ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1455
z dnia 23 lipca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do ustanowienia wymogów technicznych i procedur badań w zakresie ochrony pojazdów kategorii L przed cyberatakami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (1), w szczególności jego art. 18 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zakres regulaminu ONZ nr 155 (2) w sprawie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem rozszerzono o przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa dla pojazdów kategorii L (pojazdów dwu- i trzykołowych oraz czterokołowców). Aby objąć pojazdy kategorii L w Unii zakresem stosowania regulaminu ONZ nr 155, konieczne jest dodanie odniesienia do tego regulaminu w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 44/2014 (3). |
| (2) | Pojazdy kategorii L1e z pedałami, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, oraz rowery pedałowe ze wspomaganymi pedałami wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) nr 168/2013 na podstawie art. 2 ust. 2 lit. h) tego rozporządzenia, nie różnią się pod względem technicznym z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa. Ten drugi rodzaj rowerów, stanowiący dominującą część (średnio 97 %) oferty produktowej większości producentów rowerów, podlegałby wymaganiom w zakresie cyberbezpieczeństwa określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 (4), natomiast pierwszy wspomniany wyżej rodzaj rowerów, stanowiący jedynie znikomą część (średnio 3 %) oferty produktowej większości producentów rowerów, podlegałby wymaganiom w zakresie cyberbezpieczeństwa określonym w regulaminie ONZ nr 155. Producenci produkujący rowery wspomagane elektrycznie z elementami cyfrowymi są często zaangażowani w produkcję zarówno rowerów pedałowych ze wspomaganymi pedałami opisanych w klauzuli wyjątkowej w art. 2 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, jak i pojazdów z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013. Osiągnięcie zgodności z innym zestawem wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do jedynie niewielkiego segmentu całkowitej produkcji spowodowałoby nieproporcjonalne obciążenie administracyjne względem producentów rowerów. Z tych powodów należy wyłączyć pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, z zakresu stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) nr 44/2014 w odniesieniu do określonych w nim wymogów w zakresie cyberbezpieczeństwa. |
| (3) | Ponieważ pojazdy z pedałami kategorii L1e, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, podlegają wymogom rozporządzenia (UE) 2024/2847 na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1535 (5), należy dostosować obowiązywanie wymagań regulaminu ONZ nr 155 do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2024/2847. |
| (4) | Poza zapewnieniem zgodności nowych typów pojazdów organy krajowe i producenci potrzebują dodatkowego czasu na dostosowanie również wszystkich istniejących typów pojazdów do przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa określonych w regulaminie ONZ nr 155. |
| (5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 44/2014, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 44/2014
W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 44/2014 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
| 2) | tekst załącznika II do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik XVIII. |
Artykuł 2
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj.
(2) Regulamin nr 155 ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem [2025/5] (Dz.U. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 44/2014 z dnia 21 listopada 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do konstrukcji pojazdów i wymogów ogólnych dotyczących homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 25 z 28.1.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 z dnia 23 października 2024 r. w sprawie horyzontalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do produktów z elementami cyfrowymi oraz w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 168/2013 i (UE) 2019/1020 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt o cyberodporności) (Dz.U. L, 2024/2847, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2847/oj).
(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1535 z dnia 29 lipca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2847 w odniesieniu do wyłączenia z zakresu stosowania tego rozporządzenia niektórych produktów z elementami cyfrowymi objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 (Dz.U. L, 2025/1535, 29.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1535/oj).
ZAŁĄCZNIK I
W tabeli w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 44/2014 dodaje się wiersz w brzmieniu:
| „155 | Cyberbezpieczeństwo i system zarządzania cyberbezpieczeństwem | Suplement 3 do serii poprawek 00 | Dz.U. L, 2025/5, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/5/oj | Pojazdy kategorii L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e, z wyjątkiem pojazdów kategorii L1e z pedałami, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.” |
ZAŁĄCZNIK II
„ZAŁĄCZNIK XVIII
Wymogi mające zastosowanie do ochrony pojazdów przed cyberatakami
1. Wymogi
| 1.1. | »Typ pojazdu w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa« oznacza kategorię pojazdów, które nie różnią się pod następującymi względami:
|
| 1.2. | Pojazdy kategorii L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e, z wyjątkiem pojazdów kategorii L1e z pedałami, o których mowa w art. 3 pkt 94 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, muszą spełniać odpowiednie wymogi regulaminu ONZ nr 155. |
| 1.3. | Pkt 1.1 i 1.2 stosuje się w następujący sposób:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
