ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/2177
z dnia 9 września 2025 r.
zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 w celu aktualizacji odesłania do najnowszej normy europejskiej ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (ES-TRIN 2025)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającą dyrektywę 2009/100/WE i uchylającą dyrektywę 2006/87/WE (1), w szczególności jej art. 31 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Unia powinna starać się, aby wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w Unii były opracowywane w sposób jednolity. |
| (2) | W dyrektywie (UE) 2016/1629 ustanowiono zharmonizowany system wydawania świadectw technicznych dla statków żeglugi śródlądowej, między innymi poprzez odesłanie do wymagań technicznych Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI). |
| (3) | CESNI utworzono 3 czerwca 2015 r. w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CKŻR) w celu opracowania jednolitych norm technicznych dla śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków oraz wymagań technicznych dla statków. Odesłania do tych norm są również obecne w systemie prawnym CKŻR. |
| (4) | Załącznik II do dyrektywy (UE) 2016/1629 stanowi, że wymaganiami technicznymi mającymi zastosowanie do jednostek są wymagania określone w europejskiej normie ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w jej wydaniu 2023/1 (ES-TRIN 2023/1). ES-TRIN określa jednolite wymagania techniczne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. |
| (5) | Na posiedzeniu w dniu 17 października 2024 r. CESNI przyjął nową edycję normy ES-TRIN, a mianowicie ES-TRIN 2025/1. W normie ES-TRIN 2025/1 wprowadzono w szczególności nowe przepisy dotyczące: paliw o niskiej temperaturze zapłonu, w szczególności magazynowania i stosowania metanolu; znakowania obszarów niebezpiecznych i oznakowania paliw; elektrycznych układów napędowych oraz akumulatorów litowo-jonowych; wykorzystania aluminium lub tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem do budowy statków pasażerskich; odejścia od protokołu parametrów silnika; uznawania zwolnienia z badań w terenie w odniesieniu do silników; połączeń do napełniania i odpowiednich kodów kolorystycznych; sprzętu nawigacyjnego i sprzętu do przesyłania informacji, w szczególności urządzeń AIS śródlądowego; oczyszczalni ścieków; podnoszonych sterówek i przepisów przejściowych dotyczących sterówek o regulowanej wysokości; automatycznych ciśnieniowych instalacji tryskaczowych; łączników między kotwicą a łańcuchem oraz kabin sypialnych. |
| (6) | W celu określenia, że wymaganiami technicznymi mającymi zastosowanie do jednostek pływających są wymagania określone w normie ES-TRIN 2025/1, należy zatem zaktualizować załącznik II do dyrektywy (UE) 2016/1629, a aktualizacja ta powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2026 r. |
| (7) | Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę (UE) 2016/1629, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Załącznik II do dyrektywy (UE) 2016/1629 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/1629/oj.
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK II
MINIMALNE WYMAGANIA TECHNICZNE MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH PO ŚRÓDLĄDOWYCH DROGACH WODNYCH REJONÓW 1, 2, 3 i 4
Wymaganiami technicznymi mającymi zastosowanie do jednostek są wymagania określone w normie ES-TRIN 2025/1.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
