DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2025/2363
z dnia 8 września 2025 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego ołowiu w komponentach szklanych lub ceramicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (1), w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy. |
| (2) | W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa. |
| (3) | Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia ołowiu masowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,1 %. |
| (4) | Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2018/736 (2) przyznano wyłączenie dotyczące komponentów elektrycznych i elektronicznych zawierających ołów w szkle lub ceramice albo kompozytach o osnowie szklanej lub ceramicznej, jak określono w pozycji 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie miało wygasnąć odpowiednio w dniach 21 lipca 2021 r., 21 lipca 2023 r. i 21 lipca 2024 r. w odniesieniu do każdej z odpowiednich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego. |
| (5) | Dyrektywą delegowaną Komisji (UE) 2019/169 (3) przyznano wyłączenie dotyczące ołowiu w ceramicznych dielektrycznych elementach kondensatorów o napięciu znamionowym 125 V AC lub 250 V DC lub wyższym, jak określono w pozycji 7c)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie miało wygasnąć odpowiednio w dniach 21 lipca 2021 r., 21 lipca 2023 r. i 21 lipca 2024 r. w odniesieniu do każdej z odpowiednich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego. |
| (6) | Komisja otrzymała łącznie osiem wniosków o przedłużenie wyłączenia, o którym mowa w motywie 4, obejmujących wszystkie kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W odniesieniu do wyłączenia, o którym mowa w motywie 5, Komisja otrzymała jeden wniosek o przedłużenie. Wszystkie wnioski wpłynęły w terminie przedłużenia określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE obowiązujące wyłączenie pozostaje ważne do momentu podjęcia przez Komisję decyzji dotyczącej wniosku o przedłużenie. |
| (7) | Aby ocenić otrzymane wnioski, w 2022 r. przeprowadzono i sfinalizowano badanie poświęcone ocenie technicznej i naukowej (4). Dalsze badanie koncentrujące się na kategoriach sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w odniesieniu do których złożono wniosek o przedłużenie na późniejszym etapie, przeprowadzono i zakończono w 2024 r. (5). Oceny obejmowały konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. |
| (8) | W ocenie wnioskowanego przedłużenia wyłączenia stwierdzono, że w przypadku ceramiki ołów zapewnia szczególne właściwości dielektryczne, piezoelektryczne, piroelektryczne, ferroelektryczne, półprzewodnikowe, magnetyczne w szerokim zakresie zastosowań pod względem temperatury, napięcia lub częstotliwości. W przypadku szkła ołów nadaje kluczowe właściwości, takie jak obniżenie temperatury topnienia i mięknienia, poprawa plastyczności, przydatności do obróbki mechanicznej, stabilności chemicznej i inne. |
| (9) | Substytuty materiałów ceramicznych i szklanych zawierających ołów albo nie są technicznie wykonalne we wszystkich zastosowaniach, albo nie są wystarczająco niezawodne do konkretnych zastosowań. W związku z tym wnioskowane przedłużenie spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze i drugie dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie usunięcie lub zastąpienie poprzez zmiany projektowe lub materiały i części składowe, które nie wymagają żadnych materiałów lub substancji wymienionych w załączniku II, jest naukowo lub technicznie niewykonalne oraz nie można zapewnić niezawodności substytutów. |
| (10) | Aby umożliwić bardziej ukierunkowaną ocenę techniczną w przyszłości, obecne wyłączenie określone w pozycji 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy podzielić na dwa punkty, a mianowicie 7c)-V w odniesieniu do ołowiu w zastosowaniach szklanych i 7c)-VI w odniesieniu do ołowiu w zastosowaniach ceramicznych. W pozycjach tych należy określić zastosowania techniczne. |
| (11) | W ocenie, o której mowa w motywie 7, stwierdzono, że chociaż z naukowego punktu widzenia możliwe jest zastąpienie ołowiu w ceramicznych dielektrycznych elementach kondensatorów wysokiego napięcia w niektórych zastosowaniach w ramach wyłączenia określonego w pkt 7c)-II załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE, nie jest to technicznie wykonalne w przypadku większości zastosowań. Ponadto takie kondensatory bezołowiowe w praktyce nie są wystarczająco niezawodne. W związku z tym wnioskowane przedłużenie spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret pierwsze i drugie dyrektywy 2011/65/UE. |
| (12) | Przedłużone wyłączenia należy przyznawać z okresami obowiązywania uwzględniającymi wnioski techniczne z oceny, o której mowa w motywie 7. Wyłączenie określone w pkt 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy przedłużyć na krótki okres obowiązywania zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Daty wygaśnięcia wyłączenia określonego w pkt 7c)-II oraz wyłączeń, które mają zostać określone w pkt 7c)-V i 7c)-VI załącznika III do tej dyrektywy, powinny uwzględniać minimalny okres 18 miesięcy przed datą wygaśnięcia, w którym należy składać wnioski o przedłużenie zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. |
| (13) | Ze względu na pozostałe krótkoterminowe przedłużenie wyłączenia określonego w pkt 7c)-I załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE należy ustalić jedną datę wygaśnięcia dla wszystkich kategorii sprzętu elektrycznego i elektronicznego określonych w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE. |
| (14) | Przedłużenie wyłączeń nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (6). |
| (15) | Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
1. Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2026 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 lipca 2026 r.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
2. Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/65/oj.
(2) Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2018/736 z dnia 27 lutego 2018 r. zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia niektórych komponentów elektrycznych i elektronicznych zawierających ołów w szkle lub ceramice (Dz.U. L 123 z 18.5.2018, s. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2018/736/oj).
(3) Dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2019/169 z dnia 16 listopada 2018 r. zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu w ceramicznych dielektrycznych elementach niektórych kondensatorów (Dz.U. L 33 z 5.2.2019, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir_del/2019/169/oj).
(4) Sprawozdanie końcowe z badania (pakiet 22) jest dostępne pod adresem https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/c774eb67-7cc6-11ec-8c40-01aa75ed71a1/language-pl.
(5) Sprawozdanie końcowe z badania (pakiet 27) jest dostępne pod adresem https://op.europa.eu/pl/publication-detail/-/publication/708d9a2a-26e1-11ef-a195-01aa75ed71a1/language-pl/format-PDF/source-327348441.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE wprowadza się następujące zmiany:
| 1) | pkt 7c)-I i 7c)-II otrzymują brzmienie:
|
| 2) | dodaje się pkt 7c)-V i 7c)-VI w brzmieniu:
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
