ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2025/2545
z dnia 15 grudnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335 poprzez określenie dostosowanych emisji odniesienia CO2 oraz metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (1), w szczególności jego art. 11 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Procedury homologacji typu, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 (2), zostały zmienione poprzez wprowadzenie nowych profili zadań, procedur zmiany biegów oraz pełnej oceny zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy przeprowadzonej w narzędziu symulacyjnym, co doprowadziło do zmniejszenia poziomu emisji CO2 reprezentatywnych pojazdów ciężkich o ponad 5 g CO2/km. |
| (2) | W związku z tym Komisja po raz pierwszy dostosowuje, zgodnie z art. 11 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/1242, emisje odniesienia CO2 dla niektórych podgrup pojazdów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2025/2335 (3) oraz określa dostosowane emisje odniesienia jako i=1 oraz niedostosowane emisje odniesienia określone w tym rozporządzeniu jako i=0. |
| (3) | Aby obliczyć poziomy dostosowanych emisji odniesienia CO2, konieczne jest określenie, zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242, metodyki definiowania pojazdów reprezentatywnych, w tym ich wag statystycznych oraz wartości ładowności i liczby pasażerów. |
| (4) | W celu spełnienia wymogu określonego w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1242 oraz osiągnięcia jak największej dokładności i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla producentów, pojazdy reprezentatywne do celów określenia dostosowanych emisji odniesienia CO2 (i=1) powinny stanowić podzbiór wszystkich pojazdów, w stosunku do których zgłoszono dane w okresie sprawozdawczym roku 2019 i w odniesieniu do których można przeprowadzić ponowną symulację danych zgodnie ze zmienioną procedurą homologacji typu. |
| (5) | Dostosowane emisje odniesienia CO2 określono zgodnie z procedurą dostosowania ustanowioną w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, jak szczegółowo wyjaśniono w sprawozdaniu publicznie dostępnym na stronie internetowej JRC pod numerem referencyjnym JRC138612 i z uwzględnieniem aktualizacji danych symulacyjnych dostarczonych przez niektórych producentów. |
| (6) | Aby wynik dostosowania został jak najszybciej uwzględniony przy określaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji CO2 i ścieżki redukcji emisji CO2, dostosowane emisje odniesienia CO2, o których mowa w pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, powinny zacząć obowiązywać od okresu sprawozdawczego roku 2025. |
| (7) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2025/2335. |
| (8) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/2335
W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2025/2335 wprowadza się następujące zmiany:
| (1) | w art. 1 dodaje się akapit drugi w brzmieniu: „Dostosowane emisje odniesienia CO2, o których mowa w pkt 2 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, za okres sprawozdawczy roku 2025 i kolejnych lat określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.”; |
| (2) | dodaje się art. 1a w brzmieniu: „Artykuł 1a Specyfikacja pojazdów reprezentatywnych dla i=1 W celu określenia dostosowanych emisji odniesienia CO2 (i=1) określone pojazdy reprezentatywne z podgrup pojazdów 4-UD, 4-RD, 4-LH, 5-RD, 5-LH, 9-RD, 9-LH, 10-RD i 10-LH to pojazdy włączone do centralnego rejestru, o którym mowa w art. 13c rozporządzenia (UE) 2019/1242, które zgłoszono w okresie sprawozdawczym roku 2019, i które są oznakowane jako pojazdy reprezentatywne w centralnym rejestrze. Ładowności wykorzystywane do określania emisji CO2 zdefiniowano w pkt 2.5.1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1242. Waga statystyczna, o której mowa w pkt 1 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2019/1242, wynosi „1” dla wszystkich pojazdów reprezentatywnych.” |
| (3) | Załącznik do rozporządzenia (UE) 2025/2335 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczące homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz.U. L 188 z 18.7.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/595/oj).
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2025/2335 z dnia 20 listopada 2025 r. ustanawiające emisje odniesienia CO2 na okres sprawozdawczy roku 2019 (Dz.U. L, 2025/2335, 21.11.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2335/oj).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK
Emisje odniesienia CO2, o których mowa w art. 11 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/1242 (i=0, niedostosowane) i dostosowane emisje odniesienia CO2 (i=1, dostosowane) dla niektórych podgrup pojazdów, o których mowa w art. 11 ust. 2 lit. a) i w pkt 2 załącznika II do tego rozporządzenia, w g/t•km:
|
Podgrupy pojazdów sg |
Emisje odniesienia CO2 w odpowiednich okresach sprawozdawczych |
|
|
Okresy sprawozdawcze roku 2019 i kolejnych lat |
Okresy sprawozdawcze roku 2025 i kolejnych lat |
|
|
i = 0 (niedostosowane) |
i = 1 (dostosowane) |
|
|
rCO2sg,0 w g/tkm |
rCO2sg,1 w g/tkm |
|
|
4-UD |
307,23 |
299,57 |
|
4-RD |
197,16 |
195,77 |
|
4-LH |
105,96 |
103,32 |
|
5-RD |
84,00 |
83,53 |
|
5-LH |
56,60 |
55,02 |
|
9-RD |
110,98 |
110,56 |
|
9-LH |
65,16 |
63,47 |
|
10-RD |
83,26 |
82,75 |
|
10-LH |
58,26 |
56,84 |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
