REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2025/1609
z dnia 7 maja 2025 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| - | uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2023, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych, |
| - | uwzględniając art. 102 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu, |
| - | uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, |
| - | uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A10-0053/2025), |
| A. | mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki poprawie przejrzystości i większej odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami kadrowymi; |
| B. | mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem unijnym i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; |
| C. | mając na uwadze, że art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu; |
| D. | mając na uwadze, że w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 (1) przewidziano ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności, mającego dbać o to, by kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie; |
| E. | mając na uwadze, że EIOD pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, przy czym kieruje się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu oraz poszanowania prawodawstwa Unii; |
| 1. | zauważa, że budżet EIOD wchodzi w zakres działu 7 WRF „Europejska administracja publiczna”, który w 2023 r. wyniósł łącznie 12,3 mld EUR, tj. 6,4?% wydatków z budżetu UE; zauważa, że budżet EIOD stanowił 0,18?% środków w dziale 7 WRF; |
| 2. | zauważa, że Trybunał Obrachunkowy („Trybunał”) w swoim sprawozdaniu rocznym („sprawozdanie roczne”) za rok budżetowy 2023 zbadał próbę 70 transakcji w dziale 7, z czego 21 (30?%) zawierało błędy; zauważa ponadto, że w przypadku pięciu z tych błędów, które zostały skwantyfikowane przez Trybunał, oszacował on poziom błędu poniżej progu istotności; |
| 3. | zauważa uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału, że wydatki administracyjne obejmują wydatki na zasoby kadrowe, w tym emerytury, oraz wydatki na budynki, wyposażenie, energię, telekomunikację i informatykę; w 2023 r. wydatki na zasoby kadrowe stanowiły około 70?% łącznych wydatków administracyjnych; z zadowoleniem przyjmuje nową opinię Trybunału, że ogólnie wydatki administracyjne są obarczone niskim ryzykiem; |
| 4. | na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że w 2023 r. Trybunał skontrolował wypłatę wynagrodzenia urzędnikowi, który złożył ostatnio oświadczenie dotyczące praw do dodatku rodzinnego i dodatku na dzieci w 2020 r.; podziela obawy Trybunału, że opóźnienia w otrzymywaniu i weryfikacji takich oświadczeń zwiększają ryzyko niekwalifikowalnych płatności; |
Zarządzanie budżetem i finansami
| 5. | zauważa, że w 2023 r. ostateczny budżet EIOD wyniósł 22 711 559 EUR, co stanowi wzrost o 12,06?% w porównaniu z rokiem 2022; zauważa, że budżet EIOD obejmuje także pracę niezależnego sekretariatu EROD; na podstawie sprawozdania rocznego EIOD za 2023 r. („sprawozdanie roczne”) zauważa, że przyjęty budżet EROD w 2023 r. wyniósł 7,67 mln EUR, w tym 300 000 EUR przyznanych w drodze budżetu korygującego, który był potrzebny ze względu na wzrost liczby postępowań sądowych w 2023 r.; |
| 6. | przyjmuje do wiadomości, że wysiłki związane z monitorowaniem i planowaniem budżetu EIOD w roku budżetowym 2023 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania środków na zobowiązania w roku 2023 w wysokości 96?% (trochę mniej niż w 2022 r., kiedy wskaźnik ten wyniósł 98?%); ponadto na podstawie sprawozdania dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego EIOD za 2023 r. zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 84?% (niższy niż 88?% w 2022 r.); zauważa ponadto, na podstawie odpowiedzi EIOD na pytania zawarte w kwestionariuszu przedłożonym przez Komisję Kontroli Budżetowej na potrzeby absolutorium z wykonania budżetu za 2023 r. („kwestionariusz”), że wskaźnik wykonania środków na płatności ogółem wyniósł 91,33?% w 2023 r., czyli mniej niż w 2022 r. (94,09?%); |
| 7. | zauważa ponadto, że kwota przeniesień (C8) z 2023 r. na 2024 r. wyniosła 2 517 942,67 EUR, czyli 11,08?% całkowitego budżetu na 2023 r., w porównaniu z 1 827 354,23 EUR, czyli 9,01?% całkowitego budżetu na 2022 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania budżetu C8 w 2023 r. wyniósł 76,65?% (czyli więcej niż 73,77?% w 2022 r.); |
| 8. | z zadowoleniem przyjmuje skrócenie średniego czasu płatności z 25 dni w 2022 r. do 19 dni w 2023 r., przy czym 97,50?% płatności wykonano w terminie; zauważa, że poprawa ta wynika również z rozwiązania przez EIOD starego błędu w elektronicznym systemie płatności faktur związanych z kosztami podróży służbowych; zauważa ponadto znaczny wzrost liczby płatności z 799 w 2022 r. do 1 335 w 2023 r.; zauważa w tym kontekście, że liczba transakcji jest nadal niższa niż przed pandemią ze względu na zmiany w sposobie pracy (takie jak posiedzenia hybrydowe lub wydarzenia wirtualne dla ekspertów); |
| 9. | zauważa, że skutki rosyjskiej nielegalnej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie nadal wywierały presję budżetową na EIOD w 2023 r., w tym przez rosnącą inflację i wynikający z niej wzrost kosztów energii, przy czym najbardziej dotkniętymi liniami budżetowymi były wynagrodzenia pracowników, bezpieczeństwo budynków i koszty wynajmu, koszty podróży służbowych i usług świadczonych przez pracowników zewnętrznych; w tym kontekście pochwala EIOD za ponowne dostosowanie priorytetów i wdrożenie wewnętrznej redystrybucji zasobów w ramach rozdziałów budżetowych; rozumie, że optymalizacja budżetowa była konieczna, aby skutecznie zarządzać indeksacją wynagrodzeń pracowników i kosztów wynajmu, a także wzrostem kosztów zewnętrznych usług wsparcia prawników ze względu na większą liczbę wiążących decyzji EIOD, co doprowadziło do większej liczby spraw wymagających obrony przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) przy pomocy zewnętrznej pomocy prawnej; w tym kontekście ubolewa, że EIOD musiał odroczyć niektóre swoje działania, takie jak studium wykonalności dotyczące sztucznej inteligencji; wzywa EIOD do przestrzegania kompetencji wynikających z jego mandatu w oparciu o podejście oparte na współpracy z instytucjami i agencjami unijnymi oraz do unikania wszczynania jakichkolwiek działań prawnych, zwłaszcza tych, które są oczywiście niedopuszczalne, w celu uniknięcia negatywnych skutków dla zarządzania zasobami, które nie pozwalają EIOD na prowadzenie działalności jako instytucja; |
| 10. | wyraża zaniepokojenie znacznym wzrostem kosztów podróży służbowych personelu EIOD - z 28 789 EUR w 2021 r. i 176 903 EUR w 2022 r. do 284 580 EUR w 2023 r.; apeluje do EIOD o ocenę, czy zasoby przeznaczone na podróże służbowe są wykorzystywane w odpowiedni i skuteczny sposób; zauważa, że EIOD zaprzestał podawania do wiadomości publicznej liczby podróży służbowych finansowanych przez organizatorów, a także informacji na temat tego, który dział lub sektor uczestniczył w danym wyjeździe, co zmniejsza przejrzystość wydatków na podróże służbowe; apeluje do EIOD o przywrócenie tej praktyki; zachęca EIOD do promowania w stosownych przypadkach korzystania z narzędzi wideokonferencyjnych, ponieważ mogłoby to przyczynić się do zmniejszenia liczby podróży służbowych i zmniejszenia kosztów; apeluje do EIOD o ocenę, czy zasoby przeznaczone na podróże służbowe są wykorzystywane w odpowiedni i skuteczny sposób; |
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
| 11. | zauważa, że EIOD wykorzystał dziewięć kluczowych wskaźników efektywności, aby monitorować swoje wyniki w 2023 r., zgodnie z głównymi celami strategii EIOD na lata 2020-2024, która jest wdrażana za pośrednictwem rocznego planu zarządzania; zauważa na podstawie sprawozdania rocznego, że EIOD miał wyniki wyższe od oczekiwanych w niemal wszystkich dziedzinach - zgodnie z wynikami KPI za 2023 r., z wyjątkiem jednego KPI (numer śledzących EIOD na niektórych profilach w mediach społecznościowych); zauważa z zaniepokojeniem, że EIOD napotkał poważne wyzwania ze względu na rosnące obciążenie pracą i skomplikowane kwestie związane z ochroną danych wynikające z szybko zmieniającego się otoczenia cyfrowego, a także ze względu na rozszerzenie mandatu EIOD na działania nadzorcze (takie jak audyty i dochodzenia) i odpowiedzi na konsultacje i wcześniejsze konsultacje, a to wszystko w kontekście ograniczonego budżetu; na podstawie sprawozdania uzupełniającego EIOD dotyczącego rezolucji Parlamentu w sprawie wykonania budżetu EIOD za 2022 r. („sprawozdanie uzupełniające”) zauważa, że kilka zmian legislacyjnych w ostatnich dwóch latach wpłynęło na prace i zasoby EIOD ze względu na rozszerzenie mandatu Eurojustu, nowe informacje, które Europol ma otrzymać na mocy aktu o usługach cyfrowych, wprowadzenie nowych unijnych baz danych na dużą skalę i ram interoperacyjności w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych oraz wejście w życie aktu w sprawie sztucznej inteligencji („akt w sprawie sztucznej inteligencji”); zwraca się do Komisji i władzy budżetowej o uwzględnienie tych kwestii w trakcie rocznej procedury budżetowej; |
| 12. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2023 r. EIOD zwiększył swoją zdolność oceny i gotowości na pojawiające się trendy technologiczne i ich potencjalny wpływ na prywatność i ochronę danych; zauważa, że osiągnięto to dzięki podejściu opartemu na prognozach, z naciskiem na monitorowanie zmian w obszarach takich jak duże modele językowe, portfele tożsamości cyfrowej, internet zachowań, rzeczywistość rozbudowana i wykrywanie deepfake; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie przez EIOD trzeciej inicjatywy TechSonar dotyczącej powstających technologii; gratuluje ponadto EIOD otrzymanej w 2023 r. nagrody GPA Global Privacy and Data Protection Awards w kategorii innowacje; |
| 13. | zauważa, że w 2023 r. wprowadzono szereg zmian organizacyjnych i aktualizacji, które były potrzebne, aby reagować na zmieniające się wyzwania w zakresie ochrony danych i dostosowywać się do nich; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje mianowanie sekretarza generalnego od 1 lipca 2023 r.; odnotowuje ponadto przekształcenie dwóch sektorów w działy: „Informacja i Komunikacja” oraz „Zarządzanie i Kontrola Wewnętrzna”, a także utworzenie trzech nowych wyspecjalizowanych sektorów w ramach działu „Technologia i prywatność” (T&P): „Nadzór i audyt systemów”, „Monitorowanie i prognozowanie technologii” oraz „Transformacja cyfrowa”; |
| 14. | podkreśla rolę EIOD w nadzorowaniu przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii; z zaniepokojeniem odnotowuje długość postępowania przed EIOD, który w 2023 r. nie zamknął ani jednego dochodzenia; w porównaniu z poprzednim rokiem w 2023 r. znacznie spadła natomiast liczba powiadomień po upływie 72 godzin; |
| 15. | zauważa, że w 2023 r. EIOD otrzymał 420 skarg, tj. o 53 więcej niż w 2022 r., z czego 73 skargi były dopuszczalne, a 347 było niedopuszczalnych; zauważa, że EIOD wydał ostateczną decyzję, opinię lub dał odpowiedź w 31 z 73 przypadków skarg otrzymanych w 2023 r., średnio w ciągu 44 dni, oraz odpowiedział na wszystkie otrzymane skargi (347 skarg); zauważa, że spośród wszystkich dopuszczalnych skarg (w toku i otrzymanych w 2023 r.) w 2023 r. sfinalizowano 55 spraw, co stanowi wzrost o 17?% w porównaniu z 2022 r.; uznaje wysiłki podjęte przez EIOD mające na celu zmniejszenie dużej liczby skarg dzięki opracowaniu dynamicznego narzędzia na stronie internetowej EIOD, chociaż liczba skarg nadal była wyzwaniem ze względu na ograniczone zasoby w 2023 r.; zauważa z zadowoleniem, że EIOD opracował różne narzędzia proceduralne i strategie polityczne w celu usprawnienia swoich procesów dochodzeniowych w 2023 r.; w tym kontekście pochwala EIOD za zmianę jego regulaminu, zgodnie z którą „procedurę przeglądu” zastępuje się „wstępną oceną”, aby zagwarantować wszystkim zaangażowanym stronom prawo do bycia wysłuchanym, przyczyniając się w ten sposób do sprawiedliwego i terminowego rozpatrywania skarg i prowadzenia dochodzeń; |
| 16. | podkreśla ważną rolę konsultacji i doradztwa EIOD w procesie legislacyjnym; zauważa, że zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 EIOD odpowiedział na 80 formalnych konsultacji ustawodawczych, a jego porada przyjęła formę 54 opinii (27 w 2022 r.), 26 uwag formalnych (49 w 2022 r.) i 34 uwag nieformalnych (30 w 2022 r.) skierowanych do Komisji i współprawodawców w odpowiedzi na wnioski o konsultacje ustawodawcze w 2023 r.; wyraża uznanie dla EIOD za wkład do aktu w sprawie AI, w szczególności za opinię z inicjatywy własnej EIOD w sprawie aktu w sprawie AI i doradztwo w sprawie zasad odpowiedzialności za sztuczną inteligencję, a także za wkład EIOD w rezolucję GPA w sprawie generatywnych systemów AI; odnotowuje znaczny wzrost (+ 93 %) wniosków o konsultacje w ciągu ostatnich pięciu lat; |
| 17. | zauważa, że w 2023 r. EIOD przeprowadził osiem dochodzeń i pięć dochodzeń wstępnych, co oznacza znaczny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami; zauważa, że w 2023 r. EIOD był aktywnie zaangażowany łącznie w 13 dochodzeń i siedem dochodzeń wstępnych, wszczętych w 2023 r. lub przeniesionych z poprzednich lat; zauważa, że EIOD kontynuował od 2021 r. dwa złożone i zasobochłonne formalne dochodzenia w sprawie korzystania przez instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej (EUIBA) z usług w chmurze świadczonych przez podmioty spoza UE/EOG, z naciskiem na korzystanie przez Komisję z Microsoft 365; wzywa do terminowego zakończenia tych dochodzeń ze względu na ich znaczący wpływ na pracę instytucji; zauważa ponadto, że EIOD wszczął również pięć dochodzeń na podstawie skarg dotyczących stron internetowych EUIBA, koncentrując się w szerokim zakresie na kwestiach prywatności i ochrony danych, a wstępne oceny mają zostać przeprowadzone w 2024 r.; |
| 18. | wzywa EIOD do priorytetowego potraktowania i usprawnienia procedur przetwarzania danych osobowych małoletnich poniżej 15 roku życia, zwłaszcza w kontekście systemów Europolu, w których takie osoby mogą być oznaczane jako podejrzane; dostrzega zwiększoną podatność tej grupy na zagrożenia i potrzebę solidnych zabezpieczeń; |
| 19. | zauważa, że EIOD zbadał domniemane zarzucane przez Komisję mikrotargetowania na platformie X i kontynuował dwa dochodzenia wstępne: jedna sprawa, zamknięta w 2023 r., dotyczyła korzystania przez EUIBA z usługi w chmurze Trello, a druga, przeprowadzona w 2024 r., korzystania przez EUIBA z profilowania; zauważa, że w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości wszczęto łącznie sześć dochodzeń i cztery dochodzenia wstępne (jedno dochodzenie wstępne w 2022 r.), co odzwierciedla znaczny wzrost w porównaniu z 2022 r.; odnotowuje obawy EIOD dotyczące wyzwań, jakie mogą pojawić się w przypadku dochodzeń, w których konieczne jest wspólne działanie organów krajowych i EUIBA; zauważa ponadto, że w ramach planu audytu na 2023 r. EIOD skontrolował następujące organy: Europejski Urząd Doboru Kadr, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Centralny, Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób oraz Europejską Agencję Leków; |
| 20. | przypomina, że w 2022 r. EIOD wniósł do Sądu skargę o unieważnienie dwóch przepisów zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu, która została później odrzucona przez TSUE; zauważa, że w międzyczasie EIOD postanowił odwołać się od postanowienia Sądu w sprawie T-578/22 (2), argumentując, że poruszone kwestie powinny zostać rozwiązane na najwyższym szczeblu; ubolewa, że EIOD nie zdał sobie sprawy z oczywistej niedopuszczalności swojego odwołania, nawet jeśli instytucja nie zamierzała zakwestionować działania Europolu, lecz retroaktywną zmianę ram prawnych mającą na celu zneutralizowanie skutków działań EIOD w zakresie egzekwowania prawa; wzywa instytucję do współpracy z instytucjami i agencjami unijnymi przed wszczęciem postępowań sądowych uniemożliwiających wykonywanie jej mandatu i wykorzystywanie jej zasobów do celów, do których zostały przeznaczone; zauważa ponadto, że EIOD podjął również działania następcze w związku z wdrażaniem swojego nakazu z 3 stycznia 2022 r., w tym w związku z kontrolami sprawozdawczości Europolu; ubolewa, że sprawozdanie końcowe w tej sprawie zostało przekazane przez EIOD dopiero 22 lipca 2024 r.; |
| 21. | zauważa, że po pilotażowym wdrożeniu pod koniec 2022 r. nowych ram zarządzania ryzykiem w EIOD, w maju 2023 r. przeprowadzono anonimową ankietę dotyczącą zadowolenia, aby ocenić skuteczność tych ram i zebrać dodatkowe sugestie; zauważa ponadto, że wyniki ankiety były pozytywne, co doprowadziło do formalnego przyjęcia ram 26 czerwca 2023 r.; |
| 22. | zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego (IAS) przeprowadziła w 2023 r. audyt metodyki planowania audytów EIOD w EIOD; zauważa, że audyt zakończył się dwoma zaleceniami, w odniesieniu do których EIOD przedstawił IAS plan działania; wzywa EIOD, aby regularnie informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie; |
| 23. | przypomina, że zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej UE i jej instytucje wspierają solidarność i równość kobiet i mężczyzn; |
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
| 24. | zauważa, że na koniec 2023 r. EIOD zatrudniał 129 pracowników, podczas gdy w 2022 r. było ich 127; zauważa, że EIOD zatrudniał 50 pracowników kontraktowych na podstawie art. 3 lit. b) regulaminu pracowniczego urzędników i warunków zatrudnienia innych pracowników (52 pracowników kontraktowych w 2022 r.), 7 pracowników zatrudnionych na czas określony na podstawie art. 2 lit. b) i c) (6 pracowników zatrudnionych na czas określony w 2022 r.) i korzystał z usług 12 usługodawców zewnętrznych pracujących na miejscu w 2023 r. (8 pracowników zewnętrznych w 2022 r.); zachęca EIOD do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonej reprezentacji geograficznej wśród wszystkich państw członkowskich, w szczególności na szczeblu kierowniczym; z zadowoleniem przyjmuje rosnącą różnorodność reprezentowanych narodowości, ale z ubolewaniem odnotowuje utrzymującą się niedostateczną reprezentację kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla; wzywa do przyjęcia planu działania na rzecz parytetu płci, obejmującego proaktywne środki rekrutacji i programy szkoleń dla kadry kierowniczej dla kobiet; |
| 25. | zauważa, że w 2023 r. EIOD miał wśród swoich pracowników przedstawicieli 23 narodowości (z państw członkowskich), co stanowi poprawę w porównaniu z 22 narodowościami w 2022 r.; odnotowuje z niezadowoleniem nadmierną reprezentację pięciu narodowości i niedostateczną reprezentację innych narodowości; nakłania EIOD do kontynuowania wysiłków w celu osiągnięcia zrównoważonej reprezentacji geograficznej obywateli wszystkich państw członkowskich wśród członków personelu poprzez poprawę komunikacji, promowanie widoczności i poprawę warunków pracy w celu przyciągnięcia niedostatecznie reprezentowanych narodowości; |
| 26. | zauważa, że w 2023 r. EIOD utrzymał personel składający się w 65?% z kobiet i 35?% z mężczyzn, zgodnie z tendencjami z poprzednich lat; wyraża ubolewanie z powodu braku kobiet na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla, pomimo osiągnięcia parytetu płci na sześciu stanowiskach kierowniczych średniego szczebla; wzywa EIOD do wzmożenia wysiłków na rzecz zapewnienia zrównoważonej pod względem płci reprezentacji na wszystkich szczeblach personelu oraz zwraca się do EIOD o promowanie kandydatur kobiet, również z myślą o następnym wyborze Inspektora przez Parlament; |
| 27. | odnotowuje wysoki wskaźnik obsadzenia stanowisk w planie zatrudnienia wynoszący 95,65?%, ale także wysoki wskaźnik rotacji pracowników wynoszący 13?% w 2023 r.; zauważa, że większość nieobsadzonych stanowisk wynikała z braku odpowiednich kandydatów, biorąc pod uwagę zapotrzebowanie EIOD na wysoce wyspecjalizowane profile i niewielką pulę kwalifikujących się kandydatów; z zadowoleniem przyjmuje zajęcie się tymi wyzwaniami dzięki ponownej publikacji z szerszym lub bardziej ukierunkowanym rozpowszechnianiem wakatu i przeredagowanie wymogów; z zadowoleniem przyjmuje kroki podjęte przez EIOD w odniesieniu do procesu rekrutacji; wzywa EIOD, by dalej zajmował się wyzwaniami związanymi ze znalezieniem odpowiednich kandydatów oraz informował organ udzielający absolutorium o poprawie rekrutacji i rotacji pracowników; |
| 28. | zauważa, że w drugiej połowie 2023 r. zespół EIOD ds. zasobów ludzkich rozpoczął projekt pilotażowy dotyczący nowego procesu wdrażania dla nowych pracowników, w tym sesje obejmujące m.in. prezentację pracy podstawowych działów, etykę, procedury udzielania zamówień i bezpieczeństwo informacji, przy czym w 2023 r. zaoferowano trzy sesje wdrażania; zachęca EIOD, by dalej oferował nowym pracownikom sesje wdrażania, a wszystkim pracownikom obowiązkowe sesje, które przypominają o znaczeniu zasad takich jak etyka, konflikty interesów, przejrzystość, kontrola wewnętrzna i zwalczanie nadużyć finansowych, ponieważ stały się one standardem w instytucjach unijnych; zauważa ponadto, że w 2023 r. zorganizowano 12 indywidualnych sesji dla pracowników EIOD i EROD, sześć sesji coachingu grupowego, podczas których uczestnicy (na szczeblu kierowniczym) uczą się od siebie nawzajem, a także jednoroczny coaching zespołowy ze specjalistą w dziedzinie rozwoju zdolności przywódczych w Europejskiej Szkole Administracji; |
| 29. | na podstawie kwestionariusza zauważa, że EIOD oferuje elastyczne i hybrydowe rozwiązania w zakresie pracy, dobrze przyjmowane przez pracowników, którzy mogą korzystać m.in. z urlopu rodzicielskiego, kredytów czasowych, pracy w niepełnym wymiarze godzin lub pracy z zagranicy przez ograniczoną liczbę dni w roku; zauważa, że w 2023 r. większość pracowników korzystała z tych udogodnień pracy, a w 2023 r. 86,30?% pracowników korzystało z telepracy; uważa, że należy zoptymalizować infrastrukturę budynku, aby odzwierciedlić ten wysoki wskaźnik telepracy, co mogłoby przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych i zapewnienia wydajniejszego wykorzystania przestrzeni biurowej; z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki EIOD na rzecz aktywnej poprawy dobrostanu fizycznego i psychicznego pracowników; |
| 30. | pochwala EIOD za przeprowadzenie w 2023 r. szeregu działań uświadamiających obejmujących wymianę informacji na temat zwalczania dyskryminacji rasowej, Międzynarodowy Dzień Kobiet, unijny miesiąc różnorodności i uczenie się o neuroróżnorodności; zauważa, że obecnie EIOD nie zatrudnia pracowników z niepełnosprawnościami, ale ma klauzulę równych szans zawartą we wszystkich ogłoszeniach o naborze i aktywnie zachęca kandydatów z niepełnosprawnościami do zgłaszania się; |
| 31. | na podstawie kwestionariusza zauważa, że EIOD uważa, iż wszelkie informacje dotyczące przypadków wypalenia zawodowego, w tym ich liczba, są poufne; nie zgadza się z tą opinią i apeluje do EIOD o coroczne przekazywanie organowi udzielającemu absolutorium liczby przypadków wypalenia zawodowego; z zadowoleniem odnotowuje, że w 2023 r. nie zgłoszono w EIOD żadnego przypadku nękania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2023 r. EIOD nadal przedstawiał prezentację na temat przeciwdziałania nękaniu prowadzoną przez jednego z zaufanych doradców EIOD w ramach szkolenia wprowadzającego pod nazwą „EDPS Welcome Day”; pochwala publikację decyzji w sprawie przeciwdziałania molestowaniu i rolę zaufanych doradców w intranecie EIOD; |
Ramy etyczne i przejrzystość
| 32. | zauważa, że w 2023 r. EIOD skoncentrował swoje wysiłki na zwiększaniu świadomości pracowników na temat ram etycznych EIOD/EROD - organizował obowiązkowe specjalne sesje szkoleniowe dla wszystkich pracowników i szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników EIOD/EROD oraz mianował nowego urzędnika ds. etyki i uczestniczył w pracach grupy roboczej ds. etyki „Comité Paritaire des Questions Statuaries”; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez EIOD skrzynki pocztowej, na którą pracownicy mogą wysyłać wnioski dotyczące wszelkich dochodzeń związanych z etyką, a także wykorzystanie modułu etycznego Komisji w systemie Sysper; zachęca EIOD do dalszego podnoszenia świadomości i organizowania ankiet w celu oceny poziomu świadomości personelu w zakresie ram etycznych EIOD/EROD; |
| 33. | z zadowoleniem przyjmuje ogólnie wysoki poziom przejrzystości, jaki w swojej działalności osiągnął EIOD, w szczególności jeśli chodzi o publikację porządku obrad i deklaracji interesów Inspektora i szefa administracji EIOD zgodnie z kodeksem postępowania Inspektora z 2019 r.; na podstawie sprawozdania uzupełniającego zauważa, że EIOD przyjął dwa kodeksy postępowania; mając na uwadze, że jeden z nich ma zastosowanie do Inspektora, a drugi - do personelu EIOD; rozumie, że w przypadkach, gdy sekretarz generalny ma zastąpić Inspektora, kodeks postępowania ma również zastosowanie do sekretarza generalnego; |
| 34. | z zadowoleniem zauważa, że EIOD nigdy nie był objęty żadnym dochodzeniem Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) od momentu jego utworzenia; |
| 35. | zauważa, że z pięciu dochodzeń wszczętych w 2023 r. przez Rzecznika Praw Obywatelskich i dotyczących EIOD cztery zamknięto bez dalszego dochodzenia; zauważa, że w przypadku jednego postępowania wyjaśniającego decyzja była nadal w toku i oczekiwana na czwarty kwartał 2024 r.; wzywa EIOD do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego dochodzenia; |
| 36. | ubolewa, że EIOD w dalszym ciągu formalnie nie dołączył do unijnego rejestru służącego przejrzystości; niemniej jednak na podstawie sprawozdania uzupełniającego zauważa, że z myślą o formalnym przystąpieniu do unijnego rejestru służącego przejrzystości EIOD rozpoczął wewnętrzną ocenę środków służących przejrzystości; mając na uwadze, że w 2023 r. odbyły się spotkania rozpoznawcze i wymiany poglądów EIOD z sekretariatem rejestru służącego przejrzystości; wzywa EIOD, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wynikach tej oceny; ponownie wzywa EIOD do przyłączenia się do rejestru służącego przejrzystości i korzystania z niego, w tym do proaktywnego ujawniania informacji dotyczących spotkań ze stronami trzecimi, aby zapewnić przejrzystość funkcji regulacyjnych i doradczych EIOD; |
| 37. | zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. w EIOD ustanowiono przepisy wewnętrzne mające zastosowanie do wysłuchań osób, na które może mieć wpływ ostateczna decyzja EIOD przyjęta w dochodzeniach i śledztwach z własnej inicjatywy, aby zapewnić właściwe wykonywanie ich podstawowego prawa do bycia wysłuchanym w takich postępowaniach; pochwala EIOD za opublikowanie nowego arkusza informacyjnego na temat dochodzeń prowadzonych przez EIOD i nowej polityki dochodzeniowej EIOD, a także za zapewnienie, aby wszystkie sprawozdania finansowe, w tym budżety roczne, sprawozdania z rachunkowości i audytu, były publicznie dostępne za pośrednictwem strony internetowej instytucji Unii i innych oficjalnych kanałów, ponieważ EIOD odgrywa wiodącą rolę w zwiększaniu gotowości instytucji Unii w zakresie cyberbezpieczeństwa; |
| 38. | na podstawie kwestionariusza zauważa z zadowoleniem, że w 2023 r. nie zgłoszono w EIOD żadnych przypadków konfliktu interesów, sygnalizowania nieprawidłowości ani nadużyć finansowych; zauważa, że EIOD ustanowił ramy zapobiegania konfliktom interesów na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla i personelu za pomocą kodeksów postępowania, podnoszenia świadomości i oświadczeń o braku konfliktu interesów i poufności; zauważa, że oprócz obowiązkowego szkolenia wprowadzającego dla wszystkich nowych pracowników w zakresie ram etycznych EIOD, odbywa się również szkolenie na temat strategii EIOD w zakresie zwalczania nadużyć finansowych; |
| 39. | na podstawie kwestionariusza zauważa, że EIOD posiada wewnętrzne zasady dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości, które wskazują bezpieczne drogi i kanały, za pośrednictwem których pracownicy mogą zgłaszać obawy dotyczące nadużyć finansowych, korupcji lub innych poważnych wykroczeń, bez uszczerbku dla poufności tożsamości sygnalisty i zgłaszanych informacji; zauważa, że do tej pory nigdy nie zgłoszono EIOD sprawy dotyczącej sygnalizowania nieprawidłowości; |
| 40. | wzywa EIOD do publicznego ujawniania wszelkich wyłączeń wynikających z konfliktu interesów w decyzjach dotyczących egzekwowania prawa, co zapewni pełną przejrzystość nadzoru regulacyjnego i procesu decyzyjnego; |
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
| 41. | na podstawie kwestionariusza zauważa, że budżet na sprzęt i projekty informatyczne na rok 2023 był o 9,5?% niższy w porównaniu z rokiem 2022; zauważa, że spadek ten wynikał przede wszystkim z faktu, że w 2023 r. nie zlecono żadnych nowych studiów wykonalności IT w porównaniu z 2022 r., w którym takie badania stanowiły znaczną część budżetu IT; zauważa ponadto, że inne elementy kosztów były stosunkowo stabilne w okresie tych dwóch lat, w tym ogólnych usług informatycznych i utrzymania; |
| 42. | na podstawie sprawozdania uzupełniającego i kwestionariusza odnotowuje wnioski ze studium wykonalności IT przeprowadzonego w 2022 r., z których wynika, że występują luki między tym, co mogą oferować narzędzia i usługi informatyczne zapewniane przez Komisję i Parlament, a szczególnymi potrzebami EIOD; zauważa, że luki te należy wyeliminować poprzez rozwój wewnętrznych zdolności i aplikacji; w związku z tym uznano, że trzeba zatrudnić co najmniej pięciu pracowników IT i częściowe zlecać EIOD na zewnątrz; ubolewa, że ze względu na ograniczenia budżetowe wdrażanie zaleceń zawartych w badaniu zostało wstrzymane; wzywa EIOD do rozważenia stopniowego podejścia, zaczynając od tych zaleceń i projektów, które wymagałyby mniejszych zasobów; |
| 43. | pochwala postępy poczynione przez EIOD w 2023 r. w zakresie cyfryzacji obiegu dokumentów i procesów dzięki wprowadzeniu ARES, kwalifikowanego podpisu cyfrowego (e-IDAS) i platformy współpracy (Nextcloud) do sporządzania dokumentów i wideokonferencji, a także aktualizacji narzędzia (Website Evidence Collector), które automatyzuje gromadzenie danych osobowych na stronach internetowych administratorów danych i podmiotów przetwarzających dane, przyjęcie środowiska akceptacyjnego EU Send Web, serwis/kanał wymiany szczególnie chronionych informacji jawnych z innymi EUIBA oraz dalsze postępy w zakresie wdrażania usług, które nie mogą być zlecane na zewnątrz, takich jak formularz i elektroniczny obieg dokumentów w celu zarządzania powiadomieniami o naruszaniu danych; odnotowuje jednak problemy związane z wykorzystaniem i utrzymaniem systemu e-zamówień; |
| 44. | z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EIOD położył nacisk na dopilnowanie, aby wykonawcy zewnętrzni spełniali niezbędne normy moralne i etyczne, jakich oczekuje się od wszystkich instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii, zwłaszcza w świetle wcześniejszego korzystania przez EIOD z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale nadal działają w Rosji; |
| 45. | przyznaje, że EIOD z powodzeniem polega na wielu systemach administracyjnych wykorzystywanych przez Komisję, zwłaszcza w dziedzinie procesów zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania przedsiębiorstwami, a także na niektórych służbach Parlamentu, w tym jeśli chodzi o dostarczanie laptopów, infrastruktury sieciowej i wideokonferencji; pochwala fakt, że zakończono projekt mający na celu poprawę jakości i wydajności komputerów udostępnianych pracownikom EIOD we współpracy z Parlamentem w związku z upowszechnieniem pracy hybrydowej; |
| 46. | uznaje wiodącą rolę EIOD w zwiększaniu gotowości instytucji Unii w zakresie cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnej ścisłej współpracy z organami takimi jak Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i centra cyberbezpieczeństwa, jak CERT-UE; wzywa do opracowania ustrukturyzowanych ram kontroli ryzyka związanego z cyberbezpieczeństwem w organach Unii; zauważa, że w 2023 r. EIOD w dalszym ciągu zwiększał swoją gotowość do ochrony danych osobowych i informacji szczególnie chronionych przed cyberatakami w świetle szybko zmieniającego się krajobrazu zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa; w tym kontekście pochwala EIOD za przegląd jego polityki i metod w zakresie bezpieczeństwa w ramach przygotowań do egzekwowania rozporządzenia w sprawie cyberbezpieczeństwa (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2023/2841 (3)); na podstawie kwestionariusza zauważa, że EIOD złożył wniosek o dwa dodatkowe ekwiwalenty pełnego czasu pracy na potrzeby infrastruktury cyberbezpieczeństwa w związku z obowiązkami EIOD wynikającymi z tego rozporządzenia, a także z rolą EIOD jako członka Międzyinstytucjonalnej Rady ds. Cyberbezpieczeństwa (IICB); zauważa ponadto z uznaniem, że EIOD zaktualizował swoją politykę bezpieczeństwa informacji i politykę akceptowalnego wykorzystania EIOD, aby zająć się konkretnymi zagrożeniami cyberbezpieczeństwa związanymi z telepracą, korzystaniem z osobistych urządzeń mobilnych i zakazem niebezpiecznych aplikacji (TikTok); zauważa, że w 2023 r. EIOD nie doświadczył żadnego cyberataku; wzywa do składania corocznych publicznych sprawozdań na temat wykrytych zagrożeń, środków reagowania i cyberodporności instytucjonalnej; |
| 47. | pochwala EIOD za aktualizację szkoleń w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników oraz za modernizację modelu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa dla nowych pracowników; docenia, że EIOD aktywnie zwiększa świadomość na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa, na przykład przygotowując arkusze informacyjne, przeprowadzając ankiety z EUIBA i prowadząc kampanie uświadamiające; zachęca EIOD do zapewnienia pracownikom obowiązkowego szkolenia na temat bezpiecznego i etycznego korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji, aby zwiększyć ich zrozumienie i ograniczyć potencjalne ryzyko; |
Budynki
| 48. | zauważa, że w 2023 r. oraz w 2022 r. EIOD i EROD byli jedynymi najemcami budynku Parlamentu, w którym się znajdowali - Rzecznik Praw Obywatelskich przeniósł się do innego budynku pod koniec 2021 r., oraz że wynajmując swoje pomieszczenia od Parlamentu, a nie na rynku prywatnym, EIOD zamierza utrzymać koszty wynajmu i utrzymania na rozsądnym poziomie; zauważa, że EIOD musiał zwrócić się o dodatkowe 81 856,84 EUR na pokrycie kosztów wynajmu na rzecz Parlamentu, biorąc pod uwagę, że wskaźnik indeksacji wyniósł 8,82?%, a zatem przekraczał pułap 2?% na wydatki administracyjne; |
| 49. | zauważa, że jeśli chodzi o dostępność jego budynku, EIOD opiera się na decyzjach podejmowanych i wdrażanych przez Parlament w ramach polityki dotyczącej budynków; na podstawie sprawozdania z działań następczych zauważa, że EIOD zatrudnia pracowników z upośledzeniem fizycznym spowodowanym poważną chorobą; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EIOD do zbadania możliwości zatrudniania stażystów o ograniczonej sprawności ruchowej lub z niepełnosprawnością; |
Środowisko i zrównoważony rozwój
| 50. | zauważa, że EIOD nie przystąpił do systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), ale wdrożył szereg środków mających na celu zmniejszenie śladu środowiskowego, takich jak automatyczne i centralne regulowanie temperatury, automatyczne wyłączanie świateł w przypadku braku ruchu w pomieszczeniu, zakup ekologicznych produktów i usług oraz automatyzacja obiegu dokumentów wraz z wprowadzeniem systemu ARES; na podstawie sprawozdania uzupełniającego zauważa, że zgodnie z informacjami otrzymanymi przez Dyrekcję Generalną Parlamentu ds. Infrastruktury i Logistyki, odpowiedzialną za zarządzanie budynkiem wynajmowanym przez EIOD, w tym budynku zainstalowane są panele słoneczne; zwraca się do EIOD o informowanie organu udzielającego absolutorium o procentowym udziale energii elektrycznej uzyskanej z paneli słonecznych w całkowitym rocznym zapotrzebowaniu EIOD na energię; wzywa ponadto EIOD, aby poinformował organ udzielający absolutorium o wszelkich zmianach jeśli chodzi o proces certyfikacji EMAS; |
| 51. | zauważa, że EIOD nie ocenił swojego śladu węglowego w 2023 r.; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że EIOD nadal stosuje środki zmniejszające ślad węglowy poprzez ograniczenie podróży do biura dzięki możliwościom telepracy, zwrot 50?% kosztów miesięcznych/rocznych abonamentów pracowników za korzystanie z transportu publicznego, zachęcanie pracowników do wideokonferencji i podróży pociągiem na krótkich dystansach, elektroniczne zarządzanie cyklem płatności oraz osiągnięcie w pełni cyfrowej procedury selekcji i procedury oceny w obszarze zasobów ludzkich; |
| 52. | wzywa EIOD do przyjęcia EMAS w celu systematycznego monitorowania i poprawy swojego śladu środowiskowego, w szczególności pod względem zużycia energii, ograniczenia ilości odpadów i zrównoważonej polityki biurowej; |
| 53. | zauważa, że EIOD kompleksowo zajmuje się zagrożeniami związanymi ze zrównoważonym rozwojem (takimi jak ryzyko środowiskowe, społeczne i związane z zarządzaniem) w ramach corocznej oceny ryzyka; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2023 r. EIOD przyjął nowy proces zarządzania ryzykiem, który powinien pomóc EIOD w ukierunkowaniu i lepszym analizowaniu tego ryzyka, a tym samym w lepszym dostosowaniu działań łagodzących; |
Współpraca międzyinstytucjonalna
| 54. | z zadowoleniem przyjmuje oszczędności budżetowe i administracyjne osiągnięte przez EIOD dzięki współpracy międzyinstytucjonalnej, w szczególności zawieraniu z Parlamentem umów o gwarantowanym poziomie usług dotyczących wynajmu pomieszczeń oraz korzystania z aplikacji informatycznych, sprzętu i utrzymania, a także z Komisją w odniesieniu do procesów zarządzania zasobami ludzkimi i administracyjnymi, a także poprzez udział w dużych międzyinstytucjonalnych umowach ramowych w takich dziedzinach jak doradztwo informatyczne, usługi tymczasowe i materiały biurowe; ponadto pochwala EIOD za utrzymywanie ustrukturyzowanej współpracy z Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Agencją Praw Podstawowych i CERT-UE za pośrednictwem protokołów ustaleń; |
| 55. | zauważa, że EIOD uczestniczy w posiedzeniach różnych organów międzyinstytucjonalnych; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje udział EIOD w posiedzeniach szefów administracji i Międzyinstytucjonalnego Komitetu Komunikacji Internetowej pod przewodnictwem Dyrekcji Generalnej Parlamentu ds. Komunikacji; zauważa, że współpraca międzyinstytucjonalna z EIOD pełniącym swoją funkcję nadzorczą ma kluczowe znaczenie dla lepszego przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych przez inne instytucje UE; |
| 56. | wzywa do ściślejszej współpracy między EIOD, Trybunałem Obrachunkowym, OLAF-em i Prokuraturą Europejską (EPPO) w celu opracowania wspólnych protokołów wykrywania nadużyć finansowych w zakresie danych cyfrowych i transakcji finansowych w instytucjach UE; podkreśla potrzebę wspólnych kontroli ryzyka nadużyć finansowych opartych na sztucznej inteligencji; |
| 57. | z zadowoleniem przyjmuje kluczową rolę, jaką w 2023 r. odegrał EIOD, jeśli chodzi o koordynację działań organów ochrony danych państw członkowskich (EROD) w celu propagowania spójnej ochrony danych w całej Unii; zauważa, że EIOD dołączył 26 organów ochrony danych do skoordynowanych działań w zakresie egzekwowania prawa dotyczących roli i zadań inspektorów ochrony danych, oceniając ich zgodność z rozporządzeniem (UE) 2018/1725; odnotowuje stałe aktywne zaangażowanie EIOD w prace Komitetu ds. Koordynacji Nadzoru (CSC) w obszarze przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości zajmującego się takimi kwestiami jak rozpatrywanie skarg przeciwko Europolowi i wzmacnianie procesów współpracy; docenia ponadto wszystkie inne kroki podjęte w celu poprawy współpracy między EIOD a organami ochrony danych, takie jak przeprowadzenie wspólnej inspekcji Europolu z organami krajowymi (Polska i Litwa) oraz udział w skoordynowanych działaniach nadzorczych dotyczących przetwarzania danych małoletnich w systemach Europolu, udział w wizycie operacyjnej w Delegowanej Prokuraturze Europejskiej w Lizbonie w ramach porozumienia roboczego z portugalskim organem ochrony danych, oraz koordynację kontroli na miejscu na Lesbos z greckim organem ochrony danych w celu weryfikacji praktyk gromadzenia danych podczas wspólnych operacji Fronteksu; przyznaje, że te zobowiązania międzyinstytucjonalne pomagają EIOD dostosować się do najlepszych praktyk instytucji Unii i korzystać z wymiany informacji z innymi departamentami; |
Komunikacja
| 58. | zauważa, że budżet na działania w zakresie komunikacji publicznej i działaniach promocyjnych w 2023 r. wyniósł 468 000 EUR, co stanowi wzrost o 54?% w porównaniu z 2022 r.; |
| 59. | z zadowoleniem zauważa, że w 2023 r. EIOD zorganizował kilka wydarzeń komunikacyjnych online i na żywo; ich celem było zwiększenie świadomości szerszej opinii publicznej na temat roli i misji EIOD oraz znaczenia przestrzegania unijnych przepisów o ochronie danych, takich jak Dzień Ochrony Danych, konferencja stażystów EIOD (dwa razy w roku), seminarium EIOD na temat istoty praw podstawowych do prywatności i ochrony danych oraz inne wydarzenia międzynarodowe; |
| 60. | zauważa, że EIOD prowadzi komunikację w internecie za pośrednictwem swojej strony internetowej i kont w mediach społecznościowych na X (dawny Twitter) (29 400 obserwujących), LinkedIn (71 000 obserwujących), YouTube (2 900 obserwujących), EU Voice (5 900 obserwujących) i EU Video (750 obserwujących); |
| 61. | zauważa, że w 2023 r. kontynuowano projekt pilotażowy platform EU Voice i EU Video (bezpłatne i otwarte sieci mediów społecznościowych, zorientowanych na prywatność i opartych na oprogramowaniu Mastodon i PeerTube); w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wkład EIOD w strategię Unii w zakresie danych i suwerenności cyfrowej w celu promowania niezależności Unii w świecie cyfrowym i przestrzegania ram prawnych dotyczących ochrony danych. |
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(2) Postanowienie Sądu z dnia 6 września 2023 r., EIOD przeciwko Parlamentowi i Radzie, T-578/22, ECLI:EU:T:2023:522.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2023/2841 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii (Dz.U. L, 2023/2841, 18.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2841/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
