak wysoki wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków C8 (przeniesionych z 2022 r. na 2023 r.) wynoszący 98-100 %; apeluje do Komitetu o podjęcie działań w celu poprawy planowania budżetowego w odniesieniu do pozycji budżetowych związanych z komunikacją; |
| 57. | z zadowoleniem odnotowuje osiągnięcia Komitetu w promowaniu strategii politycznych i programów Unii na szczeblu lokalnym i regionalnym, poprawie zasięgu jego prac konsultacyjnych oraz zwiększeniu jego widoczności i oddziaływania; zauważa, że strategia komunikacyjna Komitetu ma wzmocnić jego instytucjonalny i polityczny wizerunku jako głosu regionów, miast, wsi i gmin Unii, a jednocześnie wyeksponować istotną pracę jego członków, którzy dbają o związek polityk unijnych ze sprawami obywateli oraz wspierają zaangażowanie na szczeblu lokalnym i regionalnym; odnotowuje w tym kontekście działania komunikacyjne Komitetu w 2023 r. w obszarach takich jak: - spójność (np. kampania „Promowanie spójności jako podstawowej wartości Unii” w ramach Europejskiego Tygodnia Regionów i Miast, w którym wzięło udział ponad 8 000 uczestników); - zmiana klimatu (np. kampania „Budowanie odpornych i innowacyjnych społeczności lokalnych”); - demokracja (np. kampania „Nowy rozdział dla demokracji w UE” z 1 400 zgłoszeniami do udziału w 14. konferencji EuropCom); - rozwój obszarów wiejskich (konferencja na Europejskim Kongresie LEADER w 2023 r.) w 2023 r.; wyraża uznanie dla Komitetu za wzrost liczby osób zarejestrowanych w Europejskiej Sieci Radnych Regionalnych i Lokalnych (z 2 307 w 2022 r. do 3 000 w 2023 r.) oraz liczby uczestników programu „Młode osoby z mandatem wyborczym” (z 775 w 2022 r. do 836 w 2023 r.); |
| 58. | z zadowoleniem odnotowuje wysiłki Komitetu na rzecz zacieśnienia kontaktów z samorządami regionalnymi i społecznościami lokalnymi, w tym rozszerzenie Sieci Radnych Regionalnych i Lokalnych UE oraz programu „Młode osoby z mandatem wyborczym”; wzywa Komitet do przeznaczenia dodatkowych środków na wspieranie regionalnych programów budowania potencjału, umożliwiających samorządom lokalnym lepszą realizację polityki Unii; |
| 59. | odnotowuje sukces Komitetu w odniesieniu do działań informacyjnych w mediach, o czym świadczą ogólne wskaźniki za 2023 r., takie jak: 13 210 wzmianek w mediach, wzrost liczby odwiedzających w internecie o 129?% i wzrost liczby obserwujących o 11?%; zauważa, że jeśli chodzi o zaangażowanie cyfrowe, Komitet nie osiągnął swojego celu na 2023 r.; zauważa, że na koniec 2023 r. Komitet miał 200 000 obserwujących na swoich kanałach mediów społecznościowych, tj. o 15?% więcej niż w 2022 r., z czego 57 603 obserwujących (wzrost o 5?%) na X (dawniej Twitter), 61 170 (wzrost o 5?%) na Facebooku, 68 613 (wzrost o 31?%) na LinkedIn i 15 392 (wzrost o 47?%) na Instagramie; |
| 60. | na podstawie kwestionariusza z zadowoleniem odnotowuje inicjatywy Komitetu mające podnieść świadomość o konkretnych środkach przewidzianych w akcie o usługach cyfrowych i aktach o rynkach cyfrowych, a także o cyberbezpieczeństwie i bezpieczeństwie w sieci; docenia rolę Komitetu w dążeniu Unii ku cyfrowej przyszłości; w tym kontekście wyraża uznanie dla Komitetu za zorganizowanie w 2023 r. serii warsztatów cyfrowych zarówno dla pracowników, jak i dla odbiorców zewnętrznych. |
(1) Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów – Priorytety Europejskiego Komitetu Regionów na lata 2020–2025 – Europa bliżej obywateli za pośrednictwem wsi, miast i regionów (Dz.U. C 324 z 1.10.2020, s. 8).
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1060/2024-06-30).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/241/2024-03-01).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
