ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1246
z dnia 18 czerwca 2025 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2017/583 i (UE) 2017/587 w odniesieniu do wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji i instrumentów udziałowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (1), w szczególności jego art. 4 ust. 6 akapit trzeci, art. 7 ust. 2 akapit trzeci, art. 9 ust. 5 akapit trzeci, art. 11 ust. 4 akapit czwarty, art. 14 ust. 7 akapit trzeci, art. 20 ust. 3 akapit trzeci, art. 21 ust. 5 akapit trzeci, art. 22 ust. 3 akapit drugi oraz art. 23 ust. 3 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 (2) zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez wprowadzenie w art. 2 tego rozporządzenia definicji „transakcji pakietowych”. Ponieważ rozporządzenia delegowane nie powinny zawierać definicji już określonych w aktach ustawodawczych, należy wykreślić z tego rozporządzenia tę samą definicję „transakcji pakietowych”, która jest obecnie określona w art. 1 pkt 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 (3). |
| (2) | Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 (4) zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez ograniczenie wymogu publikowania gwarantowanych lub orientacyjnych kwotowań w odniesieniu do instrumentów nieudziałowych do centralnych arkuszy zleceń limitowanych i systemów transakcyjnych opartych na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego. W związku z tym rozporządzeniem (UE) 2024/791 uchylono również art. 9 ust. 5 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w którym upoważniono Komisję między innymi do określenia definicji „zapytań o kwotowanie” i „głosowych systemów obrotu”, do celów zwolnienia z ujawniania przedtransakcyjnego. W związku z tym definicje te należy wykreślić z art. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Konieczne jest również wykreślenie z załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 systemu opartego na kwotowaniu, systemu zapytań o kwotowanie i głosowego systemu obrotu. |
| (3) | Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 600/2014 poprzez dodanie w art. 9 ust. 5 tego rozporządzenia nowej lit. f). Zgodnie z tym przepisem Komisja jest uprawniona do określenia specyficznych cech „centralnych arkuszy zleceń limitowanych” („CLOB”, zwanych również systemami transakcyjnymi opartymi na arkuszu zleceń) i „systemów transakcyjnych opartych na okresowych fazach ustalania kursu jednolitego” (zwanych również systemami transakcyjnymi opartymi na aukcjach okresowych). W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie definicje do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. System transakcyjny funkcjonujący w oparciu o arkusz zleceń, który obejmuje wyłącznie kwotowania animatorów rynku, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z już figurującymi kwotowaniami animatorów rynku bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, należy uznać za system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. System transakcyjny funkcjonujący w oparciu o arkusz zleceń, w którym kwotowania dostawców płynności są potwierdzane przed potencjalnym wykonaniem przychodzącego zlecenia, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z potwierdzonymi kwotowaniami dostawców płynności bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, również należy uznać za system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. W przypadku gdy system transakcyjny oparty na arkuszu zleceń łączy elementy systemu transakcyjnego opartego na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i systemu transakcyjnego opartego na aukcjach okresowych, komponent obejmujący arkusz zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i komponent obejmujący aukcje okresowe w ramach systemu transakcyjnego opartego na arkuszu zleceń powinny podlegać wymogom informacyjnym określonym w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 odpowiednio w odniesieniu do systemów transakcyjnych opartych na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych i do systemów transakcyjnych opartych na aukcjach okresowych. |
| (4) | Art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 stanowi, że przepisy aktów delegowanych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia mające zastosowanie przed dniem 28 marca 2024 r. mają nadal zastosowanie do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych przyjętych na podstawie tego rozporządzenia mających zastosowanie od dnia 28 marca 2024 r. W zawiadomieniu Komisji w sprawie interpretacji i wykonania przepisu przejściowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2024/791 (5) Komisja wyjaśniła, że art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 ma na celu zapewnienie ciągłości uczestnikom rynku w okresie, gdy przygotowywane są nowe rozporządzenia delegowane Komisji. Aby zapewnić taką ciągłość w praktyce, do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 należy wprowadzić nowy art. 1a w celu określenia, które artykuły tego rozporządzenia delegowanego powinny nadal mieć zastosowanie wyłącznie do instrumentów pochodnych. Artykuły te powinny nadal mieć zastosowanie wraz z uzupełnianymi przez nie przepisami rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 28 marca 2024 r. W związku z tym należy również doprecyzować, że zawarte w tych artykułach odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 należy odczytywać jako odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 28 marca 2024 r. |
| (5) | Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja jest uprawniona do określenia wielkości zleceń o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową. W art. 9 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia umożliwiono właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do takich zleceń. Komisja określiła wielkość zleceń o dużej skali w art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 8a w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Ze zmiany tej wynika, że ustalenie, czy dane zlecenie jest „o dużej skali”, o czym mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, będzie różne w odniesieniu do – z jednej strony – obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, a – z drugiej strony – do instrumentów pochodnych. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 3a w celu ustanowienia przepisów szczegółowych dotyczących określania „zleceń o dużej skali” w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji. Aby tworzyć stabilniejsze ramy przejrzystości przedtransakcyjnej, przepisy te powinny opierać się na statycznym wyznaczaniu „zleceń o dużej skali”. |
| (6) | Aby uwzględnić ograniczenie przejrzystości przedtransakcyjnej dotyczącej instrumentów nieudziałowych do systemów transakcyjnych opartych na arkuszu zleceń i systemów transakcyjnych opartych na aukcjach okresowych, rozporządzeniem (UE) 2024/791 uchylono w rozporządzenia (UE) nr 600/2014 art. 9 ust. 1 lit. b). Przepisy tej litery umożliwiały właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do wykonywalnych deklaracji zainteresowania zgłaszanych w systemach zapytań o kwotowanie lub w głosowych systemach transakcyjnych, w przypadku gdy deklaracja taka jest powyżej wielkości specyficznej dla danego instrumentu finansowego. Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja była uprawniona do określenia wielkości specyficznej dla tych instrumentów finansowych, w odniesieniu do których można zastosować zwolnienie z ujawniania przedtransakcyjnego, co Komisja uczyniła w art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Ponieważ rozporządzeniem (UE) 2024/791 usunięto z rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zarówno art. 9 ust. 1 lit. b), jak i uprawnienie określone w art. 9 ust. 5 lit. d), należy również uchylić art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Konieczne jest również usunięcie wszystkich odniesień do art. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 z innych przepisów tego rozporządzenia. |
| (7) | Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 Komisja jest uprawniona do określenia instrumentów finansowych lub klas instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku, jeżeli można zastosować zwolnienie z ujawniania przedtransakcyjnego zgodnie z art. 9 ust. 1 tego rozporządzenia. W art. 9 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia umożliwiono właściwym organom zwolnienie operatorów rynku i firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu z obowiązku upubliczniania informacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 tego rozporządzenia, w odniesieniu do takich instrumentów lub klas instrumentów finansowych. W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 Komisja określiła klasy instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 8 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 8a w celu ustanowienia szczegółowych wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla systemów obrotu w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Ze zmian tych wynika, że ustalenie, czy istnieje płynny rynek, o którym mowa w art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, będzie różne w odniesieniu do – z jednej strony – obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, a – z drugiej strony – do instrumentów pochodnych. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 6a w celu ustanowienia przepisów szczegółowych dotyczących ustalenia, czy istnieje „płynny rynek” dla obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji. Aby stworzyć stabilniejsze ramy przejrzystości, te przepisy powinny opierać się na statycznym wyznaczaniu płynności. |
| (8) | Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 pkt 16a zawierający definicję „wyznaczonego podmiotu publikującego” i wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 21a, który umożliwia firmie inwestycyjnej, która jest wyznaczonym podmiotem publikującym, przyjęcie odpowiedzialności za upublicznianie transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. W tym samym nowym art. 21a przewidziano również, która strona transakcji powinna być odpowiedzialna za upublicznienie transakcji, w przypadku gdy jedna z zaangażowanych stron, żadna z nich lub obie strony są wyznaczonymi podmiotami publikującymi. W związku z tym należy skreślić wymogi określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 mające na celu identyfikację firmy inwestycyjnej odpowiedzialnej za podawanie do wiadomości publicznej transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. |
| (9) | Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 właściwe organy mogą zezwalać operatorom rynku i firmom inwestycyjnym prowadzącym system obrotu na odroczenie publikacji szczegółów transakcji w oparciu o wielkość transakcji lub rodzaj transakcji. Zgodnie z art. 11 ust. 4 lit. c) tego rozporządzenia Komisja była uprawniona do określenia warunków takiej odroczonej publikacji, co Komisja uczyniła w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583. Rozporządzeniem (UE) 2024/791 zmieniono jednak art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, ustanawiając szczegółowe wymogi w zakresie odroczonej publikacji w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, oraz wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 11a zawierający szczegółowe wymogi w zakresie odroczonej publikacji w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 należy zatem wprowadzić nowy art. 8a w celu określenia dokładnych szczegółów systemu odroczonej publikacji w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, w tym w celu określenia, jakie wielkości emisji odpowiadają płynnemu lub niepłynnemu rynkowi danego instrumentu finansowego, a także definicji transakcji średniej, dużej oraz bardzo dużej wielkości i okresu odroczenia. |
| (10) | W celu zapewnienia prostego i dobrze skalibrowanego systemu odroczenia dla obligacji należy rozróżnić trzy kategorie obligacji: (i) obligacje skarbowe i inne obligacje publiczne; (ii) obligacje korporacyjne, obligacje zamienne i inne obligacje; oraz (iii) obligacje zabezpieczone. Aby umożliwić lepsze rozróżnienie między obligacjami płynnymi i niepłynnymi, a tym samym skuteczniejszą kalibrację, obligacje należy dalej pogrupować w każdej kategorii obligacji. |
| (11) | Zgodnie z definicją płynnego rynku określoną w art. 2 pkt 17 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 600/2014 płynny rynek należy oceniać na podstawie wielkości emisji obligacji. Aby uwzględnić potencjalne zmiany wielkości emisji obligacji w miarę upływu czasu, w tym zmiany wynikające z emisji ciągłych lub z odkupu, konieczne jest oszacowanie płynnego rynku na podstawie pozostałej do spłaty kwoty emisji obligacji (tj. całkowitej wartości obligacji, które zostały wyemitowane i znajdują się w posiadaniu inwestorów w danym momencie), a nie początkowej wielkości emisji obligacji (tj. całkowitej wartości obligacji oferowanych inwestorom na rynku pierwotnym w momencie emisji). |
| (12) | Aby wprowadzić prostszy system przejrzystości, który nie opiera się na częstych ocenach płynności, należy zmienić przepisy mające zastosowanie do strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583. Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych („ESMA”) oraz w oparciu o dotychczasowe doświadczenia ESMA w zakresie kalibracji wymogów w zakresie przejrzystości należy uznać, że strukturyzowane produkty finansowe oraz uprawnienia do emisji inne niż unijne uprawnienia do emisji nie mają płynnego rynku, natomiast unijne uprawnienia do emisji należy uznać za mające płynny rynek. W odniesieniu do strukturyzowanych produktów finansowych należy utrzymać istniejące progi przejrzystości przedtransakcyjnej i posttransakcyjnej oraz istniejący okres odroczenia publikacji ceny dla niepłynnych strukturyzowanych produktów finansowych, jak określono w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583. Biorąc jednak pod uwagę niepłynność strukturyzowanych produktów finansowych oraz fakt, że rozporządzenie (UE) nr 600/2014 nie zezwala już właściwym organom na wprowadzenie dodatkowego okresu odroczenia dla tych instrumentów, należy wprowadzić standardowy okres odroczenia publikacji wolumenu wynoszący do dwóch tygodni po dniu zawarcia transakcji. W odniesieniu do uprawnień do emisji progi przejrzystości przedtransakcyjnej i posttransakcyjnej należy określić w tonach CO2 (tCO2), a nie w lotach, ponieważ tCO2 jest powszechną jednostką miary dla tych instrumentów. Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez ESMA, przy uwzględnieniu płynnego charakteru unijnych uprawnień do emisji, maksymalny okres odroczenia publikacji dla unijnych uprawnień do emisji nie powinien być dłuższy niż do godz. 19.00 czasu lokalnego drugiego dnia roboczego po dacie transakcji. |
| (13) | Na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez ESMA należy uznać, że wszystkie instrumenty typu ETC i instrumenty typu ETN nie mają płynnego rynku. Zgodnie z podejściem przyjętym w odniesieniu do strukturyzowanych produktów finansowych standardowy okres odroczenia publikacji wolumenu wynoszący do dwóch tygodni po dniu zawarcia transakcji należy również wprowadzić w odniesieniu do instrumentów typu ETC i instrumentów typu ETN. |
| (14) | Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono zmiany dotyczące możliwości wydłużenia przez właściwe organy okresu odroczenia przewidzianego w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014. Po pierwsze możliwość ta była ograniczona do instrumentów długu państwowego. Po drugie uprawnienie właściwego organu do wydłużania okresu odroczenia publikacji było ograniczone do transakcji, których przedmiotem były instrumenty długu państwowego wyemitowane przez państwo członkowskie tego właściwego organu. W przypadku instrumentów długu państwowego niewyemitowanych przez państwo członkowskie uprawnienie do wydłużania okresu odroczenia publikacji przyznano ESMA. Po trzecie maksymalny czas trwania dodatkowych odroczeń ograniczono do sześciu miesięcy. Właściwe organy mogą określić krótszy okres odroczenia w ramach tego limitu. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583, aby odzwierciedlić te zmiany. |
| (15) | W odniesieniu do publikacji szczegółowych informacji o kilku transakcjach w postaci zagregowanej, o których to transakcjach mowa w art. 11 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, metoda agregacji powinna pozostać niezmieniona. W związku z tym transakcje korzystające z wydłużonego okresu odroczenia powinny być agregowane przez odpowiednie systemy obrotu i zatwierdzone podmioty publikujące w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego i powinny być publikowane we wtorek następujący po tym tygodniu przed godziną 9.00 czasu lokalnego. |
| (16) | Aby zapewnić uczestnikom rynku wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do nowych wymogów, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego utworzenia systemu publikacji informacji skonsolidowanych dotyczących obligacji, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania zmian w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 określonych w niniejszym rozporządzeniu. |
| (17) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583. |
| (18) | Aby zapewnić zharmonizowane stosowanie wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej w odniesieniu do instrumentów udziałowych oraz biorąc pod uwagę szczegółowe informacje na potrzeby przejrzystości przedtransakcyjnej, które systemy obrotu mają obowiązek przekazywać dostawcy informacji skonsolidowanych dotyczących instrumentów udziałowych na podstawie art. 22a rozporządzenia (UE) nr 600/2014, należy zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 (6) w celu określenia szczegółowych informacji na potrzeby przejrzystości przedtransakcyjnej, które mają upubliczniać operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu dla każdej klasy instrumentu finansowego, jak wymaga tego art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. |
| (19) | Zlecenia z wielkością ujawnioną (tzw. zlecenia typu iceberg) to zlecenia, które mają widoczny wolumen (tzw. wolumen ujawniany, ang. peak) udostępniony do wykonania (odpowiadający części wielkości całego zlecenia) oraz ukryty wolumen (odpowiadający pozostałej część wielkości zlecenia) przechowywany w podsystemie zarządzania zleceniami, który może zostać uwolniony do wykonania dopiero po wykonaniu ujawnionego zlecenia. Aby uwzględnić możliwość wykonania ukrytej części zleceń typu iceberg w ściśle określonych okolicznościach, należy zmienić art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 dotyczący zwolnienia mającego zastosowanie do podsystemu zarządzania zleceniami. |
| (20) | Rozporządzeniem (UE) 2024/791 wprowadzono w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 definicję „wyznaczonego podmiotu publikującego” i wprowadzono do tego rozporządzenia nowy art. 21a, który umożliwia firmie inwestycyjnej, która jest wyznaczonym podmiotem publikującym, przyjęcie odpowiedzialności za upublicznianie transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. W tym samym nowym art. 21a przewidziano również, która strona transakcji powinna być odpowiedzialna za upublicznienie transakcji, w przypadku gdy jedna z zaangażowanych stron, żadna z nich lub obie strony są wyznaczonymi podmiotami publikującymi. W związku z tym należy skreślić wymogi określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 mające na celu identyfikację firmy inwestycyjnej odpowiedzialnej za podawanie do wiadomości publicznej transakcji za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego. |
| (21) | Aby zapewnić właściwą kalibrację progów stosowania wymogów w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla instrumentów udziałowych w odniesieniu do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, należy udoskonalić metodę ustalania standardowej wielkości rynkowej określoną w art. 11 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 poprzez zwiększenie szczegółowości przedziałów średniej wielkości transakcji. Próg stosowany do określenia minimalnej wielkości kwotowań dla podmiotów systematycznie internalizujących transakcje powinien odpowiadać standardowej wielkości rynkowej. Biorąc pod uwagę najlepsze praktyki międzynarodowe, konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych, poziom wpływu na rynek i efektywność kształtowania cen, próg stosowany do określenia wielkości, poniżej której zastosowanie mają obowiązki w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej dla instrumentów udziałowych w odniesieniu do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, powinien odpowiadać dwukrotności standardowej wielkości rynkowej. |
| (22) | Aby zapewnić dokładne odzwierciedlenie aktywności rynku i procesu kształtowania cen w ramach przejrzystości posttransakcyjnej dla instrumentów udziałowych, konieczna jest zmiana art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 w celu ustalenia i doprecyzowania zakresu transakcji, które nie wpływają na ustalenie poziomu cen rynkowych na podstawie czynników podaży i popytu, w tym transakcji typu „give-up” i transakcji typu „give-in”. Transakcje te są transakcjami technicznymi przeprowadzanymi przede wszystkim w celach operacyjnych lub w celu ułatwienia zarządzania ryzykiem między firmami inwestycyjnymi, a zatem nie stanowią niezależnych zdarzeń mających wpływ na proces ustalania cen. Z tego powodu należy je wyłączyć z wymogów w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej. |
| (23) | W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 określono rodzaje systemów transakcyjnych oraz dla każdego systemu przedstawiono opis jego głównych cech oraz informacje, które należy podawać do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Załącznik ten należy zmienić w celu doprecyzowania, że systemy transakcyjne funkcjonujące w oparciu o arkusz zleceń, który obejmuje wyłącznie kwotowania animatorów rynku, i algorytm transakcyjny działający bez udziału człowieka, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z już figurującymi kwotowaniami animatorów rynku w oparciu o najlepszą dostępną cenę, należy uznać za systemy transakcyjne oparte na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. Systemy transakcyjne funkcjonujące w oparciu o arkusz zleceń, w którym kwotowania dostawców płynności są potwierdzane przed potencjalnym wykonaniem przychodzącego zlecenia, oraz algorytm transakcyjny, który zestawia w sposób ciągły przychodzące zlecenia kupna i sprzedaży z potwierdzonymi kwotowaniami dostawców płynności bez udziału człowieka w oparciu o najlepszą dostępną cenę, również należy uznać za systemy transakcyjne oparte na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych. |
| (24) | Aby zapewnić uczestnikom rynku i właściwym organom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do nowych wymogów, a jednocześnie zapewnić terminowe ustanowienie systemu publikacji informacji skonsolidowanych dotyczących akcji, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia dotyczących szczegółowych informacji do celów przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, które należy podawać do wiadomości publicznej w odniesieniu do instrumentów udziałowych, ustalenia najodpowiedniejszego rynku w sensie płynności dla instrumentów udziałowych, zleceń dotyczących instrumentów udziałowych o dużej skali oraz metodyki dokonywania obliczeń do celów przejrzystości w odniesieniu do instrumentów udziałowych. |
| (25) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587. |
| (26) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA. ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (7). ESMA wziął również pod uwagę opinię grupy ekspertów zainteresowanych stron na temat jakości danych dotyczących rynków instrumentów udziałowych i nieudziałowych oraz protokołów komunikacyjnych zgodnie z art. 22b ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014. |
| (27) | Aby zapewnić skuteczne ramy przejrzystości i skuteczne ustanowienie systemu publikacji informacji skonsolidowanych dla obligacji i instrumentów udziałowych, a także biorąc pod uwagę, że wszystkie przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą przejrzystości przed- i posttransakcyjnej, zmiany w rozporządzeniach delegowanych (UE) 2017/583 i (UE) 2017/587, które mają zostać przyjęte odpowiednio na podstawie art. 4 ust. 6, art. 7 ust. 2, art. 9 ust. 5, art. 11 ust. 4, art. 14 ust. 7, art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 5, art. 22 ust. 3 i art. 23 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, należy włączyć do jednego rozporządzenia, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/583 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | art. 1 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 1 Definicje (art. 9 ust. 5 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
|
| 2) | dodaje się art. 1a w brzmieniu: „Artykuł 1a Zakres stosowania art. 3, 6, 8, 9, 10, 11 i 13 1. Art. 3, 6, 9, 10, 11 i 13 stosuje się wyłącznie w odniesieniu do instrumentów pochodnych. Art. 8 stosuje się wyłącznie w odniesieniu do instrumentów pochodnych i transakcji pakietowych. 2. Odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zawarte w art. 8 i 11 niniejszego rozporządzenia odczytuje się jako odniesienia do art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 28 marca 2024 r.” |
| 3) | dodaje się art. 3a w brzmieniu: „Artykuł 3a Zlecenia o dużej skali, których przedmiotem są obligacje, strukturyzowane produkty finansowe i uprawnienia do emisji (art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Zlecenie, którego przedmiotem są obligacje, strukturyzowane produkty finansowe lub uprawnienia do emisji, jest zleceniem o dużej skali w porównaniu z normalną wielkością rynkową, jeżeli w momencie wpłynięcia zlecenia lub w następstwie jakiejkolwiek zmiany zlecenia jego wielkość jest nie mniejsza niż następujące progi:
|
| 4) | uchyla się art. 5; |
| 5) | dodaje się art. 6a w brzmieniu: „Artykuł 6a Klasy obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji, dla których nie ma płynnego rynku (art. 9 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Aby ustalić, czy obligację, strukturyzowany produkt finansowy lub uprawnienie do emisji należy uznać za niemające płynnego rynku, właściwe organy stosują następujące statyczne wyznaczanie płynności:
|
| 6) | w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 7) | dodaje się art. 8a w brzmieniu: „Artykuł 8a Odroczenie publikacji transakcji, których przedmiotem są obligacje, strukturyzowane produkty finansowe i uprawnienia do emisji (art. 11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) 1. Operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu oraz firmy inwestycyjne prowadzące obrót poza systemem obrotu mogą odroczyć publikację szczegółów transakcji przeprowadzonych w odniesieniu do obligacji, z wyjątkiem instrumentów typu ETC i instrumentów typu ETN, zgodnie z następującymi zasadami:
2. Operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu oraz firmy inwestycyjne prowadzące obrót poza systemem obrotu mogą odroczyć publikację szczegółów transakcji przeprowadzonych w odniesieniu do instrumentów typu ETC, instrumentów typu ETN i strukturyzowanych produktów finansowych zgodnie z następującymi zasadami:
3. Operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu oraz firmy inwestycyjne prowadzące obrót poza systemem obrotu podają do wiadomości publicznej każdą transakcję, której przedmiotem są uprawnienia do emisji, nie później niż o godzinie 19.00 czasu lokalnego drugiego dnia roboczego po dacie transakcji, pod warunkiem że dana transakcja przekracza wielkość posttransakcyjną dla uprawnień do emisji, o której mowa w tabeli 12.2 w załączniku III.” |
| 8) | w art. 11 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 9) | dodaje się art. 11a w brzmieniu: „Artykuł 11a Wymogi w zakresie przejrzystości dla instrumentów długu państwowego w związku z odroczeniem publikacji według uznania właściwych organów (art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) 1. Publikacja szczegółów kilku transakcji w postaci zagregowanej, o czym mowa w art. 11 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 600/2014, obejmuje transakcje zrealizowane w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego i dokonuje się jej w kolejny wtorek przed godziną 9.00 czasu lokalnego. 2. Zagregowane dane tygodniowe, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące informacje w odniesieniu do każdego tygodnia danego okresu kalendarzowego:
|
| 10) | w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 11) | art. 16 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 16 Tymczasowe zawieszenie obowiązków w zakresie przejrzystości (art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) 1. W przypadku instrumentów finansowych, dla których istnieje płynny rynek, jak ustalono na podstawie metody określonej w art. 6a dla obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz w art. 13 dla instrumentów pochodnych, właściwe organy mogą tymczasowo zawiesić obowiązki określone w art. 8, 8a i 10 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, jeżeli dla klasy obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji lub instrumentów pochodnych całkowity wolumen, o którym mowa w tabeli 4 w załączniku II, obliczony dla poprzednich 30 dni kalendarzowych stanowi mniej niż 40 % średniego wolumenu miesięcznego obliczonego dla pełnych 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających te 30 dni kalendarzowych. 2. W przypadku instrumentów finansowych, dla których nie ma płynnego rynku, jak ustalono na podstawie metody określonej w art. 6a dla obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz w art. 13 dla instrumentów pochodnych, właściwe organy mogą tymczasowo zawiesić obowiązki określone w art. 8, 8a i 10 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, jeżeli dla klasy obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji lub instrumentów pochodnych całkowity wolumen, o którym mowa w tabeli 4 w załączniku II, obliczony dla poprzednich 30 dni kalendarzowych stanowi mniej niż 20 % średniego wolumenu miesięcznego obliczonego dla pełnych 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających te 30 dni kalendarzowych. 3. Przy wykonywaniu obliczeń, o których mowa w ust. 1 i 2 właściwe organy uwzględniają transakcje zrealizowane we wszystkich systemach w Unii dla danej klasy obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji lub instrumentów pochodnych. Właściwe organy wykonują te obliczenia na poziomie klasy instrumentów finansowych, do której zastosowanie ma test płynności określony w art. 6a dla obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych i uprawnień do emisji oraz w art. 13 dla instrumentów pochodnych. 4. Zanim właściwe organy zawieszą obowiązki w zakresie przejrzystości, sprawdzają, czy znaczny spadek płynności we wszystkich systemach obrotu nie jest wynikiem sezonowego wpływu danej klasy instrumentów finansowych na płynność.” |
| 12) | uchyla się art. 17 i 18; |
| 13) | załącznik I zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
| 14) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia; |
| 15) | w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 2) | w art. 3 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu: „Szczegółowe informacje na potrzeby przejrzystości przedtransakcyjnej, które mają być podawane do wiadomości publicznej, są określone w tabeli 1b w załączniku I.”; |
| 3) | w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 4) | w art. 6 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:
|
| 5) | w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 6) | w art. 8 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 7) | w art. 10 po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu: „W przypadku braku kwotowań o równorzędnej wielkości dla tego samego instrumentu finansowego na najodpowiedniejszym rynku w sensie płynności ustalonym zgodnie z art. 4 dla tego instrumentu finansowego, ceny publikowane przez podmiot systematycznie internalizujący transakcje uznaje się za odzwierciedlające istniejące warunki rynkowe, w przypadku gdy są one zbliżone do kwotowań o równorzędnej wielkości dla tego samego instrumentu finansowego w systemach obrotu innych niż najodpowiedniejszy rynek pod względem płynności określony zgodnie z art. 4.”; |
| 8) | art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Standardową wielkość rynkową dla akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych, dla których istnieje płynny rynek, ustala się w oparciu o średnią wartość transakcji na każdym instrumencie finansowym wyliczoną zgodnie z ust. 2 i 3 oraz zgodnie z tabelą 3 i tabelą 3a w załączniku II.” |
| 9) | dodaje się art. 11a i 11b w brzmieniu: „Artykuł 11a Wielkość kwotowania, poniżej której stosuje się wymogi w zakresie przejrzystości przedtransakcyjnej określone w art. 14, 15, 16 i 17 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 (art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Obowiązek podawania do wiadomości publicznej gwarantowanych kwotowań w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych ma zastosowanie do podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, jeżeli prowadzą one obrót wielkościami równymi lub mniejszymi od dwukrotności standardowej wielkości rynkowej określonej zgodnie z art. 11. Artykuł 11b Minimalna wielkość kwotowania (art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014) Minimalna wielkość kwotowania dla konkretnej akcji, kwitu depozytowego, funduszu inwestycyjnego typu ETF, certyfikatu lub innego podobnego instrumentu finansowego będącego przedmiotem obrotu w systemie obrotu jest równa standardowej wielkości rynkowej określonej zgodnie z art. 11.” |
| 10) | w art. 12 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 11) | w art. 13 dodaje się lit. b) w brzmieniu:
|
| 12) | art. 15 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „4. W przypadku gdy transakcja między dwiema firmami inwestycyjnymi wykonywana jest w trybie innym niż na zasadach systemu obrotu, właściwym organem do celów ustalenia obowiązującego trybu odroczonej publikacji jest organ właściwy dla firmy inwestycyjnej odpowiedzialnej za podanie transakcji do wiadomości publicznej za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego zgodnie z art. 21a ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.” |
| 13) | w art. 17 wprowadza się następujące zmiany:
|
| 14) | art. 19 otrzymuje brzmienie: „Artykuł 19 Klauzula wygaśnięcia Art. 17 ust. 6 i załącznika IV nie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r., a art. 17 ust. 5 i załącznika III nie stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r.” |
| 15) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia; |
| 16) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1, art. 2 pkt 2, pkt 3 lit. a) i c), pkt 5, pkt 10 lit. a) i pkt 13 stosuje się od dnia 2 marca 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/600/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 z dnia 23 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych, rozporządzenie (UE) nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku oraz rozporządzenie (UE) nr 909/2014 w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych (Dz.U. L 175 z 30.6.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/1033/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/583/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz.U. L, 2024/791, 8.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/791/oj).
(5) Zawiadomienie Komisji w sprawie interpretacji i wykonania przepisu przejściowego określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/791 zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do zwiększenia przejrzystości danych, usuwania przeszkód w powstawaniu systemów publikacji informacji skonsolidowanych, optymalizacji obowiązków obrotu oraz zakazu otrzymywania płatności za przepływ zleceń (Dz.U. C, C/2024/2966, 2.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/2966/oj).
(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 387, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/587/oj).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
ZAŁĄCZNIK I
„ZAŁĄCZNIK I
Rodzaje systemu i powiązane informacje, które należy podawać do wiadomości publicznej zgodnie z art. 2
|
Rodzaj systemu |
Informacje, które należy podawać do wiadomości publicznej |
|
System transakcyjny oparty na arkuszu zleceń realizowanych w trybie notowań ciągłych |
W odniesieniu do każdego instrumentu finansowego łączna liczba zleceń i wolumen, który reprezentują, na każdym poziomie cenowym, przynajmniej dla pięciu najlepszych cen kupna i sprzedaży. |
|
System transakcyjny oparty na aukcjach okresowych |
W odniesieniu do każdego instrumentu finansowego cena, przy której system obrotu oparty na licytacji najlepiej spełniałby swój algorytm obrotu, oraz wolumen, jaki mógłby potencjalnie zostać zrealizowany po tej cenie przez uczestników danego systemu. |
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
tabela 2 otrzymuje brzmienie: „Tabela 2 Wykaz szczegółowych informacji na potrzeby przejrzystości posttransakcyjnej Opublikowane nazwy pól (nagłówki kolumn) muszą być identyczne z identyfikatorem pola podanym w tabeli 2.
|
|
2) |
tabela 3 otrzymuje brzmienie: „Tabela 3 Wykaz znaczników na potrzeby przejrzystości posttransakcyjnej
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1155 z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane wejściowe i wyjściowe systemów publikacji informacji skonsolidowanych, synchronizację zegarów służbowych i redystrybucję dochodów przez dostawcę informacji skonsolidowanych dla akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/574 (Dz.U. L, 2025/1155, …, ELI: …).
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/580 z dnia 24 czerwca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie przechowywania właściwych danych dotyczących zleceń, których przedmiotem są instrumenty finansowe (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 193, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/580/oj).”;
ZAŁĄCZNIK III
W załączniku III do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
sekcja 1 „Instrukcje do celów niniejszego załącznika”, sekcja 2 „Obligacje” i sekcja 3 „Strukturyzowane produkty finansowe” otrzymują brzmienie: „1. Instrukcje do celów niniejszego załącznika
2. Obligacje Tabela 2.2 Obligacje (wszystkie rodzaje obligacji, z wyjątkiem obligacji typu ETC i ETN) - klasy niemające płynnego rynku Uznaje się, że dla danych obligacji nie ma płynnego rynku zgodnie z art. 6a, jeżeli charakteryzują się specyficznym połączeniem cech obligacji, jak określono w każdym wierszu poniższych tabeli.
Tabela 2.3 Obligacje (wszystkie rodzaje obligacji, z wyjątkiem obligacji typu ETC i ETN) - przedtransakcyjne progi dużej skali
Tabela 2.4 Obligacje (obligacje typu ETC i ETN) - klasy, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku
Tabela 2.5 Obligacje (obligacje typu ETC i ETN) - przedtransakcyjny próg dużej skali
Tabela 2.6 Obligacje (wszystkie rodzaje obligacji, z wyjątkiem obligacji typu ETC i ETN) - system odroczonej publikacji
3. Strukturyzowane produkty finansowe Tabela 3.1 Strukturyzowane produkty finansowe - klasy, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku
Tabela 3.2 Strukturyzowane produkty finansowe - przedtransakcyjny próg dużej skali
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2) |
w sekcji 4 „Sekurytyzowane instrumenty pochodne” tabela 4.2 „Sekurytyzowane instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali” otrzymuje brzmienie: „Tabela 4.2 Sekurytyzowane instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali
|
|||||||||||||||
|
3) |
w sekcji 5 „Instrumenty pochodne stóp procentowych” tabela 5.2 „Instrumenty pochodne stóp procentowych - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 5.3 „Instrumenty pochodne stóp procentowych - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 5.2 Instrumenty pochodne stóp procentowych - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 5.3 Instrumenty pochodne stóp procentowych - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
4) |
w sekcji 6 „Instrumenty pochodne na akcje” tabela 6.2 „Instrumenty pochodne na akcje - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 6.3 „Instrumenty pochodne na akcje - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 6.2 Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 6.3 Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5) |
w sekcji 7 „Towarowe instrumenty pochodne” tabela 7.2 „Towarowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 7.3 „Towarowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 7.2 Towarowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 7.3 Towarowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
6) |
w sekcji 8 „Instrumenty pochodne na waluty” tabela 8.2 „Instrumenty pochodne na waluty - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymuje brzmienie: „Tabela 8.2 Instrumenty pochodne na waluty - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
7) |
w sekcji 9 „Kredytowe instrumenty pochodne” tabela 9.2 „Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 9.3 „Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 9.2 Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 9.3 Kredytowe instrumenty pochodne - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
8) |
w sekcji 10 „Instrumenty pochodne C10” tabela 10.2 „Instrumenty pochodne C10 - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 10.3 „Instrumenty pochodne C10 - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 10.2 Instrumenty pochodne C10 - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 10.3 Instrumenty pochodne C10 - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
9) |
w sekcji 11 „Kontrakty finansowe na transakcje różnicowe” tabela 11.2 „Kontrakty na transakcje różnicowe - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 11.3 „Kontrakty na transakcje różnicowe - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 11.2 Kontrakty na transakcje różnicowe - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 11.3 Kontrakty na transakcje różnicowe - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
10) |
sekcja 12 „Uprawnienia do emisji” otrzymuje brzmienie: „12. Uprawnienia do emisji Tabela 12.1 Uprawnienia do emisji - klasy, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku
Tabela 12.2 Uprawnienia do emisji - przedtransakcyjny próg dużej skali i posttransakcyjny próg wielkości
|
||||||||||||||||||||||
|
11) |
w sekcji 13 „Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji” tabela 13.2 „Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku” i tabela 13.3 „Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas aktywów, dla których nie stwierdzono istnienia płynnego rynku” otrzymują brzmienie: „Tabela 13.2 Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono istnienie płynnego rynku
Tabela 13.3 Instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji - przedtransakcyjne i posttransakcyjne progi wielkości specyficznej dla danego instrumentu i dużej skali dla podklas, dla których stwierdzono brak płynnego rynku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/585 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących norm i formatów danych dla danych referencyjnych instrumentów finansowych i środków technicznych dotyczących uzgodnień, jakie zostaną dokonane pomiędzy Europejskim Organem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i właściwymi organami (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 368, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/585/oj).
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.U. L 294 z 10.11.2001, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/2157/oj).
(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(4) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/65/oj).
(5) Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
ZAŁĄCZNIK IV
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
w tabeli 1 pierwszy wiersz otrzymuje brzmienie:
|
|
2) |
dodaje się tabele 1a i 1b w brzmieniu: „Tabela 1a Tabela symboli dla tabeli 1b
Tabela 1b Wykaz szczegółowych informacji na potrzeby przejrzystości przedtransakcyjnej
|
|
3) |
tabele 3 i 4 otrzymują brzmienie: „Tabela 3 Wykaz szczegółowych informacji na potrzeby przejrzystości posttransakcyjnej
Tabela 4 Wykaz znaczników do celów przejrzystości posttransakcyjnej
|
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/1155 z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających dane wejściowe i wyjściowe systemów publikacji informacji skonsolidowanych, synchronizację zegarów służbowych i redystrybucję dochodów przez dostawcę informacji skonsolidowanych dla akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF oraz uchylające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/574 (Dz.U. L, 2025/1155, …, ELI: …).”;
ZAŁĄCZNIK V
W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 wprowadza się następujące zmiany:
|
1) |
tabela 3 otrzymuje brzmienie: „Tabela 3 Standardowe wielkości rynkowe dla akcji i kwitów depozytowych
|
|
2) |
dodaje się tabelę 3a: „Tabela 3a Standardowe wielkości rynkowe dla funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
