Z doświadczenia księgowej – praktyczne rady: Polityka rachunkowości – uproszczenia, instrukcje, dostępność
Problem: Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe musi mieć dokumentację opisującą w języku polskim przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości. Kształt tego dokumentu w poszczególnych jednostkach może być bardzo zróżnicowany. Jakie uproszczenia można zapisać w tym dokumencie? Jak ją ułożyć, aby była praktyczna w codziennym stosowaniu?
Rada: Dzisiaj pragnę zwrócić uwagę na kilka praktycznych elementów, które warto ustalić w swojej polityce rachunkowości, aby ułatwić sobie życie.
1. Uproszczenia - zasada istotności
Niedawno w PORADNIKU pisałam o m.in. rozliczeniach międzyokresowych i możliwościach zastosowania uproszczeń w tym zakresie. Przypomnijmy…
Z § 4 ust. 4 uor wynika, że jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na realizację obowiązku określonego w ust. 1 (wynik finansowy).
