Zwrot podatku od towarów i usług w gminie
Zwrot podatku od towarów i usług przez urzędy skarbowe jednostkom samorządu terytorialnego często uznawany jest za zwrot wydatku. Czy takie podejście jest właściwe?
Nie, kwota zwrotu podatku stanowi należność lub kwotę do rozliczenia w następnym okresie, więc nie ma podstaw do uznania wpływu środków z urzędu skarbowego za zwrot wydatku, ponieważ poniesione wydatki trafiły do kontrahentów, a nie organu podatkowego. W przepisach teoretycznie nie ma pojęcia zwrotu wydatku, a ponadto podnosi się kwestię, że podatek od towarów i usług (dalej: VAT) stanowi dochód budżetu państwa, nie może więc stanowić dochodu jednostki samorządu terytorialnego - w praktyce w konsekwencji nie stanowi.
Zwrot wydatku nie powinien budzić wątpliwości. Aby do takiego zwrotu mogło dojść, najpierw musi być poniesiony wydatek, czyli najpierw z poziomu jednostki budżetowej przekazujemy komuś pieniądze z jakiegoś powodu, a następnie ktoś je nam zwraca. Tutaj sprawa się komplikuje, ponieważ wiele osób zapomina o tym, kiedy w ogóle możemy mówić o wydatku w ujęciu budżetowym. Nie każdy zwrot środków można bowiem uznać za zwrot wydatków, np. wpływy wynikające z refaktur należy uznać za dochód, bo wiążą się z odsprzedażą usług i ustalaniem należności stanowiących przychody jednostki budżetowej (wiąże się to z kosztem uzyskania przychodu, czyli ze stosowaniem zasady współmierności). Gdyby ująć refakturę jako zmniejszenie zobowiązania i korektę kosztu, to w ewidencji księgowej nie będzie podstawy do ewentualnego wyegzekwowania należności z takiej refaktury. Pamiętajmy, że refaktura zawiera VAT należny, który musi być ujęty w rejestrze sprzedaży, a nie w rejestrze zakupów.
