Informacje o pracowniku samorządowym jako informacja publiczna
We wnioskach o udostępnienie informacji publicznej wnioskodawcy często domagają się wskazania bardzo szczegółowych informacji nie tylko o wynagrodzeniach, lecz także o takich zagadnieniach, jak kariera zawodowa czy stan zdrowia pracownika samorządowego. Trzeba pamiętać, że tylko niektóre z takich danych mogą zostać zakwalifikowane jako informacja publiczna.
Aby ustalić, które ze szczegółowych informacji odnoszących się do pracownika samorządowego mieszczą się w kategorii informacji publicznej, nie wystarczy stosować ogólnej definicji tego typu informacji. Informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie (art. 1 ust. 1 u.d.i.p.). Jest oczywiste, że tak ogólne określenie ustawowe powoduje w praktyce wiele wątpliwości. W konkretnych przypadkach często rozstrzyga je dopiero orzecznictwo - konkretyzując rozumienie pojęcia „sprawa publiczna”.
Z ORZECZNICTWA
Informacją publiczną jest każda informacja dotycząca sfery faktów i danych publicznych, a więc każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów realizujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań publicznych i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
