DECYZJA RADY (UE) 2025/2227
z dnia 27 października 2025 r.
w sprawie podjęcia negocjacji, w interesie Unii Europejskiej, dotyczących zmiany międzynarodowego porozumienia i statutów organicznych, przepisów organicznych, przepisów finansowych i przepisów ogólnych oraz innych tekstów Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2 i art. 168 ust. 4 lit. b), w związku z art. 218 ust. 3 i 4,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (WOAH) jest organizacją międzyrządową założoną w 1924 r. jako Międzynarodowy Urząd Epizootii (fr. Office International des Epizooties, OIE). Jej teksty prawne obejmują Międzynarodowe porozumienie w sprawie utworzenia Międzynarodowego Urzędu Epizootii oraz Statuty organiczne Międzynarodowego Urzędu Epizootii (1924), Przepisy organiczne Międzynarodowego Urzędu Epizootii (1973), Przepisy finansowe (1987) i Przepisy ogólne Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) oraz inne teksty (2011) (zwane dalej „tekstami podstawowymi WOAH”). Normy WOAH dotyczące zdrowia zwierząt i chorób odzwierzęcych uznaje się za międzynarodowe referencyjne przepisy sanitarne w ramach porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie środków sanitarnych i fitosanitarnych. Od 2025 r., WOAH ma 183 członków, w tym wszystkie państwa członkowskie Unii, a Komisja Europejska ma w niej status obserwatora. |
| (2) | W 2023 r., na progu stulecia, jakie minęło od jej powstania, WOAH zleciła zewnętrzny i niezależny przegląd swojego systemu zarządzania, aby zapewnić jego adekwatność do zakładanych celów oraz zdolność do wspierania efektywnej, skutecznej i zrównoważonej organizacji w przyszłości. Sporządzone w jego wyniku sprawozdanie zostało przedstawione i poddane pod dyskusję na Światowym Zgromadzeniu Delegatów Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt w maju 2024 r. |
| (3) | W dniu 30 maja 2024 r. Światowe Zgromadzenie Delegatów WOAH przyjęło rezolucję nr 12 upoważniającą Dyrektora Generalnego do powołania specjalnej grupy ds. systemu zarządzania, w skład której wejdą członkowie WOAH, która obejmie przedstawicieli każdego regionu WOAH, w celu przeprowadzenia dalszych prac dotyczących przeglądu tekstów podstawowych WOAH. |
| (4) | W grudniu 2024 r. powołano Komitet ds. Przeglądu Systemu Zarządzania WOAH (GRC), który zgodnie ze swoim statutem składa się z 16 członków ze wszystkich regionów WOAH. Trzema z obecnych członków GRC są państwa członkowskie: Austria i Irlandia należą do członków reprezentujących region WOAH Europa, a Cypr należy do członków reprezentujących region WOAH Bliski Wschód. Wśród doradców tych członków znajdują się eksperci z państw członkowskich i Komisji. Pierwsze posiedzenie GRC odbyło się w styczniu 2025 r. |
| (5) | GRC przygotował całościowy program prac obejmujący wieloletnie działania i wstępne zalecenia uzasadniające zmianę tekstów podstawowych WOAH, które po zatwierdzeniu przez Radę WOAH zostały przedstawione Światowemu Zgromadzeniu Delegatów, które w dniu 29 maja 2025 r. przyjęło rezolucję nr 5 zatytułowaną „Program prac Komitetu ds. Przeglądu Systemu Zarządzania WOAH i wstępne dostosowania w celu uzasadnienia zmian tekstów podstawowych WOAH” (Work Programme of the WOAH Governance Review Committee and Initial Adjustments to Support Revisions to the WOAH Basic Texts), przy poparciu Unii. Zgodnie ze swoim programem prac GRC rozpoczął pierwszy merytoryczny etap swoich prac – etap oceny – pod koniec maja 2025 r. |
| (6) | Unia przyjęła zharmonizowane środki oraz ustanowiła wspólną organizację rynków rolnych dla niektórych produktów rolnych pochodzenia zwierzęcego na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Obejmuje to utrzymywanie zwierząt w ramach produkcji rolnej. |
| (7) | Zdrowie zwierząt jest nieodłącznym elementem prawa Unii. W odniesieniu do zdrowia zwierząt w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 (1) przewidziano wymogi w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego w państwach członkowskich i między nimi oraz ich wprowadzania do Unii. Co ważne, zgodnie z art. 168 ust. 4 TFUE, Unia ma przyczyniać się do osiągnięcia celów, o których mowa w tym artykule, poprzez przyjmowanie środków, między innymi w dziedzinie weterynarii, których bezpośrednim celem jest ochrona zdrowia publicznego, aby zaradzić wspólnym obawom dotyczącym bezpieczeństwa w Unii. Prawo Unii dotyczące zdrowia zwierząt i chorób odzwierzęcych obejmuje między innymi środki dotyczące przenośnych chorób zwierząt dotykających zwierzęta i ludzi, co obejmuje aspekty ochrony zdrowia publicznego. |
| (8) | Rozporządzeniem (UE) 2016/429 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/99/WE (2) Unia wprowadziła zharmonizowane przepisy regulujące zdrowie zwierząt i choroby odzwierzęce. Przepisy te obejmują zasady dotyczące umieszczania w wykazie chorób zwierząt na potrzeby interwencji Unii, środków zapobiegania chorobom, kontroli i zwalczania chorób, przemieszczania zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego między państwami członkowskimi w obrębie Unii oraz ich wprowadzania do Unii, a także zasady monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych. |
| (9) | W związku z tym kwestie związane ze zdrowiem i dobrostanem zwierząt w ramach wspólnej polityki rolnej i w dziedzinie weterynarii wchodzą w zakres kompetencji Unii. |
| (10) | W interesie Unii leży, aby odgrywać skuteczną rolę w pracach WOAH. Przyczyni się to do spójności podejścia Unii do polityk wchodzących w zakres kompetencji WOAH oraz wzmocni jej zaangażowanie na rzecz długoterminowego rozwoju zdrowia zwierząt i kontroli chorób odzwierzęcych na świecie, dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności w produkcji zwierzęcej, bezpiecznego międzynarodowego handlu zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego oraz bezpieczeństwa żywnościowego. |
| (11) | Państwa członkowskie i Komisja powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Państwa członkowskie, które są członkami Komitetu ds. Przeglądu Systemu Zarządzania Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH), reprezentujące region WOAH Europa, zostają niniejszym upoważnieni do podjęcia negocjacji, w interesie Unii, dotyczących zmian międzynarodowego porozumienia i statutów organicznych, przepisów organicznych, przepisów finansowych i przepisów ogólnych oraz innych tekstów WOAH w ramach Komitetu ds. Przeglądu Systemu Zarządzania WOAH.
Negocjacje są prowadzone na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady określonych w addendum do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Negocjacje prowadzone są w porozumieniu z Grupą Roboczą ds. Zwierząt i Zagadnień Weterynaryjnych (główni lekarze weterynarii), która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet w rozumieniu art. 218 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 27 października 2025 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J. JENSEN
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj).
(2) Dyrektywa 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniająca decyzję Rady 90/424/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/99/oj).
Addendum
Wytyczne negocjacyjne dotyczące przeglądu tekstów podstawowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH)
1.
W ramach Komitetu ds. Przeglądu Zarządzania ustanowionego na podstawie rezolucji nr 12 przyjętej przez Światowe Zgromadzenie Delegatów Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) w dniu 30 maja 2024 r., które stanowi forum negocjacyjne składające się z członków WOAH reprezentujących każdy region, państwa członkowskie będące członkami Komitetu reprezentującymi region WOAH Europa będą reprezentować Unię jako jej negocjator i dążyć do wprowadzenia do tekstów podstawowych WOAH zmian, które zapewnią elastyczność i możliwość dostosowania rozwiązań w zakresie zarządzania niezbędnych do skutecznego reagowania na zmieniającą się sytuację.
2.
Negocjatorzy starają się osiągnąć kompleksowy wynik negocjacji, obejmujący cele i zasady przedstawione poniżej, z myślą o zmianie tekstów podstawowych WOAH, które będą adekwatne do zakładanych celów i będą służyć temu, by WOAH działała w przyszłości sprawnie, skutecznie i w sposób zrównoważony. W trakcie tego procesu negocjatorzy konsultują się z Grupą Roboczą ds. Zwierząt i Zagadnień Weterynaryjnych (główni lekarze weterynarii) i koordynują swoje działania z Komisją.
3.
W tym względzie negocjatorzy powinni starać się dążyć do:|
a. |
skonsolidowania mandatu WOAH i wzmocnienia jej roli w kwestiach wchodzących w zakres jej mandatu na szczeblu światowym i regionalnym, przy jednoczesnym określeniu szczegółowych ustaleń dotyczących współpracy z odpowiednimi organizacjami międzynarodowymi i zainteresowanymi stronami pozarządowymi, w tym poprzez uwzględnienie unijnego podejścia „Jedno zdrowie”; |
|
b. |
sprecyzowania ról i obowiązków sekretariatu WOAH, w tym jego przedstawicieli regionalnych i subregionalnych oraz delegatów członków, a także organów zarządzających WOAH, takich jak Światowe Zgromadzenie Delegatów, Rada i komisje regionalne; |
|
c. |
wzmocnienia systemu naukowego WOAH poprzez zreformowanie istniejących organów eksperckich, zapewnienie większej przejrzystości i skuteczności procesu decyzyjnego, w tym w odniesieniu do ustanawiania norm międzynarodowych; |
|
d. |
osiągnięcia aktywnego udziału członków w pracach WOAH i zwiększenia skuteczności wdrażania międzynarodowych standardów WOAH przez członków; |
|
e. |
ustanowienia solidnych mechanizmów finansowych opartych na przejrzystości, sprawiedliwości i solidarności, mających na celu efektywne wykorzystanie dostępnych zasobów; |
|
f. |
ułatwienia procesu dalszej zmiany tekstów podstawowych WOAH w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb. |
4.
Negocjatorzy powinni starać się zapewnić spójność tekstów podstawowych WOAH z odpowiednimi przepisami i politykami Unii, a także ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z innych stosownych porozumień wielostronnych.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
