ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1156
z dnia 12 czerwca 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązku podawania do publicznej wiadomości danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), a w szczególności jego art. 13 ust. 5 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | W celu zapewnienia, aby dane rynkowe były dostarczane w oparciu o właściwe zasady handlowe, na bezstronnych i sprawiedliwych warunkach umownych i w jednolity sposób w całej Unii, konieczne jest określenie warunków, które powinni spełniać operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące, dostawcy informacji skonsolidowanych i podmioty systematycuznie internalizujące transakcje. Warunki te powinny zapewniać, aby obowiązek dostarczania danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe był wystarczająco jasny i stosowany w skuteczny i jednolity sposób, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych modeli operacyjnych i struktur kosztów operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących, dostawców informacji skonsolidowanych i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje. |
| (2) | W celu zapewnienia, aby dane rynkowe były dostarczane w oparciu o właściwe zasady handlowe, należy określić sposób obliczania kosztów związanych z danymi rynkowymi. Obliczanie kosztów związanych z danymi rynkowymi powinno obejmować wyłącznie koszty bezpośrednio wynikające z opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych. Aby dokonać takich obliczeń, koszty należy podzielić na kategorie, rozróżniając koszty związane z infrastrukturą wykorzystywaną na potrzeby opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych, aktywa rzeczowe i oprogramowanie, które są wykorzystywane w celu umożliwienia łączności niezbędnej do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych, koszty personelu, koszty finansowe i inne koszty, w tym koszty administracyjne związane z opracowaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych. Aby uniknąć podwójnego liczenia kosztów, koszty związane z opracowaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych powinny być przypisane, na podstawie charakteru każdego czynnika kosztowego, wyłącznie do jednej kategorii kosztów. Koszty opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych nie powinny uwzględniać kosztów kontroli. |
| (3) | Dostawcy danych rynkowych, w szczególności systemy obrotu, często oferują różnorodne usługi wykraczające poza dostarczanie danych rynkowych. Podmioty te ponoszą zatem różnorakie koszty obejmujące takie kategorie jak technologia i infrastruktura, opracowywanie oprogramowania, sprzedaż i marketing, analityka, badania ilościowe, operacje czy zgodność z przepisami. Aby ustalić opłaty za dostarczanie danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe, należy rozróżnić na przykład koszty, które można przypisać podstawowej działalności polegającej na łączeniu nabywców i sprzedawców, od kosztów bezpośrednio związanych z opracowaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych. |
| (4) | W niektórych przypadkach aktywa rzeczowe, oprogramowanie, personel i usługi administracyjne mogą być częściowo wykorzystywane do świadczenia innych usług niezwiązanych bezpośrednio z opracowaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych. W takich sytuacjach konieczne jest dokonanie podziału kosztów związanych ze współdzielonymi zasobami w oparciu o jasną metodykę, określając, w jakim stopniu każdy z zasobów przyczynia się do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych. Należy również dokonać podziału kosztów finansowych wynikających ze wspólnych zasobów, na podstawie przydziału takich zasobów na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych. Metodyka stosowana do podziału kosztów powinna być co roku poddawana przeglądowi w celu zapewnienia jej poprawności. Dostawcy danych rynkowych powinni przedstawić odpowiedniemu właściwemu organowi dowody uzasadniające wybór danej metodyki i jej zmiany. |
| (5) | Marżę zawartą w opłatach za dane rynkowe należy ustalić w sposób pozwalający uzyskać równowagę między potrzebą zapewnienia, aby opracowywanie i rozpowszechnianie danych rynkowych było dla dostawców danych rynkowych opłacalne, a potrzebą zapewnienia jak najszerszego dostępu do tych danych. W przypadku dostawców informacji skonsolidowanych, którzy zostaną ustanowieni w nadchodzących latach, marża powinna być wystarczająca do wsparcia inwestycji początkowej i rentowności w okresie umożliwiającym osiągnięcie dojrzałości przez przedsiębiorstwo. |
| (6) | W celu zapewnienia, aby dane rynkowe były dostarczane w oparciu o właściwe zasady handlowe, konieczne jest określenie sposobu ustalania marży uwzględnionej w opłatach za dane rynkowe. W szczególności marża powinna być zyskiem z działalności operacyjnej osiągniętym przez dostawcę danych rynkowych po odjęciu od jego przychodów wszystkich wydatków związanych z opracowaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych. Wydatki takie powinny obejmować koszty operacyjne, takie jak infrastruktura, aktywa wykorzystywane do celów łączności, personel zajmujący się opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych oraz wydatki finansowe. Aby zwiększyć przejrzystość, marżę należy wyrazić jako odsetek kosztów. |
| (7) | W celu zapewnienia, aby marża zawarta w opłatach za dane rynkowe była rozsądna, konieczne jest doprecyzowanie, że marża ta nie powinna być nieproporcjonalna do kosztów poniesionych przy opracowywaniu i rozpowszechnianiu danych rynkowych i że powinna być dostosowana do marż mających zastosowanie do całej działalności prowadzonej przez dostawcę danych rynkowych. |
| (8) | Aby zapobiec dyskryminacji klientów, dostawcy danych rynkowych powinni dysponować skalowalnymi zdolnościami do udzielania wszystkim klientom szybkiego dostępu do danych rynkowych. |
| (9) | W ostatnich latach możliwość stosowania zróżnicowanych opłat proporcjonalnych do wartości danych dla klienta doprowadziła do utworzenia wielu kategorii klientów, które były stosowane jednocześnie wobec tego samego klienta, a w konsekwencji do powielania opłat. |
| (10) | Aby zapewnić dostarczanie danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe, dostawcy danych rynkowych powinni mieć możliwość ustanawiania kategorii klientów w oparciu o elementy faktyczne, w tym wykorzystanie danych lub wielkość klienta. Przyporządkowanie klientów do odpowiednich kategorii powinno umożliwić dostawcom danych rynkowych odmienne traktowanie klientów o różnych cechach faktycznych. Klienci należący do danej kategorii powinni wyraźnie różnić się od klientów należących do innych kategorii co najmniej jednym elementem odróżniającym ich od klientów należących do innych kategorii. Jeden klient powinien należeć tylko do jednej kategorii. Na przykład dostawcy danych rynkowych mogliby stworzyć odrębną kategorię klientów dla redystrybutorów danych, klientów profesjonalnych lub klientów nieprofesjonalnych. Kryteria stosowane przy ustanawianiu kategorii klientów powinny być na tyle ogólne, aby miały zastosowanie do grupy klientów. W związku z tym kategoryzacja powinna skutkować ograniczoną liczbą kategorii. |
| (11) | Aby zapewnić dostarczanie danych rynkowych w oparciu o właściwe zasady handlowe, opłaty pobierane od klientów należących do określonej kategorii należy ustalić na podstawie kosztów poniesionych w związku z dostarczeniem danych tym klientom oraz rozsądnej marży, wyrażonej jako odsetek kosztów, która powinna być jednolita dla klientów należących do tej samej kategorii. Dostawcy danych rynkowych powinni mieć możliwość pobierania różnych opłat za różne rodzaje danych (np. dane wyświetlane i niewyświetlane) z uwagi na różnice w kosztach opracowywania i rozpowszechniania takich rodzajów danych. |
| (12) | W ostatnich latach zidentyfikowano szereg nieprawidłowości związanych z warunkami umów w sprawie danych rynkowych, które to warunki były niekorzystne dla klientów. Niektóre z tych nieprawidłowości dotyczą praktyki stosowanej przez dostawców danych rynkowych, polegającej na nakładaniu uciążliwych obowiązków administracyjnych na klientów korzystających z danych rynkowych, w tym poprzez częste i szczegółowe żądania informacji dotyczących wykorzystania danych rynkowych. Inne praktyki obejmują stosowanie niejednoznacznego języka w umowach w sprawie danych rynkowych lub częste wprowadzanie zmian w tych umowach, co zmusza klienta do zaangażowania zasobów na potrzeby interpretacji lub przeglądu umowy. Niekiedy klienci korzystający z danych rynkowych są zobowiązani do usuwania danych historycznych ze swoich systemów przy rozwiązaniu umowy i uiszczania opłat za każdą lokalizację lub niepotrzebnie ogranicza im się możliwości korzystania z danych rynkowych. Takie praktyki mogą pociągać za sobą nieuzasadnione koszty dostępu do danych rynkowych. W związku z tym, aby warunki były sprawiedliwe i bezstronne, takie praktyki powinny być zakazane. Wymogi dotyczące sprawiedliwych i bezstronnych warunków umownych zawarte w niniejszym rozporządzeniu powinny uzupełniać inne mające zastosowanie przepisy prawa Unii, w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 (2) (akt w sprawie danych), a także inne przepisy dotyczące ochrony konsumentów, w tym dyrektywę Rady 93/13/EWG (3) (dyrektywa w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich). |
| (13) | Aby zwiększyć przejrzystość, dostawcy danych rynkowych powinni zapewnić jasne i zwięzłe określenie warunków dostarczania danych rynkowych. Oznacza to, że warunki muszą być zrozumiałe dla klientów niezależnie, bez odwoływania się do innych dokumentów, chyba że dokumenty te są wyraźnie określone i łatwo dostępne dla klientów. |
| (14) | Aby zapewnić klientowi wystarczająco dużo czasu na zrozumienie zmiany wprowadzonej do umowy w sprawie danych rynkowych – w przypadku gdy umowy w sprawie danych rynkowych dopuszczają jednostronne zmiany – oraz porównanie i rozważenie innych ofert dostępnych na rynku, dostawcy danych rynkowych powinni powiadomić klienta o wszelkich takich zmianach z 90-dniowym wyprzedzeniem. Aby uniknąć jednostronnych zmian, których skutki są uciążliwe lub kłopotliwe dla klienta korzystającego z danych rynkowych, w tym prowadzą do wzrostu opłat, umowa powinna zapewniać klientowi prawo do jej rozwiązania po zaistnieniu takich jednostronnych zmian, bez ponoszenia żadnych kar. Możliwość rozwiązania i wznowienia umowy w sprawie danych rynkowych nie powinna być wykorzystywana przez dostawców danych rynkowych do obchodzenia stosowania zabezpieczeń istotnych w przypadku jednostronnych zmian umowy. |
| (15) | Aby uniknąć wielokrotnego obciążania klientów za dostarczanie tych samych danych rynkowych przy ich zakupie od różnych dostawców i sprzedawców, na żądanie klienta dane rynkowe powinny być oferowane na zasadzie jednej opłaty od jednego klienta. Dostawcy informacji skonsolidowanych gromadzą dane z systemów obrotu i od zatwierdzonych podmiotów publikujących i konsolidują te dane w ciągły elektroniczny strumień danych bieżących zapewniający podstawowe dane rynkowe i dane regulacyjne. W związku z tym dostarczanie tych danych przez dostawców informacji skonsolidowanych należy uznać za odrębne od dostarczania danych rynkowych przez systemy obrotu i zatwierdzone podmioty publikujące. Dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zatem mieć możliwość pobierania opłaty od klienta, nawet jeżeli system obrotu lub zatwierdzony podmiot publikujący pobiera od tego klienta opłatę za dane rynkowe. |
| (16) | Aby klienci korzystający z danych rynkowych mogli uzyskiwać dane rynkowe bez konieczności nabywania innych usług, dane rynkowe powinny być oferowane oddzielnie od innych usług. |
| (17) | Warunki dotyczące kar i kontroli uznano za nadmiernie uciążliwe dla klientów korzystających z danych rynkowych i przyczyniające się do wzrostu kosztów danych rynkowych powyżej kosztów ich opracowania i rozpowszechniania oraz rozsądnej marży. Aby uniknąć nieuzasadnionych kar, powinny one być nakładane wyłącznie na podstawie dowodów naruszenia umowy w sprawie danych rynkowych. Ponadto kary nie powinny być nadmiernie uciążliwe, a ich wysokość powinna opierać się na kwocie, którą klient zapłaciłby w przypadku przestrzegania umowy w sprawie danych rynkowych. Ponadto, aby umożliwić klientowi podjęcie w odpowiednim czasie działań mających na celu uniknięcie ponownych naruszeń umowy w sprawie danych rynkowych, dostawca danych rynkowych powinien nałożyć karę w rozsądnym terminie od wystąpienia naruszenia. Rozsądny termin nie powinien przekraczać pięciu lat od daty powiadomienia o kontroli. Te ramy czasowe są zgodne z obowiązkami firm inwestycyjnych w zakresie prowadzenia dokumentacji określonymi w art. 16 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (4). |
| (18) | Obecnie umowy w sprawie danych rynkowych przewidują kontrole, które są uciążliwe dla klientów korzystających z danych rynkowych ze względu na ich częstotliwość, długość i wymóg, by ciężar dowodu spoczywał po stronie klienta korzystającego z danych rynkowych. W związku z tym, aby zapewnić sprawiedliwość i bezstronność umów w sprawie danych rynkowych, w przypadku gdy umowa w sprawie danych rynkowych przewiduje, że dostawca danych rynkowych może zażądać przeprowadzenia kontroli, warunki umowy w sprawie danych rynkowych powinny zawierać wymóg, aby kontrola opierała się na konkretnych i wiarygodnych przesłankach wskazujących na potencjalne naruszenie, które miało miejsce nie wcześniej niż pięć lat przed datą powiadomienia o kontroli. Ponadto, aby ograniczyć ryzyko stronniczości i zwiększyć sprawiedliwość, dostawcy danych rynkowych przeprowadzający kontrolę powinni mieć możliwość żądania wyłącznie informacji niezbędnych do zgromadzenia dowodów dotyczących domniemanego naruszenia. |
| (19) | Aby umożliwić klientom i właściwym organom skuteczną ocenę, czy dane rynkowe są dostarczane w oparciu o właściwe zasady handlowe, dostawcy danych rynkowych powinni ujawniać wszystkie informacje dotyczące oferowania danych rynkowych w jasny i jednoznaczny sposób. Informacje te powinny umożliwiać klientom i właściwym organom zrozumienie polityki dotyczącej danych rynkowych, w tym sposobu ustalania poziomu opłat za dane rynkowe, oraz powinny być przekazywane w formie jednolitej treści i przy użyciu jednolitego formatu i jednolitej terminologii. Dostawcy danych rynkowych powinni przekazywać właściwemu organowi, na jego wniosek, informacje na temat całkowitych kosztów opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych, w tym rozsądnej marży, przy użyciu ujednoliconego formatu. |
| (20) | Aby umożliwić klientom i właściwym organom zrozumienie sposobu obliczania opłat, w polityce dotyczącej danych rynkowych należy wskazać jednostkę obliczeniową stosowaną do naliczania opłat klientom. Jednostka obliczeniowa może różnić się w zależności od rodzaju danych rynkowych (np. dane wyświetlane i niewyświetlane) i powinna być niepowtarzalna dla tego samego rodzaju danych rynkowych. Jednostka obliczeniowa powinna być powiązana z kosztami poniesionymi w związku z dostarczaniem danych rynkowych. |
| (21) | Aby proces wdrażania przebiegał sprawnie i skutecznie, konieczne jest określenie odroczonej daty rozpoczęcia stosowania z myślą o zapewnieniu uczestnikom rynku posiadającym zezwolenie przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia odpowiedniego czasu na przeredagowanie, wynegocjowanie i zawarcie zmienionych umów, minimalizując tym samym ewentualne zakłócenia. Ponieważ obecnie nie ma dostawców informacji skonsolidowanych, którzy otrzymali zezwolenie i prowadzą działalność, określenie odroczonej daty rozpoczęcia stosowania nie jest wymagane dla dostawców informacji skonsolidowanych. |
| (22) | Przetwarzanie danych osobowych do celów niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z prawem Unii w zakresie ochrony danych osobowych. W związku z tym wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez właściwe organy krajowe w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (5) oraz krajowymi wymogami w zakresie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ramach stosowania niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (6). |
| (23) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. |
| (24) | ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (7). |
| (25) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedstawił formalne uwagi w dniu 17 marca 2025 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
DEFINICJE
Artykuł 1
Definicje
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
| a) | „klient korzystający z danych rynkowych” oznacza osobę fizyczną lub prawną, która podpisuje umowę w sprawie danych rynkowych i od której pobierane są opłaty za dane rynkowe; |
| b) | „dane rynkowe” oznaczają informacje, które operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące, dostawcy informacji skonsolidowanych i podmioty systematycznie internalizujące transakcje publikują zgodnie z art. 3 i 4, art. 6–11a oraz art. 14, 20, 21, 27 g i 27h rozporządzenia (UE) nr 600/2014; |
| c) | „opóźnione dane rynkowe” oznaczają dane rynkowe udostępniane 15 minut po ich opublikowaniu, zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014; |
| d) | „dostawca danych rynkowych” oznacza operatora rynku lub firmę inwestycyjną prowadzącą system obrotu, zatwierdzony podmiot publikujący, dostawcę informacji skonsolidowanych lub podmiot systematycznie internalizujący transakcje, którzy prowadzą działalność handlową polegającą na rozpowszechnianiu danych rynkowych wśród klientów; |
| e) | „koszty całkowite” oznaczają wszystkie koszty ponoszone przez dostawcę danych rynkowych bezpośrednio w związku z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych; |
| f) | „zysk z działalności operacyjnej” oznacza dochód uzyskany przez dostawcę danych rynkowych po odjęciu kosztów całkowitych od przychodów uzyskanych w wyniku opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych; |
| g) | „umowa w sprawie danych rynkowych” oznacza każdą umowę między dostawcą danych rynkowych a klientem korzystającym z danych rynkowych dotyczącą dostarczania danych rynkowych i odzwierciedlającą informacje i opłaty ujawnione w polityce dotyczącej danych rynkowych; |
| h) | „polityka dotycząca danych rynkowych” oznacza co najmniej jeden dokument opracowany przez dostawcę danych rynkowych, zawierający informacje na temat dostarczania danych rynkowych, zgodnie z rozdziałem V niniejszego rozporządzenia; |
| i) | „jedna opłata od jednego klienta” oznacza model pobierania opłat za dane rynkowe, który umożliwia klientom uniknięcie wielokrotnego naliczania opłat w przypadku, gdy dane rynkowe są pozyskiwane za pośrednictwem wielu dostawców danych rynkowych lub redystrybutorów. |
ROZDZIAŁ II
OBLICZANIE CAŁKOWITYCH KOSZTÓW DOSTARCZANIA DANYCH RYNKOWYCH I ODNOŚNYCH MARŻ
Artykuł 2
Koszty całkowite
1. Dostawcy danych rynkowych obliczają całkowite koszty poniesione w ciągu roku obrotowego. Obliczenie kosztów całkowitych obejmuje następujące kategorie kosztów:
| a) | koszty infrastruktury związane z aktywami rzeczowymi, licencjami na oprogramowanie i usługami dzierżawionymi lub wszelką inną infrastrukturą niezbędną do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych; |
| b) | koszty łączności związane z wszelkimi aktywami rzeczowymi, licencjami na oprogramowanie i usługami dzierżawionymi, które zapewniają łączność niezbędną do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych; |
| c) | koszty związane z personelem zajmującym się opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych; |
| d) | koszty finansowe, w tym amortyzacja oraz koszty usług w zakresie danych rynkowych dotyczących finansowania kapitału; |
| e) | inne koszty, w tym koszty administracyjne niezbędne do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych. |
2. Koszty infrastruktury dzielone z innymi usługami, które nie są bezpośrednio związane z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych, podlegają podziałowi z uwzględnieniem wykorzystania odpowiedniej infrastruktury przez każdą usługę.
3. Koszty łączności dzielone z innymi usługami, które nie są bezpośrednio związane z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych, podlegają podziałowi z uwzględnieniem wykorzystania odpowiednich ram łączności przez każdą usługę.
4. Koszty związane z personelem częściowo zajmującym się opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych podlegają podziałowi z uwzględnieniem tego, jaka część pracy tego personelu jest związana z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych.
5. Koszty finansowe dotyczące infrastruktury, łączności i personelu, które są dzielone z innymi usługami niezwiązanymi bezpośrednio z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych, podlegają podziałowi z uwzględnieniem wykorzystania odpowiednich aktywów i usług.
6. Dostawcy danych rynkowych muszą być w stanie określić wszelkie inne koszty, które przypisują opracowywaniu i rozpowszechnianiu danych rynkowych, oraz przedstawić uzasadnienie uwzględnienia takich kosztów.
7. Dostawcy danych rynkowych co roku dokonują przeglądu metodyki stosowanej do podziału kosztów, o których mowa w ust. 2–6.
Artykuł 3
Zasady ustalania rozsądnej marży za dostarczanie danych rynkowych
1. Rozsądną marżą za dostarczanie danych rynkowych jest zysk operacyjny.
2. Rozsądna marża za dostarczanie danych rynkowych:
| a) | jest ustalana jako odsetek kosztów całkowitych; |
| b) | nie przekracza w nieproporcjonalny sposób kosztów całkowitych; |
| c) | w przypadku dostawców danych rynkowych, którzy oferują usługi inne niż opracowywanie i rozpowszechnianie danych rynkowych, jest racjonalnie porównywalna z zyskiem z całej działalności operacyjnej z całej działalności prowadzonej przez dostawcę danych rynkowych. |
3. Rozsądna marża musi pozwolić na ustalenie opłat za dane rynkowe w sposób umożliwiający dostęp do danych maksymalnej liczbie klientów korzystających z danych rynkowych.
ROZDZIAŁ III
DOSTĘP NA NIEDYSKRYMINACYJNYCH ZASADACH
Artykuł 4
Obowiązek udostępniania danych rynkowych na niedyskryminacyjnych zasadach
1. Dostawcy danych rynkowych zapewniają dostęp do danych rynkowych na niedyskryminacyjnych zasadach w odniesieniu do opłat, warunków związanych z dostępem, rozwiązań technicznych i kanałów dystrybucji.
2. Dostawcy danych rynkowych stosują tę samą taryfę opłat i te same warunki dostępu do danych rynkowych dla wszystkich klientów wnioskujących o dostęp do danych rynkowych.
3. Dostawcy danych rynkowych muszą dysponować skalowalnymi zdolnościami zapewniającymi klientom korzystającym z danych rynkowych dostęp do danych rynkowych w odpowiednim czasie i na niedyskryminacyjnych zasadach.
4. Dostawcy danych rynkowych oferują klientom ten sam zestaw opcji w odniesieniu do rozwiązań technicznych i zapewniają, aby rozwiązania techniczne nie powodowały dyskryminacji ani niesprawiedliwej przewagi lub niekorzystnej sytuacji.
5. Dostawcy danych rynkowych muszą być w stanie uzasadnić wszelkie rozbieżności w dostarczanych rozwiązaniach w zakresie dostępu do danych rynkowych przyjęte na podstawie ważnych ograniczeń technicznych.
Artykuł 5
Różnice w opłatach
1. Dostawcy danych rynkowych mogą stosować zróżnicowane opłaty tylko wtedy, gdy ustala się je na podstawie przyporządkowania klientów do określonej kategorii, i o ile spełnione są wszystkie następujące warunki:
| a) | kryteria stosowane do ustalania kategorii opierają się na elementach faktycznych, łatwo weryfikowalnych i wystarczająco ogólnych, aby mogły mieć zastosowanie do grupy klientów; |
| b) | marża za dostarczanie danych rynkowych, ustalona zgodnie z art. 3, jest taka sama w przypadku wszystkich klientów należących do tej samej kategorii; |
| c) | różnice między kategoriami są jasne, a klienci są w stanie zrozumieć kategorię, do której należą; |
| d) | do każdego klienta zastosowanie ma tylko jedna kategoria. |
2. W przypadku licznych i znaczących dodatkowych kosztów związanych z dostarczaniem danych rynkowych temu samemu klientowi, dostawcy danych rynkowych mogą doliczyć do mającej zastosowanie opłaty kwotę zwiększającą jej wysokość, określoną na podstawie poniesionych dodatkowych kosztów.
3. Dostawcy danych rynkowych mogą przyznawać rabaty lub inne tymczasowe obniżki opłat wyłącznie pod warunkiem że te rabaty lub obniżki opierają się na elementach faktycznych, łatwo weryfikowalnych i wystarczająco ogólnych, aby dotyczyły więcej niż jednego klienta.
Artykuł 6
Kanały dystrybucji
Dostawcy danych rynkowych zapewniają, aby dane rynkowe, w tym opóźnione dane rynkowe, były przesyłane jednocześnie za pośrednictwem wszystkich kanałów dystrybucji.
ROZDZIAŁ IV
BEZSTRONNE I SPRAWIEDLIWE WARUNKI UMOWNE
Artykuł 7
Udzielanie informacji przed zawarciem umowy
1. Przed zawarciem umowy w sprawie danych rynkowych, na wniosek klienta korzystającego z danych rynkowych, dostawcy danych rynkowych przekazują klientom wszystkie informacje na temat rzeczywistych opłat i postanowień mających zastosowanie do tych klientów, niezbędne do porównania ofert danych rynkowych dostępnych na rynku i podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy w sprawie danych rynkowych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, muszą być spójne z opłatami przedstawionymi w polityce dotyczącej danych rynkowych.
Artykuł 8
Sprawiedliwe warunki
1. Umowa w sprawie danych rynkowych zapewnia równowagę między prawami i obowiązkami stron wynikającymi z umowy i jest zgodna z wymogami działania w dobrej wierze.
2. Strony umowy w sprawie danych rynkowych powstrzymują się od żądania lub dostarczania obszernych lub częstych informacji, które nie są niezbędne do prawidłowego wykonania umowy, lub innych praktyk, które powodują nieuzasadnione dodatkowe koszty dla jednej ze stron.
Artykuł 9
Warunki umowne
1. Umowa w sprawie danych rynkowych określa w jasny i zwięzły sposób warunki dostarczania danych rynkowych i umożliwia klientowi łatwe zrozumienie obowiązków i praw wynikających z tej umowy.
2. W umowie w sprawie danych rynkowych stosuje się jasne i zrozumiałe definicje i terminy oraz terminologię zawartą w polityce dotyczącej danych rynkowych, jak określono w art. 18.
Artykuł 10
Zgodność warunków z polityką dotyczącą danych rynkowych
Dostawcy danych rynkowych zapewniają zgodność warunków zawartych w umowie w sprawie danych rynkowych z informacjami zawartymi w opublikowanej polityce dotyczącej danych rynkowych.
Artykuł 11
Dodatkowe opłaty
Warunki umów w sprawie danych rynkowych, które mogą skutkować dodatkowymi opłatami lub podwyżkami opłat, w tym korektami związanymi z inflacją, są wyraźnie ujawniane w umowie w sprawie danych rynkowych.
Artykuł 12
Pobieranie jednej opłaty od jednego klienta
1. Dostawcy danych rynkowych wprowadzają odpowiednie rozwiązania w celu zapewnienia, aby za dostarczenie tych samych danych rynkowych pobierano opłatę tylko jeden raz.
2. W tym celu, w przypadku gdy dane rynkowe pozyskano za pośrednictwem wielu dostawców danych rynkowych lub redystrybutorów, dostawcy danych rynkowych oferują możliwość pobierania opłat tylko raz od jednego klienta za dostarczenie tych samych danych rynkowych.
Artykuł 13
Obowiązek dostarczania danych oddzielnie od innych usług
Dostawcy danych rynkowych nie mogą łączyć dostarczania danych rynkowych z innymi usługami.
Artykuł 14
Kary
1. Dostawcy danych rynkowych wyraźnie wskazują w umowie w sprawie danych rynkowych, jakie naruszenia praw i obowiązków wynikających z tej umowy podlegają karom.
2. Wysokość kary nie może nadmiernie przekraczać opłat, które klient uiściłby w przypadku przestrzegania umowy w sprawie danych rynkowych.
3. Wezwanie do zapłaty kary może być przekazane wyłącznie w rozsądnym terminie od wystąpienia naruszenia, nieprzekraczającym pięciu lat od daty powiadomienia o kontroli, i musi opierać się na wyraźnych dowodach naruszenia.
Artykuł 15
Postanowienia umowne dotyczące kontroli
W przypadku gdy umowa w sprawie danych rynkowych przewiduje, że dostawca danych rynkowych może zażądać przeprowadzenia kontroli w celu ustalenia, czy doszło do naruszenia umowy w sprawie danych rynkowych, warunki umowy w sprawie danych rynkowych muszą zapewniać, aby:
| a) | żądanie przeprowadzenia kontroli opierało się na konkretnych i wiarygodnych przesłankach wskazujących na potencjalne naruszenie, które miało miejsce nie wcześniej niż pięć lat przed datą powiadomienia o kontroli; |
| b) | dokumenty i informacje, których dostarczenia żąda się od klienta korzystającego z danych rynkowych, ograniczały się do tego, co jest konieczne do zebrania dowodów dotyczących domniemanego naruszenia. |
Artykuł 16
Jednostronne zmiany opłat i warunków
1. W przypadku gdy warunki umowy w sprawie danych rynkowych pozwalają dostawcy danych rynkowych na jednostronną zmianę opłat za dostarczanie danych rynkowych lub zmianę warunków takiego dostarczania, o takiej zmianie powiadamia się klienta korzystającego z danych rynkowych co najmniej 90 dni przed wejściem tej zmiany w życie.
2. W przypadku gdy zmiany, o których mowa w ust. 1, skutkują mniej korzystnymi opłatami i warunkami dla klienta korzystającego z danych rynkowych, klient korzystający z danych rynkowych ma prawo do odstąpienia od umowy w sprawie danych rynkowych bez ponoszenia dodatkowych opłat lub kar. Prawo to musi zostać wskazane w umowie w sprawie danych rynkowych.
ROZDZIAŁ V
TREŚĆ, FORMAT I TERMINOLOGIA POLITYKI DOTYCZĄCEJ DANYCH RYNKOWYCH
Artykuł 17
Informacje, które należy uwzględnić w polityce dotyczącej danych rynkowych
1. Dostawcy danych rynkowych podają do wiadomości publicznej politykę dotyczącą danych rynkowych, w której w jasny i jednoznaczny sposób przedstawia się wszystkie informacje istotne dla oferowania danych rynkowych. Informacje te obejmują:
| a) | taryfę opłat za dostarczanie danych rynkowych; |
| b) | warunki dostarczania danych rynkowych, w tym świadczenia wszelkich usług pośrednich niezbędnych do uzyskania dostępu do danych rynkowych; |
| c) | warunków przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 15. |
2. Informacje na temat oferowania danych rynkowych zawarte w polityce dotyczącej danych rynkowych umożliwiają klientom korzystającym z danych rynkowych zrozumienie – przed zawarciem umowy w sprawie danych rynkowych – opłat i warunków mających do nich zastosowanie.
Artykuł 18
Terminologia stosowana w polityce dotyczącej danych rynkowych
Oprócz odpowiednich definicji określonych w art. 1 dostawcy danych rynkowych przyjmują w swojej polityce dotyczącej danych rynkowych i taryfach opłat następującą terminologię:
| a) | „jednostka obliczeniowa” oznacza jednostkę służącą do pomiaru poziomu dostarczenia danych rynkowych fakturowanego klientowi korzystającemu z danych rynkowych, stosowaną na potrzeby naliczania opłat. W stosownych przypadkach jednostka obliczeniowa może być różna w przypadku danych wyświetlanych i niewyświetlanych lub innych rodzajów danych; |
| b) | „klient profesjonalny” oznacza klienta świadczącego regulowane usługi finansowe lub prowadzącego regulowaną działalność finansową lub świadczącego usługi na rzecz osób trzecich; |
| c) | „klient nieprofesjonalny” oznacza klienta, który nie spełnia definicji klienta profesjonalnego, o której mowa w lit. b); |
| d) | „dane wyświetlane” oznaczają dane rynkowe dostarczane za pośrednictwem monitora lub ekranu i czytelne dla człowieka; |
| e) | „dane niewyświetlane” oznaczają wszystkie dane rynkowe, które nie spełniają definicji danych wyświetlanych, o których mowa w lit. d); |
| f) | „dane historyczne” oznaczają dane rynkowe odnoszące się do okresu poprzedzającego poprzedni dzień roboczy, które są archiwizowane i przechowywane przez dostawcę danych rynkowych. |
Artykuł 19
Dostępny format polityki dotyczącej danych rynkowych
1. Dostawcy danych rynkowych udostępniają politykę dotyczącą danych rynkowych na swoich stronach internetowych, zapewniając do niej bezpłatny, niedyskryminujący i łatwy dostęp. W przypadku gdy polityka dotycząca danych rynkowych przedstawiona jest w więcej niż jednym dokumencie, dostawcy danych rynkowych wyraźnie wskazują ten fakt i udostępniają na swojej stronie internetowej wszystkie dokumenty przedstawiające politykę dotyczącą danych rynkowych za pośrednictwem jednej lokalizacji.
2. Dostawcy danych rynkowych udostępniają na swoich stronach internetowych politykę dotyczącą danych rynkowych z poprzednich pięciu lat, zapewniając do niej bezpłatny, niedyskryminujący i łatwy dostęp, oraz dopilnowują, aby wyraźnie wskazano datę i godzinę publikacji i okres stosowania tych polityk dotyczących danych rynkowych.
Artykuł 20
Jednostka obliczeniowa
1. Dostawcy danych rynkowych podają w swojej polityce dotyczącej danych rynkowych oraz we wzorze określonym w załączniku I opłatę za dane rynkowe według jednostki obliczeniowej służącej do pomiaru dostarczania danych rynkowych.
2. Jednostka obliczeniowa stosowana przez dostawcę danych rynkowych w odniesieniu do danych rynkowych musi być niepowtarzalna dla każdego rodzaju danych rynkowych, w tym, w stosownych przypadkach, danych wyświetlanych i niewyświetlanych, i opierać się na kosztach opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych określonego rodzaju.
Artykuł 21
Format publikacji polityki dotyczącej danych rynkowych
1. Dostawcy danych rynkowych publikują politykę dotyczącą danych rynkowych, korzystając ze wzoru zawartego w załączniku I. Wzoru tego nie stosuje się do żadnych innych informacji.
2. W polityce dotyczącej danych rynkowych dostawcy danych rynkowych przedstawiają informacje w sposób spójny i z takim samym poziomem szczegółowości oraz zapewniają możliwość łatwego porównania ofert dla klientów korzystających z danych rynkowych. Informacje na temat danych przed- i posttransakcyjnych przekazuje się oddzielnie.
Artykuł 22
Wykazywanie kosztów
1. Dostawcy danych rynkowych uwzględniają w polityce dotyczącej danych rynkowych podsumowanie sposobu ustalania wysokości opłat za dane rynkowe oraz bardziej szczegółowe wyjaśnienie zastosowanej metodyki rozliczania kosztów.
2. Wyjaśnienie metodyki rozliczania kosztów zawiera co najmniej wykaz wszystkich rodzajów kosztów uwzględnionych w opłatach za dane rynkowe wraz z przykładami takich kosztów oraz zasadami podziału i kluczami podziału w odniesieniu do kosztów, które są współdzielone z innymi usługami niezwiązanymi bezpośrednio z opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych.
3. Dostawcy danych rynkowych ujawniają, czy w opłatach za dane rynkowe uwzględniają marżę, i wyjaśniają, w jaki sposób zapewniają, aby marże były rozsądne.
4. Dostawcy danych rynkowych aktualizują informacje, o których mowa w ust. 1, 2 i 3 niniejszego artykułu, niezwłocznie po zakończeniu przeglądu, o którym mowa w art. 2 ust. 7.
ROZDZIAŁ VI
DOSTĘP DO OPÓŹNIONYCH DANYCH RYNKOWYCH, ICH TREŚĆ I FORMAT
Artykuł 23
Dostęp do opóźnionych danych rynkowych
Operatorzy rynku, firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i podmioty systematycznie internalizujące transakcje zapewniają każdemu klientowi dostęp do opóźnionych danych rynkowych na niedyskryminacyjnych zasadach, nie wymagając żadnego rodzaju rejestracji.
Artykuł 24
Treść opóźnionych danych rynkowych
Operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i podmioty systematycznie internalizujące transakcje podają do wiadomości publicznej opóźnione dane rynkowe ze wszystkich obsługiwanych systemów, zgodnie z następującymi kryteriami:
| a) | opóźnione przedtransakcyjne dane rynkowe zawierają bieżące najlepsze dostępne ceny kupna i sprzedaży oraz poziom zainteresowania zawarciem transakcji po tych najlepszych cenach kupna i sprzedaży; |
| b) | opóźnione posttransakcyjne dane rynkowe zawierają wszystkie odpowiednie pola do celów przejrzystości posttransakcyjnej, jak określono w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2017/587 (8) i (UE) 2017/583 (9), i nie zawierają żadnych innych pól. |
Artykuł 25
Format opóźnionych danych rynkowych
Operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i podmioty systematycznie internalizujące transakcje podają do wiadomości publicznej opóźnione dane rynkowe w formacie dostosowanym do potrzeb klientów przez wystarczająco długi okres, jak określono poniżej:
| a) | opóźnione przedtransakcyjne dane rynkowe udostępnia się w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i czytelnym dla człowieka do następnego dnia roboczego włącznie; |
| b) | opóźnione posttransakcyjne dane rynkowe dostarcza się w formacie nadającym się do odczytu maszynowego i czytelnym dla człowieka oraz udostępnia w powszechnie używanych programach, które umożliwiają klientom automatyzację pobierania danych. |
Do celów lit. b) opóźnione posttransakcyjne dane rynkowe dotyczące wszystkich instrumentów będących przedmiotem obrotu lub określonej kategorii instrumentów udostępnia się w tym samym pliku, który obejmuje jedynie opóźnione dane rynkowe. Dane za każdy dzień sesyjny udostępnia się w tym samym pliku.
Dzienny plik, o którym mowa w akapicie drugim, jest aktualizowany co minutę. Jeżeli okres między zgłoszeniem danych przekracza jedną minutę, plik ten jest aktualizowany, gdy tylko dane rynkowe kwalifikują się do publikacji opóźnionych danych rynkowych. Plik dzienny udostępnia się co najmniej do następnego dnia roboczego włącznie, aby umożliwić klientom korzystającym z danych rynkowych ekstrakcję danych.
ROZDZIAŁ VII
TREŚĆ, FORMAT I TERMINOLOGIA INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH WŁAŚCIWYM ORGANOM
Artykuł 26
Informacje przekazywane właściwym organom
1. Dostawcy danych rynkowych przekazują właściwym organom, na ich wniosek, informacje o całkowitych kosztach i rozsądnych marżach, o których mowa w rozdziale II, korzystając z wzoru określonego w załączniku II.
2. Informacje przekazywane właściwym organom zawierają:
| a) | szczegółowe informacje na potrzeby identyfikacji dostawcy danych rynkowych oraz, w stosownych przypadkach, grupy, do której ten dostawca danych rynkowych należy; |
| b) | szczegółowe informacje na temat rodzaju oferowanych danych rynkowych; |
| c) | szczegółowe informacje na temat całkowitych kosztów, w tym następujące elementy:
|
| d) | zastosowaną rozsądną marżę; |
| e) | wyjaśnienia dotyczące sposobu ustalania wysokości opłat; |
| f) | w przypadku stosowania zróżnicowanych opłat – w stosownych przypadkach wyjaśnienie, w jaki sposób koszty i marże są przypisywane do różnych kategorii klientów korzystających z danych rynkowych; |
| g) | wszelkie inne informacje lub dokumenty potwierdzające, które można uznać za istotne dla właściwego organu w kontekście całkowitych kosztów i rozsądnych marż. |
ROZDZIAŁ VIII
PRZEPISY KOŃCOWE
Artykuł 27
Środki przejściowe
W przypadku operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, które uzyskały zezwolenie przed dniem 23 listopada 2025 r., niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 23 sierpnia 2026 r..
Artykuł 28
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (Dz.U. L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj).
(3) Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. L 95 z 21.4.1993, s. 29, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1993/13/oj).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/65/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/587/oj).
(9) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/583/oj).
ZAŁĄCZNIK I
Wzór na potrzeby publikacji polityki dotyczącej danych rynkowych
|
Podstawa prawna |
Spis treści |
|||||||||||||
|
Art. 17 niniejszego rozporządzenia |
Polityka dotycząca danych rynkowych: rok XXXX |
|||||||||||||
|
[Proszę wstawić link do:
|
||||||||||||||
|
Art. 5 i 20 niniejszego rozporządzenia |
[Proszę wstawić ogólne podsumowanie opłat oferowanych w taryfie opłat. Taryfa opłat powinna zawierać następujące elementy:
Należy wyraźnie wskazać i wyjaśnić wszelkie zmiany wprowadzone w taryfie.] |
|||||||||||||
|
Art. 16 niniejszego rozporządzenia |
Przekazanie z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem informacji o przyszłej zmianie opłat, która wejdzie w życie w dniu DD/MM/RRRR [Proszę wstawić link do przyszłej taryfy opłat wraz z datą wejścia w życie.] |
|||||||||||||
|
Art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 |
Informacje o treści danych rynkowych |
|||||||||||||
|
Okres obowiązywania: 1.1.RRRR-31.12.RRRR |
||||||||||||||
|
Klasa aktywów |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty udziałowe (akcje, fundusze inwestycyjne typu ETF, kwity depozytowe, certyfikaty, inne instrumenty finansowe o cechach instrumentów udziałowych) |
|
|
|
|||||||||||
|
Obligacje |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty typu ETC i ETN |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty finansowe będące wynikiem sekurytyzacji |
|
|
|
|||||||||||
|
Sekurytyzowane instrumenty pochodne |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty pochodne stóp procentowych |
|
|
|
|||||||||||
|
Kredytowe instrumenty pochodne |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty pochodne na akcje |
|
|
|
|||||||||||
|
Walutowe instrumenty pochodne |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji |
|
|
|
|||||||||||
|
Instrumenty pochodne C10 |
|
|
|
|||||||||||
|
Towarowe instrumenty pochodne |
|
|
|
|||||||||||
|
Kontrakty na transakcje różnicowe |
|
|
|
|||||||||||
|
Uprawnienia do emisji |
|
|
|
|||||||||||
|
Art. 22 niniejszego rozporządzenia |
Wykazanie kosztów: rok YYYY |
|||||||||||||
|
Informacje na temat sposobu ustalania wysokości opłat |
[Proszę wstawić krótki opis sposobu ustalania wysokości opłat.] |
|||||||||||||
|
Metodyka rozliczania kosztów |
[Proszę wstawić link do metodyki rozliczania kosztów.] |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
ZAŁĄCZNIK II
Wzór informacji przekazywanych właściwemu organowi zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014
SEKCJA 1
Dostawca danych rynkowych przekazujący informacje
Tabela 1.A
Informacje ogólne
|
Nazwa podmiotu |
[Pełna nazwa dostawcy danych rynkowych, w tym:
|
||||||
|
Adres |
[Dokładny adres (np. ulica, nr budynku, kod pocztowy, miejscowość) oraz państwo.] |
||||||
|
Osoba do kontaktu do celów dodatkowych zapytań o informacje |
[Osoba będąca pracownikiem dostawcy danych rynkowych, z którą należy się skontaktować w celu uzyskania informacji związanych z niniejszym wzorem (np. dyrektor ds. finansowych), oraz dane kontaktowe tej osoby:
|
Tabela 2.B
Informacje na temat grupy
|
Czy podmiot należy do grupy? |
|
||||||
|
Jeśli tak, czy podmiot ten jest jedynym podmiotem w grupie ponoszącym koszty opracowania i rozpowszechniania danych? |
|
||||||
|
Jeśli nie, proszę określić, który inny podmiot w ramach grupy ponosi koszty opracowania i rozpowszechniania danych. |
[Pełna nazwa podmiotu, w tym:
|
SEKCJA 2
Informacje na temat przekazywanych danych
|
Oferowane dane |
Link do polityki dotyczącej danych rynkowych umieszczonej na stronie internetowej zgodnie z [artykuły dotyczące przekazywanych danych] [SEKCJA A polityki dotyczącej danych rynkowych] |
||||||||||
|
Jakiego rodzaju dane są oferowane? |
Proszę określić rodzaj oferowanych danych
|
SEKCJA 3
Koszty
3.A Ogólny opis systemu
|
Proszę krótko przedstawić system i procesy opracowywania i rozpowszechniania danych rynkowych. |
|
|
3.B Składniki brane pod uwagę przy ustalaniu kosztów danych rynkowych
|
Biorąc pod uwagę opisany system, proszę wskazać składniki tego systemu, które zostały uwzględnione przy ustalaniu kosztów danych rynkowych, oraz kryteria zastosowane do identyfikacji tych składników. |
|
|
3.C Koszty danych rynkowych
|
Poniżej proszę podać koszty niezbędne do opracowania danych, obliczone dla roku obrotowego w podziale na składniki (kategorie określone w art. 2) |
|
|
KOSZTY NIEDZIELONE |
|
|
Infrastruktura - w tym aktywa rzeczowe i licencje na oprogramowanie oraz usługi dzierżawione niezbędne do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych |
|
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Łączność - w tym aktywa rzeczowe i licencje na oprogramowanie oraz usługi dzierżawione zapewniające łączność niezbędną do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych |
|
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
|
|
|
|
|
|
|
Koszty związane z personelem zajmującym się opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych |
|
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
|
|
|
|
|
|
|
Koszty finansowe - w tym amortyzacja i koszt kapitału |
|
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
|
|
|
|
|
|
|
Inne |
|
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
|
|
|
|
|
|
|
KOSZTY DZIELONE |
|||
|
Infrastruktura - w tym aktywa rzeczowe i licencje na oprogramowanie oraz usługi dzierżawione niezbędne do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych |
|||
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt całkowity |
Odsetek przydzielony na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych |
Uzasadnienie przydziału |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Łączność - w tym aktywa rzeczowe i licencje na oprogramowanie oraz usługi dzierżawione zapewniające łączność niezbędną do opracowania i rozpowszechniania danych rynkowych |
|||
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
Odsetek przydzielony na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych |
Uzasadnienie przydziału |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koszty związane z personelem zajmującym się opracowywaniem i rozpowszechnianiem danych rynkowych |
|||
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
Odsetek przydzielony na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych |
Uzasadnienie przydziału |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koszty finansowe wynikające z powyższych kategorii - w tym amortyzacja i koszt kapitału |
|||
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
Odsetek przydzielony na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych |
Uzasadnienie przydziału |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inne |
|||
|
Składnik (jak podano w 3B) |
Koszt |
Odsetek przydzielony na opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych |
Uzasadnienie przydziału |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela przedstawiająca całkowity koszt danych obliczony w ciągu roku obrotowego dostawcy danych
|
Rodzaj kosztów |
Wartość |
|
Koszty niedzielone |
|
|
Koszty dzielone |
|
|
OGÓŁEM |
|
SEKCJA 4
Kategorie klientów
|
Opłaty zgodnie z opublikowanymi informacjami |
[Proszę wstawić link do polityki dotyczącej danych rynkowych opublikowanej na stronie internetowej dostawcy danych rynkowych.] |
||||
|
Czy stosują Państwo zróżnicowane opłaty za oferowane dane, tj. czy identyfikują Państwo różne kategorie klientów? |
|
||||
|
Jeśli tak, jakie są kryteria przypisywania klientów do określonych kategorii? |
|
||||
|
Jaka jest liczba kategorii klientów i ilu klientów znajduje się orientacyjnie w każdej kategorii? |
Liczba kategorii: Liczba klientów w kategorii 1: Liczba klientów w kategorii 2: [Wstawić w razie potrzeby.] |
SEKCJA 5
Rozsądna marża
Marża w podziale na kategorie klientów
|
Kategoria klientów |
Marża wyrażona w wartościach bezwzględnych, obliczona jako zysk z działalności operacyjnej |
Marża wyrażona jako odsetek całkowitych kosztów danych. |
Zasadność marży [Proszę podać wyjaśnienie elementów branych pod uwagę przy ustalaniu marży.] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Wstawić w razie potrzeby.] |
|
|
|
|
OGÓŁEM |
|
|
N/D |
|
Zmiana procentowa marży w porównaniu z rokiem poprzednim |
||
|
Kategoria klientów |
Zmiana procentowa |
Uzasadnienie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[Wstawić w razie potrzeby.] |
|
|
SEKCJA 6
Roczny koszt, marża i kary
6.A Marża za dostarczanie danych rynkowych
|
Rok obrotowy |
Całkowity roczny (1) koszt |
Całkowita roczna marża |
Całkowite roczne opłaty (2) |
Średnia marża w % |
Kary ogółem |
|
|
|
|
|
|
|
6.B Marża za dostarczanie danych rynkowych w porównaniu z marżą z całej działalności
Dotyczy wyłącznie dostawców danych rynkowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. c)
|
Rok obrotowy |
Całkowity roczny przychód grupy, do której należy dostawca danych |
Całkowita roczna marża grupy, do której należy dostawca danych |
Marża w % |
Średnia marża za dostarczanie danych rynkowych w % (tabela 6 A) |
|
|
|
|
|
|
|
Jak marża za opracowanie i rozpowszechnianie danych rynkowych ma się do marży z całej działalności Państwa przedsiębiorstwa? |
|
SEKCJA 7
Informacje dodatkowe
|
Czy chcieliby Państwo podać dodatkowe informacje? |
|
||||
|
Jeśli tak, proszę je opisać: |
|
||||
|
Proszę wymienić wszelkie dodatkowe dokumenty załączone do niniejszego zgłoszenia. |
|
(1) Termin „roczny” dotyczy roku obrotowego.
(2) Należy to rozumieć jako sumę wszystkich faktur za dane rynkowe wystawionych w ciągu roku obrotowego.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
