ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2160
z dnia 27 października 2025 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do norm referencyjnych, specyfikacji i procedur dotyczących zarządzania ryzykiem związanym ze świadczeniem niekwalifikowanych usług zaufania
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (1), w szczególności jego art. 19a ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania odgrywają ważną rolę w środowisku cyfrowym, świadcząc usługi zaufania, które ułatwiają bezpieczne transakcje elektroniczne. Rozporządzenie (UE) nr 910/2014 nakłada mniej wymogów regulacyjnych na niekwalifikowanych dostawców usług zaufania niż na kwalifikowanych dostawców usług zaufania. Wszyscy dostawcy usług zaufania podlegają jednak wymogom dotyczącym bezpieczeństwa i odpowiedzialności, aby zapewnić należytą staranność, przejrzystość i rozliczalność wykonywanych przez nich operacji i świadczonych przez nich usług. |
| (2) | Niekwalifikowanych dostawców usług zaufania można uznać za podmioty ważne lub kluczowe zgodnie z art. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 (2). W związku z tym zastosowanie ma do nich rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2690 (3) ustanawiające wymogi techniczne i metodyczne dotyczące środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie. Zakres wymogów określonych w art. 19a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 910/2014 odnosi się jednak do procedur zarządzania ryzykiem dotyczących ryzyka prawnego, biznesowego, operacyjnego oraz innego bezpośredniego lub pośredniego ryzyka dla świadczenia niekwalifikowanych usług zaufania. Aby uzupełnić ramy zarządzania ryzykiem określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2024/2690 oraz umożliwić spójne podejście do zarządzania wszystkimi odpowiednimi rodzajami ryzyka, należy ustanowić specyfikacje i procedury dotyczące zarządzania tym ryzykiem przez niekwalifikowanych dostawców usług zaufania. W opracowywaniu i wdrażaniu odpowiednich polityk zarządzania ryzykiem niekwalifikowanych dostawców usług zaufania mogą wspierać wytyczne Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) lub właściwych organów krajowych wydane na podstawie dyrektywy (UE) 2022/2555. |
| (3) | Domniemanie zgodności określone w art. 19a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 powinno mieć zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy niekwalifikowani dostawcy usług zaufania spełniają wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu. Normy referencyjne, o których mowa w załączniku, powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach. W celu zapewnienia, aby niekwalifikowani dostawcy usług zaufania zarządzali ryzykiem prawnym, biznesowym, operacyjnym oraz innymi bezpośrednimi lub pośrednimi ryzykami dla świadczenia niekwalifikowanej usługi zaufania zgodnie z art. 19a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, powinni oni przestrzegać przywołanych elementów norm określonych w załączniku oraz wymogów w zakresie zarządzania ryzykiem określonych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do domniemania zgodności. |
| (4) | Jeżeli niekwalifikowany dostawca usług zaufania spełnia wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym, organy nadzoru powinny zakładać zgodność z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014. Niekwalifikowany dostawca usług zaufania może jednak nadal opierać się na innych praktykach w celu wykazania zgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014. |
| (5) | Aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie zidentyfikowanego ryzyka, polityka zarządzania ryzykiem stosowana przez niekwalifikowanych dostawców usług zaufania powinna obejmować procedury dokumentowania i oceny ryzyka, a także określania, wyboru i wdrażania odpowiednich środków postępowania z ryzykiem. Wdrażanie środków postępowania z ryzykiem powinno być stale monitorowane. W odniesieniu do informacji, które niekwalifikowani dostawcy usług zaufania rejestrują i przechowują w ramach swoich środków postępowania z ryzykiem, dostawcy ci powinni zapewnić integralność i poufność danych. Ponadto, aby zwiększyć przejrzystość i wspierać działania nadzorcze, niekwalifikowani dostawcy usług zaufania powinni publikować stosowane przez siebie metody weryfikacji tożsamości. Z uwagi na fakt, że nie wszystkie zidentyfikowane rodzaje ryzyka można w pełni wyeliminować poprzez ich unikanie, ograniczanie lub przenoszenie na inne podmioty, wszelkie ryzyko rezydualne powinny zatwierdzać organy zarządzające niekwalifikowanych dostawców usług zaufania. Kryteria akceptacji ryzyka rezydualnego powinny być uzasadnione w zrozumiały sposób. |
| (6) | Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 (4) Komisja powinna poddawać przeglądowi i w razie potrzeby aktualizować niniejsze rozporządzenie wykonawcze, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych oraz nadążać za najlepszymi praktykami na rynku wewnętrznym. |
| (7) | Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (5) oraz – w stosownych przypadkach – dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (6) mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia. |
| (8) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (7) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 8 sierpnia 2025 r. (8). |
| (9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Normy referencyjne
Normy referencyjne, o których mowa w art. 19a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Polityki zarządzania ryzykiem
1. Polityki zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 19a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, wyraźnie określają usługi zaufania, do których mają zastosowanie, dotyczą określonych usług zaufania i zatwierdza je organ zarządzający niekwalifikowanego dostawcy usług zaufania.
2. Polityki zarządzania ryzykiem obejmują co najmniej wszystkie następujące elementy:
| a) | ogólny poziom tolerancji ryzyka zgodnie z krytycznością i wymaganym poziomem bezpieczeństwa usług zaufania, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć technologicznych; |
| b) | odpowiednie kryteria ryzyka, w tym co najmniej prawdopodobieństwo, wpływ i poziom ryzyka, z uwzględnieniem analizy zagrożeń cyberbezpieczeństwa i podatności na nie; |
| c) | podejście do identyfikacji i dokumentowania ryzyka związanego ze świadczeniem usług zaufania, z uwzględnieniem pełnego zakresu systemu informacyjnego wykorzystywanego przez niekwalifikowanego dostawcę usług zaufania, w tym ryzyka związanego z elementami systemu, a także z wszelkimi aktywnymi lub biernymi stronami zaangażowanymi we wdrażanie systemu lub w świadczenie usług zaufania; |
| d) | proces oceny zidentyfikowanego ryzyka w oparciu o kryteria ryzyka, o których mowa w lit. b); |
| e) | proces identyfikacji, szeregowania pod względem ważności i stałego monitorowania wdrażania odpowiednich środków postępowania z ryzykiem; |
| f) | proces stałego monitorowania wdrażania polityk zarządzania ryzykiem. |
3. Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania ustanawiają odpowiednie procedury i przechowują dokumenty w celu zapewnienia wdrożenia wymogów określonych w mających zastosowanie przepisach.
4. Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania ustanawiają odpowiednie udokumentowane procedury zapewniające monitorowanie unijnych i krajowych zmian ustawodawczych i regulacyjnych, które mogą mieć wpływ na świadczenie usług zaufania.
Artykuł 3
Identyfikacja, dokumentowanie i ocena ryzyka
Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania identyfikują, dokumentują i oceniają wszystkie rodzaje ryzyka, o których mowa w art. 19a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, zgodnie z politykami zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 2, a w szczególności:
| a) | identyfikują ryzyko związane z osobami trzecimi; |
| b) | identyfikują potencjalny pojedynczy punkt awarii w świadczeniu usług zaufania; |
| c) | przeprowadzają ocenę zidentyfikowanego ryzyka w oparciu o kryteria ryzyka, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. b). |
Artykuł 4
Środki postępowania z ryzykiem
1. Zgodnie z polityką, o której mowa w art. 2, niekwalifikowani dostawcy usług zaufania planują, dokumentują i wdrażają środki postępowania z ryzykiem, a w szczególności wykonują następujące zadania:
| a) | określają i szeregują pod względem ważności odpowiednie środki postępowania z ryzykiem; |
| b) | wybierają, zatwierdzają i dokumentują wybrane środki postępowania z ryzykiem – w tym związane z nimi wymogi bezpieczeństwa i procedury operacyjne – w planie postępowania z ryzykiem, określają, kto jest odpowiedzialny za wdrażanie środków postępowania z ryzykiem i kiedy należy je wdrożyć; |
| c) | stale monitorują wdrażanie środków postępowania z ryzykiem. |
2. Plan postępowania z ryzykiem przedstawiony w ust. 1 lit. b) przedstawia w zrozumiały sposób powody uzasadniające akceptację ryzyka rezydualnego.
3. Ponadto w ramach środków postępowania z ryzykiem, o których mowa w ust. 1, niekwalifikowani dostawcy usług zaufania:
| a) | w stosownych przypadkach weryfikują bezpośrednio lub za pośrednictwem osoby trzeciej tożsamość użytkowników usługi zaufania oraz publikują informacje na temat stosowanych metod weryfikacji tożsamości; |
| b) | do celów dostarczenia dowodów w postępowaniu sądowym oraz zapewnienia ciągłości usług, zapisują i bezpiecznie przechowują – tak długo, jak jest to konieczne zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym, w tym po zaprzestaniu działalności przez niekwalifikowanego dostawcę usług zaufania – następujące informacje:
|
| c) | w stosownych przypadkach zapewniają, aby dane uwierzytelniające przypisane użytkownikowi usługi zaufania były niepowtarzalne. |
4. Przy określaniu, wyborze, zatwierdzaniu i szeregowaniu pod względem ważności odpowiednich środków postępowania z ryzykiem niekwalifikowani dostawcy usług zaufania biorą pod uwagę następujące elementy:
| a) | wyniki procesu oceny ryzyka, o którym mowa w art. 3; |
| b) | skuteczność środków postępowania z ryzykiem; |
| c) | oceny zgodności; |
| d) | poważne incydenty; |
| e) | koszt wdrożenia w stosunku do oczekiwanej korzyści; |
| f) | mającą zastosowanie odpowiednią klasyfikację aktywów; |
| g) | analizę wszelkiego wpływu na działalność ryzyka określonego zgodnie z art. 3. |
5. Organy zarządzające niekwalifikowanych dostawców usług zaufania zatwierdzają ryzyko rezydualne pozostałe po wdrożeniu środków postępowania z ryzykiem określonych w planie postępowania z ryzykiem.
6. Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania dokonują przeglądu wyników oceny ryzyka i planu postępowania z ryzykiem w zaplanowanych odstępach czasu, a co najmniej raz w roku, a także w przypadku wystąpienia istotnych zmian w infrastrukturze, operacjach lub ryzyku lub w przypadku poważnych incydentów, a także dokumentują i – w stosownych przypadkach – aktualizują te wyniki i plany.
7. Niekwalifikowani dostawcy usług zaufania zapewniają dostępność, integralność i poufność informacji, o których mowa w ust. 3 lit. b).
Artykuł 5
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 80, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2555/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2690 z dnia 17 października 2024 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy (UE) 2022/2555 w odniesieniu do wymogów technicznych i metodycznych dotyczących środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie oraz doprecyzowujące przypadki, w których incydent uznaje się za poważny w odniesieniu do dostawców usług DNS, rejestrów nazw TLD, dostawców usług chmurowych, dostawców usług ośrodka przetwarzania danych, dostawców sieci dostarczania treści, dostawców usług zarządzanych, dostawców usług zarządzanych w zakresie bezpieczeństwa, dostawców internetowych platform handlowych, wyszukiwarek internetowych i platform usług sieci społecznościowych oraz dostawców usług zaufania (Dz.U. L, 2024/2690, 18.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2690/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustanowienia europejskich ram tożsamości cyfrowej (Dz.U. L, 2024/1183, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1183/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(6) Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(8) Formalne uwagi EIOD do projektu rozporządzenia wykonawczego w odniesieniu do specyfikacji i procedur zarządzania ryzykiem związanym ze świadczeniem niekwalifikowanych usług zaufania | Europejski Inspektor Ochrony Danych.
ZAŁĄCZNIK
Wykaz norm referencyjnych dla niekwalifikowanych dostawców usług zaufania
Stosuje się wymogi wynikające z następujących klauzul normy ETSI EN 319 401 V3.1.1 (2024-06): „Podpisy elektroniczne i infrastruktury zaufania (ESI); Ogólne wymagania polityki dla dostawców usług zaufania”:
|
5. |
Ocena ryzyka; |
|
6. |
Polityki i praktyki; |
|
7.1. |
Organizacja wewnętrzna; |
|
7.2. |
Zasoby ludzkie; |
|
7.3. |
Zarządzanie aktywami; |
|
7.4. |
Kontrola dostępu; |
|
7.6. |
Bezpieczeństwo fizyczne i środowiskowe. |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
