Fundusz sołecki 2018 r. czeka na wnioski mieszkańców
Każde sołectwo, które chce skorzystać ze środków funduszu sołeckiego wyodrębnionego w przyszłorocznym budżecie gminy, to po pierwsze, powinno uchwalić wniosek, a po drugie, złożyć go wójtowi do 30 września br.
Fundusz sołecki to zagwarantowane w budżecie gminy pieniądze dla sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców terenów wiejskich. O wyodrębnieniu funduszu w budżecie decyduje rada gminy, podejmując stosowną uchwałę. Natomiast podstawę prawną funkcjonowania funduszu sołeckiego zawierają przepisy ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (dalej: u.f.s.). Jak wynika z przepis ów tej ustawy uchwała rady gminy o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego w gminnym budżecie jest bezterminowa, co oznacza, że raz podjęta obowiązuje do czasu jej uchylenia (por. art. 2 ust. 1 – 4 u.f.s.).
Część finansów publicznych
Fundusz sołecki to pieniądze pochodzące z budżetu gminy, które są zarezerwowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Jego wysokość zależy od ogólnego budżetu gminy oraz liczby mieszkańców w danym sołectwie, a wysokość środków dla poszczególnych sołectw oblicza się za pomocą określonego w art. 3 ust. 1 u.f.s. wzoru. Ustawodawca przyznał też radzie gminy prawo do podwyższenia funduszu ponad wynikającą z ustawy wysokość. Stosowna uchwała w tej sprawie powinna zapaść do 30 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym podwyższony fundusz sołecki ma obowiązywać. Natomiast .
