DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2025/2323
z dnia 11 listopada 2025 r.
na podstawie art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013 (1), w szczególności jego art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1351 Komisja co roku ustala, które państwa członkowskie znajdują się pod presją migracyjną, są narażone na ryzyko presji migracyjnej lub stoją w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej. Do dnia 15 października 2025 r., a następnie co roku, Komisja przyjmuje europejskie roczne sprawozdanie dotyczące azylu i migracji oraz przyjmuje decyzję wskazującą te państwa członkowskie. |
| (2) | W celu ustalenia, czy dane państwo członkowskie znajduje się pod presją migracyjną, jest narażone na ryzyko presji migracyjnej lub stoi w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej, Komisja przeprowadziła ocenę na podstawie europejskiego rocznego sprawozdania dotyczącego azylu i migracji (2) oraz elementów wymienionych w art. 9 i 10 tego rozporządzenia. Na potrzeby tej oceny Komisja opracowała metodykę, w której uwzględniony zostaje fakt, iż presja wiąże się z nałożeniem na dane państwo członkowskie obowiązków o nieproporcjonalnym wymiarze w porównaniu z ogólną sytuacją migracyjną w Unii. Metodyka ta została szczegółowo omówiona z państwami członkowskimi. Dla określenia, jakie obowiązki mają wymiar nieproporcjonalny, metodyka przewiduje porównanie sytuacji każdego państwa członkowskiego z ogólną sytuacją w Unii (3). |
| (3) | Celem zidentyfikowania państw członkowskich znajdujących się pod presją migracyjną oraz państw członkowskich narażonych na ryzyko presji migracyjnej zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1351 oraz zgodnie z definicją „presji migracyjnej” zawartą w art. 2 pkt 24 tego rozporządzenia, w ocenie uwzględniono 12-miesięczny okres, od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. W myśl definicji „znaczącej sytuacji migracyjnej” zawartej w art. 2 pkt 25 rozporządzenia (UE) 2024/1351, w celu uwzględnienia skumulowanego efektu obecnych i poprzednich rocznych przybyć obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców, w ocenie znaczącej sytuacji migracyjnej uwzględniono okres od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2025 r. |
| (4) | W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. liczba przypadków nielegalnego przekraczania granic zewnętrznych Unii zmniejszyła się o 35 %, co pokazuje, że ogólna sytuacja migracyjna w Unii nadal się poprawia. Stabilna tendencja spadkowa, obserwowana od 2024 r., dotyczy również wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej i nieuregulowanych wtórnych przepływów (spadek odpowiednio o 21 % i 25 %). |
| (5) | W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r., na podstawie europejskiego rocznego sprawozdania dotyczącego azylu i migracji oraz elementów wymienionych w art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2024/1351, po zagregowaniu wszystkich istotnych danych i informacji ilościowych i jakościowych oraz ocenieniu ich w odniesieniu do ogólnej sytuacji w Unii, w ocenie stwierdzono, że pod presją migracyjną znajduje się Grecja i Cypr. W ocenie stwierdzono również, że pod presją migracyjną znajdują się Włochy i Hiszpania, ze względu na dużą liczbę przybywających osób w wyniku powtarzającego się sprowadzania na ląd będącego następstwem operacji poszukiwawczo-ratowniczych. |
| (6) | W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. tendencje w Grecji, jeżeli chodzi o rozwój sytuacji, pozostały zasadniczo stabilne w porównaniu z poprzednim 12-miesięcznym okresem. Kraj ten znalazł się jednak w obliczu obowiązków nieproporcjonalnych w stosunku do ogólnej sytuacji w Unii, w szczególności ze względu na liczbę przypadków nielegalnego przekraczania granic i wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej. Grecja odnotowała największą liczbę przypadków nielegalnego przekroczenia granicy w stosunku do jej produktu krajowego brutto (PKB) i liczby ludności. W Grecji złożono również liczbę wniosków największą w całej Unii pod względem PKB i liczby ludności. Grecja była też na pierwszym miejscu, jeżeli chodzi o decyzje o udzieleniu ochrony międzynarodowej oraz na drugim miejscu, jeżeli chodzi o wydawanie nakazów opuszczenia terytorium Grecji; jednak w analizowanym okresie możliwe było przeprowadzenie jedynie niewielkiego odsetka powrotów. |
| (7) | Sytuacja w zakresie migracji i azylu na Cyprze poprawiła się w okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. w porównaniu z poprzednim okresem, jednak kraj ten nadal borykał się z problemami związanymi z nieproporcjonalnymi obowiązkami w stosunku do ogólnej sytuacji w Unii, w szczególności z powodu nielegalnego przekraczania granic, wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej i rejestracji do celów tymczasowej ochrony. Pomimo znacznego spadku liczby przypadków nielegalnego przekraczania granic liczba przybywających osób stanowi obciążenie dla cypryjskiego systemu azylowego i migracyjnego w stosunku do jego PKB i liczby ludności. W analizowanym okresie liczba wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej złożona w Cyprze była w ujęciu względnym druga pod względem wielkości; kraj ten zarejestrował też znaczną liczbę nowych osób do celów tymczasowej ochrony w porównaniu z jego PKB i liczbą ludności. Co więcej, liczba obywateli państw trzecich, którym nakazano wyjazd, utrzymywała się wprawdzie na stałym poziomie, jednak w porównaniu z poprzednim okresem odesłano w następstwie nakazu opuszczenia dwukrotnie więcej obywateli w porównaniu z poprzednim okresem. |
| (8) | We Włoszech w okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. sprowadzono na ląd, w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych, dużą liczbę osób. Udział i bezwzględna liczba osób przybywających w wyniku powtarzających się sprowadzeń na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych były tak wysokie, że stworzyły nieproporcjonalne obowiązki w porównaniu z ogólną sytuacją w Unii. Na Włochy przypadało około 40 % łącznej liczby osób sprowadzonych na ląd w Unii. |
| (9) | W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Hiszpania stanęła w obliczu dużej liczby przybyć w wyniku powtarzających się sprowadzeń na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych; liczba ta była tak wysoka, że stworzyła nieproporcjonalne obowiązki w porównaniu z ogólną sytuacją w Unii. Na Hiszpanię przypadało ponadto około 40 % łącznej liczby osób sprowadzonych na ląd w Unii. |
| (10) | Stwierdzono, że w okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r., na podstawie ustaleń europejskiego rocznego sprawozdania dotyczącego azylu i migracji oraz elementów wymienionych w art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2024/1351, po uwzględnieniu wszystkich istotnych danych i informacji ilościowych i jakościowych oraz ocenieniu ich w odniesieniu do ogólnej sytuacji w Unii, Belgia, Bułgaria, Niemcy, Estonia, Irlandia, Francja, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Polska i Finlandia są narażone na ryzyko presji migracyjnej. |
| (11) | Bułgaria i Chorwacja, jako państwa członkowskie pierwszego wjazdu do Unii, nadal były szczególnie narażone na wahania liczby osób o nieuregulowanym statusie przybywających szlakiem zachodniobałkańskim i szlakiem wschodniośródziemnomorskim. Znaczny wzrost liczby osób o nieuregulowanym statusie przybywających w ciągu roku może spowodować, że na krajowe systemy migracyjne i azylowe, które już teraz są obciążone, zostaną nałożone nieproporcjonalne obowiązki. W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Bułgaria odnotowała wprawdzie spadek liczby wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej w porównaniu z poprzednim okresem, jednak w dalszym ciągu rejestrowała znaczną liczbę wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, z czego jedna piąta to wnioski składane przez małoletnich bez opieki. W efekcie Bułgaria jest drugim państwem członkowskim w ujęciu względnym w Unii, w którym większość przyjmowanych wniosków jest składana przez małoletnich bez opieki. Bułgaria odnotowała ponadto niezmiennie wysoką liczbę rejestracji w celu uzyskania tymczasowej ochrony w stosunku do udziału PKB i liczby ludności. W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Chorwacja miała do czynienia z licznymi przypadkami nielegalnego przekraczania granicy i odmowy wjazdu, rejestrując 76 % wszystkich osób przybywających szlakiem zachodniobałkańskim, co stanowi drugą pod względem wielkości liczbę przypadków nielegalnego przekroczenia granicy na poziomie Unii w stosunku do PKB i liczby ludności, oraz odnotowując najwyższą liczbę odmów wjazdu do Unii w ujęciu względnym. |
| (12) | Szereg państw członkowskich odnotowało dużą liczbę nieuregulowanych wtórnych przepływów, co wywierało szczególną presję na ich systemy azylowe, migracyjne i przyjmowania. W odpowiedzi na problemy związane z takimi nieuregulowanymi wtórnymi przepływami uznaje się możliwość zastosowania w takich przypadkach kompensacji odpowiedzialności w ramach wkładów solidarnościowych. W okresie sprawozdawczym od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Niemcy zarejestrowały bardzo wysoką liczbę przypadków niedozwolonego wtórnego przemieszczania się osób ubiegających się o ochronę międzynarodową w obrębie Unii, czego skutkiem była wysoka liczba wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej. Miało to duży wpływ na system azylowy i system przyjmowania Niemiec; sytuację dodatkowo skomplikował fakt, że Niemcy przyjęły nie tylko najwyższą liczbę beneficjentów tymczasowej ochrony w UE, ale także zarejestrowały w ciągu ostatnich dziesięciu lat bardzo wysoką liczbę wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej. Również Francja odnotowała bardzo wysoką liczbę przypadków niedozwolonego przemieszczania się osób ubiegających się o ochronę międzynarodową w obrębie Unii i znalazła się w obliczu rosnącej liczby przypadków nielegalnego przekraczania granicy przy wyjeździe do Zjednoczonego Królestwa. Miało to wpływ na jej krajowy system azylowy i system przyjmowania. Niedozwolone przemieszczanie się osób ubiegających się o ochronę międzynarodową wywarło wpływ na Niderlandy i Belgię, poważnie obciążając ich systemy przyjmowania. Również Irlandia doświadczyła utrzymującej się wysokiej liczby wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, a znaczna część wnioskodawców przybywa do tego państwa nielegalnie, głównie przez granicę lądową ze Zjednoczonym Królestwem. W połączeniu ze znacznym napływem osób korzystających z tymczasowej ochrony wywarło to istotny wpływ na krajowy system azylowy i system przyjmowania tego państwa. |
| (13) | Poważne ryzyka związane z migracją i bezpieczeństwem na wschodniej granicy Unii, zwłaszcza w Estonii, na Łotwie, Litwie, w Polsce i Finlandii, nieustannie się nasilają w wyniku zagrożeń hybrydowych powiązanych z instrumentalnym traktowaniem migracji przez Rosję i Białoruś. W odpowiedzi na utrzymujące się popieranie przez te dwa państwa instrumentalnego traktowania migracji Estonia wzmocniła środki zarządzania granicami na granicy z Rosją; Łotwa i Litwa wzmocniły nadzór na granicy z Białorusią; Polska ustanowiła strefę buforową wzdłuż swojej granicy i tymczasowo ograniczyła prawo do ubiegania się o ochronę międzynarodową na tej granicy, wyłączając z tego ograniczenia grupy szczególnie wrażliwe; Finlandia zamknęła swoje przejścia graniczne z Rosją. Dalsze próby instrumentalnego wykorzystywania migracji podejmowane przez Rosję i Białoruś mogą jednak dodatkowo obciążać systemy ochrony granic w tych państwach, skutkując nieproporcjonalnymi obowiązkami. |
| (14) | Na podstawie europejskiego rocznego sprawozdania dotyczącego azylu i migracji oraz elementów wymienionych w art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) 2024/1351, a także uwzględniając skumulowany efekt danych i informacji ilościowych i jakościowych, zagregowanych i poddanych ocenie w odniesieniu do pięcioletniego okresu od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2025 r., w ocenie stwierdzono, że Bułgaria, Czechy, Estonia, Chorwacja, Austria i Polska stoją w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej. |
| (15) | W Bułgarii przez ostatnie pięć lat, a w szczególności od 2022 r., odnotowano - w stosunku do udziału PKB i liczby ludności - zwiększenie liczby rejestracji do celów tymczasowej ochrony w powiązaniu ze stosunkowo wysoką liczbą wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej. Stanowiło to obciążenie dla systemu, zwłaszcza ze względu na fakt, że Bułgaria wydała znaczną liczbę pozytywnych decyzji oraz odmów, które spowodowały duże obciążenie systemu powrotów. |
| (16) | Ocena sytuacji w Chorwacji na przestrzeni ostatnich pięciu lat oraz w odniesieniu do ogólnej sytuacji w Unii, wskazuje, że obciążenie systemu powrotów w stosunku do udziału PKB i liczby ludności miało duży wpływ na zdolności Chorwacji, niezależnie od jej zobowiązań na granicach zewnętrznych, zwłaszcza że Chorwacja wydała stosunkowo dużą liczbę odmów wjazdu, a w ostatnim czasie odnotowała stosunkowo dużą liczbę przypadków nielegalnego przekroczenia granicy ze względu na wzmożoną działalność związaną z przemytem migrantów w regionie. |
| (17) | W następstwie trwającej rosyjskiej wojny napastniczej i eskalacji ataków na Ukrainę na dzień 30 czerwca 2025 r. z tymczasowej ochrony w Unii korzysta 4,3 mln osób. Od początku wojny Polska i Czechy odnotowały największą w Unii liczbę przypadków rejestracji do celów tymczasowej ochrony w Unii, w stosunku do ich PKB i liczby ludności. Spowodowało to znaczne obciążenie systemów migracyjnych, azylowych i zarządzania granicami w tych państwach członkowskich, która to sytuacja utrzymuje się w ostatnich latach od 2022 r. Tworzy to ponadto dodatkowe wyzwania związane z integracją. Estonia odnotowała wysoką liczbę rejestracji do celów tymczasowej ochrony - w stosunku do jej PKB i liczby ludności, a także stosunkowo wysoką liczbę wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, które pociągnęły za sobą wysoką liczbę pozytywnych decyzji w ciągu ostatnich pięciu lat. |
| (18) | W okresie od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2025 r. liczba wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonych w Austrii była wysoka. Liczba ta zmniejszyła się wprawdzie, jednak w ciągu pięciu lat łączna liczba wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, a także pozytywnych decyzji wydanych w następstwie wniosków wywarła skumulowany efekt na możliwości systemu migracyjnego, systemu przyjmowania i systemu azylowego w Austrii. |
| (19) | Państwa członkowskie wskazane w niniejszej decyzji jako państwa znajdujące się pod presją migracyjną powinny mieć dostęp do rocznej puli solidarnościowej ustanowionej decyzją wykonawczą Rady, o której mowa w art. 57 rozporządzenia (UE) 2024/1351; zgodnie z art. 58 ust. 1 tego rozporządzenia powinny one poinformować Komisję i Radę o swoim zamiarze skorzystania z rocznej puli solidarnościowej, w tym o rodzaju i poziomie potrzebnych środków solidarnościowych. Jeżeli państwa członkowskie znajdujące się pod presją migracyjną nie skorzystają z rocznej puli solidarnościowej lub nie zgłoszą potrzeby jej wykorzystania, mogą zwrócić się o całkowite lub częściowe zwolnienie z wykonania zadeklarowanych wkładów do rocznej puli solidarnościowej, zgodnie z art. 61 rozporządzenia (UE) 2024/1351. |
| (20) | Państwa członkowskie wskazane w niniejszej decyzji jako państwa narażone na ryzyko presji migracyjnej powinny mieć priorytetowy dostęp do stałego unijnego zestawu narzędzi wsparcia w obszarze migracji określonego w art. 6 rozporządzenia (UE) 2024/1351. |
| (21) | Aby ułatwić państwom członkowskim narażonym na ryzyko presji migracyjnej korzystanie ze stałego unijnego zestawu narzędzi wsparcia w obszarze migracji, Komisja zapewni wsparcie finansowe i skoordynuje - wraz z odpowiednimi agencjami unijnymi - ewentualne priorytety w zakresie udzielanego wsparcia operacyjnego. |
| (22) | Państwa członkowskie wskazane w niniejszej decyzji jako stojące w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej są uprawnione do wystąpienia o pełne lub częściowe zwolnienie z wykonania zadeklarowanych wkładów solidarnościowych, zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2024/1351. |
| (23) | Aby zagwarantować równowagę między solidarnością i sprawiedliwym podziałem odpowiedzialności, oraz aby zapewnić funkcjonowanie rozporządzenia (UE) 2024/1351, w art. 60 ust. 3 tego rozporządzenia zapisano, iż państwa członkowskie wnoszące wkład nie są zobowiązane do wykonania swoich deklarowanych wkładów solidarnościowych lub wnioskowania o kompensację odpowiedzialności wobec państwa członkowskiego będącego beneficjentem w przypadku, gdy Komisja zidentyfikowała w tym państwie członkowskim będącym beneficjentem niedociągnięcia systemowe w odniesieniu do zasad określonych w części III rozporządzenia (UE) 2024/1351, które mogłyby mieć poważne negatywne konsekwencje dla funkcjonowania tego rozporządzenia. W części III rozporządzenia (UE) 2024/1351 określono między innymi obowiązki odpowiedzialnego państwa członkowskiego w zakresie przejęcia i wtórnego przejęcia osób ubiegających się o ochronę międzynarodową i obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców, których wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej został zarejestrowany w innym państwie członkowskim lub w odniesieniu do których inne państwo członkowskie zostało wskazane jako odpowiedzialne na podstawie art. 16 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1358 (4), w tym w odniesieniu do dokonywania przekazania tych osób, przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych osób ubiegających się o ochronę międzynarodową w rozumieniu Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, jak zapisano w motywie 87 i w art. 16 ust. 3. Przepisy te zapewniają ciągłość z przepisami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 604/2013 (5) i zastąpią one te ostatnie w chwili, gdy rozpocznie się ich stosowanie. |
| (24) | W dniu 4 kwietnia 2025 r. w komunikacie Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie statusu zarządzania migracją w Grecji (6) kontynentalnej stwierdzono, że przekazywanie osób do Grecji powinno odbywać się w taki sam sposób jak w przypadku pozostałych państw członkowskich i zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącym wykładni art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 604/2013. |
| (25) | W grudniu 2022 r. Włochy zawiesiły przyjmowanie przekazań, z wyjątkiem przypadków łączenia rodzin małoletnich bez opieki. W wyroku z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawach połączonych C-185/24 i C-189/24 (7) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że państwo członkowskie wyznaczone jako odpowiedzialne na podstawie kryteriów określonych w rozdziale III rozporządzenia (UE) 604/2013 nie może jednostronnie zwolnić się z tego obowiązku. |
| (26) | Państwa członkowskie powinny zagwarantować zgodność z ich zobowiązaniami na mocy unijnego prawa azylowego. W szczególności powinny one zagwarantować, aby do momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2024/1351 wyeliminowano obecne praktyki obserwowane na ich terytorium w odniesieniu do rozporządzenia (UE) 604/2013. Dalsze nieprzestrzeganie obowiązków oznaczałoby niedociągnięcia systemowe w odniesieniu do przepisów określonych w części III rozporządzenia (UE) 2024/1351, co mogłyby mieć poważne negatywne konsekwencje dla funkcjonowania tego rozporządzenia. Należy poddawać to regularnej ocenie Komisji, a jeżeli sytuacja ta będzie się utrzymywać, zastosowanie powinien mieć art. 60 ust. 3 akapit czwarty rozporządzenia (UE) 2024/1351. W celu zapewnienia trwałego przejścia z obecnego systemu odpowiedzialności na nowe przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2024/1351 należy zwrócić szczególną uwagę na poziom współpracy operacyjnej między państwami członkowskimi, w tym na aktywne zaangażowanie służące ułatwianiu przekazywania osób oraz stopniowe zacieśnianie współpracy w kwestiach praktycznych i logistycznych. |
| (27) | Dążąc do przyjęcia kompleksowego podejścia do zarządzania migracją na szczeblu UE, równolegle z wdrażaniem paktu o migracji i azylu, w tym rozporządzenia (UE) 2024/1351, należy w trybie priorytetowym kontynuować prace ustawodawcze, w szczególności nad wnioskami dotyczącymi wspólnego europejskiego systemu powrotów i unijnego wykazu bezpiecznych krajów pochodzenia. Łącznie działania te pomogłyby zmniejszyć ogólną presję na systemy azylowe państw członkowskich i wesprzeć funkcjonowanie paktu o migracji i azylu. |
| (28) | Zgodnie z art. 11 ust. 1 akapit drugi przeprowadzono konsultacje z państwami członkowskimi wskazanymi w tej decyzji jako państwa członkowskie znajdujące się pod presją migracyjną, narażone na ryzyko presji migracyjnej lub stojące w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej. |
| (29) | Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia powiadomiła pismem z dnia 14 maja 2024 r. o chęci przyjęcia rozporządzenia (UE) 2024/1351 oraz związania się jego przepisami. Uczestnictwo to potwierdzono w decyzji Komisji (UE) 2024/2088 (8). W związku z powyższym Irlandia uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji. |
| (30) | Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Państwa członkowskie znajdujące się pod presją migracyjną określono w załączniku I.
Artykuł 2
Państwa członkowskie narażone na ryzyko presji migracyjnej określono w załączniku II.
Artykuł 3
Państwa członkowskie stojące w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej określono w załączniku III.
Artykuł 4
Do dnia 12 lipca 2026 r. oraz ponownie do dnia 15 października 2026 r. Komisja oceni, czy nie dokonano poprawy obecnych praktyk, a tym samym, czy stanowią one systemowe niedociągnięcia, które mogą prowadzić do poważnych negatywnych konsekwencji dla funkcjonowania rozporządzenia (UE) 2024/1351, w którym to przypadku zastosowanie ma art. 60 ust. 3 akapit czwarty rozporządzenia (UE) 2024/1351.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Stosuje się ją od dnia pełnego wejścia w życie rozporządzenia (UE)2024/1351.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013 (Dz.U. L, 2024/1351, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1351/oj).
(2) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady - Europejskie roczne sprawozdanie dotyczące azylu i migracji (2025 r.), COM(2025)795.
(3) SWD (2025)792, „Metodologia do celów decyzji wykonawczej Komisji na podstawie art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351”.
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1358 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania danych biometrycznych w celu skutecznego stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 i (UE) 2024/1350 i dyrektywy Rady 2001/55/WE oraz w celu identyfikowania nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich oraz bezpaństwowców, w sprawie występowania z wnioskami o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 i (UE) 2019/818 oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 603/2013 (Dz.U. L, 2024/1358, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1358/oj).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 604/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca (Dz.U. L 180 z 29.6.2013, s. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/604/oj).
Zob. również motyw 76 rozporządzenia (UE) 2024/1351.
(6) Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie statusu zarządzania migracją w Grecji kontynentalnej z dnia 4 kwietnia 2025 r., COM(2025) 170 final.
(7) Sprawy połączone C 185/24 i C 189/24 [Tudmur], pkt 42.
(8) Decyzja Komisji (UE) 2024/2088 z dnia 31 lipca 2024 r. potwierdzająca uczestnictwo Irlandii w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 w sprawie zarządzania azylem i migracją oraz zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 (Dz.U. L, 2024/2088, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2088/oj).
ZAŁĄCZNIK I
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE ZNAJDUJĄCE SIĘ POD PRESJĄ MIGRACYJNĄ
| Grecja |
| Hiszpania |
| Włochy |
| Cypr |
ZAŁĄCZNIK II
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE NARAŻONE NA RYZYKO PRESJI MIGRACYJNEJ
| Belgia |
| Bułgaria |
| Niemcy |
| Estonia |
| Irlandia |
| Francja |
| Chorwacja |
| Łotwa |
| Litwa |
| Niderlandy |
| Polska |
| Finlandia |
ZAŁĄCZNIK III
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE STOJĄCE W OBLICZU ZNACZĄCEJ SYTUACJI MIGRACYJNEJ
| Bułgaria |
| Czechy |
| Estonia |
| Chorwacja |
| Austria |
| Polska |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
