DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 102/25/COL
z dnia 2 lipca 2025 r.
Zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 aktu przywołanego w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej), wraz z dostosowaniami wprowadzonymi w protokole 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia [2025/2407]
URZĄD NADZORU EFTA („URZĄD”),
uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym („Porozumienie EOG”) (1) oraz Porozumienie między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości („porozumienie o nadzorze i Trybunale”) (2), w szczególności część II art. 5 ust. 2 lit. b) porozumienia o nadzorze i Trybunale,
uwzględniając akt prawny przywołany w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej („kodeks”) (3), dostosowany protokołem 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia, w szczególności art. 34 kodeksu,
uwzględniając zalecenie Urzędu z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie zgłoszeń, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 aktu przywołanego w pkt 5 cl załącznika XI do Porozumienia EOG („zalecenie Urzędu z 2009 r.”) (4),
MAJĄC NA UWADZE, CO NASTĘPUJE:
| (1) | W dniu 30 marca 2021 r. Komisja Europejska („Komisja”) wydała zalecenie (UE) 2021/554 z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 kodeksu („zalecenie (UE) 2021/554”) (5). Zgodnie z art. 34 kodeksu Komisja przeprowadziła konsultacje z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej („BEREC”), który przedstawił opinię w dniu 12 lutego 2021 r. |
| (2) | Celem Porozumienia EOG jest ustanowienie dynamicznego i jednolitego Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”) opartego na wspólnych zasadach i równej konkurencji (6). W związku z tym celem oraz w świetle powyższych rozważań Urząd przyjmuje niniejsze zalecenie („niniejsze zalecenie”) dostosowane do zalecenia (UE) 2021/554, aby zapewnić jednolite stosowanie wspólnych ram prawnych i pewność prawa zainteresowanym podmiotom na rynkach łączności elektronicznej w EOG. |
| (3) | Zgodnie z kodeksem krajowe organy regulacyjne mają przyczyniać się do rozwoju rynku wewnętrznego poprzez przejrzystą współpracę z krajowymi organami regulacyjnymi innych państw EOG, z Urzędem i BEREC zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 (7), tak aby zapewnić jednolite stosowanie kodeksu we wszystkich państwach EOG. |
| (4) | W celu zapewnienia, aby decyzje podejmowane na szczeblu krajowym nie wywierały negatywnego wpływu na rynek wewnętrzny łączności elektronicznej ani na cele ram regulacyjnych, krajowe organy regulacyjne są zobowiązane do powiadamiania Urzędu, BEREC i krajowych organów regulacyjnych w innych państwach EOG o projektowanych środkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 kodeksu. Zgłoszenie to stanowi zatem zasadniczy wymóg proceduralny. W konsekwencji niespełnienie tego wymogu, również w przypadku projektów decyzji określających lub zmieniających uprzednio zgłoszone obowiązki regulacyjne, może prowadzić do unieważnienia środka zgodnie z prawem krajowym (8). |
| (5) | W art. 32 i 33 kodeksu ustanowiono pewne procedury i wiążące terminy rozpatrywania zgłoszeń. |
| (6) | W celu zapewnienia skuteczności współpracy i mechanizmu konsultacji oraz przyczynienia się do zwiększenia pewności prawa w zaleceniu Urzędu Nadzoru EFTA z dnia 14 lipca 2004 r. (zalecenie Urzędu z 2004 r.) (9) wprowadzono zalecenia dotyczące głównych aspektów proceduralnych zgłoszeń dokonywanych na mocy odpowiednich przepisów. W późniejszym terminie zalecenie Urzędu z 2004 r. zastąpiono zaleceniem Urzędu z 2009 r. w celu dalszego uproszczenia i usprawnienia wytycznych dotyczących procedury notyfikacyjnej. W niniejszym zaleceniu zaktualizowano obowiązujące wytyczne w celu odzwierciedlenia najnowszych praktyk i uwzględnienia przepisów kodeksu. |
| (7) | Kontakty przedzgłoszeniowe, służące omówieniu kwestii formalnych i merytorycznych dotyczących planowanych środków przed ich formalnym zgłoszeniem, okazały się bardzo przydatne zarówno dla Urzędu, jak i dla krajowych organów regulacyjnych, które często o nie występowały. W ramach takich kontaktów krajowe organy regulacyjne mają możliwość przedstawienia planowanych środków i otwartego przedyskutowania z Urzędem proponowanych środków krajowych. Dlatego też należy zachęcać krajowe organy regulacyjne do jak najwcześniejszego występowania o kontakty przedzgłoszeniowe - przed konsultacjami krajowymi lub po nich - zwłaszcza w przypadku planowanych środków dotyczących analiz rynku. |
| (8) | Kontakty pomiędzy Urzędem a krajowymi organami regulacyjnymi dokonującymi zgłoszenia przewiduje się na różnych etapach procesu zgłaszania, w tym gdy Urząd zwraca się do krajowego organu regulacyjnego o dodatkowe informacje lub niezwłocznie po przyjęciu przez Komisję pism z uwagami lub bez uwag lub decyzji otwierających szczegółowy etap dochodzenia. |
| (9) | Kodeks zezwala krajowym organom regulacyjnym na wycofanie zgłoszonego planowanego środka w dowolnym momencie. Jeżeli zgłoszony planowany środek zostanie wycofany w pierwotnym terminie jednego miesiąca, zgłoszony środek zawsze usuwa się z rejestru w bezpiecznym interfejsie elektronicznym i z rejestru publicznego (10). Jeżeli jednak zgłoszony planowany środek zostanie wycofany dopiero po wydaniu przez Urząd decyzji zobowiązującej krajowy organ regulacyjny do wycofania tego projektowanego środka na mocy art. 32 ust. 6 lit. a) kodeksu, pierwotnie zgłoszony środek pozostaje w rejestrze w bezpiecznym interfejsie elektronicznym i rejestrze publicznym dla celów przejrzystości. W obu przypadkach zawiadomienie o wycofaniu środka publikuje się w rejestrze publicznym. |
| (10) | Aby zapewnić krajowym organom regulacyjnym dalsze wskazówki dotyczące treści planowanych środków, w niniejszym zaleceniu określono minimalny zakres informacji, które należy przedstawić na temat treści planowanych środków celem zapewnienia ich odpowiedniej oceny. Powinno to również zmniejszyć ilość informacji wymaganych później przez Urząd podczas oceny zgłoszenia. |
| (11) | Z jednej strony należy uwzględnić potrzebę zapewnienia skutecznej oceny, a z drugiej - możliwie jak najdalej idącego uproszczenia procedur administracyjnych. W tym kontekście mechanizm zgłaszania nie powinien wiązać się z żadnymi zbędnymi obciążeniami administracyjnymi dla zainteresowanych stron. Aby uprościć i przyspieszyć proces analizy zgłoszonego planowanego środka przez Urząd, BEREC i krajowe organy regulacyjne innych państw EOG, te ostatnie powinny korzystać z zestawu formularzy zgłoszeniowych. |
| (12) | W celu zwiększenia przejrzystości zgłoszonego planowanego środka oraz ułatwienia wymiany informacji o takich środkach pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi innych państw EOG, BEREC i Urzędem zarówno standardowe, jak i skrócone formularze zgłoszeniowe, które są podawane do wiadomości publicznej, powinny zawierać jasny, skrócony opis głównych elementów planowanego środka, który ma być zgłoszony. We wzorach tych formularzy zaznaczono, że informacje wymagane w poszczególnych sekcjach należy przedstawić w stosownych przypadkach, co oznacza, że nie wszystkie informacje mogą być istotne w każdym przypadku. |
| (13) | W przypadku niektórych kategorii planowanych środków o charakterze powtarzalnym lub technicznym należy użyć skróconego formularza zgłoszeniowego celem zmniejszenia obciążenia administracyjnego wszystkich zainteresowanych stron. Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu, kosztów pracy, stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru ani ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Ocena tego rodzaju planowanych środków będzie prawdopodobnie mniej złożona; dlatego też, jak to już miało miejsce w przeszłości, Urząd może zakończyć ją w okresie krótszym niż jeden miesiąc. Podobnie dotychczasowa praktyka Urzędu pokazuje, że ocena tych rodzajów planowanych środków często nie dawała Urzędowi podstaw do zgłaszania uwag krajowemu organowi regulacyjnemu zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu. W związku z tym w zaleceniu wyjaśniono, w jakich sytuacjach można stosować skrócony formularz zgłoszeniowy. |
| (14) | Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych, które mają znaczący wpływ na rynek, takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen (11) lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen (z wyjątkiem aktualizacji cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych opisanych powyżej). |
| (15) | Zestaw formularzy zgłoszeniowych powinien również zawierać, w stosownych przypadkach, wskazówki dotyczące treści zgłoszeń związanych z nowymi przepisami wprowadzonymi na mocy kodeksu. Obejmuje to w szczególności zgłoszenia wchodzące w zakres stosowania art. 61 i 76 kodeksu (symetryczny obowiązek zapewnienia dostępu i oferty dotyczące współinwestycji) oraz w zakres stosowania art. 78-81 kodeksu (dobrowolny podział, zobowiązania, przedsiębiorstwa wyłącznie hurtowe i migracja z dotychczasowej infrastruktury). |
| (16) | Mechanizm umożliwiający Urzędowi wymaganie od krajowych organów regulacyjnych wycofania planowanych środków dotyczących definicji rynku i wyznaczenia przedsiębiorstw jako posiadające znaczącą pozycję rynkową, w przypadku gdy takie środki stworzyłyby barierę dla rynku wewnętrznego lub byłyby niezgodne z prawem EOG, przyczynił się w znacznym stopniu do wypracowania spójnego podejścia regulacyjnego w państwach EOG. Mechanizm ten okazał się skuteczny w wyjaśnianiu okoliczności, w których należy stosować regulację ex ante. |
| (17) | Doświadczenia związane z procedurą dotyczącą rynku wewnętrznego na mocy art. 7 i 7a dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (12) pokazały, że niespójności w stosowaniu przez krajowe organy regulacyjne środków naprawczych w podobnych warunkach rynkowych mogą osłabić rynek wewnętrzny łączności elektronicznej. |
| (18) | Na mocy kodeksu Urząd zyskał nowe uprawnienia, w przypadku gdy BEREC podziela jego obawy, do żądania od krajowego organu regulacyjnego wycofania planowanych środków dotyczących (i) rozszerzenia obowiązków poza pierwszy punkt koncentracji lub dystrybucji w celu usunięcia wysokich i stałych przeszkód ekonomicznych lub fizycznych dla powielania (art. 61 ust. 3 kodeksu) lub (ii) traktowania nowych elementów sieci o bardzo dużej przepustowości (VHCN) w ujęciu regulacyjnym (art. 76 kodeksu). |
| (19) | Aby zrealizować ogólne cele określone w art. 3 kodeksu, w szczególności cele polegające na usunięciu istniejących przeszkód na rynku wewnętrznym i promowaniu przewidywalności regulacyjnej, niezbędna jest pełna zgodność z mechanizmem zgłaszania określonym w art. 32 kodeksu. |
| (20) | W celu zwiększenia przejrzystości i skuteczności mechanizmu konsultacji ustanowionego w art. 32 Urząd, krajowe organy regulacyjne innych państw EOG i BEREC powinny mieć możliwość łatwego sprawdzenia, czy i w jaki sposób krajowy organ regulacyjny dokonujący zgłoszenia uwzględnił uwagi przekazane w odniesieniu do zgłoszonego planowanego środka. W tym celu, jeżeli krajowy organ regulacyjny powiadomi Urząd, BEREC lub krajowe organy regulacyjne innych państw EOG o przyjętym środku po otrzymaniu od nich uwag, wówczas powinien on określić sposób, w jaki należycie uwzględnił przekazane uwagi. |
| (21) | Wnioski krajowych organów regulacyjnych o przedłużenie terminu zgłoszenia nowej analizy rynku zgodnie z art. 67 ust. 5 kodeksu muszą zawierać wystarczające i uzasadnione informacje, które pozwolą Urzędowi ocenić, czy należy udzielić zgody na wnioskowane przedłużenie. |
| (22) | Niniejsze zalecenie było przedmiotem konsultacji z krajowymi organami regulacyjnymi w państwach EFTA oraz z Komisją (13). |
NINIEJSZYM ZALECA:
Kanały komunikacji Stopień szczegółowości zgłoszeń Zgłoszenie za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowegoa)
informacje wymagane w przypadku wszystkich zgłoszeń za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowegob)
dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu planowanych środków związanych z analizą rynku i wprowadzaniem środków naprawczych (art. 64, 67 i 68 kodeksu)c)
dodatkowe informacje wymagane przy zgłaszaniu innych rodzajów planowanych środków (art. 61 kodeksu) Zgłoszenie za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego Rejestracja zgłoszeń Przetwarzanie informacji poufnychSporządzono w Brukseli dnia 2 lipca 2025 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Arne RØKSUND
Przewodniczący
Stefan BARRIGA
Członek Kolegium
Árni Páll ÁRNASON
Odpowiedzialny Członek Kolegium
Melpo-Menie JOSÉPHIDÈS
Zatwierdzająca jako Dyrektor
ds. Prawnych i Wykonawczych
(1) Dz.U. L 1 z 3.1.1994, s. 3.
(2) Dz.U. L 344 z 31.12.1994, s. 1 oraz Suplement EOG nr 59 z 31.12.1994, s. 1.
(3) Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
(4) Zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie zgłoszeń, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 aktu przywołanego w punkcie 5cl załącznika XI do Porozumienia EOG (dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej), wraz z dostosowaniami wprowadzonymi w protokole 1 do tego porozumienia oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia (Dz.U. C 302 z 13.10.2011, s. 12 oraz Suplement EOG nr 56 z 13.10.2011, s. 10).
(5) Zalecenie Komisji (UE) 2021/554 z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie formy, treści, terminów i stopnia szczegółowości zgłoszeń dokonywanych zgodnie z procedurami określonymi w art. 32 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 112 z 31.3.2021, s. 5).
(6) Czwarty motyw preambuły do Porozumienia EOG.
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1) (przywołane w pkt 5czr załącznika XI do Porozumienia EOG).
(8) Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 20 grudnia 2017 r., Polkomtel sp. z o.o./Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, sprawa C-277/16, EU:C:2017:989, pkt 45; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 14 kwietnia 2016 r., Polkomtel, sprawa C-397/14, EU:C:2016:256, pkt 56 i odpowiedź Trybunału na pytanie 2; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 września 2015 r., KPN BV/Autoriteit Consument en Markt (ACM), sprawa C-85/14, EU:C:2015:610, pkt 47. Zob. również wyroki sądu krajowego wydane przez włoską Consiglio di Stato, nr 3722/2019, w których stwierdzono nieważność decyzji AgCom nr 259/14/CONS ze względów czysto proceduralnych (bez rozpatrywania istoty sporu) z powodu nieprzestrzegania procedury konsultacji w ramach rynku wewnętrznego. Również polskie sądy uchyliły krajowe decyzje regulacyjne mające wpływ na handel między państwami członkowskimi, w których nałożono obowiązki regulacyjne bez uprzednich obowiązkowych konsultacji z UE (VI ACa 1148/11, VI ACa 137/14).
(9) Zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA nr 193/04/COL z dnia 14 lipca 2004 r. w sprawie powiadomień, terminów i konsultacji przewidzianych w art. 7 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (Dz.U. L 113 z 27.4.2006, s. 10, oraz Suplement EOG nr 21 z 27.4.2006, s. 39).
(10) https://www.eftasurv.int/competition/ecom-notifications/ecom-documents.
(11) Np. informacje dotyczące obliczania średniego ważonego kosztu kapitału zgodnie z zawiadomieniem Komisji w sprawie obliczania kosztu kapitału dla istniejącej infrastruktury (zawiadomienie dotyczące WACC) (2019/C 375/01), Dz.U. C 375 z 6.11.2019, s. 1.
(12) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33), o której mowa w pkt 5 cl załącznika XI do Porozumienia EOG i dostosowana do Porozumienia protokołem 1 do Porozumienia, a następnie skreślona art. 1 ust. 3 decyzji Wspólnego Komitetu EOG nr 275/2021 z dnia 24 września 2021 r. zmieniającej załącznik XI (Komunikacja elektroniczna, usługi audiowizualne i społeczeństwo informacyjne) do Porozumienia EOG [2024/479] (Dz.U. L, 2024/479, 22.2.2024, oraz Suplement EOG nr 17 z 22.2.2024, s. 94).
(13) Konsultacje odbyły się w dniach od 2 maja 2025 r. do 23 maja 2025 r.
(14) Terminy oblicza się zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającym zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1), o którym mowa w pkt 6 załącznika XVI do Porozumienia EOG i dostosowanym do Porozumienia postanowieniami pkt 6 załącznika XVI i protokołu 1 do Porozumienia.
(15) Zob. w szczególności pkt 24-51 wytycznych Urzędu Nadzoru EFTA z dnia 16 listopada 2022 r. dotyczących analizy rynku i oceny znaczącej pozycji rynkowej na podstawie unijnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej, o których mowa w załączniku XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, opublikowanych tutaj.
(16) Zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA z dnia 9 kwietnia 2025 r. w sprawie właściwych rynków produktów i usług w sektorze łączności elektronicznej podlegających regulacji ex ante zgodnie z aktem przywołanym w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej), wraz z dostosowaniami wprowadzonymi w protokole 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia, dostępne na stronie internetowej ESA („zalecenie Urzędu w sprawie rynków właściwych z dnia 9 kwietnia 2025 r. ”).
(17) Zob. zalecenie Urzędu z dnia 9 kwietnia 2025 r. w sprawie rynków właściwych i nota wyjaśniająca (SWD(2020) 337 final) towarzysząca zaleceniu Komisji (UE) 2020/2245 z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie rynków właściwych w zakresie produktów i usług telekomunikacyjnych w sektorze łączności elektronicznej podlegających regulacji ex ante zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 439 z 29.12.2020, s. 23).
(18) Może tak być w przypadku, gdy sąd krajowy uchyla decyzję krajowego organu regulacyjnego ze względów proceduralnych i organ ten musi ponownie powiadomić Urząd o tym samym środku.
(19) Jak określono w pkt 46 i załączniku III do zalecenia Komisji (UE) 2024/539 z dnia 6 lutego 2024 r. w sprawie promowania połączeń gigabitowych w drodze regulacji (notyfikowana jako dokument nr C(2024) 523), Dz.U. L, 2024/539, 19.2.2024.
(20) Zob. motyw 201 kodeksu: w szczególnym przypadku systemów współinwestycji objętych zakresem art. 76 kodeksu. W motywie 201 zaznaczono, że: „W interesie wydajności, krajowy organ regulacyjny powinien mieć możliwość przedłożenia Urzędowi pojedynczego zgłoszenia projektu środka dotyczącego systemu współinwestycji spełniającego odpowiednie wymogi. W przypadku gdy [Urząd] nie korzysta ze swoich uprawnień w zakresie wymogu wycofania projektu środka, nieproporcjonalne byłoby, by dalsze uproszczone zgłoszenia pojedynczych projektów decyzji krajowego organu regulacyjnego na podstawie tego samego systemu, z uwzględnieniem dodatkowo dowodu faktycznego zawarcia umowy z przynajmniej jednym współinwestorem, podlegały decyzji wymagającej wycofania w przypadku braku zmiany okoliczności”.
ZAŁĄCZNIK I
STANDARDOWY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Planowany środek związany z analizą rynku i wprowadzaniem środków naprawczych (art. 64, 67 i 68 kodeksu) (pkt 16 lit. a) i b) zalecenia)
| Sekcja 1 - Definicja rynku W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
| Zgadza się ☐ | Nie zgadza się ☐ | ||
| Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji nie zgadza się z proponowanym projektem, należy przedstawić powody: | ||||
| Od dnia __________ do dnia ___________ | |||
| (np. liczba otrzymanych uwag, informacje na temat tego, którzy respondenci zgodzili się z proponowaną definicją rynku, a którzy się jej sprzeciwili i z jakich powodów). | |||
|
| |||
| Sekcja 2 - Wyznaczenie przedsiębiorstw o znaczącej pozycji rynkowej W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
| Zgadza się ☐ | Nie zgadza się ☐ | ||
| Jeżeli krajowy organ ochrony konkurencji nie zgadza się z proponowanym projektem, należy przedstawić powody: | ||||
|
| |||
| Sekcja 3 - Obowiązki regulacyjne W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
| Sekcja 3a - Planowane środki na podstawie art. 76 ust. 2 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
|
| |||
| Sekcja 3b - Planowane środki na podstawie art. 79 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
| Sekcja 3c - Planowane środki na podstawie art. 80 kodeksu W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
(1) Akt prawny przywołany w pkt 5czs załącznika XI do Porozumienia EOG (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej), dostosowany protokołem 1 do Porozumienia EOG oraz dostosowaniami sektorowymi zawartymi w załączniku XI do tego porozumienia.
ZAŁĄCZNIK II
STANDARDOWY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
Obowiązki symetryczne na mocy art. 61 kodeksu (pkt 16 lit. a) - i c) zalecenia)
| Sekcja 1 - Planowane środki dotyczące nałożenia obowiązków symetrycznych W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||||||
|
| ||||||
|
|
| |||||
| Art. 61 ust. 2 |
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
| Art. 61 ust. 3 |
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
|
| ||||||
ZAŁĄCZNIK III
SKRÓCONY FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY (pkt 17 zalecenia)
| Sekcja 1 - Planowane środki zmieniające szczegóły techniczne wcześniej zastosowanych regulacyjnych środków naprawczych (1) lub późniejsze zgłoszenia dotyczące obowiązków innych operatorów stosujące to samo podejście lub tę samą metodykę, które były już wcześniej stosowane W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
| Sekcja 2 - Planowane środki w formie kolejnego indywidualnego projektu decyzji w ramach uprzednio zgłoszonego i ocenionego systemu współinwestycji, pod warunkiem że nie wystąpiły żadne zmiany okoliczności (art. 76 kodeksu) W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | |||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
(1) Krajowe organy regulacyjne często dokonują zmiany szczegółów technicznych wcześniej zastosowanych środków naprawczych celem uwzględnienia zmian odpowiednich wskaźników lub czynników gospodarczych (takich jak zmiany kosztów sprzętu; kosztów pracy; stopy inflacji lub stawek czynszu za wynajem nieruchomości) lub celem aktualizacji prognoz lub założeń. Za pomocą skróconego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać wyłącznie zmiany lub aktualizacje szczegółów, które nie zmieniają charakteru ani ogólnego zakresu wcześniej wprowadzonych środków naprawczych. Z kolei za pomocą standardowego formularza zgłoszeniowego należy zgłaszać istotne zmiany charakteru lub zakresu środków naprawczych (takie jak zmiany metodyki stosowanej przy obliczaniu kosztów lub cen lub przy określaniu ścieżek stopniowego obniżania cen lub zmiany w poziomach cen, z wyjątkiem zmian cen, które po prostu odzwierciedlają zmiany w odpowiednich wskaźnikach lub czynnikach gospodarczych wspomnianych powyżej).
ZAŁĄCZNIK IV
ZAWIADOMIENIE O PRZYJĘTYCH ŚRODKACH (pkt 8 zalecenia)
| Sekcja 1 - Określenie przyjętego środka W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
|
| |||
|
| |||
| Tak | Nie | ||
| ☐ | ☐ | |||
| Sekcja 2 - Szczegóły dotyczące sposobu, w jaki uwagi zostały należycie uwzględnione W stosownych przypadkach należy podać następujące informacje: | ||||
| [Nagłówek uwagi 1] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje | |||
| [Nagłówek uwagi 2] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje | ||||
| [Nagłówek uwagi 3] Wyjaśnienia dotyczące sposobu, w jaki została ona uwzględniona, lub odniesienie do sekcji przyjętego środka, w której można znaleźć te informacje | ||||
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
