ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1449
z dnia 18 lipca 2025 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie szczególnych przepisów dotyczących higieny w odniesieniu do uboju z konieczności zwierząt gospodarskich kopytnych, do tuńczyka zamrażanego w solance oraz do produktów wysoko przetworzonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (1), w szczególności jego art. 10 ust. 1 akapit drugi lit. a), b), c), d), i e),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, odnoszące się do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze. Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze są zobowiązane do przestrzegania, między innymi, wymogów szczególnych określonych w załączniku III do tego rozporządzenia. |
| (2) | Sekcja I rozdział VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 stanowi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze zobowiązane są zapewnić, aby mięso zwierząt gospodarskich kopytnych poddanych ubojowi z konieczności poza rzeźnią było wykorzystane do celów spożycia przez ludzi wyłącznie, jeżeli spełnia wymogi określone we wspomnianym rozdziale. W pkt 5 rozdziału VI wymaga się, by zwierzęciu poddawanemu ubojowi towarzyszyło do rzeźni oświadczenie podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze. Treść tego oświadczenia jest zawarta w informacjach dotyczących łańcucha żywnościowego wymaganych zgodnie z sekcją III pkt 3 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. W celu zapewnienia jasności i uniknięcia ewentualnego powielania działań pkt 5 rozdziału VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 należy zastąpić odniesieniem do informacji dotyczących łańcucha żywnościowego wymaganych zgodnie z sekcją III załącznika II do tego rozporządzenia. |
| (3) | W sekcji VIII rozdział I część I.C pkt 1 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określono wymóg, by statki zamrażalnie posiadały urządzenia zamrażające o zdolności zamrażania wystarczającej do jak najszybszego zamrażania w trybie ciągłym i z możliwie najkrótszym przystankiem termicznym, tak aby temperatura wewnętrzna nie przekraczała -18?°C. W pkt 2 tej części określono wymóg, by statki zamrażalnie posiadały urządzenia chłodnicze umożliwiające utrzymanie produktów rybołówstwa w pomieszczeniach magazynowych w temperaturze nie wyższej niż -18?°C. Zgodnie z sekcją VIII rozdział I część II pkt 7 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 w przypadku zamrażania w solance całych ryb przeznaczonych do konserwowania w puszkach temperatura tych ryb nie może być wyższa niż -9?°C. W punkcie tym określono również, że nawet jeśli całe ryby początkowo zamrożone w solance w temperaturze nie wyższej niż -9?°C zostają następnie zamrożone w temperaturze -18?°C, muszą one zostać przeznaczone do konserwowania w puszkach. |
| (4) | Kontrole urzędowe przeprowadzone przez państwa członkowskie oraz audyty i kontrole urzędowe przeprowadzone przez Komisję zarówno w państwach członkowskich, jak i w państwach trzecich wykazały, że w praktyce statki zamrażalnie nie mogły osiągnąć temperatury -18?°C w celu zamrażania tuńczyka w solance. Sprawozdania z audytu pokazały również, że niektóre podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze nielegalnie wprowadzają do obrotu nieprzetworzonego tuńczyka, który został zamrożony w solance w temperaturze -9?°C, do celów bezpośredniego spożycia przez ludzi. Zgodnie z sekcją VIII rozdział I część II pkt 7 załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 taki tuńczyk może być przeznaczony wyłącznie do konserwowania w puszkach. Praktyka ta może narażać konsumentów na zagrożenia dla zdrowia, ponieważ nadmierna produkcja histaminy skutkuje zatruciem histaminowym. |
| (5) | W ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) wydaje się coraz więcej powiadomień dotyczących obecności histaminy w ilości przekraczającej limit określony w rozdziale I wiersz 1.26 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2073/2005 (2) w pakowanych próżniowo rozmrożonych filetach z tuńczyka, poddanych obróbce dodatkami, oraz histaminowych zatruć pokarmowych związanych ze spożyciem takich produktów. Państwa członkowskie wprowadziły środki w następstwie kontroli urzędowych, ale ostatnie powiadomienia RASFF wykazały, że środki te nie rozwiązały tego problemu. |
| (6) | Konsultacje Komisji z właściwymi organami państw członkowskich i organizacjami zrzeszającymi zainteresowane strony wykazały, że technologie zamrażania na pokładzie znacznie się poprawiły w przypadku niektórych statków i obecnie możliwe jest zamrażanie tuńczyka w solance w temperaturze -18?°C, przy jednoczesnym zachowaniu jego właściwości organoleptycznych i zapewnieniu bezpieczeństwa tuńczyka, z zastrzeżeniem spełnienia pewnych warunków. Należy zatem ustanowić wymogi dotyczące zamrażania tuńczyka w solance w temperaturze -18?°C przeznaczonego do produkcji wstępnie przetworzonych produktów rybołówstwa. Wymogi te powinny również zapewniać przeprowadzanie przez podmioty odpowiednich kontroli własnych i ułatwiać kontrole urzędowe przeprowadzane przez właściwe organy, niezbędne do odróżnienia tych statków zamrażalni od statków zamrażających tuńczyka w solance w temperaturze -9?°C i przeznaczonego wyłącznie do konserwowania w puszkach. |
| (7) | Wymogi te powinny zapewniać, by statki zamrażalnie były wyposażone w taki sposób, aby mogły zamrażać tuńczyka w solance w temperaturze -18?°C przez z góry określony czas. Ponadto zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze powinny mieć możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym temperatury solanki za pomocą zdalnych środków komunikacji. Takie dane powinny być dostępne dla właściwych organów państw członkowskich. Odpowiednia zdolność zamrażania w przypadku statków zamrażalni zamrażających tuńczyka w solance powinna być określona podczas procedury zatwierdzania takich statków zamrażalni, aby umożliwić właściwym organom zidentyfikowanie tuńczyka pochodzącego z takich statków zamrażalni podczas kontroli urzędowych oraz aby podjąć działania przeciwko podmiotom nielegalnie wprowadzającym do obrotu tuńczyka, który nie został zamrożony w temperaturze -18?°C. Środki te powinny zapewnić właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego, przy zapewnieniu jednoczesnej ochrony konsumentów, zgodnie z celami rozporządzenia (WE) nr 853/2004. |
| (8) | Ponadto konieczne jest ustanowienie ścisłych parametrów czasu/temperatury dla zamrażania tuńczyka w solance do osiągnięcia temperatury wewnętrznej -18?°C na statkach zamrażalniach zatwierdzonych do tej działalności. Obniżanie temperatury powinno odbywać się w procesie ciągłym i z zastrzeżeniem zgodności z ustalonymi wymogami. W szczególności należy określić całkowity czas trwania procesu zamrażania. |
| (9) | Należy odpowiednio zmienić sekcję VIII rozdział I część I i II załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. |
| (10) | W sekcji XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 ustanowiono wymogi szczególne dotyczące niektórych wysoko przetworzonych produktów, w przypadku których podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą zapewnić, by obróbka surowca eliminowała jakiekolwiek zagrożenie dla zdrowia zwierząt lub zdrowia publicznego. Produkty pochodzenia zwierzęcego dopuszczone jako dodatki do żywności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 (3) są również takimi wysoko przetworzonymi produktami, ponieważ produkcja takich dodatków eliminuje to zagrożenie i w związku z tym należy je włączyć do sekcji XVI wspomnianego załącznika. Niektóre z tych dodatków pochodzą od owadów, w związku z czym owady powinny być dopuszczone jako surowiec dla wysoko przetworzonych produktów. Należy zatem odpowiednio zmienić sekcję XVI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. |
| (11) | Aby zapewnić zainteresowanym stronom czas niezbędny na wprowadzenie procedur w celu spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmian w sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 27 stycznia 2026 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Pkt 2 załącznika do niniejszego rozporządzenia stosuje się jednak od dnia 27 stycznia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/853/oj.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2005/2073/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1333/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | sekcja I rozdział VI pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
| 2) | sekcja VIII:
|
| 3) | w sekcji XVI wprowadza się następujące zmiany:
|
(*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1333/oj).”;”
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
