Wiosenne porządki w księgach inwentarzowych
Problem: Prawidłowo prowadzone księgi inwentarzowe zapewniają kontrolę nad majątkiem jednostki. Jak zatem je uporządkować?
Rada: Często doskonale zdajemy sobie sprawę, że w księgach inwentarzowych naszej jednostki nie wszystko mamy ułożone jak należy, ale nie wiemy, co z tym zrobić, jak to zmienić. Szczególnie problematyczne są elementy majątku tam zawarte, które są „od zawsze”, a trudno je nazwać środkami trwałymi czy nawet pozostałymi środkami trwałymi, np. firanki, rolety, pendrive'y itp. Z drugiej strony wiadomo, że uporządkowane księgi inwentarzowe to podstawa sukcesu bieżącej kontroli nad majątkiem. Jak zatem uporządkować księgi w tym zakresie?
Po pierwsze, konieczne jest przemyślenie, co składa się na majątek jednostki i tym samym, co musimy, a co chcemy mieć pod specjalną kontrolą. Kolejnym krokiem będzie zdefiniowanie sobie tego w przepisach wewnętrznych jednostki - najlepiej w polityce rachunkowości jednostki (dobrze, gdy jest to w części/załączniku związanym z gospodarowaniem majątkiem trwałym w jednostce).
