DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/2059
z dnia 30 września 2025 r.
w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe w Estonii
(notyfikowana jako dokument nr C(2025) 6542)
(Jedynie tekst w języku estońskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 3,
po skonsultowaniu się z Komitetem Doradczym ds. Zamówień Publicznych,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. STAN FAKTYCZNY
| (1) | W dniu 1 kwietnia 2025 r. Republika Estońska, reprezentowana przez Ministerstwo Finansów, przedłożyła Komisji wniosek na podstawie art. 35 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE („wniosek”) w imieniu AS Eesti Post („Eesti Post” lub „wnioskodawca”), które jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność będącą przedmiotem tego wniosku. Zgodnie z wymogami art. 1 ust. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/1804 (2) wniosek zawiera informacje określone w załączniku I do tej decyzji wykonawczej. |
| (2) | Wnioskodawca jest operatorem świadczącym usługi pocztowe w Estonii i podmiotem zamawiającym w rozumieniu art. 4 ust. 2 dyrektywy 2014/25/UE. Eesti Post jest jedynym operatorem świadczącym usługę powszechną w Estonii (3). Wniosek dotyczy działalności związanej ze świadczeniem pewnych usług pocztowych oraz usług innych niż usługi pocztowe, o których mowa w art. 13 ust. 1 lit. a) i b) oraz art. 13 ust. 2 lit. b) i c) dyrektywy 2014/25/UE, świadczonych przez wnioskodawcę na terytorium Estonii. Usługi, których dotyczy wniosek, jak opisano we wniosku, są następujące:
|
| (3) | Jeśli chodzi o kategorię „międzynarodowe (standardowe i ekspresowe) usługi doręczania paczek (przychodzących, wychodzących)”, po wymianie korespondencji z Komisją wnioskodawca wskazał, że po dokonaniu przeglądu tej kategorii nie chce już włączać międzynarodowych ekspresowych usług doręczania paczek do zakresu wniosku (4). W związku z tym w odniesieniu do tej kategorii usług niniejsza decyzja dotyczy wyłącznie międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek (zob. motyw 22 i sekcja 3.2.1.3). |
| (4) | Jeśli chodzi o kategorię „międzynarodowe (standardowe) usługi doręczania paczek”, wnioskodawca twierdzi, że kategoria ta obejmuje doręczanie listów maxi o masie do 2 kg objętych zakresem powszechnej usługi pocztowej świadczonej przez Eesti Post, ponieważ wspomniane listy maxi można de facto uznać za „bardzo małe paczki” (5) dostarczane na poziomie międzynarodowym (6). Komisja zgadza się z opinią wnioskodawcy, że listy maxi i bardzo małe paczki powinny stanowić część tego samego rynku; należy je jednak odróżnić od międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek (zob. sekcja 3.2.1.4). |
| (5) | Jeśli chodzi o kategorię „usługi logistyczne świadczone przez stronę trzecią i czwartą (działalność międzynarodowa)”, po wymianie różnej korespondencji z Komisją wnioskodawca przyznał, że dyrektywa 2014/25/UE nie ma już zastosowania do zamówień udzielanych w celu świadczenia usług logistycznych przez stronę trzecią i czwartą i zgodził się, że zakres wyłączenia należy ograniczyć poprzez usunięcie tej kategorii z zakresu wniosku (7). W związku z tym niniejsza decyzja nie dotyczy tej kategorii. |
| (6) | Wnioskowi nie towarzyszyło uzasadnione i poparte dowodami stanowisko przyjęte przez niezależny organ krajowy, właściwy w odniesieniu do danego rodzaju działalności. Taki organ przeprowadziłby dogłębną analizę warunku stosowalności art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE do rodzajów działalności, których dotyczy wniosek, zgodnie z ust. 2 i 3 wspomnianego artykułu. Zgodnie z pkt 1 lit. a) i pkt 1 akapit drugi załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE, biorąc pod uwagę, że na podstawie art. 34 ust. 3 akapit pierwszy tej dyrektywy zakłada się, że w tym przypadku dostęp do rynków jest swobodny, oraz ze względu na braku uzasadnionego i popartego dowodami stanowiska niezależnego organu krajowego, Komisja ma przyjąć decyzję wykonawczą w sprawie wniosku w terminie 105 dni roboczych. |
| (7) | Zgodnie z pkt 1 akapit trzeci załącznika IV do dyrektywy 2014/25/UE bieg terminu na przyjęcie aktów wykonawczych rozpoczyna się pierwszego dnia roboczego następującego po dacie otrzymania przez Komisję wniosku, o którym mowa w art. 35 ust. 1 powyższej dyrektywy, lub – jeżeli informacje przekazywane wraz z wnioskiem są niepełne – w dniu roboczym następującym po otrzymaniu pełnych informacji. Początkowo ustalony termin upływa zatem w dniu 8 września 2025 r. (8) Biorąc jednak pod uwagę, że Komisja musiała uzyskać i zbadać dalsze informacje, termin ten został przedłużony, za zgodą wnioskodawcy, do dnia 30 września 2025 r. (9). |
| (8) | W następstwie wniosków o udzielenie wyjaśnień, przesłanych przez Komisję za pomocą wiadomości email z: 9, 14, 22, 24, 28 i 30 kwietnia 2025 r.; 5, 8 i 27 maja 2025 r.; 3, 5, 10, 12, 16, 19 i 24 czerwca 2025 r. oraz 1 i 7 lipca 2025 r., wnioskodawca przekazał swoje odpowiedzi i dodatkowe informacje w wiadomościach email z: 11, 16, 17, 25 i 30 kwietnia 2025 r.; 7 i 15 maja 2025 r.; 2, 6, 10, 12, 16, 18, 19, 26, 27 i 30 czerwca 2025 r.; 3 i 9 lipca 2025 r.; 29 sierpnia 2025 r. oraz 3, 4, 5 i 8 września 2025 r. |
2. RAMY PRAWNE
| (9) | Dyrektywa 2014/25/UE ma zastosowanie do udzielania zamówień na prowadzenia działalności związanej z usługami pocztowymi i innymi usługami, pod warunkiem że te ostatnie są świadczone przez podmiot świadczący również usługi pocztowe w rozumieniu dyrektywy 2014/25/UE, chyba że działalność ta jest wyłączona zgodnie z art. 34 tej dyrektywy. |
| (10) | Na podstawie art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE zamówienia mające na celu umożliwienie prowadzenia działalności, do której ma zastosowanie ta dyrektywa, nie są objęte zakresem tej dyrektywy, jeżeli w państwie członkowskim, w którym działalność ta jest wykonywana, podlega ona bezpośrednio konkurencji na rynkach, do których dostęp nie jest ograniczony. |
3. OCENA
| (11) | Niniejsza decyzja została podjęta na podstawie stanu prawnego i faktycznego z września 2025 r. oraz na podstawie informacji przedłożonych przez wnioskodawcę, a także informacji, które są dostępne publicznie. Decyzja ta może ulec zmianie, jeżeli nastąpią istotne zmiany stanu prawnego lub faktycznego, które spowodują, że warunki stosowania art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE nie będą już spełnione. |
3.1. Nieograniczony dostęp do rynku
| (12) | Dostęp do rynku uznaje się za nieograniczony, jeżeli dane państwo członkowskie wdrożyło i stosuje odpowiednie unijne akty prawne otwierające dany sektor lub jego część na konkurencję. Odpowiednie akty prawne są wymienione w załączniku III do dyrektywy 2014/25/UE, w którym w przypadku usług pocztowych uwzględniono dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 97/67/WE (10). |
| (13) | Jak wskazał wnioskodawca (11), Estonia wdrożyła (12) i stosuje dyrektywę 97/67/WE. W rezultacie dostęp do przedmiotowego rynku uznaje się za nieograniczony zgodnie z art. 34 ust. 3 dyrektywy 2014/25/UE. |
3.2. Bezpośrednie podleganie konkurencji
| (14) | Oceny, czy działalność bezpośrednio podlega konkurencji, należy dokonać na podstawie różnych kryteriów, z których żadne nie jest samo w sobie decydujące. Jeśli chodzi o odnośne rodzaje działalności objęte niniejszą decyzją, jednym z kryteriów, które należy uwzględnić, jest udział w rynku najważniejszych podmiotów działających na danym rynku. Jako że warunki różnią się w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działalności, których dotyczy wniosek, analiza sytuacji konkurencyjnej powinna uwzględniać różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami. |
| (15) | Ocena ta jest jednak ograniczona ze względu na mające zastosowanie krótkie terminy oraz konieczność oparcia się na danych dostępnych Komisji. Dane te pochodzą z udostępnionych wcześniej źródeł albo z informacji uzyskanych w kontekście wniosku i nie można ich uzupełniać za pomocą bardziej czasochłonnych metod, w tym w szczególności za pomocą publicznych ankiet wśród zainteresowanych podmiotów gospodarczych. Ocena bezpośredniego podlegania konkurencji, jaką przeprowadza się w kontekście dyrektywy 2014/25/UE, w konsekwencji pozostaje bez uszczerbku dla kompleksowego stosowania prawa konkurencji. |
| (16) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania reguł konkurencji i dla innych obszarów prawa Unii. W szczególności kryteria i metodyka wykorzystane do celów oceny bezpośredniego podlegania konkurencji zgodnie z art. 34 dyrektywy 2014/25/UE nie zawsze są identyczne z tymi stosowanymi do celów oceny dokonywanej na podstawie art. 101 lub art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (13), co potwierdził Sąd Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Österreichische Post AG/Komisja (14). |
| (17) | Celem niniejszej decyzji jest ustalenie, czy rodzaje działalności, których dotyczy wniosek, podlegają konkurencji (na rynkach, do których dostęp jest nieograniczony w rozumieniu art. 34 dyrektywy 2014/25/UE) w stopniu, który zapewni – również w przypadku, gdy brak jest reżimu wynikającego ze szczegółowych przepisów dotyczących zamówień określonych w dyrektywie 2014/25/UE – udzielanie zamówień związanych z prowadzeniem przedmiotowych rodzajów działalności w przejrzysty, niedyskryminacyjny sposób na podstawie kryteriów umożliwiających nabywcom znalezienie rozwiązania, które ostatecznie będzie najkorzystniejsze ekonomicznie. |
3.2.1. Usługi pocztowe (krajowe usługi doręczania paczek i międzynarodowe standardowe usługi doręczania paczek)
3.2.1.1.
3.2.1.1.1. Definicja rynku produktowego
| (18) | W swoich poprzednich decyzjach (15) Komisja dokonała rozróżnienia między krajowymi i międzynarodowymi usługami doręczania paczek. Komisja stwierdziła, że krajowe usługi doręczania paczek są świadczone przez przedsiębiorstwa działające w ramach krajowych sieci dystrybucyjnych, natomiast międzynarodowe usługi doręczania polegają na odbieraniu paczek, które mają zostać przetransportowane i doręczone za granicą, i są świadczone przez przedsiębiorstwa mające dostęp do sieci znajdujących się w państwach przeznaczenia. Stanowisko wnioskodawcy jest zbieżne z praktyką Komisji. W szczególności wnioskodawca podnosi, że zarówno krajowe, jak i międzynarodowe standardowe usługi doręczania paczek korzystają w Estonii z tej samej infrastruktury krajowej – głównie z sieci paczkomatów. Te ostatnie sieci korzystają z zintegrowanych systemów zautomatyzowanych punktów odbioru i doręczania paczek zlokalizowanych w całej Estonii, które nie są częścią sieci zapewnianej przez Eesti Post w ramach obowiązku świadczenia powszechnej usługi pocztowej (16). Oznacza to, że paczki (w tym bardzo małe paczki) mogą być wprowadzane przez sieć urzędów pocztowych, a następnie dostarczane za pośrednictwem sieci paczkomatów w Estonii (pod warunkiem że pozwala na to kraj pochodzenia paczki) (17). W istocie, w odróżnieniu od krajowych usług doręczania paczek, międzynarodowe standardowe usługi doręczania paczek wymagają dodatkowo umów między operatorami w celu świadczenia usług transgranicznych (18). Chociaż większość uczestników rynku działających w Estonii korzysta z własnych sieci odnośnie do paczek ograniczonych do krajów bałtyckich, to w przypadku przesyłek międzynarodowych muszą oni uzyskać dostęp do sieci stron trzecich (19). |
| (19) | W swoich wcześniejszych decyzjach (20) Komisja stała również na stanowisku, że rynek usług w zakresie doręczania paczek (zarówno w skali międzynarodowej, jak i krajowej) można podzielić na segment usług ekspresowych i segment usług standardowych (zwanych także „odroczonymi”). Podział ten uwzględnia fakt, że usługi ekspresowe są szybsze i bardziej wiarygodne niż usługi standardowe, że każda z tych usług wymaga odmiennej infrastruktury oraz że usługi ekspresowe posiadają dodatkowe cechy usługi o wartości dodanej, takie jak usługi śledzenia i namierzania, i są zazwyczaj także droższe. |
| (20) | W niniejszej sprawie różne struktury operatorów pocztowych w Estonii zapewniają znaczne możliwości zastąpienia po stronie podaży ekspresowych i standardowych usług doręczania (21). Zarówno usługi ekspresowe, jak i standardowe korzystają z podobnych sieci logistycznych, a wszyscy operatorzy pocztowi korzystają z tej samej sieci do wysyłania zarówno produktów ekspresowych, jak i odroczonych. W tym względzie wszystkie kluczowe etapy krajowego łańcucha doręczania paczek, takie jak transport po odbiorze i przy doręczaniu, sortowanie, obsługa ramp i odprawa celna, są takie same w przypadku większości usług ekspresowych i standardowych (22). Ponadto kluczowi operatorzy rynku oferują swoim klientom niegwarantowaną dostawę w ciągu następnego dnia zarówno w przypadku usług ekspresowych, jak i standardowych (23). |
| (21) | Jeśli chodzi o stronę popytu, wnioskodawca podkreśla popularność automatów do odbioru paczek znajdujących się w różnych skupiskach ludności w pobliżu lub wewnątrz obiektów handlowych w całej Estonii (a także w innych krajach bałtyckich), ponieważ umożliwiają one bezkontaktowe doręczanie i elastyczność co do tego, kiedy dana paczka trafia do klienta (24). Komisja zauważa ponadto, że dodatkowe cechy usługi o wartości dodanej dostępne dla konsumentów, takie jak usługi śledzenia i namierzania przesyłek, są oferowane w niemal taki sam sposób w przypadku standardowych i ekspresowych usług doręczania paczek (25). |
| (22) | W związku z tym na podstawie powyższych elementów, jeśli chodzi o krajową usługę doręczania paczek, wnioskodawca uważa, że niewłaściwe byłoby podzielenie tego rynku na segment usług ekspresowych i segment usług standardowych, biorąc pod uwagę znaczne możliwości substytucji po stronie popytu i po stronie podaży (26). Wnioskodawca uważa, że należy przyjąć, że istnieje jeden rynek krajowych ekspresowych i standardowych usług doręczania. Komisja podziela ten pogląd i stwierdza, że do celów niniejszej decyzji usługi ekspresowe i usługi standardowe w zakresie doręczania paczek należą do tego samego rynku. Jeśli chodzi o międzynarodowe ekspresowe usługi doręczania paczek, wnioskodawca uważa, że usługi te są otwarte na konkurencję (27); ponieważ jednak usługi te są wyłączone z zakresu wniosku, Komisja ogranicza swoją analizę do międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek (sekcja 3.2.1.3). |
| (23) | W niektórych przypadkach można przewidzieć podział rynku usług doręczania paczek na paczki dla konsumentów i przedsiębiorstw (np. krajowe i międzynarodowe usługi doręczania paczek prywatnych (C2X) oraz krajowe i międzynarodowe usługi doręczania paczek biznesowych (B2X)). Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku krajowych usług doręczania paczek w Estonii, wszystkie przedsiębiorstwa korzystają z tej samej infrastruktury do obsługi paczek i świadczenia usług na rzecz konsumentów (C2X) i usług na rzecz przedsiębiorstw (B2X); paczki są sortowane centralnie i obsługiwane w ramach tej samej sieci transportu długodystansowego, co oznacza, że nie ma znaczącej różnicy infrastrukturalnej między C2X a B2X pod względem obsługi doręczeń (28). Wnioskodawca przedstawił podobne uwagi w odniesieniu do usług międzynarodowych, wyjaśniając, że zasadniczo większość paczek międzynarodowych jest związana z handlem elektronicznym, a zatem stanowi część segmentu B2X (29). W związku z tym Komisja stwierdza, że do celów niniejszej decyzji usługi C2X i usługi B2X należą do tego samego rynku zarówno w przypadku krajowych, jak i międzynarodowych usług doręczania paczek. |
| (24) | Jeśli chodzi o potencjalne rozróżnienie między doręczaniem listów maxi o masie do 2 kg objętych zakresem powszechnej usługi pocztowej świadczonej przez Eesti Post i międzynarodowymi standardowymi usługami doręczania paczek, to z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że około [95–100] % listów maxi wykorzystuje się do dostarczania towarów nabywanych przez internet (30). Głównym czynnikiem wpływającym na wolumen rynku jest sprzedaż międzynarodowa z dużych (głównie chińskich) sklepów, podczas gdy wolumen rynku krajowego jest marginalny (mniej niż [0–5] %) (31). Zdaniem wnioskodawcy (32), chociaż produkty te są klasyfikowane jako listy maxi ze względu na korzystanie z sieci Światowego Związku Pocztowego, należy je uznać de facto za paczki i za alternatywę dla „bardzo małych paczek” dostarczanych przez operatorów takich jak SmartPosti i DPD (33). Obie usługi są podobne pod względem wielkości i funkcjonalności, a poziomy cen są zasadniczo porównywalne (34). |
| (25) | Z punktu widzenia klienta, w szczególności w odniesieniu do małych przesyłek w handlu elektronicznym, śledzenie listów maxi zapewnia doświadczenia związane z dostawą, które są w dużej mierze równoważne z doświadczeniami związanymi z doręczaniem małych paczek (35). Obejmuje to podobne zdolności w zakresie szybkości dostawy, powiadamiania klientów i śledzenia. Co więcej, nawet gdyby ceny listów maxi były regulowane w ramach obowiązku świadczenia usługi powszechnej, nie usunęłoby to presji konkurencyjnej ze strony bardzo małych paczek, jak pokazuje stopniowy spadek udziału Eesti Post w tych usługach (zob. sekcja 3.2.1.4). Ponadto listy maxi obecnie często obsługuje się za pośrednictwem zaawansowanych sieci logistycznych, takich jak PRIME Tracked i IPC INTERCONNECT (36), które oferują śledzenie, ustalone standardy dostawy i niezawodną usługę – podobnie do tego, czego oczekuje się od standardowych sieci paczek. W związku z tym z punktu widzenia konsumentów międzynarodowe listy maxi stanowią obecnie porównywalną opcję dla przesyłek w handlu elektronicznym (37). |
| (26) | Powyższe elementy wskazywałyby jednak raczej na to, że listy maxi o masie do 2 kg należy włączyć do tej samej kategorii co bardzo małe paczki, a nie do ogólnej kategorii międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek. W związku z tym do celów niniejszej decyzji Komisja stwierdza, że listy maxi i bardzo małe paczki stanowią część tego samego rynku. Nie ma potrzeby decydowania, czy doręczanie listów maxi i bardzo małych paczek należy do tego samego rynku co międzynarodowe standardowe doręczanie innych paczek, czy też do odrębnego rynku, ponieważ wynik analizy pozostaje niezmieniony w przypadku obu definicji rynku produktowego (zob. sekcje 3.2.1.3 i 3.2.1.4) (38). |
3.2.1.1.2. Definicja rynku geograficznego
| (27) | Według wnioskodawcy właściwy rynek geograficzny zarówno dla krajowych, jak i międzynarodowych usług doręczania paczek należy zdefiniować jako krajowy i obejmujący terytorium Estonii (39). |
| (28) | W swoich wcześniejszych decyzjach (40) Komisja uznała, że rynki krajowych i międzynarodowych usług doręczania paczek oraz wszelkie ich segmenty, niezależnie od różnicy między krajowymi i międzynarodowymi usługami doręczania paczek, mają zasięg krajowy. Stanowisko wnioskodawcy jest zbieżne z praktyką Komisji. |
| (29) | Ponieważ nic nie wskazuje na to, aby rynek geograficzny miał odmienny zakres, do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla unijnego prawa konkurencji można uznać, że zakres geograficzny krajowych i międzynarodowych usług doręczania paczek obejmuje terytorium Estonii. |
3.2.1.2.
| (30) | Od 2023 r. na rynku krajowych usług doręczania paczek działa 21 aktywnych operatorów (41), w tym spółki zależne krajowych operatorów pocztowych, takich jak DPD i SmartPosti. |
| (31) | Według informacji przedstawionych przez wnioskodawcę udział Eesti Post w rynku, pod względem wartości w tym segmencie rynku, wynosił [20–25] % w 2022 r., [20–25] % w 2023 r i [15–20] % w 2024 r. (42). |
| (32) | Udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post pod względem wartości w okresie od 2022 r. do 2024 r. są następujące: Jeśli chodzi o rok 2022, DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [10–15] %, Jet Express [5–10] %. Udziały w rynku w 2023 r. są następujące: DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [10–15] %, Jet Express [5–10] %. Jeśli chodzi o rok 2024, udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post są następujące: DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [10–15] %, Jet Express [5–10] % (43). |
| (33) | Według informacji przedstawionych przez wnioskodawcę udział Eesti Post w rynku w ujęciu wolumenowym wynosił [20–25] % w 2022 r., [20–25] % w 2023 r. i [20–25] % w 2024 r. (44). |
| (34) | Udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post w ujęciu wolumenowym w okresie od 2022 r. do 2024 r. są następujące: jeśli chodzi o rok 2022, DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [10–15] %, Jet Express [5–10] %. Udziały w rynku w 2023 r. są następujące: DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [5–10] %, Jet Express [5–10] %. Jeśli chodzi o rok 2024, udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post są następujące: DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [5–10] %, Jet Express [0–5] % (45). |
| (35) | Udział Eesti Post w rynku zmniejszał się nieznacznie na przestrzeni ostatnich trzech lat, w przeciwieństwie do udziałów w rynku kluczowych konkurentów tego przedsiębiorstwa, które często nieznacznie rosły. W rezultacie różnica między Eesti Post a jego głównymi konkurentami zmniejszała się na przestrzeni lat. Zmiana ta potwierdza ponadto, że Eesti Post podlega coraz większej presji konkurencyjnej. Ponadto fakt, że 26 % całego rynku, zarówno pod względem wartości, jak i wielkości, należy do innych mniejszych operatorów pocztowych, tym bardziej potwierdza, że działalność ta podlega konkurencji. |
| (36) | Z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że w przeciwieństwie do tradycyjnych usług pocztowych, które wymagają zezwolenia, zezwolenie nie jest wymagane w przypadku świadczenia krajowych usług doręczania paczek (46). Chociaż przedsiębiorstwa są zobowiązane do powiadomienia estońskiego organu ochrony konkurencji o rozpoczęciu działalności gospodarczej, wnioskodawca twierdzi, że proces powiadamiania jest dość prosty i nie stwarza żadnych barier dla podmiotów, które chcą wejść na rynek (47). Przykładem na potwierdzenie, że wejście na rynek przebiega dość sprawnie, jest rejestracja w 2023 r. nowego operatora pocztowego w Estonii, Unisend Eesti OÜ (48). |
| (37) | Na podstawie informacji przedstawionych przez wnioskodawcę całkowite koszty wejścia na rynek można oszacować na 1–1,5 mln EUR (49). Zdaniem wnioskodawcy stosunkowo niewielki rozmiar geograficzny Estonii i dobrze rozwinięta infrastruktura ułatwiłyby nowym konkurentom budowę konkurencyjnej sieci w rozsądnych ramach czasowych, które szacuje się na trzy do sześciu miesięcy (50). Według wnioskodawcy nowi konkurenci mogą przyjąć „podejście etapowe” do wejścia na rynek, koncentrując się początkowo na regionach miejskich o dużej gęstości zaludnienia (np. Tallinn, Tartu), co umożliwi im uniknięcie kosztów związanych z obsługą obszarów wiejskich na wczesnych etapach penetracji rynku, a następnie mogą rozszerzyć swój zasięg w miarę rozwoju działalności (51). |
| (38) | Wnioskodawca stwierdził, że wejście na rynek Unisend Eesti OÜ w 2023 r. było postrzegane jako czynnik, który jeszcze bardziej zwiększy konkurencję na tym rynku. W szczególności, z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że od kwietnia 2025 r. przedsiębiorstwo Unisend Eesti OÜ obsługiwało 173 automaty ze skrytkami w całej Estonii (52), co potwierdza ogólną tendencję do ekspansji. |
| (39) | W świetle czynników opisanych powyżej do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla prawa konkurencji Komisja stwierdza, że działalność związana ze świadczeniem krajowych standardowych i ekspresowych usług doręczania paczek w Estonii podlega bezpośrednio konkurencji. W związku z tym można stwierdzić, że dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień, które mają na celu wykonywanie działalności związanej z krajowymi usługami doręczania paczek, ponieważ spełnione są warunki ustanowione w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE. |
3.2.1.3.
| (40) | Z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że na tym rynku działa 9 usługodawców, w tym spółki zależne krajowych operatorów pocztowych, takich jak DPD i SmartPosti, z których co najmniej pięciu ma udział w rynku powyżej 10 % (53). Podobnie jak w przypadku rynku krajowego, nie ma barier prawnych ani regulacyjnych utrudniających wejście na rynek, jak wskazuje rejestracja operatora pocztowego Unisend Eesti OÜ w 2023 r. (54), a do świadczenia międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek nie jest wymagane zezwolenie (55). |
| (41) | Z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że jeżeli rynek międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek zdefiniuje się jako nieobejmujący listów maxi i bardzo małych paczek, to udział Eesti Post w rynku pod względem wartości wyniósł [10–15] % w 2022 r., [20–25] % w 2023 r. i [15–20] % w 2024 r. (56). |
| (42) | Udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post pod względem wartości w okresie od 2022 r. do 2024 r. są następujące: jeśli chodzi o rok 2022, DHL [20–25] %, TNT/Fedex [20–25] %, DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, EKLT/UPS [5–10] %, Venipak [0–5] %. Udziały w rynku w 2023 r. są następujące: TNT/Fedex [20–25] %, DHL [15–20] %, DPD [10–15] %, SmartPosti [10–15] %, EKLT/UPS [5–10] %, Venipak [5–10] %. Jeśli chodzi o rok 2024, udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post są następujące: TNT/Fedex [20–25] %, DHL [15–20] %, DPD [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, Venipak [5–10] %, EKLT/UPS [5–10] % (57). |
| (43) | Według informacji przedstawionych przez wnioskodawcę udział Eesti Post w tym rynku w ujęciu wolumenowym wynosił [10–15] % w 2022 r., [25–30] % w 2023 r. i [25–30] % w 2024 r. (58). |
| (44) | Udziały w rynku największych konkurentów Eesti Post w ujęciu wolumenowym w okresie od 2022 r. do 2024 r. są następujące: jeśli chodzi o rok 2022, DHL [15–20] %, TNT/Fedex [20–25] %, DPD [15–20] %, SmartPosti [15–20] %, EKLT/UPS [5–10] %, Venipak [0–5] %. Udziały w rynku w 2023 r. są następujące: TNT/Fedex [15–20] %, DHL [15–20] %, SmartPosti [15–20] %, DPD [10–15] %, EKLT/UPS [5–10] %, Venipak [5–10] %. Jeśli chodzi o rok 2024, udziały w rynku kluczowych konkurentów Eesti Post są następujące: TNT/Fedex [15–20] %, DHL [15–20] %, SmartPosti [10–15] %, DPD [10–15] %, Venipak [5–10] %, EKLT/UPS [5–10] % (59). |
| (45) | Wynik analizy nie ulega zmianie, jeżeli rynek ten obejmuje listy maxi i bardzo małe paczki. Udziały Eesti Post w rynku międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek, gdzie usługi te definiuje się jako obejmujące listy maxi i bardzo małe paczki, są następujące: jeśli chodzi o rok 2021, [35–40] % w ujęciu wolumenowym i [20–25] % pod względem wartości; jeśli chodzi o rok 2022, [25–30] % w ujęciu wolumenowym i [15–20] % pod względem wartości; jeśli chodzi o rok 2023, [30–35] % w ujęciu wolumenowym i [20–25] % pod względem wartości (60). Dla porównania udziały w rynku dwóch najbliższych konkurentów Eesti Post wynosiły (średnio) około [10–15] % w ujęciu wolumenowym i [15–20] % pod względem wartości w przypadku DPD oraz [10–15] % w ujęciu wolumenowym i [10–15] % pod względem wartości w przypadku SmartPosti (61). Innymi silnymi konkurentami na tym samym rynku są podmioty prywatne, takie jak TNT/Fedex, którego udział w rynku w tym samym okresie wynosił (średnio) [15–20] % w ujęciu wolumenowym i [15–20] % pod względem wartości, czy też DHL, który miał wynik około [15–20] % w ujęciu wolumenowym i [15–20] % pod względem wartości (62). |
| (46) | Dane te pokazują, że świadczenie międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek w Estonii jest raczej konkurencyjne. |
| (47) | W świetle czynników opisanych w tej sekcji do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla prawa konkurencji Komisja stwierdza, że działalność związana ze świadczeniem międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek (przychodzących, wychodzących) w Estonii podlega bezpośrednio konkurencji. W związku z tym można stwierdzić, że dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień, które mają na celu wykonywanie działalności związanej z międzynarodowymi standardowymi usługami doręczania paczek (przychodzących, wychodzących), ponieważ spełnione są warunki ustanowione w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE. |
3.2.1.4.
| (48) | W niniejszej sekcji przeanalizowano oszacowane przez wnioskodawcę udziały w rynku odpowiednich podmiotów (63), gdzie listy maxi i bardzo małe paczki definiuje się jako odrębny rynek, różny od rynku międzynarodowych standardowych usług doręczania paczek. |
| (49) | Wnioskodawca podniósł, że Eesti Post odnotowała znaczny spadek udziałów w rynku listów maxi. Na przykład w 2021 r. Eesti Post obsługiwało maksymalnie 4,5 mln listów maxi ([20–25] % w ujęciu wolumenowym i [10–15] % pod względem wartości), podczas gdy liczba ta zmniejszyła się do 1,6 mln listów maxi w 2023 r. ([5–10] % w ujęciu wolumenowym i poniżej [0–5] % pod względem wartości, tj. [1–5] mln EUR) oraz do 1,3 mln listów maxi w 2024 r., co oznacza spadek o około 71 % (64). Według wnioskodawcy spadek Eesti Post wynika głównie ze zmian preferencji konsumentów. W szczególności wnioskodawca sugeruje, że konsumenci w coraz większym stopniu preferują małe paczki, które można wysyłać i odbierać za pośrednictwem łatwiej dostępnych automatów ze skrytkami, często czynnych przez całą dobę, oferujących bardziej elastyczne możliwości odbioru niż w przypadku tradycyjnych metod doręczania paczek (65). |
| (50) | Jeżeli chodzi o bardzo małe paczki, to zgodnie z informacjami przedstawionymi przez wnioskodawcę Eesti Post również odnotowało niewielki spadek z około 5,7 mln ([30–35] % w ujęciu wolumenowym i [10–15] % pod względem wartości) w 2021 r. do około 5,3 mln ([25–30] % w ujęciu wolumenowym i [5–10] % pod względem wartości) w 2023 r. (66) Dla porównania udziały w rynku dwóch innych dostawców bardzo małych paczek w Estonii (tj. SmartPosti/Itella oraz DPD) utrzymują się na stałym poziomie, wynosząc średnio [10–15] % w ujęciu wolumenowym i [5–10] % pod względem wartości w przypadku SmartPosti/Itella oraz [10–15] % w ujęciu wolumenowym i [5–10] % w przypadku DPD w tym samym okresie (67). |
| (51) | Z danych wskazanych w motywach 49 i 50 wynika, że w latach 2021–2023 Eesti Post straciło udział w rynku w porównaniu z innymi operatorami, którzy pozostają silnymi konkurentami. Ponadto, jak opisano powyżej w motywie 38, oczekuje się, że wejście na rynek nowego operatora (Unisend Eesti OÜ) spowoduje dalszą dynamikę na tym rynku. |
| (52) | W świetle czynników opisanych w tej sekcji do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla prawa konkurencji Komisja stwierdza, że działalność związana ze świadczeniem usług w zakresie doręczania listów maxi i bardzo małych paczek w Estonii podlega bezpośrednio konkurencji. W związku z tym można stwierdzić, że dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień, które mają na celu umożliwienie prowadzenia wyżej wymienionej działalności, ponieważ spełnione są warunki ustanowione w art. 34 dyrektywy 2014/25/UE. |
3.2.2. Usługi inne niż usługi pocztowe
| (53) | Jeśli chodzi o usługi w zakresie wydruku i konfekcjonowania, są one oferowane jako pakiet usług wysyłki masowej, powszechnie stosowanych w odniesieniu do korespondencji masowej. Pakiet zawiera między innymi usługi w zakresie odbioru dokumentów, wydruku, kopertowania i foliowania oraz konfekcjonowania. W celu podniesienia efektywności kosztowej przedsiębiorstwa często zlecają takie procesy wewnętrzne osobom trzecim. |
| (54) | Na podstawie informacji przedstawionych przez wnioskodawcę (68) oraz mając na uwadze wcześniejsze decyzje Komisji (69), właściwy rynek produktowy można zdefiniować jako usługi w zakresie wydruku i konfekcjonowania przesyłek. Stanowisko wnioskodawcy jest zbieżne z praktyką Komisji (70). |
| (55) | Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami Komisji rynek usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania ma zasadniczo charakter krajowy. Po pierwsze, przemysł drukarski jest zorganizowany na skalę krajową, mimo przypadków zlecania samego druku za granicą. Po drugie, w cenach usług w różnych państwach członkowskich występują rozbieżności. Po trzecie, większość przedmiotowych usług wykonuje się na rzecz potencjalnych lub faktycznych nadawców krajowych w celu optymalizacji ich wewnętrznych procesów i redukcji kosztów (71). Proponowana przez wnioskodawcę definicja usług innych niż usługi pocztowe jest zatem zgodna z dotychczasową praktyką Komisji (72). Biorąc pod uwagę, że nie ma powodów, aby zakładać inny zakres rynku, do celów niniejszej decyzji rynek geograficzny usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania ma zasięg krajowy. |
3.2.2.1.
| (56) | Przedsiębiorstwo Eesti Post, które jest jedynym dostawcą usług podlegającym przepisom dotyczącym zamówień publicznych na rynku usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania w Estonii, miało udział w rynku wynoszący [25–30] % w 2022 r., [30–35] % w 2023 r. i [30–35] % w 2024 r., zarówno pod względem wartości, jak i w ujęciu wolumenowym (73). Na podstawie informacji przedłożonych przez wnioskodawcę w ramach długoterminowego planu strategicznego Eesti Post planuje stopniowe wycofanie tej usługi w zakresie wydruku i konfekcjonowania do sierpnia 2026 r. Ze względu na to planowane zakończenie świadczenia usługi Eesti Post nie przewiduje żadnych znaczących inwestycji na tym rynku (74). |
| (57) | Udziały w rynku głównych konkurentów Eesti Post są następujące: przedsiębiorstwo Unified Post AS miało udział w rynku wynoszący [55–60] % w 2022 r., [50–55] % w 2023 r. i [50–55] % w 2024 r. zarówno pod względem wartości, jak i w ujęciu wolumenowym (75); Przedsiębiorstwo Joon OÜ miało udział w rynku wynoszący [10–15] % w 2022 r., [5–10] % w 2023 r. i [10–15] % w 2024 r. zarówno pod względem wartości, jak i w ujęciu wolumenowym (76). Ponadto należy stwierdzić, że ci konkurenci, w przeciwieństwie do Eesti Post, nie stosują przepisów dotyczących zamówień publicznych, co dawałoby im dodatkową przewagę konkurencyjną nad Eesti Post. |
| (58) | Z informacji przedstawionych przez wnioskodawcę wynika, że działalność na właściwym rynku usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania nie podlega żadnym wymogom regulacyjnym ograniczającym wejście na rynek (77). Ponadto w 2022 r. w segmencie działalności sklasyfikowanym jako „poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji” działało 381 przedsiębiorstw. Zdaniem wnioskodawcy, chociaż segment ten jest szerszy niż rynek usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania, obecność znacznej liczby aktywnych przedsiębiorstw w tym szerszym segmencie działalności świadczy o tym, że sektor ten jest raczej konkurencyjny i ogólnie dostępny (78). Jak wskazano we wniosku, koszty wejścia na rynek można oszacować na 150–180 tys. EUR, co według wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie udziału w rynku w wysokości co najmniej 10 % (79). |
| (59) | W świetle czynników opisanych w tej sekcji do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla prawa konkurencji Komisja stwierdza, że działalność związana ze świadczeniem usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania w Estonii podlega bezpośrednio konkurencji. W związku z tym można stwierdzić, że dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień, które mają na celu umożliwienie prowadzenia działalności związanej z usługami w zakresie wydruku i konfekcjonowania, ponieważ spełnione są warunki ustanowione w art. 34 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do udzielania zamówień przez podmioty zamawiające w celu umożliwienia wykonywania następujących rodzajów działalności w Estonii:
| — | krajowe (standardowe i ekspresowe) usługi doręczania paczek, |
| — | międzynarodowe standardowe usługi doręczania paczek, |
| — | usługi w zakresie listów maxi i bardzo małych paczek, |
| — | usługi w zakresie wydruku i konfekcjonowania. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Estońskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 września 2025 r.
W imieniu Komisji,
Stéphane SÉJOURNÉ
Wiceprzewodniczący wykonawczy
(1) Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/25/oj.
(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/1804/oj).
(3) Powszechna usługa pocztowa w Estonii obejmuje następujące krajowe i międzynarodowe usługi pocztowe: przekazywanie przesyłek listowych o masie do 2 kg jako zwykłych, poleconych i ubezpieczonych przesyłek pocztowych; przesyłanie paczek pocztowych o masie do 20 kg jako poleconych i ubezpieczonych przesyłek pocztowych (zob. UPT tüüptingimused _alates 01.05.2020). Produkty te są objęte zakresem wniosku dotyczącego zarówno krajowych, jak i międzynarodowych usług doręczania paczek świadczonych za pośrednictwem sieci Światowego Związku Pocztowego. Zob. wiadomości e-mail wnioskodawcy z 3 i 8 września 2025 r.
(4) Wiadomość e-mail wnioskodawcy z 16 kwietnia 2025 r.
(5) Zgodnie z konwencją Światowego Związku Pocztowego (zob. guidePostalTransportEn.pdf) paczki ważą od 0 do 20 kg (opcjonalnie 30 kg), natomiast małe pakunki od 0 do 2 kg. Bardzo małe paczki stanowią kategorię paczek o małej masie. Do celów niniejszej decyzji kategoria „bardzo małe paczki” obejmuje paczki, które ważą do 2 kg i zawierają towary. Opis tych produktów można znaleźć na stronach internetowych odpowiednich podmiotów: UPT tüüptingimused _alates 01.05.2020; Calculator - DPD oraz Parcel prices | Estonia and Europe | SmartPosti.
(6) Wiadomość e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia 2025 r.
(7) Wiadomość e-mail wnioskodawcy z 16 czerwca 2025 r.
(8) Powiadomienie o wniosku dotyczącym stosowalności art. 34 dyrektywy 2014/25/UE – Wniosek złożony przez Republikę Estońską (Dz.U. C, C/2025/2295, 15.4.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/2295/oj).
(9) Powiadomienie o wniosku dotyczącym stosowalności art. 34 dyrektywy 2014/25/UE – Wydłużenie terminu przyjęcia aktów wykonawczych (Dz.U. C, C/2025/5047, 15.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/5047/oj).
(10) Dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r. w sprawie wspólnych zasad rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty oraz poprawy jakości usług (Dz.U. L 15 z 21.1.1998, s. 14, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1997/67/oj).
(11) Wniosek, pkt 72. Zob. również wiadomość e-mail wnioskodawcy z 3 września 2025 r.
(12) Wnioskodawca potwierdził, że początkowa transpozycja dyrektywy 97/67/WE do estońskiego prawodawstwa krajowego została dokonana w drodze ustawy pocztowej (Postiseadus) z 2006 r. (nr RT I 2006, 18, 142), która została następnie zastąpiona ustawą pocztową z 2008 r. (nr RT I 2008, 53, 297).
(13) Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj).
(14) Wyrok z dnia 27 kwietnia 2016 r., Österreichische Post AG/Komisja, T-463/14, ECLI:EU:T:2016:243, pkt 28. Zob. również motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.
(15) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/3224 z dnia 29 listopada 2024 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe na Słowacji (Dz.U. L, 2024/3224, 23.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/3224/oj); decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1228 z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do udzielania zamówień na potrzeby prowadzenia działalności związanej z ekspresowymi usługami doręczania paczek na Litwie (Dz.U. L 160 z 26.6.2023, s. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1228/oj); decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/737 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia działalności związanej ze świadczeniem niektórych usług pocztowych w Danii (Dz.U. L 172 z 3.6.2020, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2020/737/oj); decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1204 z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE do zamówień udzielanych w celu prowadzenia niektórych rodzajów działalności związanych ze świadczeniem pewnych usług pocztowych i usług innych niż pocztowe w Chorwacji (Dz.U. L 189 z 15.7.2019, s. 75, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2019/1204/oj). Zob. również sprawa COMP/M.5152 – Posten AB/Post Danmark A/S z dnia 21.4.2009 r., pkt 54.
(16) Wniosek, pkt 34–35.
(17) Wniosek, pkt 40.
(18) Wniosek, pkt 34.
(19) Wniosek, pkt 35.
(20) Decyzje wykonawcze (UE) 2023/1228 i (UE) 2020/737, cytowane powyżej.
(21) W innej sprawie Komisja uznała, że różne czynniki zapewniały znaczne możliwości zastąpienia po stronie podaży i w związku z tym stwierdziła, że rozróżnienie między usługami ekspresowymi a usługami standardowymi nie jest konieczne. Zob. w tym względzie decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2024/3224, cytowana powyżej.
(22) Wniosek, pkt 54.
(23) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniu 7 maja 2025 r.
(24) Wniosek, pkt 65 i 188.
(25) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniu 7 maja 2025 r.
(26) Wniosek, pkt 47–54.
(27) Wiadomość e-mail wnioskodawcy z 11 kwietnia 2025 r.
(28) Wniosek, pkt 190 i dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 7 maja 2025 r.
(29) Wniosek, pkt 102. Zob. również pkt 185–208 wniosku w odniesieniu do krajowych usług doręczania paczek oraz pkt 97–112 w odniesieniu do międzynarodowych usług doręczania paczek, w których wnioskodawca przedstawia szacunki dotyczące własnego udziału w rynku i udziału swoich głównych konkurentów.
(30) Wniosek, pkt 37.
(31) Wiadomość e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia 2025 r.
(32) Zob. wiadomości e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia i 5 września 2025 r.
(33) Operatorzy ci nie dostarczają listów maxi. Wniosek, pkt 83, tabele 1 i 2, oraz pkt 84, w którym wnioskodawca wyjaśnia, co następuje: „[…]”.
(34) Wniosek, pkt 42.
(35) Dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniach 18 i 27 czerwca 2025 r. oraz 29 sierpnia i 5 września 2025 r.
(36) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniu 18 czerwca 2025 r.
(37) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniu 27 czerwca 2025 r.
(38) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniach 29 sierpnia i 5 września 2025 r.
(39) Wniosek, pkt 61 i 65.
(40) Zob. na przykład decyzje wykonawcze Komisji (UE) 2024/3224 i (UE) 2019/1204, obie cytowane powyżej. Zob. również sprawa COMP/M.5152 – Posten AB/Post Danmark A/S z dnia 21.4.2009 r., pkt 66 i 74.
(41) Wniosek, pkt 181.
(42) Wniosek, pkt 200, tabela 9, a także dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(43) Wniosek, pkt 200, tabela 9, a także dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(44) Wniosek, pkt 200, tabela 10, a także dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(45) Ibid.
(46) Wniosek, pkt 27.
(47) Wniosek, pkt 25.
(48) Wniosek, pkt 182 i dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 30 kwietnia 2025 r.
(49) Zob. dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(50) Wniosek, pkt 223 i dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(51) Zob. dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 13 maja 2025 r.
(52) Wniosek, pkt 183 i dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 7 maja 2025 r.
(53) Wniosek, pkt 91.
(54) Wniosek, pkt 182 i dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 30 kwietnia 2025 r.
(55) Wniosek, pkt 145 i 27.
(56) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniu 18 czerwca 2025 r.
(57) Ibid.
(58) Ibid.
(59) Ibid.
(60) Wniosek, tabele 3 i 4.
(61) Wniosek, tabele 3 i 4.
(62) Ibid.
(63) Zob. wyjaśnienie w wiadomości e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia 2025 r. „[…]”.
(64) Dodatkowe informacje zostały przekazane przez wnioskodawcę w dniach 27 czerwca i 29 sierpnia 2025 r.
(65) Ibid.
(66) Zob. wiadomości e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia i 5 września 2025 r.
(67) Zob. wiadomości e-mail wnioskodawcy z 29 sierpnia i 5 września 2025 r. Jak wspomniano powyżej w przypisie 33, operatorzy ci nie dostarczają listów maxi.
(68) Wniosek, pkt 55.
(69) Na przykład decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1195 z dnia 4 lipca 2016 r. wyłączająca usługi kurierskie i usługi inne niż usługi pocztowe w Polsce z zakresu stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 197 z 22.7.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2016/1195/oj).
(70) Wniosek, pkt 56.
(71) Decyzja wykonawcza (UE) 2016/1195.
(72) Wniosek, pkt 67.
(73) W tabeli 23 we wniosku przedstawiono dane dotyczące udziałów Eesti Post i jego konkurentów w rynku usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania.
(74) Zob. dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 25 kwietnia 2025 r.
(75) W tabeli 23 we wniosku przedstawiono dane dotyczące udziałów Eesti Post i jego konkurentów w rynku usług w zakresie wydruku i konfekcjonowania.
(76) Udziały w rynku Eesti Post i jego konkurentów opierają się na szacunkach Eesti Post. Jednocześnie przedsiębiorstwo Eesti Post twierdzi, że jego udział w rynku w ujęciu wolumenowym ściśle odpowiada jego udziałowi w rynku pod względem wartości (obliczonemu na podstawie wewnętrznych danych Eesti Post). Ze względu na brak bardziej szczegółowych danych dotyczących wielkości rynku wnioskodawca zakłada, że podobnie sytuacja wygląda w przypadku konkurentów Eesti Post.
(77) Wniosek, pkt 288.
(78) Zob. dodatkowe informacje przekazane przez wnioskodawcę w dniu 25 kwietnia 2025 r.
(79) Wniosek, pkt 287.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
